/dev/null
If it bleeds, it can be killed!
/dev/null
ThanksOp zondag 11 maart 2001 14:16 schreef I_Stealth_I het volgende:
SVP alleen serieuze reacties, voor fun kan je beter naar www.sesamstraat.nl
maar nu ff serieus, anders kan je hier beter weg blijven voortaan
/dev/null
Verwijderd
Nee dit getuigt van enige intelligentie:(Op zondag 11 maart 2001 14:26 schreef hans_20 het volgende:
dan ga naar de site van proftpd
daar kun je het zien dombo
Sjees zeg dan ook niks
/me wordt boos van die lui die zelf geen fantsoenlijk antwoord kunnen geven, omdat ze het zelf niet weten (flamebait?)
Maar goed als je een user aan wil maken voor proftpd betekent het, dat je gewoon gebruikers aan moet maken op je systeem.
Dit doe je via adduser en passwd.
Het is slim om eerst een speciale groep aan te maken voor alle ftp-users.
Zie ook "man adduser", "man passwd", "man proftpd" en de website zoals ie hierboven al op tamelijk botte wijze gegeven wordt.
Misschien helpt het ook als jij je eigen topics af en toe leest, deze vraag had ik namelijk gisteren hier ook al beantwoord.Op zondag 11 maart 2001 14:22 schreef I_Stealth_I het volgende:
asje
maar nu ff serieus, anders kan je hier beter weg blijven voortaan
Ook moeten de users hier in huis, ook gebruik kunnen maken van zowel FTP en POP en Telnet.
Om mijn vraag samen te vatten:
- Hoe moet ik FTP only accouts aanmaken
- Hoe kan ik bestaande linux users, ook toegang laten geven.
Mijn derde vraag luid; Hoe zorg ik er ff voor dat FTP members, niet buiten hun home dir kunnen gaat wandelen?
/dev/null
Verwijderd
Zie weer man adduser.
Je moet sowieso die user aanmaken op je systeem
ik werk met linuxconf. homedirectory kan ik nog vinden, maar shell?? Er staat nu standaard /bin/bashOp zondag 11 maart 2001 14:59 schreef nelske het volgende:
als je die user nou gewoon als home-directory /dev/null opgeeft en als shell /bin/false dan heb je precies wat je hebben wilt.
/dev/null
/dev/null
Mensen alleen tot hun eigen homedir toegang geven doe je met DefaultRoot ~ (zoals je met de search of op de proftp-homepage ook had kunnen vinden).
Verwijderd
Dat staat ook niet op die site!Op zondag 11 maart 2001 15:17 schreef I_Stealth_I het volgende:
ik zie dat nergens letterlijk staat op die site, zou je een directe link (deep link) kunnen gevn?
Dat is gewoon basis linux kennis. Nogmaals tik leeterlijk in:
1
| man adduser |
Ben namelijk nog niet zo heel bekend met linux, maar dat had je waarschijnlijk al door
/dev/null
Verwijderd
We maken eerst een groep aan voor de proftpd gebruikers:
1
| groupadd proftpd |
Vervolgens voeg je als volgt gebruikers toe.
Met de eerste regel voeg je gebruikers toe die wel in kunnen loggen en een eigen home-directory hebben, met de tweede regel voeg je gebruikers toe die geen eigen home-directory hebben, verder kunnen ze ook niet op de shell inloggen.
De eerste:
1
| adduser Naam_van_de_gebruiker -g proftpd |
De tweede:
1
| adduser Naam_van_de_gebruiker -g proftpd -d /dev/null -s /bin/false |
Uitleg:
-g betekent dat de gebruiker aan de groepsnaam die erachter staat wordt toegevoegd (hij behoort tot die groep).
-d betekent de plaats waar de home-directory van de toe te voegen gebruiker komt.
-s betkent de shell die gebruikt wordt voor de gebruiker.
Als laatste moet je nog alle gebruikers een wachtwoord toekennen (standaard zijn alle toegevoegde accounts namelijk gedisabled).
1
| passwd Naam_van_de_user |
Hij zal nu om een wachtwoord vragen 2 maal.
Nu is je user toegevoegd en kun je ze gebruiken in proftpd. De gebruikers die je op de eerste manier aan hebt gemaakt kunnen nu ook inloggen (en hebben een homdirectory (standaaard /home/Naam_van_de_user)).
bash: adduser: command not found
/dev/null
Verwijderd
Is ook mijn fout. Het standaard commando is ook useradd.
Kernel 2.2.12-20 on an i586
login: stealth
Password:
Last login: Sun Mar 11 15:11:00 from 10.0.0.52
Welcome on the StealthNet
You have mail.
