Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb overlaatst een batchfile (met behulp van andere tweakers) gemaakt dat instaat voor het synchroniseren tussen verschillende computers in het netwerk.
Het wordt automatisch gestart bij het opstarten van Windows. Om de 5 uur wordt er opnieuw gesynchroniseerd om eventuele veranderingen in bestanden bij te werken.

Maar nu zit ik met het volgende probleem:
Stel, er is een synchronisatie gaande, en ik sluit toevallig op dat moment mijn computer af; de kans is ongeveer 1/10 (aangezien de synchronisatie max een halfuur duurt).

Omdat dit voor heel wat problemen zorgt (maar half gesynchroniseerd bestanden, corrupte bestanden enz...) zou ik graag willen dat er een waarschuwing komt wanneer de computer wordt afgesloten terwijl er een synchronisatie bezig is.
Na wat research ben ik tot de vaststelling gekomen dat dergelijke dingen mogelijk zijn in javascript en VB.net, maar niet voor een windows toepassing (.exe).

Hetgeen wat ik precies zou willen is dat er een bericht tevoorschijn komt wanneer "Synchronisatie.exe" dreigt gesloten te worden (als het niet geopend is hoeft er natuurlijk geen bericht te verschijnen).
Dit bericht stopt windows voorlopig af te sluiten tot de synchronisatie voltooid is (tot synchronisatie.exe van zichzelf afgesloten wordt).
Hierdoor hoef ik me geen zorgen te maken als ik mijn computer(s) afsluit, en moet ik ook niet wachten tot de synchronisatie voltooid is om mijn computer af te sluiten.

Op zich lijkt dit me een eenvoudige opdracht, alleen heb ik zelf totaal geen ervaring met dergelijke toestanden te "programmeren". Ik heb enkel wat verstand van DOS maar daar houdt het ook bij op.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen (indien mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 09:01

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Wut?
VB.NET wordt toch gebruikt voor een windows toepassing te maken? Of wat heb ik de afgelopen 3 jaar gedaan?

Normaal eindigt een batch file met .bat

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
IStealYourGun schreef op zondag 04 juli 2010 @ 18:55:
Wut?
VB.NET wordt toch gebruikt voor een windows toepassing te maken? Of wat heb ik de afgelopen 3 jaar gedaan?

Normaal eindigt een batch file met .bat
neen, je begrijpt het verkeerd: Het programma dat moet synchroniseren wordt vanuit een batchfile gestart, het programma dat synchroniseert is SyncToy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:29

Haan

dotnetter

Gebruik je nog XP? Want sinds Vista wordt er gewoon gewacht met afsluiten als er nog processen draaien die niet afgesloten kunnen worden. Bij mij wordt mijn Outlook folder gesynct (door AllwaySync) bij afsluiten van Windows, dat wordt netjes afgerond voordat de pc echt afsluit.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Haan schreef op zondag 04 juli 2010 @ 20:30:
Gebruik je nog XP? Want sinds Vista wordt er gewoon gewacht met afsluiten als er nog processen draaien die niet afgesloten kunnen worden. Bij mij wordt mijn Outlook folder gesynct (door AllwaySync) bij afsluiten van Windows, dat wordt netjes afgerond voordat de pc echt afsluit.
Neen, alles draait op Windows 7 hier, en wat je me zojuist vertelt daar wist ik niet van af.
Maar wat bedoel je precies met "niet afgesloten kunnen worden", tot zover ik gemerkt heb sluit windows altijd direct af, ook al is er een synchronisatie gaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 21:29

Haan

dotnetter

Even een plaatje gegoogled:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_H_mfjCLS1K0/SjW8oOFGO6I/AAAAAAAADdE/Ub6m-Xk18C8/s400/shutdown+guard.jpg

Daar staat bij mij dan het proces van AllwaySync dat nog aan het syncen is.

