webhop om andere poort dan 25 te kunnen gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Ik zit al een tijdje rond te surfen naar info over het opzetten van een mailserver, en ik moet zeggen, meer dan genoeg info te vinden :)

Alleen toen kwam ik het volgende tegen: Ziggo blocked poort 25, dus als ik (zit er over na te denken) een eigen mailserver wil opzetten moet ik voor uitgaande mail de SMTP server van mijn host gebruiken die op een andere poort dan 25 te bereiken is, dat kan, dus dat is iig geen probleem meer.
Maar wat als poort 25 inkomend ook geblocked is? (Geen idee of dit het geval is, maar dat terzijde, ben benieuwd naar de eventuele oplossingen hiervoor.)

Na het nodige geGoogle kwam ik oa dit tegen: http://www.domainmx.net/
Dat zou een oplossing zijn, maar toen zat ik me af te vragen: is het mogelijk om een poort in een DNS record te zetten? Dat zou denk ik nog makkelijker zijn.
Van wat ik er over heb kunnen vinden is dat DNS records alléén met IP-adressen en hostnames overweg kunnen, niet met poorten.

Toen kwam ik "WebHop Redirect" tegen bij DynDNS.
Op die pagina staat een link naar een betaalde service genaamd "MailHop® Outbound", maar daar het mij om inkomend gaat en het alleen op een andere poort hoeft binnen te komen lijkt me de gratis service die "Redirecting to an Alternate Port" aanbied wel voldoende.

Of heb ik het mis?
Iemand ervaring met een geblokkeerde inkomende poort 25?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt geen poort in een MX record kwijt. Het is 25 of anders niets.

Wat wel kan is een andere MX instellen en díe dan configureren om mail te relayen naar jou. En dát kan dan weer wel op een andere poort. Dat is dus wat dyndns doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Dat het niet in een MX record kan had ik ook al gelezen ergens.

Daarmee bedoel je dit toch http://www.domainmx.net/ ?

Maar ik zit me dus af te vragen of de "WebHop Redirect" van DynDNS voldoende is daar die een hostname doorlinked naar een hostname+poortnaarkeuze wat een oplossing zou kunnen zijn, althans, dat lijkt mij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Raven schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:16:
Dat het niet in een MX record kan had ik ook al gelezen ergens.

Daarmee bedoel je dit toch http://www.domainmx.net/ ?
Zij kunnen dat ook, maar:
Please note that domainMX.net is no longer accepting new clients.
Maar ik zit me dus af te vragen of de "WebHop Redirect" van DynDNS voldoende is daar die een hostname doorlinked naar een hostname+poortnaarkeuze wat een oplossing zou kunnen zijn, althans, dat lijkt mij.
Nee. Dat is voor web. Jij wilt MailHop Relay.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 04-07-2010 14:20 ]

Verwijderd

Overigens mocht je provider inderdaad inkomend poort 25 blocken dan is er vaak een mogelijkheid om aan te vragen dit alsnog vrij te geven voor jouw IP, je moet dan normaal ook een vast IP erbij aanvragen. Hiervoor betaal je normaal.

Veel ISP's hebben ook al standaard een mail relay mogelijkheid, vraag dit gewoon even na bij je provider. KPN bijvoorbeeld heeft dit standaard voor alle klanten die er gebruik van willen maken.

Let wel op dat zodra je mail relaying gebruikt je de SPF settings van je eigen mailserver moet controleren en ook je spamfilter hierop moet aanpassen. De relay server zal vaak als verzendende server gezien worden en dit heeft natuurlijk implicaties voor SPF en het spamfilter.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Dan moet je wel een ISP met een behulpzame helpdesk hebben... (+ denk niet dat dit op Ziggo's "we wijken hier niet van af"-standaard-vragenlijstje staat.)
Vast IP is op zich niet echt nodig, heb (al) DynDNS free account met bijbehorende client voor IP updates op de achtergrond draaien. Daarnaast doet Ziggo niet aan vaste IP's bij consumenten abo's.

Voor uitgaand wel ja, maar daar heb ik mijn host (One) al voor. Voor inkomend emailverkeer.... geen flauw idee of Ziggo daar iets voor heeft.

Okee, noted :)
CyBeR schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:19:
[...]

Zij kunnen dat ook, maar:

[...]

[...]

Nee. Dat is voor web. Jij wilt MailHop Relay.
Hmm okee.
Uhm, er kan dus alleen http verkeer geredirect mee worden?

Jammer dat die niet gratis is :P

Maar als het om emailverkeer gaat is het dus niet zo simpel? Of (als DynDNS het zou toelaten) zou het wel kunnen via zo'n simpele redirect? (Nieuwsgierig of het op zo'n manier überhaupt wel kan ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 04-07-2010 15:39 ]

Oscar Wilde

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-02 22:13

Johnny E

Dôh !!

