GPU temp te hoog met zalman vf770

Pagina: 1
Acties:

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 16:27
Hallo allemaal.

Ik heb een Gigabyte gt240 met 512 mb geheugen. Om deze stiller te maken heb ik een zalman vf770 gekocht.

Alleen nu ik hem geinstalleerd heb, crasht mijn pc als ik furmark stability test draai. GPU temp wordt meer dan 100 graden, veel warmer dan met de stock cooler. Ik heb de zalman op de snelste stand staan.

Wat kan er mis zijn gegaan? Naar mijn weten heb ik alles goed gedaan.

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-01 22:00
Haal de cooler er eens af en zet hem er opnieuw op. Let hierbij erop dat je nieuwe koelpasta gebruikt, en ook denkt aan eventueel geheuegnblokjes? Check ook dat de fan het doet. Deze moet je op je mobo aansluiten.

• CypherMK
TheMOD schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 16:28:
Haal de cooler er eens af en zet hem er opnieuw op. Let hierbij erop dat je nieuwe koelpasta gebruikt, en ook denkt aan eventueel geheuegnblokjes? Check ook dat de fan het doet. Deze moet je op je mobo aansluiten.
Dat heb ik allemaal al gedaan en de fan draait.

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-01 21:17
BIj zalman krijg je vaak mini geheugenblokjes heatsinks. Heb je die er op gezet?

Is je kaart overgeclocked? ik gok dat het aan de koelpasta ligt.

• CypherMK
hipy schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 16:49:
BIj zalman krijg je vaak mini geheugenblokjes heatsinks. Heb je die er op gezet?

Is je kaart overgeclocked? ik gok dat het aan de koelpasta ligt.
Ik heb um niet geoverclocked. Geheugenblokjes zitten erop. Hoezo ligt dit aan de koelpasta? Kan dat die veel hogere temperaturen verklaren?

[ Voor 3% gewijzigd door CypherMK op 03-07-2010 16:59 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 16:58:
[...]

Ik heb um niet geoverclocked. Geheugenblokjes zitten erop. Hoezo ligt dit aan de koelpasta? Kan dat die veel hogere temperaturen verklaren?
Koelpasta is een opvulmiddel om de ruimte tussen gpu en koeler op te vullen zodat het beter warmte geleid naar de koeler. Doe je te veel pasta op, dan geleid het niet zo goed dan direct contact tussen gpu en koeler. Andersom is ook mogelijk. Je zal moeten kijken of er niet te veel ruimte op de GPU en koeler zit.

Hoeveel pasta heb je gebruikt?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat er niet voldoende druk van de koeler op de core zit. De koeler moet er toch behoorlijk strak opzitten om voldoende te koelen.

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02-2025
Heb je het plasticje van de koeler gehaald? Is mij overkomen, koelt voor geen meter dan.

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• CypherMK
rickyy schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 17:08:
Heb je het plasticje van de koeler gehaald? Is mij overkomen, koelt voor geen meter dan.
Dat dacht ik ook ja. Maar ik kan geen plasticje vinden.

• CypherMK
PilatuS schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 17:07:
Ik denk dat er niet voldoende druk van de koeler op de core zit. De koeler moet er toch behoorlijk strak opzitten om voldoende te koelen.
Strakker aandraaien kon ik niet.

• CypherMK
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 17:05:
[...]

Koelpasta is een opvulmiddel om de ruimte tussen gpu en koeler op te vullen zodat het beter warmte geleid naar de koeler. Doe je te veel pasta op, dan geleid het niet zo goed dan direct contact tussen gpu en koeler. Andersom is ook mogelijk. Je zal moeten kijken of er niet te veel ruimte op de GPU en koeler zit.

Eerste keer relatief weinig. En de tweede keer wat meer. Tweede keer koelde ie ietsie pietsie beter.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 18:41:
[...]

Eerste keer relatief weinig. En de tweede keer wat meer. Tweede keer koelde ie ietsie pietsie beter.
Wat is relatief weinig? Minder dan een rijst korrel?

• CypherMK
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 18:42:
[...]

Wat is relatief weinig? Minder dan een rijst korrel?
Ongeveer een erwtje

• PilatuS
  • Niet online
CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 18:40:
[...]

