Rare vergelijking in Galaxy S review

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:09

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb de review vrijdag al gelezen en toen begon al een bepaalde insteek te jeuken en nu er logisch overna te hebben gedacht wil ik toch een vraag stellen/puntje van kritiek leveren.

In het artikel beschrijven jullie uitgebreid de vergelijking met de iPhone 3G/3GS en dat deze telefoon eigenlijk een soort van kopie/rip-off is van de iPhone...

reviews: Samsung Galaxy S: Android met iPhone-sausje

Vooral in deze pagina is het mij uiteindelijk in het verkeerde keelgat geschoten in de vergelijking. Namelijk de elementen die jullie noemen komen al veel langer voor in Samsung touchscreen telefoons...

Om eens de layout aan de voorkant uit te lichten.

Afbeeldingslocatie: http://www.unwiredview.com/wp-content/uploads/2009/05/samsung-star-samsung-preston.jpg

Afbeeldingslocatie: http://content.onsmash.com/wp-content/uploads/2008/11/samsung-omnia-held.jpg

Afbeeldingslocatie: http://kristel1985.borsatoweblog.nl/upload/346_ptj5q9rxt57.jpg

In deze telefoons zie je duidelijk erg veel gelijkenissen met de nieuwe Galaxy S. 3 Zichtbare knoppen onderaan. Met in het midden een grotere knop. Proberen een gelijke ruimte te creëren zowel bovenaan de telefoon als onderaan de telefoon. Ook de anders gekleurde rand rond de voorkant van de Telefoon zie je weer hierin terug komen. In sommige telefoons zelfs een chromen rand... Iets wat Samsung duidelijk al enkele jaren gebruikt.

Jammer genoeg heb ik nog geen Galaxy S in mijn handen gehad om de complete interface te proberen... Maar vermoedelijk is daar ook weer een puntje van commentaar in te vinden. Aangezien de toon wel erg overkomt van rip-off dit en rip-off dat terwijl mijn Spica met standaard android 2.1 interface ook sommige dingen heeft die zijn fruitige tegenhanger ook heeft ;)

Maar nu dus mijn grote vraag waarom is deze insteek of deze manier van review maken gekomen? Werd er alleen gekeken naar het huidige toestel van Samsung en de huidige van de fruitige tegenhanger? Of hoe is er begonnen hieraan? Aangezien dat nergens terug te vinden is :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Wellicht is de review geschreven door een Apple fanboy :?.

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Om altijd een vergelijking te maken met een iPhone gaat wat ver ja, maar ik heb Samsung mobiele telefoons gehad en het viel mij wel, nu ik een iPhone heb, erg op hoezeer de UI is gaan veranderen richting de iPhone interface. Het swipen naar rechts/links voor de apps, de icoontjes en indeling, alles lijkt er toch echt sprekend op. Dit in tegenstelling tot vele andere merken mobieltjes met touch interface. Is niks mis mee overigens, maar totaal ontkennen dat het er niet door is geïnspireerd lijkt me ook weer wat ver gaan. De vergelijking kan hier best gemaakt worden en er is ook niets mis met het vergelijken met andré telefoons, waarom de iPhone hier dan een uitzondering in zou moeten zijn..

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Het is altijd een discussie en ik denk dat ik voldoende in de review heb aangegeven dat Apple in veel zaken het wiel niet heeft uitgevonden, maar alleen populair heeft gemaakt. Zoals de formfactor, de interface en zo nog wat andere dingen :)

Het is echter een opvallend gegeven: iedereen aan wie ik het toestel toonde - en dat zijn tijdens de reviewperiode minstens twintig personen geweest - riep binnen tien seconden dat het leek op een iPhone. Experts, leken en zelfs medewerkers van Samsung valt de gelijkenis op (en dan te bedenken dat de twee aanraakgevoelige knoppen bij prototpyes alleen oplichten bij gebruik en verder weg zouden vallen - dan zou het er nóg meer op geleken hebben ;)).

Je hebt gelijk als je zegt dat bepaalde designelementen - zoals de aanwezigheid van drie knoppen onder het scherm - al langer voorkomen bij Samsung-toestellen. Maar de chromen rand, de verhoudingen van het toestel, de glasplaat over de hele voorkant én de interface wekken allemaal dezelfde indruk en bieden hetzelfde coherente beeld: dat er goed is gekeken naar de iPhone.

Bij het bedenken van de kop en intro van een review kijk ik naar het meest sprekende element. Bij de Galaxy S was dat nogal wat: Swype, super amoled, 4"-scherm, Hummingbird-cpu... Dit ding heeft genoeg elementen om zich te onderscheiden. En toch doen ze er alles aan om het op een iPhone te laten lijken. Die tegenspraak viel me op en heb ik dus ook in de intro gezet.

En daarmee bedoel ik: het hoeft niet. HTC en Sony Ericsson maken ook eigen interfaces op Android en die lijken van geen kant op de interface van iOS, maar zijn volstrekt origineel. Toestellen als de X10 (en Mini en Pro en X8), HTC Legend en de GW620 van LG lijken in het geheel niet op de iPhone. Het hoeft dus niet - maar Samsung doet het wel. En dat mag benoemd worden, lijkt me :)

Disclaimer: ja, ik ben een Apple-fanboy. En een Samsung-fanboy. En een Nokia-fanboy. En een HTC-fanboy. En een Sony Ericsson-fanboy. En een LG-fanboy. En een RIM-fanboy... Afijn, you get the point ;) Ik hou van smartphones in alle soorten en maten met alle mogelijke OS'en - en daarom doe ik dit werk ook :)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:09

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik ga hem eens opzoeken in de winkel morgen.... Aangezien ik hem nog niet in mijn handen heb gehad.... Maar op het eerste gezicht deden de plaatjes mij absoluut niet denken aan een iPhone... Ook qua interface lijkt het op de plaatjes ook niet echt iPhone like :+ Maar ik denk dat het een kwestie is van irl zien en op foto's vertekend het beeld teveel... Ik ben benieuwd of hij echt iPhone achtig overkomt of dat het gewoon echt een eigen concept is ;)

Ik was gewoon erg benieuwd naar het idee erachter en waarom juist die vergelijking was gekomen en niet andere android toestellen bijvoorbeeld of nokia toestellen ;)

Ik ben zelf ook alles fanboy qua telefoons ;) Heb ook verschillende merken gehad en zelfs merken die mij niet bevielen geef ik tweede kansen... Maar soms vind ik vergelijkingen niet passend of krom... Zoals nu :+ Maar ik ga eens zelf bekijken of ik het alsnog zo vind ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker