Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021
Tweakers,

Ik zit hier met een wellicht interessant probleem. Sinds kort ben ik in het bezit van een Asus P5Q Deluxe, nadat mijn Gigabyte GA-EP45-DS3R is overleden. In dit moederbord zitten 2 reepjes geheugen van 2GB (Kingston ValueRAM), een videokaart (ATI HD4870 1GB @ stock), Intel E8400 (OC @ FBS 360), geluidskaart van Creative en een draadloze netwerk kaart.

Sinds afgelopen week ervaar in crashes (niet echt crashes, eerder sudden-shutdown) tijdens het spelen van MW2. Niet tijdens het spelen van GTA:SA (stond toevallig op mijn computer), noch bij het laten testen met Orthos voor minsten 8 uur. Memtest+ is prachtig schoon, net zoals mijn computer, geen virus te vinden. Mijns inziens is de processor het probleem niet (idle: 37 stress: ~55). Ik heb een Arctic Cooler 7 Pro liggen, alleen die past niet op het moederbord, dus zit nu met de meegeleverde CPU koeler van Intel te kloten.
Verder heb ik ook mijn CPU naar stock geklokt, maar dat verandert niets aan de zaak.

Ik heb zojuist mijn videokaart met ATI Overdrive manueel 70% fan gegeven (wat een herrie), en de temps in de gaten gehouden bij het opstarten, deze blijven op een schampere 31 graden Celsius hangen, gigantisch goed dus. Echter, 5 minuten (misschien minder) na het opstarten van MW2, valt mijn computer uit en start op. Geen BSOD, geen problemen verder, hij herstart gewoon.

Ik zat dus met de handen in het haar, wat nu. Toen, alle onderdelen concreet geëlimineerd te hebben, behalve de grafische kaart, heb ik maar wat geks geprobeerd. Wat heb ik nou gedaan? Ik heb mijn videokaart ondergeklokt, naar een GPU clock van 500MHz en een Memory clock van 450MHz (stock is 750,900).

Na dit gedaan te hebben, deed alles het perfect.

De reden dat ik dit topic plaats onder PM&G, is omdat ik dit probleem pas ervaar sinds mijn Asus P5Q, en dus verwacht dat het probleem (BIOS wellicht) misschien daar wel te zoeken valt.

Graag hoor ik jullie input!

See you in another life, brother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de voeding? Jij underclockt de videokaart die dan wat minder ampere trekt over de PCIe lijn......en zie daar, de boel werkt. Zomaar een gedachte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 08:30:
En de voeding? Jij underclockt de videokaart die dan wat minder ampere trekt over de PCIe lijn......en zie daar, de boel werkt. Zomaar een gedachte ;)
pcies, en die voeding als die brak is ,kan zomaar eens je oude moederbord naar de eeuwige jachtvelden gestuurd hebben.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
CrankyGamerOG schreef op zondag 04 juli 2010 @ 08:48:
[...]

pcies, en die voeding als die brak is ,kan zomaar eens je oude moederbord naar de eeuwige jachtvelden gestuurd hebben.
De voeding hoeft niet eens ''brak'' te zijn, als dat ding niet genoeg vermogen levert zal de computer gewoon uitgaan, en indien in het BIOS iets staat ingesteld dat de PC automatisch aan zal gaan na een stroomuitval, zal de PC gewoon herstarten. Dit kan ook gebeuren bij A-merk voedingen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

marcop23 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 08:54:
[...]

De voeding hoeft niet eens ''brak'' te zijn, als dat ding niet genoeg vermogen levert zal de computer gewoon uitgaan, en indien in het BIOS iets staat ingesteld dat de PC automatisch aan zal gaan na een stroomuitval, zal de PC gewoon herstarten. Dit kan ook gebeuren bij A-merk voedingen hoor.
Ik denk dat jij mijn zin nog eens rustiger moet lezen ;), ik zeg dat wanneer de voeding brak is dat ook een oorzaak kan zijn van het overlijden van zijn vorige mobo, niet van het herstarten ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
CrankyGamerOG schreef op zondag 04 juli 2010 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat jij mijn zin nog eens rustiger moet lezen ;), ik zeg dat wanneer de voeding brak is dat ook een oorzaak kan zijn van het overlijden van zijn vorige mobo, niet van het herstarten ;)
Dat zou inderdaad kunnen, maar met een A-merk voeding zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. Een A-merk voeding zou zichzelf uit moeten schakelen bij overbelasting (dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de reboots), en de voeding zou het alle beveiligingen niet zomaar een moederbord kaduuk kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat je geheugen wel op de QVL lijst van Asus. Asus MB kan erg kieskeurig zijn met geheugen heb ik met mijn OCZ geheugen en P5Q Pro ervaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 09:53:
Staat je geheugen wel op de QVL lijst van Asus. Asus MB kan erg kieskeurig zijn met geheugen heb ik met mijn OCZ geheugen en P5Q Pro ervaren.
Euh, Ts geeft aan 8 uur orthos te hebben gedraaid zonder problemen. Verder memtest+ gedraaid zonder fouten. Er treden ook geen BSOD's op, verder treedt het probleem niet op bij een underclockte VGA kaart dus wij kunnen het geheugen wel uitsluiten dacht ik.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021
De voeding is een Zalman ZM600-HP.
Bij het aanzetten van mijn computer wil nog wel eens het volgende probleem zich voordoen: mijn graka gaat op 100% fan en daar blijft het bij, dan moet ik hem aan en uit zetten, dit kan zicht tot wel 4x achtereenvolgens zich voordoen.

In de BIOS staat dat na een power storing de computer opnieuw moet opstarten, ja.

Verstandig de voeding eens door te meten?

See you in another life, brother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:54
Dat is inderdaad verstandig, zoals al werd aangegeven dat er misschien een te grote belasting zit op je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 08:31
Kan inderdaad zijn dat je voeding stervende is en niet meer voldoende kan leveren. Deze voeding geeft standaard meer dan zat stroom voor de bovengenoemde config.
Pagina: 1