Op dit moment kan ik geen loop maken en dus ook de pomp niet horen werken als er water door heen stroomt. Bij droog testen vind ik dat er nogal wat gebrom/gezoem vanaf komt. Is dit minder wanneer er wel water doorheen stroomt?
Een pomp die niks te doen heeft kan harder draaien, net zoals een stofzuiger die niet kan zuigen meer lawaai maakt...
Dus gewoon even afwachten..
Dus gewoon even afwachten..
Wat, je bent je pomp droog aan het testen?? Dat is niet erg goed voor de pomp ivm smering, en ja, het ding maakt dan aanzienlijk meer herrie dan wanneer er wel water doorheen stroomt.
Dus, vullen die handel en dan pas je conclusie trekken!
Dus, vullen die handel en dan pas je conclusie trekken!
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
De pomp mag je normaal niet laten draaien als er geen vloeistof aanwezig is, pomp kan zich dan beshadigen.
Als je dat niet bedoelt...
Ik neem dan aan dat je leak testen bedoelt.
Dat gebrom en gezoem komt door de lucht die nog in je water loop zit, als dat eruit is, zul je niks horen, zeker als je kast dicht is.
Als je dat niet bedoelt...
Dat gebrom en gezoem komt door de lucht die nog in je water loop zit, als dat eruit is, zul je niks horen, zeker als je kast dicht is.
Ik ben bang van nietYinchie schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:28:
Saturnus schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:19:
Is dit minder wanneer er wel water doorheen stroomt?
Met de heren hierboven. WC pompen smeren zichzelf met de vloeistof die ze rondpompen. Drooglopen kan onherstelbare schade aan je pomp toebrengen.
idd, droog laten lopen is een NO-GOEdmin schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 22:50:
Met de heren hierboven. WC pompen smeren zichzelf met de vloeistof die ze rondpompen. Drooglopen kan onherstelbare schade aan je pomp toebrengen.
ja, daag.
Verwijderd
Inderdaad de schade aan de pomp is enorm bij droog lopen van pompen.
Het heeft mij enkel door te veel lucht in het circuit al een keer een MCP-655 gekost.
Verder zijn pompem in droog circuit erg lawaaierig ten opzichten van wanneer er vloeistof door stroomt.
Zowel de smering als geluids demping vind namelijk plaats in het water en je pomp gaat veel sneller pompen / draaien zonder vloeistof.
Afhankelijk van de pomp die je hebt zal hierop ook het geluids niveau varieren met andere pompen.
Het heeft mij enkel door te veel lucht in het circuit al een keer een MCP-655 gekost.
Verder zijn pompem in droog circuit erg lawaaierig ten opzichten van wanneer er vloeistof door stroomt.
Zowel de smering als geluids demping vind namelijk plaats in het water en je pomp gaat veel sneller pompen / draaien zonder vloeistof.
Afhankelijk van de pomp die je hebt zal hierop ook het geluids niveau varieren met andere pompen.
Verwijderd
Volgens mij kan zo'n pomp niet harder dan 50 hz. maar ik kan er naast zitten hoor.
Als hij door te veel tegendruk de 50 hz. niet haalt gaat hij veel lawaai maken. (en dan bedoel ik mijn Eheim 1048)
Drooglopen is idd schadelijk en dat staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Als hij door te veel tegendruk de 50 hz. niet haalt gaat hij veel lawaai maken. (en dan bedoel ik mijn Eheim 1048)
Drooglopen is idd schadelijk en dat staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Dat is o.a. een reden waarom je er geen water in moet doen. Water alleen smeert niet, koelvloeistof wel. Droog draaien is sowieso niet geheel verstandig.
Volgens mij schaamt de TS zich nu dat we niets meer van 'm horen...
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Nee hoor dat niet.
Ergens had ik er nog aan gedacht dat het schadelijk kon zijn, volgende keer maar even snel de handleiding overzien.
Ik twijfel nog wel of ik de set compleet maak.
Scythe Mugen 2 is monteren en nooit weer naar omkijken.
De waterkoeling heeft ook nog een 2 fans van 12cm meer dan de Mugen, alhoewel passief koelen natuurlijk te proberen valt.
Behalve dit gaat waterkoelen 3-dubbel zo duur zijn en zullen er vast complicaties optreden op den duur.
Ergens had ik er nog aan gedacht dat het schadelijk kon zijn, volgende keer maar even snel de handleiding overzien.
Ik twijfel nog wel of ik de set compleet maak.
Scythe Mugen 2 is monteren en nooit weer naar omkijken.
De waterkoeling heeft ook nog een 2 fans van 12cm meer dan de Mugen, alhoewel passief koelen natuurlijk te proberen valt.
Behalve dit gaat waterkoelen 3-dubbel zo duur zijn en zullen er vast complicaties optreden op den duur.
Maar het koelopp. is ook vele malen groter dus kan je die langzamer laten draaien.Saturnus schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:28:
De waterkoeling heeft ook nog een 2 fans van 12cm meer dan de Mugen.
want?en zullen er vast complicaties optreden op den duur.
3*12 stiller krijgen dan 1*12?
Mijn hoop is dan eigenlijk gericht op passief, maar met dit weer vast niet mogelijk.
Achteruit lopende prestaties --> water vervangen en de kans op een lek en de gevolgen vandien.
Mijn hoop is dan eigenlijk gericht op passief, maar met dit weer vast niet mogelijk.
Achteruit lopende prestaties --> water vervangen en de kans op een lek en de gevolgen vandien.
ik heb een jaar lang gedraait met een mix van kraan water en demi water. nooit ergens last van gehad.
nooit lekage gehad(na 24h lek lesten) heb de set nu uit elkaar gehaald omdat ik een ander moederbord etc heb besteld.
stiller krijg je het makelijk. was bij mij wel zo
en koeler krijg je hem ook. bij mij van 45 idle naar 30 stresd.
nooit lekage gehad(na 24h lek lesten) heb de set nu uit elkaar gehaald omdat ik een ander moederbord etc heb besteld.
stiller krijg je het makelijk. was bij mij wel zo
en koeler krijg je hem ook. bij mij van 45 idle naar 30 stresd.
If water polo was easy, it would be called football
Verwijderd
Een aquariumpomp is toch echt ontworpen om water te pompen hoorPicaroon schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:32:
Water alleen smeert niet, koelvloeistof wel.
De vissen zouden niet zo blij zijn met koelvloeistof denk ik
Achteruitlopende prestaties?Saturnus schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 15:35:
Achteruit lopende prestaties --> water vervangen
Volgens mij heeft een wc setje geen onderhoud nodig en de prestaties blijven gelijk.
Misschien om de paar jaar de vloeistof vervangen.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 00:19 ]
in dien van gebruik van een goede koelvloeistof mix is vervangen vaak niet eens meer nodig.
wel van belang is het materiaal waar het doorheen loopt ivm stof reactie's op elkaar.
verder gewoon goed je systeem nakijken ieder jaar op helderheid van vloeistof en stof vrijmaken van de radiator.
goede pasta ook erg handig maar dat is van vanzelf sprekend bij een koelingset van boven de 250 euro
wel van belang is het materiaal waar het doorheen loopt ivm stof reactie's op elkaar.
verder gewoon goed je systeem nakijken ieder jaar op helderheid van vloeistof en stof vrijmaken van de radiator.
goede pasta ook erg handig maar dat is van vanzelf sprekend bij een koelingset van boven de 250 euro
Pagina: 1