• AsoT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-02 12:32
Ik heb gisteren mijn venster laten openstaan terwijl ik niet thuis was en tijdens een hevige regenbui is er heel wat water in m'n kast geraakt die natuurlijk aan de bovenkant open is.

Nu, mijn vraag is wat er allemaal kapot kan zijn..

Even opsommen wat er in zit:
Asus P6T Deluxe
Core i7 920
HAF 932
9800GTX+
3x Corsair DDR3 XMS 2GB
Antec TruePower Trio 650watt

Voeding werkt nog als ik groen kabeltje doorlus naar zwart. Heb voltages uitgemeten met multimeter en deze zijn perfect binnen de marges.

CPU Fan enzo zijn allemaal aangesloten. Alles is zoals het systeem was toen het er nog niet op geregend had, Behalve dat het nu naast de kast op een houten bureau ligt.

CPU Appart testen kan ik niet aangezien ik geen 2 moederborden hebt met socket 1336.

Als ik m'n voeding er op aansluit branden de lichtjes van de knopjes erop wel maar als ik erop duw probeert hij even (Fan van voeding draait 0.1 sec fzo) en stop hij weer. Als ik die extra 4 pin 12v stekker uit m'n mobo trek start hij wel maar doet hij niets (Starten als in 'er gaan meer lichtjes aan op m'n mobo')

Bedankt op voorhand, Jv.

Noot: Ik heb totaal geen idee wat je nog meer nodig hebt van info.

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Is hij wel goed droog?

Want in principe is er niets aan de hand als hij uitstaat, en je m goed uit laat drogen voor je m weer aanzet.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 12:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Simpel antwoord, alles kan kapot zijn. De beste manier om dit te testen is zoek een soortgelijke pc en ga jou onderdelen één voor één vervangen. Dus hang je geheugen in die andere pc, boot die dan weet je dat het niet het geheugen is.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• AsoT
PerfectLight schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:44:
Is hij wel goed droog?

Want in principe is er niets aan de hand als hij uitstaat, en je m goed uit laat drogen voor je m weer aanzet.
Hij stond aan toen ik wegging, toen ik terugkwam lagen de lichtjes van m'n case nog aan (Wat nu niet meer lukt tenzij ik extra 4/8 pin 12v stekker niet insteek) Maar het systeem zelf werkte niet meer.

Ook raar is als ik de voeding uitzet (met knop op achterkant) maar stekker laat inzitten springt af en toe de verlichting van mijn knopjes op mobo aan. Als ik de stekker uittrek gebeurt dit niet meer..

[ Voor 18% gewijzigd door AsoT op 03-07-2010 23:50 ]

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 10:15
ik zou de pc uit laten staan voor een aantal dagen, je kan bijv. ook alle onderdelen eruit halen en zo apart laten drogen.

• PerfectLight
Het lijkt me dat je voeding een opdonderheeft gekregen doordat er iets anders doorgebrand is.

Met een beetje geluk (pech) kun je dat wel zien. Of je ziet een beetje witte aanslag, of je ziet een zwart onderdeel.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het lijkt erop dat ie nog sluiting maakt: er zit nog water tussen.
Ik zou alles loshalen: dus geheugen los, stekkertjes los cpu eruit, alles los. Evt kan je met een fohn de voeding droogblazen.
Het goed opdrogen kan best wel een tijdje duren. Dan nog eens proberen.

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-02 23:38
Gewoon je pc helemaal uit elkaar halen, 2 weken alle onderdelen laten drogen(Liever langer wachten dan het kapot gaat) en hopen dat hij het dan doet.

• AsoT
Ik heb nu alles uit elkaar gehaald en op een warme plaats gelegd, wat niet echt moeilijk is met dit warme weer. Bedankt voor de tips allemaal.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Beter leg je het in de kelder om te drogen, hardware in de zon is ook niet zo'n tof idee.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Pak die fohn van je zus en droog alles netjes op. Even laten liggen en dan onderdeel voor onderdeel opbouwen en testen. Je komt er vanzelf achter ;)

Heb je overigens je inboedelverzekering op de hoogte gebracht misschien dat daar openingen zijn.

Succes!

Meh ...

• AsoT
Twarp schreef op zondag 04 juli 2010 @ 00:09:
Pak die fohn van je zus en droog alles netjes op. Even laten liggen en dan onderdeel voor onderdeel opbouwen en testen. Je komt er vanzelf achter ;)

Heb je overigens je inboedelverzekering op de hoogte gebracht misschien dat daar openingen zijn.

Succes!
Dat was ik van plan maar in het weekend werken die meestal niet :D

En het ligt niet in de zon, gewoon in een warme kamer waar bijna nooit iemand komt behalve ik :D

En best niet te lang met zo'n haardroger opzitten zeker, anders kan m'n mobo kromtrekken ?