Overigens lijkt dat 'Shutdown Guard' dat in de screenshot staat, ook meteen een mogelijke oplossing voor je probleem te zijn! :D

[ Voor 22% gewijzigd door Haan op 04-07-2010 21:17 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

Dit is allemaal symptoombestrijding. Je moet je synchronisatie bestand maken tegen afbreking halverwege. Er zijn nog vele andere oorzaken behalve het afsluiten van het systeem waardoor de synchronisatie niet afgemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58

Sebazzz

3dp

Dat zijn programma's die niet snel genoeg op WM_CLOSE reageren. Dus of je dat krijgt ligt eraan wat Synctoy op een bepaald moment met WM_CLOSE doet. Als Synctoy gewoon zegt 'ik doe stilletjes mijn operaties tot een eind' brengen heeft niets zin, en je kan ook geen volgorde afdwingen waarin de WM_CLOSE gebroadcast wordt naar ieder proces.

Overigens zat dit er al vanaf 2000 in ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 04-07-2010 21:34 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Anoniem: 172123 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 21:26:
Dit is allemaal symptoombestrijding. Je moet je synchronisatie bestand maken tegen afbreking halverwege. Er zijn nog vele andere oorzaken behalve het afsluiten van het systeem waardoor de synchronisatie niet afgemaakt kan worden.
Dat is inderdaad het meest efficiente... maar zoals ik zei reikt mijn verstand niet verder dan DOS, en zoiets dergelijks is naar mijn weten niet mogelijk in DOS.
Haan schreef op zondag 04 juli 2010 @ 21:16:
Even een plaatje gegoogled:
[afbeelding]

Daar staat bij mij dan het proces van AllwaySync dat nog aan het syncen is.

Overigens lijkt dat 'Shutdown Guard' dat in de screenshot staat, ook meteen een mogelijke oplossing voor je probleem te zijn! :D
bedankt voor je hulp maar "Shutdown Guard" lijkt me niet echt een oplossing; het is gewoon een extra waarschuwing als windows gaat afsluiten, wat niet aanduid of er een synchronisatie ana de gang is.

[ Voor 40% gewijzigd door egonolieux op 04-07-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
egon088 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:02:
Dat is inderdaad het meest efficiente... maar zoals ik zei reikt mijn verstand niet verder dan DOS, en zoiets dergelijks is naar mijn weten niet mogelijk in DOS.
Dan wordt het tijd je kennis uit te breiden of een andere oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Als je de code niet aan kunt passen kun je altijd de WM_CLOSE message gewoon geheel intercepten dmv. DLL injection of het hooken van de juiste windows APIs. Moet je wel te veel tijd over hebben natuurlijk :p

Voorts is het natuurlijk verstandiger om er gewoon een backup-batch-script omheen te schrijven dat:
  1. Een backup maakt van de relevante bestanden.
  2. Een script in de startup van windows zet dat automatisch de bovenstaande backup terugplaatst.
  3. Synchronisatiescript start.
  4. Script van (2) weer uit startup folder verwijdert.
  5. Backup verwijdert.
Hiermee ben je ook beveiligd tegen uitvallen van computer e.d.

[ Voor 52% gewijzigd door kunnen op 05-07-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wat verwacht je nu verder met dit topic? Als je kennis niet verder reikt zul je, zoals Olaf van der Spek zegt, die moeten uitbreiden. Anders is dit gewoon een (script)request of iemand dat even voor je fixt en daar doen we niet aan.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou FALSE moeten retourneren op WM_QUERYENDSESSION. Deze message wordt gestuurd aan alle draaiende programma's als Windows sluit, of als de gebruiker uitlogt. Door hier FALSE te geven stop je het afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Link dan ook naar http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb394721(VS.85).aspx, want je verhaal klopt niet meer sinds Vista.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Omdat ik eigenlijk (zelfs na opzoeken) niet veel begrijp wat jullie me proberen te vertellen, heb ik de vorige dagen zitten verderzoeken.
Nu ben ik van plan bij het afsluiten van Windows (of uitloggen, komt op hetzelfde neer), een batchfile te starten die kijkt in de lijst van processen of SyncToyCmd aanwezig is. Indien deze aanwezig is, dan zou het afsluiten gestopt worden en wordt er een boodschap geëchod.