Strakker aandraaien kon ik niet.
En toch is dat waarschijnlijk het probleem. Veel andere dingen kunnen het namelijk niet zijn. Core word heet en koeler blijft koel = slecht contact. Tenzij je koeler bloed heet is, maar dat lijkt mij van niet.

Verwijderd

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 17:05:
[...]

Het is geen opvulmiddel in die zin, het is bedoeld om de microscopische ongelijkheden in het oppervlak van de base van de koeler weg te nemen, zodat deze optimaal contact maakt met de chip. In het geval dat deze een IHS heeft vult de pasta daar ook de ongelijkheden op.

Ik denk dat de koeler toch geen optimaal contact met de gpu maakt, kijk eens vanaf de zijkant naar de chip van iedere mogelijke kant, er zal ergens toch iets niet goed zitten waardoor de koeler net scheef erop zit. Misschien zit er ergens een componentje in de weg. Zoek anders eens een goede afbeelding van het pcb van je kaart, of maak een foto zonder koeler, dan is er beter over te oordelen.

• CypherMK
PilatuS schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:18:
[...]

En toch is dat waarschijnlijk het probleem. Veel andere dingen kunnen het namelijk niet zijn. Core word heet en koeler blijft koel = slecht contact. Tenzij je koeler bloed heet is, maar dat lijkt mij van niet.
En als nou geen koelpasta gebruik, zou het beter kunnen werken?

• CypherMK
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:22:
[...]

Het is geen opvulmiddel in die zin, het is bedoeld om de microscopische ongelijkheden in het oppervlak van de base van de koeler weg te nemen, zodat deze optimaal contact maakt met de chip. In het geval dat deze een IHS heeft vult de pasta daar ook de ongelijkheden op.

Ik denk dat de koeler toch geen optimaal contact met de gpu maakt, kijk eens vanaf de zijkant naar de chip van iedere mogelijke kant, er zal ergens toch iets niet goed zitten waardoor de koeler net scheef erop zit. Misschien zit er ergens een componentje in de weg. Zoek anders eens een goede afbeelding van het pcb van je kaart, of maak een foto zonder koeler, dan is er beter over te oordelen.
Hij lijkt optimaal contact te maken, en er zitten geen onderdelen in de weg.

• PilatuS
  • Niet online
CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:23:
[...]

En als nou geen koelpasta gebruik, zou het beter kunnen werken?
Nee, alleen maar slechter. Koelpasta zorgt voor een beter contact. Dat weg laten geeft een nog slechter contact.

Kijk eens goed naar de handleiding of je alles wel goed gedaan hebt. Ik denk dat het contact niet goed is, waarom kan ik niet weten.

• CypherMK
PilatuS schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:26:
[...]

Nee, alleen maar slechter. Koelpasta zorgt voor een beter contact. Dat weg laten geeft een nog slechter contact.

Kijk eens goed naar de handleiding of je alles wel goed gedaan hebt. Ik denk dat het contact niet goed is, waarom kan ik niet weten.
Ik heb alles volgens de handleiding gedaan. Eigenlijk heel simpel klusje zou je zeggen. Maar ik zal eens proberen um wat strakker aan te trekken.

Het valt me wel op als ik de koeler eraf haal er op de gpu en de plaats waar de gpu en de koeler elkaar raken, nog maar heel weing koelpasta is. De rest is naar buiten gedrukt.

• PilatuS
  • Niet online
CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:32:
[...]

Ik heb alles volgens de handleiding gedaan. Eigenlijk heel simpel klusje zou je zeggen. Maar ik zal eens proberen um wat strakker aan te trekken.

Het valt me wel op als ik de koeler eraf haal er op de gpu en de plaats waar de gpu en de koeler elkaar raken, nog maar heel weing koelpasta is. De rest is naar buiten gedrukt.
Dat er maar heel weinig koelpasta overblijft tussen core en koeler is goed. Dat er een rest is die naar buiten gedrukt is geeft wel aan dat je teveel gebruikt. Niet dat dit de hoge temp kan verklaren hoor, dat kan eigenlijk alleen het contact.

Voel eens of de koeler heet wordt. Als je core 80 graden is en je koeler is niet heet, dan is het contact slecht.

• CypherMK
PilatuS schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:38:
[...]

Dat er maar heel weinig koelpasta overblijft tussen core en koeler is goed. Dat er een rest is die naar buiten gedrukt is geeft wel aan dat je teveel gebruikt. Niet dat dit de hoge temp kan verklaren hoor, dat kan eigenlijk alleen het contact.

