Toon posts:

Tips gezocht voor keuze router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor thuis ben ik aan het kijken om over te stappen naar Internet van Ziggo. Aangezien Ziggo alleen een simpel modem levert, ben ik aan het kijken naar een router met gigabit poorten en wireless N.

Bij de pricewatch selecteer ik gigabit en wireless N. Er blijven nu nog maarliefst 35 routers over. Hoewel ik al verder gekeken en gezocht heb, weet ik niet iets relevants waarop ik bepaalde modems zelf verder kan filteren.

Op dit moment zijn de enige concrete verschillen die ik kan vinden:
- aantal antennes
- dual band mode(s)

Die verschillen geven mij alleen geen hulp omtrend de keuze. Iemand tips?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:47
Kijk naar ervaringen van anderen. Zijn zij tevreden over het product? Verder: prijs, functies als printerserver, simpelheid, etc. Lijkt me toch niet zo moeilijk om een product uit te zoeken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat in jouw geval, mocht je Ziggo AiE Extra nemen, belangrijk is is de WAN-LAN doorvoer. Dat een WAN poort 1 Gbps is wilt bijv. niet zeggen dat de doorvoer dat wel is. Meer informatie hierover vind je op smallnetbuilder.com .

Een Dual Band router die rond de 400 Mbps WAN-LAN doet is bijv. de Netgear WNDR3700.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op zondag 04 juli 2010 @ 21:35:
Kijk naar ervaringen van anderen. Zijn zij tevreden over het product? Verder: prijs, functies als printerserver, simpelheid, etc. Lijkt me toch niet zo moeilijk om een product uit te zoeken.
Het nadeel aan de meeste reviews, is dat ze steeds door andere personen geschreven zijn, waardoor de reviews veel verschillen op onderwerpen. SImpelheid en een printserver vind ik niet echt belangrijk.
Exorcist schreef op zondag 04 juli 2010 @ 21:49:
Wat in jouw geval, mocht je Ziggo AiE Extra nemen, belangrijk is is de WAN-LAN doorvoer. Dat een WAN poort 1 Gbps is wilt bijv. niet zeggen dat de doorvoer dat wel is. Meer informatie hierover vind je op smallnetbuilder.com .

Een Dual Band router die rond de 400 Mbps WAN-LAN doet is bijv. de Netgear WNDR3700.
Bedankt, een website met reviews met dezelfde onderwerpen! :)

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 05 juli 2010 @ 11:33:
Bedankt, een website met reviews met dezelfde onderwerpen! :)
Als je die website nog niet had gevonden, heb je ook niet erg veel moeite gedaan.
Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 21:32:
Op dit moment zijn de enige concrete verschillen die ik kan vinden:
- aantal antennes
- dual band mode(s)
Meerdere antennes kan bijdragen aan de stabiliteit van de wireless verbinding maar nog belangrijker is het gegeven dat per antenne-paar (antenne AP en antenne wireless client) een unieke data stream mogelijk is bij gebruik van 802.11n. Dit tot een maximum van 4 streams met een maximale theoretische wireless verbindingssnelheid (= niet wireless doorvoersnelheid) van 600Mbps, wat natuurlijk wel door beide (router en wireless client) ondersteund moet zijn alvorens het überhaupt werkt.
Op het moment zijn er echter maar twee aangekondigde 3-streams (450Mbps) routers (voor zo ver ik weet) die nog niet eens beschikbaar zijn, laat staan dat ze fatsoenlijk werken. Het beste is dus een redelijke 2-stream router al dan niet dual-band.
Dual-band is niks anders dan de mogelijkheid van een router om de frequenties 2,4GHz (802.11b/g/n) en 5GHz (802.11a/n) te gebruiken, hierbij is het opletten dat sommige routers dit niet simultaan kunnen bijvoorbeeld de wrt320n. In principe zijn Dual-band routers er al langer, aangezien 802.11a ook 5GHz is, maar wordt deze term meer gebruikt voor het feit dat je 802.11n op beide (2,4GHz en 5GHz) kunt gebruiken. Simultaan wil dan zeggen 2 Access Points, eentje 2,4GHz en eentje 5GHz; een wireless client kan niet met beide tegelijk connecten. Bovendien moet een wireless client natuurlijk wel de frequentie en wireless standaarden die daarin gebruikt kunnen worden ondersteunen.
2,4GHz: Redelijk bereik/penetratie, weinig niet overlappende kanalen en druk bevolkt dus meer kans interferentie.
5GHz: Slecht bereik/penetratie, veel niet overlappende kanalen en nog niet veel gebruikt dus minder interferentie.