Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer start regelmatig niet op.

Pagina: 1
Acties:

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Het komt voor mij een beetje over als een onderwerp wat al 100 keer langs is gekomen, maar ik heb nergens exact hetzelfde probleem gevonden als wat ik heb.

Ik heb een tijdje terug 2de hands hardware van iemand gekocht om een oude PC van mij, die ik voor LAN games gebruik, wat sneller te maken.
In het begin draaide alles probleemloos, maar ik heb nu steeds dat de PC regelmatig niet opstart als ik hem aanzet.
Alle koelers beginnen gewoon te draaien, ik hoor de hardeschijf ratelen en daarna is het afgelopen. De lampjes op het toetsenbord gaan ook niet aan.
Na een stuk of 10 keer aan/uit doet hij het wel en als hij eenmaal draait, draait hij probleemloos.
Programma's zoals memtest geven dan ook geen fouten aan.
Ik heb het al geprobeerd om hem met zo min mogelijk hardware op te starten, dus alles losgekoppeld en met meerdere geheugen blokjes geprobeerd mocht dat wel het probleem zijn, maar niks lijkt te helpen.

Wat ik op internet als soortgelijk probleem vaak tegen kwam was de voeding, maar in alle gevallen deed de PC het dan helemaal niet meer.
Dus ik denk/hoop dat het iets anders is wat ik misschien over het hoofd zie en wat makkelijk op te lossen is.

De hardware is:
Pentium Core 2 Duo E5200 (2x 2500 MHz)
GF9800GT Green Edition 512MB
Kingston HyperX 4 GB DDR2-1066 Kit
Asus P5KPL-AM (Intel G31) Moederbord uATX
OCZ StealthXtreme 600W voeding

• Thijss
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07 08:36
Ik heb heel wat jaren geleden ook zoiets gehad met een heel oud beestje, maar weet niet meer zeker waar dat toen aan lag. Heb je misschien al een nieuwe CMOS batterij geprobeerd? Dat zou het niet mogen zijn, maar soms flipt een pc van een defecte/lege en het is makkelijk te testen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Een voeding kun je met een simpele multimeter vrij gemakkelijk uitsluiten. Als de pc niet wil opstarten meet dan eens de 3.3, 5 en 12 volt lijn na via een molex of sata connector. (of via de achterkant van de 24 pins connector als je daarbij kan komen). het zou kunnen zijn dat als jouw voeding aan gaat dat deze niet volledig aan gaat, dus dat een voedingslijn niet actief wordt.

Mocht blijken dat de voeding goed werkt blijft alleen het moederbord over... Biosbatterij nakijken, eventuele overclocks verwijderen en bios resetten.
Mocht zelfs dat niets opleveren kun je zoeken of er een compabiliteitsprobleem bekend is tussen jouw mobo en jouw voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 14-07-2010 00:52 ]

7400 Wp op het dak

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Andere voeding proberen, lenen dus, indien hij niet defect is heb je geen geld verloren.
Zoveel mogelijk hardware verwijderen.
Pc aarden.
Of je kan meten weet ik niet maar ik denk dat dit vaak niet klopt, soms heb je goede voedingen die niet werken, maar op een andere pc wel. En als een voeding instabiel is meet je ook dat het goed is, maar toch hij niet goed.

• Mpdrichel
Wow ik had niet verwacht dat mensen nog zouden reageren. :)

Ik heb al een ander batterijtje geprobeerd, maar dat leek niks uit te maken.
Ik zal vanavond eens proberen met een andere voeding, maar ik vermoed nu eigenlijk dat het moederbord het probleem is.
Toen ik onder de processor keek bleek namelijk 1 van de pinnetjes niet goed te zitten, maar aan 1 kant lijkt mij het raar als dat het probleem is, omdat hij het wel een tijd goed heeft gedaan.
Ik heb geprobeerd een foto er van te maken, maar die is ontzettend wazig geworden. Er is alleen te zien waar het pinnetje niet goed is.
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/9465/afb0012a.th.jpg

• Mpdrichel
Ik heb vandaag een andere voeding geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Alles lijkt op te spinnen en dan zit hij vast.
Ik heb tevens de voeding van die PC op een ander moederbord geprobeerd en daar werkt alles zonder problemen. Het is dus niet de voeding.

Is het trouwens mogelijk om via de fabrikant nog garantie op een onderdeel te krijgen als je de bonnen zelf niet hebt? De verkoper is namelijk spoorloos verdwenen... :/

Tevens de eerste en laatste keer dat ik 2de hands hardware koop :X

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11 11:37
Dit soort problemen worden vaak veroorzaakt door lekkende, of gewoonzins kapotgaande, condensatoren. Als ze inderdaad lekken, dan kan je ze wel bol zien staan en lekken. Zo niet, dan sluit het het niet uit dat ze niet aan het stukgaan zijn.

Opzich zou ik het in dit geval niet verwachten vanwege de relatief geringe leeftijd, maar je weet maar nooit.

Overigens is in mijn ervaring bij dit soort fouten meesta het mainboard de oorzaak. Processor hoef je in ieder geval als laatste pas naar te kijken, en meestal is die stuk of niet stuk (niet soms stuk en soms werkend).

Wat betreft garantie, in de winkel wordt het lastig, maar wellicht is er fabrieksgarantie te regelen. Met een compleet iets als een laptop kan dat vaak via het serienummer, maar hoe je dat bij een mainboard doet...?

• Mpdrichel
Het was inderdaad het moederbord.
Ik heb vandaag een nieuw moederbord erin gezet en alles werkt weer prima.

Bedankt voor de tips en antwoorden :)
Pagina: 1