Voel eens of de koeler heet wordt. Als je core 80 graden is en je koeler is niet heet, dan is het contact slecht.
De vinnen worden niet heel warm.

• PilatuS
  • Niet online
CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:40:
[...]

De vinnen worden niet heel warm.
Dan is daar je antwoord. Als de core enorm heet is en de koeler niet, dan komt de warmte van de core niet bij de koeler terecht. Dat betekend dus dat het probleem zit in de warmteoverdracht van core naar koeler. Dit verschil is zo groot dat koelpasta ook het probleem niet kan zijn. Dus zit je koeler niet strak genoeg op de core om voor een goede warmteoverdracht te zorgen.

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Kan het probleem niet aan een brakke tempsensor liggen?

[img]error.jpg[/img]

• PilatuS
  • Niet online
niekje87 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:52:
Kan het probleem niet aan een brakke tempsensor liggen?
Daar had ik ook al aan gedacht, alleen zijn PC crasht ook echt met het draaien van 3Dmark. Dan kan je wel stellen dat de temp klopt.

• CypherMK
Nou mensen. Ik zit nu behoorlijk te balen. Ik heb de grafische kaart kapot gemaakt! wilde de schroeven nog wat beter aandraaien met een tang maar toen heb ik per ongeluk de videokaart gemold. En de koeler zijn de schroeven dolgedraaid. Kan alles de prullenbak in.

Mensen, wel bedankt voor de moeite!

Andere vraag:

Ik zoek dus een stille grafische kaart voor mijn htpc. Er zit nu een nvidia 9300 onboard gpu op. Maar aangezien ik HD-tv in mediaportal draaiend wil krijgen, en dat allemaal met de EVR renderer, heb ik die GT 240 gekocht. En dat werkte perfect, op de herrie van de koeler na. Zijn er nog betere/stillere kaarten dan wat ik nu geprobeerd heb?

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11-2025

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

CypherMK schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:12:
Nou mensen. Ik zit nu behoorlijk te balen. Ik heb de grafische kaart kapot gemaakt! wilde de schroeven nog wat beter aandraaien met een tang maar toen heb ik per ongeluk de videokaart gemold. En de koeler zijn de schroeven dolgedraaid. Kan alles de prullenbak in.

Mensen, wel bedankt voor de moeite!

Andere vraag:

Ik zoek dus een stille grafische kaart voor mijn htpc. Er zit nu een nvidia 9300 onboard gpu op. Maar aangezien ik HD-tv in mediaportal draaiend wil krijgen, en dat allemaal met de EVR renderer, heb ik die GT 240 gekocht. En dat werkte perfect, op de herrie van de koeler na. Zijn er nog betere/stillere kaarten dan wat ik nu geprobeerd heb?
Dat is flink balen. Als je naar een nieuwe kaart gaat kijken zou ik iig wel eentje kiezen waar die koeler die je hebt gekocht op past. Anders word het wel een heel duur foutje.

• CypherMK
boazkl0p schreef op zondag 04 juli 2010 @ 15:23:
[...]

Dat is flink balen. Als je naar een nieuwe kaart gaat kijken zou ik iig wel eentje kiezen waar die koeler die je hebt gekocht op past. Anders word het wel een heel duur foutje.
Zo erg is het dus. Die schroefjes draaien niet meer vast.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

CypherMK schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:14:
[...]

Zo erg is het dus. Die schroefjes draaien niet meer vast.
Uitboren... :+ Als je een dremel oid hebt valt het wel te repareren, als je maar zorgt dat je de kopjes van de schroeven af krijgt..

( en ja, dat kan evt ook met een accu boor met kleine metaalboor, kapot is die toch al.. ;) )

-edit- [noodscenario]Of, je probeert met een klein plat schroevendraaiertje onder het kopje van de schroef te komen ( voorzichtig!) en als die er onder zit kan je allicht weer proberen de schroef eruit te schroeven met lichte druk van het schroevendraaiertje onder de kop heb je kans dat het schroefdraad weer pakt.[noodscenario uit]

[ Voor 28% gewijzigd door Humma Kavula op 04-07-2010 19:24 ]

Wear Sunscreen!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
alles wat je in je pc aandraait met handen MOET JE NOOIT gereedschap voor gebruiken.. VAST IS VAST!!!!

ja, daag.

Pagina: 1