Uitgaangde smtp kan Ziggo nooit volledig blokkeren, anders wordt het onmogelijk om mail te versturen.
Wel kunnen ze uitgaande smtp beperken tot hun mail server, dit doen de meeste providers.
Dit hoeft geen beperking te zijn, je moet de Ziggo mail server dan als smarthost gebruiken.

Zelf gebruik ik Google Apps standard als inkomende mail relay.
Met een POP3 connecter trek ik deze leeg naar mijn eigen server.

De Google methode is ook nog een gratis :), ideaal dus voor de gierige Hollander.

Dit hoort imho niet echt thuis in de PN&S.

Specs!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Als Ziggo die beperking heeft heb ik er iig geen last van daar de SMTP van mijn host op een andere poort te bereiken is ;)

Hmm, zal daar eens naar kijken, thanks voor de tip :)

Uhm, het gaat om een server, weliswaar mailserver, maar blijft toch een server. Dan is dit toch het juiste (sub)forum?

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Raven schreef op maandag 05 juli 2010 @ 10:13:

Uhm, het gaat om een server, weliswaar mailserver, maar blijft toch een server. Dan is dit toch het juiste (sub)forum?
Maar professional is 't niet.

* CyBeR ziet ook nu pas dat dit in PNS staat trouwens.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

Ziggo heeft een uitgaande SMTP block anders dan hun mail relay. Dus voor je exchange misbruik je hun mail.ziggo.nl ofzo als smarhost. puur outbound dus. Deze accepteert alle mail from domeinen, ook niet @ziggo..nl of @home.nl domeinen.
Inbound moet je het wel kunnen ontvangen, toch?

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:23

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een server is niet direct Professioneel. Een thuisserver al helemaal niet, dus dit topic heeft geen bestaansrecht in Professional Networking & Servers

Maar goed, omdat er wel vaker mensen met deze vragen zitten, verplaatsen we hem even naar Netwerken

Overigens is het voor providers normaal dat ze niet zomaar uitgaand verkeer op poort 25 toestaan. Dat om spam etc tegen te houden. Je mag mail versturen via hun smtp server.

Om mail te ontvangen, moet tcp poort 25 naar binnen toe openstaan. En om de 95% domme mensen te weerhouden van het opzetten van een spamrelay blokkeren ze deze poort vaak ook.
het draaien van een mailserver op je eigen domein wordt dan dus wat lastiger.

Om dat probleem op te lossen zijn er toko's die services aanbieden waar CyBeR al over sprak.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

vliegjong schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:20:
Ziggo heeft een uitgaande SMTP block anders dan hun mail relay. Dus voor je exchange misbruik je hun mail.ziggo.nl ofzo als smarhost. puur outbound dus. Deze accepteert alle mail from domeinen, ook niet @ziggo..nl of @home.nl domeinen.
Wat dus betekend dat je enkel een dns adres nodig hebt en je uitgaande mail zou moeten relayen via smtp.ziggo.nl (evt versleuteld via ssh, zijn zijn er minder limieten). Ingaand zeggen ze niet niet dat poort 25 geblockt is toch? Maar dat kun je simpel testen.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 05-07-2010 12:53 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens doen de meeste SMTP servers ook zaken op poort 587 en die wordt meestal niet geblokkeerd.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
vliegjong schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:20:
Uhm, als ik de reacties zo zie in het Ziggo topic is het juist andersom, inkomend geblocked en uitgaand toegestaan. Wat daar ('t toegestane uitgaande mailverkeer) nou het nut van is is mij een raadsel, maar ok, we hebben het over Ziggo :P
Equator schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:33:
Een server is niet direct Professioneel. Een thuisserver al helemaal niet, dus dit topic heeft geen bestaansrecht in Professional Networking & Servers

Maar goed, omdat er wel vaker mensen met deze vragen zitten, verplaatsen we hem even naar Netwerken

Overigens is het voor providers normaal dat ze niet zomaar uitgaand verkeer op poort 25 toestaan. Dat om spam etc tegen te houden. Je mag mail versturen via hun smtp server.

Om mail te ontvangen, moet tcp poort 25 naar binnen toe openstaan. En om de 95% domme mensen te weerhouden van het opzetten van een spamrelay blokkeren ze deze poort vaak ook.
het draaien van een mailserver op je eigen domein wordt dan dus wat lastiger.

Om dat probleem op te lossen zijn er toko's die services aanbieden waar CyBeR al over sprak.
Hmm, okee.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-07-2010 13:56 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1