Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lagerbussen verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik ben bezig om de lagerbus uit mijn draagarm te verwijderen en te vervangen door een nieuwe, maar ik krijg de oude er niet uit :+

Alles zit geklemd dus met het simpele hak en breekwerk komt hij er niet uit. Een ietwat simpel plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2452/3538480081_35f1bcb0ff_m.jpg

De ringen helemaal rechts en de lagers zitten om die buis geklemd. Iemand enig idee hoe ik dat er weer uit krijg?

Warmstoken lukte niet (nou ja, echt warm, stond er met een brandertje op te branden), en een breekijzer past er net niet tussen.

Doorslijpen heeft niet zo heel veel zin geloof ik, want dan is de buitenste afdekring er wel af, maar dan zit je nog met het lager, en daar kan je écht niet bij (zit in de draagarm).

Is hier nog hoop van zegen of moet ik bijna een nieuwe arm kopen?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: http://www.bega.nl/images/HSP-20T.jpg
Grijp met de 3 armen de lager vast en duw de "pen" de as eruit.

Een minder indrukwekkende en vooral betaalbaardere versie:
Afbeeldingslocatie: http://www.es-international.nl/TOOLS/auto%20en%20garage%20gereedschap/43949_N133.jpg

Als het een buis ipv een volle as is, dan is het lastiger.

[ Voor 49% gewijzigd door rapture op 04-07-2010 12:31 ]

• maarud
rapture schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:27:
[afbeelding]
Grijp met de 3 armen de lager vast en duw de "pen" de as eruit.

Een minder indrukwekkende en vooral betaalbaardere versie:
[afbeelding]

Als het een buis ipv een volle as is, dan is het lastiger.
Daar zat ik ook al aan te denken. Het is een holle buis, ik kan altijd nog een bout erin doen om zo'n poelitrekker te gebruiken...

dat wordt nog es wat :P

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even met het lasapparaat aan de binnenkant van de lagerbus een rupsje leggen. Het zat niet goed lassen maar geeft niet, de bus zal door de warmte iets krimpen en kan je hem er zo uit tikken met een buisje welke iets kleiner is.

Alles alvast klaar leggen, rupsje leggen, tik tik, klaar! Succes!

Tenmiste, ik neem aan als je het over zo'n soort lagerbus hebt. Of bedoel je de lagerschaal? Waar de kogeltjes in rollen? :?

Afbeeldingslocatie: http://metaalconstructie.biz/images/bronzen%20lagerbussen.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Martine op 04-07-2010 12:59 . Reden: foto toegevoegd ]

• maarud
Martine schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:50:
Even met het lasapparaat aan de binnenkant van de lagerbus een rupsje leggen. Het zat niet goed lassen maar geeft niet, de bus zal door de warmte iets krimpen en kan je hem er zo uit tikken met een buisje welke iets kleiner is.

Tenmiste, ik neem aan als je het over zo'n soort lagerbus hebt. Of bedoel je de lagerschaal? Waar de kogeltjes in rollen? :?

[afbeelding]
Het lijkt meer op een stukje CV-buis ;) Die zit in 2 lagers, en daar zitten weer 2 afdekrubbers op (rechts op het plaatje)

Die afdekrubberdingen zitten om de buis geklemd, en de buis zit in de lagerschalen geklemd.
Ik heb een tip gekregen om dat met een stuk draadeind en 2 grote doppen te doen, op die manier pers je hem er als het ware uit. Dat ga ik nog eens proberen...

Zo zit het er in:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2196/3538546071_85b21cfc42_b.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 04-07-2010 13:34 ]

• Martine
  • Niet online
Dan heb ik het totaal verkeerd begrepen. 8)7

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Heb je niet zo'n ding nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.coloradocyclist.com/img/product/full/p/parskrt1.jpg

Dat wordt bij fietsen wel gebruikt, 'headset cup remover'. Om wat voor auto gaat het trouwens? Is het niet handiger om zo'n armpje geheel te vervangen? Bijvoorbeeld vanuit Duitsland (www.ebay.de).

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• maarud
Yonni schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:02:
Heb je niet zo'n ding nodig?

[afbeelding]

Dat wordt bij fietsen wel gebruikt, 'headset cup remover'. Om wat voor auto gaat het trouwens? Is het niet handiger om zo'n armpje geheel te vervangen? Bijvoorbeeld vanuit Duitsland (www.ebay.de).
Arm vervangen is ook veel makkelijker, maar het leek me wel tof om het te kunnen vervangen. De revisieset heb ik al gekocht namelijk...

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Martine schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:50:

[afbeelding]
Ehm? Metaal wat heet word zet uit. Je moet dus het omliggende gedeelte opwarmen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Martine
  • Niet online
c0ne schreef op zondag 04 juli 2010 @ 14:51:
[...]

Ehm? Metaal wat heet word zet uit. Je moet dus het omliggende gedeelte opwarmen.
Nee, bij zo'n bronzen lagerbus krimpt hij eerst. Zo heb ik het al tientallen keren gedaan, werkt perfect! Een las krimpt, je hebt immers ook wel eens als je wat in elkaar last dat het krom trekt. Het klinkt een beetje maf maar werkt super.

[ Voor 18% gewijzigd door Martine op 04-07-2010 17:41 ]

• maarud
De ringen van de nieuwe set krijg ik al niet om de buis heen :P Laat staan dat ik de oude kan verwijderen. Ik zit te denken om die ring er af te slijpen, maar als nog zit ik dan met het lager wat er nog om zit en waar ik niet bij kan...

Misschien kan ik ergens een pers lenen, dat werkt denk ik wel. Of een gemodificeerde poelitrekker :+

[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 04-07-2010 15:45 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

Gooi het eens in de vriezer zodat de as krimpt.

• maarud
Exigence schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:41:
Gooi het eens in de vriezer zodat de as krimpt.
Heb de wielnaaf en de remklauw er nog aan dus dan mag ik eerst m'n hele vriezer leeghalen :+

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

Tip: koop een grotere vriezer :+

• maarud
Zo, het is gelukt. Met een stuk CV-buis heb ik de bus eruit getikt, en met een haakse slijper nog wat aanpassingen gemaakt zodat ik de bus precies in het midden raakte :P

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

talin

ES-MA

ik weet dat het opgelost is maar voor de search

voor binnen lagerschalen gebruik je:
een binnentrekker:

Afbeeldingslocatie: http://i607.photobucket.com/albums/tt152/martellcaramba/wiellagertrekker.jpg

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• maarud
talin schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:19:
ik weet dat het opgelost is maar voor de search

voor binnen lagerschalen gebruik je:
een binnentrekker:

[afbeelding]
heb het zelf met een schroevendraaier gedaan. Het lager ligt gelijk met de rest dus een lagertrekker kan zich nergens aan vastgrijpen...
Pagina: 1