• PerfectLight
Gewoon dat ding er niet vol ophouden, een beetje van een afstandje. Dat werkt prima.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Godsamme weg met die foehn. Hoezo ESD?
Foehn @ pc is net zo dom als water @ PC.

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 09:58
Zonde dat je hem al aan gehad hebt :(

Maar inderdaad wat de rest al zegt: goed drogen, liever (veel) te lang dan te kort. Op een afstandje met een föhn wil goed helpen.

Succes! :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

elnaeth schreef op zondag 04 juli 2010 @ 02:21:
Maar inderdaad wat de rest al zegt: goed drogen, liever (veel) te lang dan te kort. Op een afstandje met een föhn wil goed helpen.
Ja om het te slopen.

Afspoelen met demi water en gewoon netjes laten drogen. Niet in de zon, niet op de verwarming. Gewoon op je keukentafel.

Geen foehns of verfbranders. Leg hem anders meteen in de magnetron, ziet er nog leuker uit.... bij hetzelfde resultaat.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Demi water is gedemineraliseerd water trouwens. Zover ik weet kan je dat in elk tankstation kopen, waarom je het daarmee moet verwerken is mijn een raadsel...

• Razzah
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 09:13
Water in je pc is nooit leuk, maar als je alles goed droogt moet het gewoon weer werken.
3 Jaar terug gebeurde het ook op Campzone bij iemand in onze tent. Er stond ruim 2cm water in de kast, (voeding onderin -_-). Hij heeft uiteindelijk 3 dagen op tafel gestaan helemaal open omringd door ventilators, en die deed het toen gewoon weer.

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Wat ik zou doen stapgewijs:

- PC uit elkaar halen, CPU fan ect alles er vanaf (ook de fan op de CPU fan). Alles met een stoffen doek zo goed mogenlijk droog maken.
- Alle onderdelen op een of meerdere losse doek(ken) leggen. Op een plek waar het niet vochtig is en het toch vrij warm word (zolder, of slaapkamer OID) en het hier 3 dagen tot een week laten liggen.
- Mobo op een droge doek leggen, Alleen het speakertje & CPU aansluiten en aanzetten, krijg je piepjes? Mooi, dikke kans dat je MoBo het overleeft heefd. Krijg je niks? Mobo of CPU dood.
Hierna het geheugen reepje voor reepje testen, en daarna overige onderdelen.

Werkt hij nog niet? Stuk voor stuk de strookjes ram af gaan & de "niet werkende" apart leggen.
Hierna dingen als Videokaarten ect aansluiten.

Heb dit 1x gehad met mn HTPC, deze staat zeg maar vlak naast de vensterbank (in de hoek) en het raam kan open kantelen of gewoon zijwaarts open.. nou stond hij een keer wagewijd open tijdens slecht weer, Terwijl hij aanstond! (Downloaden terwijl ik weg was). Na heel het lijstje af te gaan zijn, bleek alleen 1 fan en 1 strookje ram kaduuk te zijn. Gelukkig had ik een "Garantie+" pakket aangeschaft bij de aankoop, en dit hield ook garantie bij waterschade in! *pfew*.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• AsoT
Bedankt voor alle info. Dat demi water lijkt mij toch wel serieus gevaarlijk ?

Ik hem gewoon laten liggen daar.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
AsoT schreef op zondag 04 juli 2010 @ 03:11:

Waarom lijkt demi water je gevaarlijk? Zuiver water geleidt geen stroom. De troep die in gewoon water en regenwater zit wel.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ook Demi water geleid lichtelijk, als je je PC er in onderdompelt doetie het niet meer geloof me.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:43
Nee, maar je moet wel zorgen dat je alle troep kwijt bent.

Ik heb dus ranja over mijn laptop gehad en NIET met demi water schoongemaakt. Heel leuk dat hij na een weekje drogen weer perfect werkte. Na 3 maanden lag hij echter alsnog het loodje door de troep die achter was gebleven. Nu is ranja erger als regenwater, maar kwaad kan het zeker niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MrVegeta schreef op zondag 04 juli 2010 @ 02:38:
Demi water is gedemineraliseerd water trouwens. Zover ik weet kan je dat in elk tankstation kopen, waarom je het daarmee moet verwerken is mijn een raadsel...
Sedimentatie afspoelen. Er blijft geleidende meuk op je mobo achter, dit kun je eraf spoelen met genoeg demi water.
AsoT schreef op zondag 04 juli 2010 @ 03:11:

Nee dat is niet gevaarlijk.
D4NG3R NL schreef op zondag 04 juli 2010 @ 03:25:
Ook Demi water geleid lichtelijk, als je je PC er in onderdompelt doetie het niet meer geloof me.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, schoon water geleidt namelijk niet. Dan zat er of zut in je bak of zut in je demi-water, waardoor het geen demi-water meer is.
Of er zat meuk op je mobo.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 04-07-2010 13:54 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 15:42

VIPER2001

[GOT]The Source

ben je niet verzekerd voor dit dan ???

edit: nee dus .

zo even wat van het internet geplukt.

