[MBP] Fanspeed aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Naar aanleiding van het MBP-topic en een tip (smcFanControl), heb ik de fanspeed aangepast naar het maximale aantal van 6200rpm. Wat zijn de voor- en nadelen van het aanpassen van de fanspeed?

Hij gaf een temperatuur aan van 42 graden constant bij het normale aantal rpm. Nu ik hem maximaal laat draaien (enkele minuten), zit de temperatuur op 34/35 graden.

Kan het kwaad om hem sneller te laten draaien? Is het wijs om een bepaald aantal rpm als maximum aan te houden? Of is het wijs om het aantal rpm lekker zelf door OSX te laten bepalen.

Ik snap dat het wat meer stroom gebruikt, maar dat maakt me eigenlijk niets uit. Ik vind het wel lekker in de zomer, zo'n koude unibody...

[ Voor 4% gewijzigd door flo_ op 03-07-2010 20:16 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op de vele Apple fora wordt dit gedrag bestempeld als "Windows gewoontes", om zelf alles maar te moeten regelen. Je MacBook is zo slim gemaakt dat 'ie zelf weet wat het beste voor 'm is. Ik moet er niet aan denken om de hele dag tegen het gezoem van mijn MB aan te horen. Alleen als er hard gewerkt moet worden, dan wil ik 'm horen. Onder de 60 graden doet die niet veel bijzonders. (nu 55 graden bij 2001RPM)

Kan het kwaad? Nee dat niet. Je batterij gaat wat sneller leeg, je Mac maakt wat meer herrie en je ventilator is wat eerder versleten (en waarschijnlijk zit je MB wat sneller vol met stof).

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Oké, het biedt dus eigenlijk geen voordeel. Windows regelt dat ook automatisch, lijkt me, in tegenstelling tot wat je zegt.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik regel ook mijn fanspeeds van zowel mijn iMac 27" (i7) als mijn Macbook Pro 15" (Late 2008). Ik kan er slecht tegen als ik een hete laptop op mn schoot heb, wat je makkelijk kan tegenwerken door de fanspeed wat hoger te zetten. Fan geluid irriteer ik me niet aan.

Bij mn iMac viel het me op dat de bovenkant aardig heet werd (niet normaal kunnen aanraken) en heb toen ook besloten om hem wat koeler te laten lopen. Het hoeft niet, maar ik voel me er gewoon prettiger bij. Daarnaast overstemd mijn muziek (powered by M-Audio Studiophile AV40 speakers) sowieso het fangeluid, dus last heb ik er niet van, alleen maar baat :D

Ik gebruik trouwens Fancontrol ipv smcFanControl, heb je wat meer controle mee ivt smcFanControl.

Macbook fancontrol: http://www.derman.com/MacBook-Pro-Fan-Control
iMac fancontrol: http://www.derman.com/iMac-Fan-Control

Instagram / YouTube