SAS schijven op SATA backplane

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een stapeltje SAS 15k rpm schijven overnemen, welke geplaatst moeten worden in een corsair 800d. Deze is echter uitgerust met een sata blackplane en de schijven zijn SAS. Fysiek past dit wel, maar gaat het werken? Wiki zegt van niet, maar ik kan niet inschatten of deze info betrouwbaar is. Please help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Nee gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Godver.. denk je aan alles gedacht te hebben, komt dit om de hoek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Dit komt niet echt 'om de hoek zetten' hoor.... ;) Je hebt geen SAS controller en geen SAS backplane. Ik vraag me af waar je dan wel aan gedacht hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

RolfLobker schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:39:
Dit komt niet echt 'om de hoek zetten' hoor.... ;) Je hebt geen SAS controller en geen SAS backplane. Ik vraag me af waar je dan wel aan gedacht hebt :P
Inderdaad :P Er is trouwens wel een mogelijkheid andersom, SAS -> 4xSATA maar dat is geen backplane. Maar backplane is iets heel anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een SAS controller + 4x SAS hdd in bestelling staan, evenals de 800D. Ik bedenk me pas net dat dat misschien niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:48:
ik heb een SAS controller + 4x SAS hdd in bestelling staan, evenals de 800D. Ik bedenk me pas net dat dat misschien niet gaat werken.
Wat is een 800D? En waarom zou t niet gaan werken? zolang je SAS -> (2x of 4x)SAS kabels hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net ging het nog niet werken..

Corsair 800D is een behuizing met 4x een hotswap bay. In die hotswap-bays moet 4x een seagate cheetah SAS schijf komen. SAS controller heb ik ook besteld.

Nu is mijn vraag: kan dit?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:09
De corsair 800D (systeemkast) heeft een ingebouwde 4 s-ata backplane. Hierop kun je wel de sas kabels aansluiten, maar de sas schijven gaan niet passen. Bij sata heb je een open stukje tussen de data en power connector, bij sas is dit 1 stuk.

@sinner2stroke: kort samengevat: nee, het gaat niet passen.

[ Voor 11% gewijzigd door Aragnut op 04-07-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, jammer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Schijfjes intern hangen en een SAS -> 4x SATA kabel kopen en 4x SATA disk er bij :+
Maar dit is ook wel even een leer momentje... Dit was een kwestie van lezen geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt schijfjes afbestellen en iets anders verzinnen. Verder: als ik verschillende malen "connectors are interchangable" vind tijdens het zoeken, zou je er van uit kunnen gaan dat eea werkt. Totdat je verder leest en dit maar één kant op geldt.

EDIT

Wat raar trouwens dat een kast als deze niet uitgerust is met een SAS backplane, aangezien je daar zowel SATA als SAS mee kunt aansturen. Wederom een foute aanname van mijn kant. Het is de hitte! 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom niet gewoon een andere behuizing nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik vind de behuizing (ivm uitbreidingsopties) belangrijker dan of er al dan niet SAS-schijven inkunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:09
waarom trouwens sas schijven gebruiken? heb je zo'n enorme behoefte aan ongelofelijk snelle data opslag? (ik neem aan dat je 15K RPM schijven op het oog hebt/had). Ik denk dat het probleem met het vervangen van de s-ata backplane door een sas backplane een stukje duurder uitvalt en je kan er dan geen sata kabels meer op aansluiten. Je zit dan ook nog met SAS bundel kabels, ik heb deze laatst een paar gezien (extern) en ze zien er iig wel erg duur uit. er zijn naar mijn weten ook losse 4 disk "sas-backplanes" te koop welke in 3x 2,5" in te bouwen is, maar dan wat minder mooi in de kast wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik durf niet te zeggen of de backplanes iets meer doen dan alleen pinnen met elkaar doorverbinden.

Als niet perse van de hot-swap functionaliteit gebruik wilt maken dan kun je ze er altijd uitschroeven en de schijven direct aansluiten op de raidcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ aragnut:

Ik liep er tegenaan hier op V&A en aangezien ik mijn PC aan het updaten ben, leek me dit leuk als intermediare opslag, naast mijn SSD. Het setje was compleet: Dell PERC5i, kabels en 4 schijven. Tevens heb ik de Corsair in bestelling. Het idee was om de schijven in de hotswap- bay te plaatsen, omdat de standaard schijfophanging me niet erg geschiktleek voor 15K rpm schijven. Als het niet origineel in de kast past, ga ik liever voor snelle SATA schijven, aangezien ik dan eea mooier weggewerkt krijg. Tevens is dat ook snel zat, alleen dat SAS verhaal was sneller en goedkoper geweest. Ik heb nu met corsair gemaild om te vragen of SAS schijven ondersteund worden. Er zijn namelijk idd backplanes die sowel met SATA als SAS compatible zijn, maar ik heb geen idee of de standaard bays dat zijn.
Pagina: 1