Uitsluitingen computerverzekering
Natuurrampen, atoomkernreacties en molest
• Slijtage en geleidelijk bederf ten gevolge van gewone werking
• Schade aan externe informatiedragers (tenzij meeverzekerd)
• Brand (is meeverzekerd op uw brandverzekering, is eventueel mee te verzekeren)

[ Voor 83% gewijzigd door VIPER2001 op 04-07-2010 13:43 ]

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 11:45

Kwastie

Awesomeness

Regen is volgens mij geen natuurramp, denk bij een natuurramp aan een vulkaanuitbarsting of aardbeving.

Ik zou gewoon maandag bellen naar je verzekering en vragen wat er mogelijk is, met een beetje geluk ben je er gewoon tegen verzekerd of willen ze een deel van de schade vergoeden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kwastie op 04-07-2010 13:49 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• marcop23
  • Laatst online: 22:57
Het lijkt mij, dat je eerst kan kijken of er iets kapot is (al vaak genoeg uitgelegd, is de TS nu ook aan het doen), en als er iets kapot is, dan kijk je wat er nou precies kapot is en dan pas bel je een verzekering. Toch?

Het lijkt mij i.i.g. niet handig om, als de verzekering je voor waterschade verzekert, alles te laten vervangen, tenzij het toch geen eigen risico o.i.d. kost.

Offtopic: Bij een vriend is een waterbed gepoeft, ze kregen alles vergoed (verfen, elektronica enz.) behalve het bed zelf...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Boudewijn schreef op zondag 04 juli 2010 @ 13:31:
[...]

Sedimentatie afspoelen. Er blijft geleidende meuk op je mobo achter, dit kun je eraf spoelen met genoeg demi water.

[...]

Nee dat is niet gevaarlijk.

[...]
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, schoon water geleidt namelijk niet. Dan zat er of zut in je bak of zut in je demi-water, waardoor het geen demi-water meer is.
Of er zat meuk op je mobo.
Demiwater wat jij als particulier kunt krijgen is zeer licht geleidend ja, wat in het bedrijfsleven/chemische wereld word gebruikt geleid inderdaad niet.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

VIPER2001 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 13:39:
ben je niet verzekerd voor dit dan ???

edit: nee dus .

zo even wat van het internet geplukt.

Uitsluitingen computerverzekering
Natuurrampen, atoomkernreacties en molest
• Slijtage en geleidelijk bederf ten gevolge van gewone werking
• Schade aan externe informatiedragers (tenzij meeverzekerd)
• Brand (is meeverzekerd op uw brandverzekering, is eventueel mee te verzekeren)
Ehh, al zou een natuurramp verzekerd zijn, dat is dit natuurlijk absoluut niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh heb je daar een bron voor?
Buiten dat : er zal vast minder rommel inzitten dan in regen water.

Verder: "zeer licht geleidend", bij 3.3V + erg hoge weerstand zal er vrij weinig troom lopen...

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Dit is eerder iets voor de brandverzekering... Niet voor natuurramp dingen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Omdat destillatie een tijdrovend en energieverslindend proces is, wordt in laboratoria vooral enkelvoudig gedemineraliseerd water gebruikt. Dit water wordt bereid door water dat nog wel ionen bevat over een ionenwisselaar te leiden. Hoewel het product niet zo zuiver is als meervoudig gedestilleerd water is het voor veel doeleinden in een chemisch laboratorium net zo geschikt. Een nadeel van gedemineraliseerd water is dat zich in de ionenwisselaar al snel algengroei voordoet. Voor biologische of biochemische toepassingen is dit water daarom niet altijd geschikt omdat het niet steriel is.

Staat O.A op wikipedia, heb op google nog wel meer vergelijkbare bronnen gevonden.

ALs particulier is het gewoon onmogenlijk om 100% schoon water voor een redelijke prijs te krijgen..

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maw: er zitten algen in en het is niet steriel. Lijkt me niet problematisch voor het afpoetsen van je mobo.

Verwijderd

Demi water of te wel gedemineraliseerd water is water dat over een ionenwisselaar gevoerd is met de bedoeling de 2 waardige ionen (Ca, Mg ed) te vervangen door 1 waardige ionen (H+ en een beetje Na+).
Wanneer demi water verdampt blijf dus ook een laagje zout achter, dat weer heel makkelijk oplost omdat het natrium zouten zijn.
Demi water is dus iets anders dan gedestilleerd water, dat bestaat alleen uit H2O!