Normaliter wordt de functie "applicatie uitvoeren bij afsluiten" niet door Windows Taakplanner ondersteund, daarom zou ik het doen met gpedit.msc. Het enige probleem op dit moment is dat gelijk welke versie van Windows Home Premium deze functie niet standaard heeft (enkel voor Ultimate en Professional).
Als ik voor dit juistgenoemde probleem een oplossing heb, zal ik het op de hoogte brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom zoek je niet gewoon naar een degelijke synchronisatie oplossing?

Je zit nu (imho) een heel circus te bouwen rondom een halfbakken synchronisatie oplossing. Ik gebruik prive syncback pro, en die heeft geen rare kuren met corrupte bestanden etc.

Het komt op mij persoonlijk heel raar over dat een synchronisatie programma ( met default instellingen ) corrupte bestanden genereert, helemaal als het geen hakkie takkie programma is, maar gewoon een MS programma.
Gevoelsmatig heb ik zoiets van, ergens heb je een verkeerde instelling veranderd, ik geloof niet dat dit standaard gedrag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 20:53:
Waarom zoek je niet gewoon naar een degelijke synchronisatie oplossing?

Je zit nu (imho) een heel circus te bouwen rondom een halfbakken synchronisatie oplossing. Ik gebruik prive syncback pro, en die heeft geen rare kuren met corrupte bestanden etc.

Het komt op mij persoonlijk heel raar over dat een synchronisatie programma ( met default instellingen ) corrupte bestanden genereert, helemaal als het geen hakkie takkie programma is, maar gewoon een MS programma.
Gevoelsmatig heb ik zoiets van, ergens heb je een verkeerde instelling veranderd, ik geloof niet dat dit standaard gedrag is...
Kijk, het zit namelijk zo:

Met die corrupte bestanden bedoel ik gewoon moest ik de computer afsluiten als er nog een synchronisatie bezig is, dat de tijdelijke (.tmp) bestanden niet verwijderd zijn, of dat het op de helft van de synchronisatie van een muzieknummer is afgebroken... enzovoort. Mijn excuses daarvoor, ik wou het gewoon kort houden.

Ik heb ook SyncBack zitten, maar dat doet eigenlijk juist hetzelfde als SyncToy. Aangezien ik meerdere computers in huis heb wou ik gewoon dat ik overal dezelfde documenten staan heb, en deze synchronisatie dan te automatiseren. Dat is dus zonder veel problemen gelukt, maar nu bleef dit probleem dus over aangezien ik gemaakt heb dat alles verborgen (ook niet op de taakbalk) wordt uitgevoerd om de zoveel tijd.

Omdat ik niet weet wanneer er een synchronisatie aan de gang is (omdat ik het gewoon niet zie), lijkt het me handig dat niet zomaar te onderbreken en daarom er een waarschuwing aan te koppelen.

EDIT: gpedit.msc is succesvol op mijn home premium installatie gezet, met wat tweaks is het gelukt :), morgen zet ik dat batchbestand er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
egon088 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 18:04:
Omdat ik eigenlijk (zelfs na opzoeken) niet veel begrijp wat jullie me proberen te vertellen, heb ik de vorige dagen zitten verderzoeken.
Wat we proberen te zeggen is dat je een oplossing moet zoeken die niet faalt op het moment dat de computer tussentijds wordt uitgezet (om wat voor reden dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 16:28:
[...]

Wat we proberen te zeggen is dat je een oplossing moet zoeken die niet faalt op het moment dat de computer tussentijds wordt uitgezet (om wat voor reden dan ook).
Ja dat weet ik.. maar ik heb het over de inhoud, ik heb niets van ervaring op vlak van dit soort dingen. Toch denk ik een oplossing gevonden te hebben, als ze klaar is zal ik ze even posten.
Pagina: 1