[stealth@stealthnet stealth]$ su
Password:
[root@stealthnet stealth]# useradd
bash: useradd: command not found
[root@stealthnet stealth]# useradd HUH -g proftpd -d /dev/null -s /bin/false
bash: useradd: command not found
[root@stealthnet stealth]#
/dev/null
Verwijderd
1) Geen su doen vanuit een gewone gebruiker.
Dus in een keer inloggen als superuser root.
2) Naar de directory /usr/sbin gaan. Vervolgens overal waarin in bovenstaand verhaal useradd staat dit vervangen door ./useradd
[root@stealthnet sbin]# /useradd HUH -g proftpd -d /dev/null -s /bin/false
bash: /useradd: No such file or directory
[root@stealthnet sbin]# /useradd
[root@stealthnet sbin]# /useradd
[root@stealthnet sbin]# /useradd HUH -g proftpd -d /dev/null -s /bin/false
[root@stealthnet sbin]#
/dev/null
/dev/null
Verwijderd
Ofwel als je iets naar /dev/null verplaatst dan wordt het verwijdert van het systeem.
Dus als je zeker wil zijn dat de gebruiker geen home-directory (kan) krijgt, dan geef je als home-directory /dev/null op.
Dat linuxconf hier niet mee om kan gaan is zijn probleem (dat is dus een heel sterk minpunt van al die grafische tooltjes die er in omloop zijn. Ze kunnen vaak niet alle opties aan). Ik gok dat ie zoiets zal beginnen te lullen dat de permissies niet goed zijn of dat het geen directory is ofzo. Gewoon negeren.
Het login probleem heeft daar in ieder geval niks mee te maken.
Dat zit hem eerder in proftpd of PAM.
Maak eens een gebruiker aan op de manier dat deze wel in kan loggen en kijk dan eens of je met proftpd erop kan komen.
Of als je al een bestaande user hebt die wel op de console kan inloggen, probeer dan eens daarmee in te loggen op de ftp-server. Werkt het dan wel?
/dev/null
Verwijderd
Als je namelijk als defaultroot de user-home directory opgeeft, dan gebruikt proftpd /dev/null als chroot-omgeving en dat zal een beetje fout gaan gok ik zo. Hoe proftpd daarop reageert zou ik zo niet durven zeggen eigenlijk, aangezien ik het nog nooit geprobeerd heb, maar ik zou me voor kunnen stellen, dat je dan uberhaupt niet in kan loggen.
waar moet die users in? Kan er niet echt uitkomen.
/dev/null
Verwijderd
De standalone versie is precies hetzelfde hoor.Op maandag 12 maart 2001 18:56 schreef I_Stealth_I het volgende:
Hoe zit het dan met de stand-alone versie????
waar moet die users in? Kan er niet echt uitkomen.
Ik denk dat een cursusje Linux geen kwaad zou kunnen. Nogmaals je maakt niet in de ftp-server users aan, maar op het linux-systeem zelf. Ik zou nog maar eens de verschillende man-pages, HOWTO's en de site van ProFTPD doorlezen als ik jou was.
Ik geef het op in ieder geval, sorry
Verwijderd
je kon altijd al de AuthUserFile directive gebruiken. Maar die file generen was een beetje moeilijk omdat er geen progjes waren om dat voor je te doen ala passwd.
nu is er een gemaakt en die heet ftpasswd en is te vinden op : http://www.castaglia.org/proftpd/contrib/
dus maak gebruik van :
AuthUserFile en
AuthGroupFile
in je proftpd config
en maak met ftpasswd de files aan
het werkt als een trein. alleen zit ik nog met een probleem met rechten op nieuw aangemaakte bestanden.
Klinkt goedVerwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 22:10:
Ik weet dat deze thread nogal oud is, excuses om deze weer helemaal op te graven. Maar ik was bezig met hetzelfde en heb een oplossing gevonden die er waarschijnlijk in 2001 nog niet was. Dus voor iedereen die geen mod_sql of pam of ldap wil gebruiken of users wil aanmaken voor proftpd. Dus apart een file met users en password alleen voor ftp dan doe je dat zo:
je kon altijd al de AuthUserFile directive gebruiken. Maar die file generen was een beetje moeilijk omdat er geen progjes waren om dat voor je te doen ala passwd.
nu is er een gemaakt en die heet ftpasswd en is te vinden op : http://www.castaglia.org/proftpd/contrib/
dus maak gebruik van :
AuthUserFile en
AuthGroupFile
in je proftpd config
en maak met ftpasswd de files aan
het werkt als een trein. alleen zit ik nog met een probleem met rechten op nieuw aangemaakte bestanden.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Verwijderd
Allereerst is dit uberhaupt al gestart als een onzintopic, en dan schop je het topic ook nog eens na bijna 3 jaar!!!. Op slot.
Dit topic is gesloten.
![]()