Bij de productie van chips (ook bij die andere ;-)) wordt heel veel water gebruikt. Daarna kan het er ineens veel minder goed tegen...

Oplossing kan zijn om bij waterschade aan electronica, alles onder te dompelen in isopropyl alcohol.
Uiteraard stroom er af, dus ook die batterij van het moederbord!!!
Na een minuut of tien de spullen eruit halen en laten drogen aan de lucht.
PASOP isopropyl alcohol is zeer brandbaar en duur!!!
Geen spirutus gebruiken, dat is 60% water!

• AsoT
Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 20:56:
Demi water of te wel gedemineraliseerd water is water dat over een ionenwisselaar gevoerd is met de bedoeling de 2 waardige ionen (Ca, Mg ed) te vervangen door 1 waardige ionen (H+ en een beetje Na+).
Wanneer demi water verdampt blijf dus ook een laagje zout achter, dat weer heel makkelijk oplost omdat het natrium zouten zijn.
Demi water is dus iets anders dan gedestilleerd water, dat bestaat alleen uit H2O!

Bij de productie van chips (ook bij die andere ;-)) wordt heel veel water gebruikt. Daarna kan het er ineens veel minder goed tegen...

Oplossing kan zijn om bij waterschade aan electronica, alles onder te dompelen in isopropyl alcohol.
Uiteraard stroom er af, dus ook die batterij van het moederbord!!!
Na een minuut of tien de spullen eruit halen en laten drogen aan de lucht.
PASOP isopropyl alcohol is zeer brandbaar en duur!!!
Geen spirutus gebruiken, dat is 60% water!
Op een ander forum las ik dat IPA 6€ de liter kan kosten, klopt dit ?

Verwijderd

MrVegeta schreef op zondag 04 juli 2010 @ 02:38:
Door Demi water te gebruiken maak je spullen weer schoon door dat regen spooren agterlaat en demi water niet .
Regen water bevat veel bevuiling (zuur en ijzer, etc) wat dit als gevolg mee kan nemen is een ophoping van vuil op en onder je componenten en chips op je apparaten, dit zie je niet altijd met het oog maar kan wel vervelende schade met zich mee brengen met name thermische oververhitting
Dit omdat de pinnen van je chips en andere compos een deken(laag)van vuil kunnen bevatten en hierdoor hun warmte dan niet goed weg kan laten gaan in de omgeving en hierdoor kan het hele zooitje erg warm worden,

ON TOPIC
wat je kan doen om dit te voorkomen is om het hel spul schoon te maken met demi water en goed niet onderdompelen maar effen afnemen met een vochtig doekje en die regelmatig vochtig maken. En dan wachten op het drogen kan heel lang duren mede om dat tempratuur nu wel warm kan zijn kan de luchtvochtigheid nog steeds hoog zijn en het droogproces dus verlengen ipv verkorten (EN GA NIET MET EEN FOHN ER OP BLASEN DIT KAN VOOR BLIJVENDE SCHADE ZORGEN GEWOON LATEN DROOGEN MET EEN DOEK ONDER DE SPULLEN)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Boudewijn schreef op zondag 04 juli 2010 @ 13:31:
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, schoon water geleidt namelijk niet.
Ja, maar (standaard) demi-water is ook niet 100% demi. Ik weet niet of er nog genoeg mineralen in zitten voor kortsluiting, maar echt 100% demi-water is niet bij een tankstation te krijgen in ieder geval.

edit: oeps, gemist dat er ook een pagina 2 was, is dus al gezegd. :P

In ieder geval, in het lab werd mij altijd gezegd om een vooral geen 100%-demi te gebruiken als het niet nodig was en als je weet hoe graag ze met leuke chemicaliën knoeien dan weet je dat het wel niet goedkoop zal zijn of zo. :P

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 05-07-2010 09:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Dit valt sowieso niet onder een natuurramp. TS heeft zelf het raampje open laten staan en dus volledig zijn eigen verantwoordelijkheid. Dit valt niet onder een inboedel- of computerverzekering.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is dan ook exact de reden waarom ik zeg: demi water doen. niet omdat het perfect is, maar je spoelt er sowieso heel veel rommel die in regen zit mee van je mobo af voordat je dat weer aanzet.
Regenwater is veel verontreinigder dan demi water, gevolg is dus dat je de situatie verbetert.

IPA kan inderdaad ook, maar als je het hele mobo daarmee af wil spuiten ben je wel een busje verder.
Pagina: 1