Op zoek naar IPV6+gigabit,802n

Pagina: 1
Acties:

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12
Hoi mensen,

Weet iemand router die aan deze eisen voldoet?

IPv6
300MBIT WLAN
Gigabit poorten
802n spec
Werkend met Mac OS X

Ik heb op verschillende site gekeken
kelkoo
kieskeurig
pricewatch

daar kan ik een filter toepassen, maar niet op alle eisen. (bij pricewatch/kieskeurig mis ik al ipv6)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:21

servies

Veni Vidi Servici

De Draytek 2130N voldoet aan de gevraagde specificaties.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

http://www.fritzbox.eu/en...x_Fon_WLAN_7270/index.php

Volgens mij voldoet deze aan je eisen al kan ik dat gigabit lan zo even niet terugvinden. Ik denk niet dat er heel veel routertjes zijn met ipv6,wireless n en gigabit lan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Juan
Hoi mensen,

Bedankt voor de reactie..

gigabit heb ik nodig omdat ik strax 120mbit van ziggo krijg...

en dit ook graag via wlan wil hebben
ja ik heb 802n wlan in mijn laptop ;)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 11:20
Op alle recentere routers uit het wat uitgebreidere segment zit tegenwoordig wel IPv6 (en deels in het lagere budget segment) en anders komt dit waarschijnlijk met een firmware er wel bij.

Gbit poorten zijn leuk maar bedenk dat de doorvoer intressanter is. Zo heb je routers die een doorvoer hebben van 200Mbit/s en routers met een doorvoer van 800Mbit/s.

Wat is je budget? Dit maakt vaak wel uit voor wat voor router je kan nemen...

Als je een beetje handig bent kun je misschien als optie een leuk simpel iets bouwen van allemaal nieuwe/ oude / gemixde onderdelen. Voordeel van deze laatste optie is dat je vaak ook meer geheugen en meer opties kan toepassen.

• Juan
Als de router maar die 120mbit aankan via lan/wlan/wan

Dus zowel draadloos en bedraad, het maximale uit de 120mbit halen.

Dan mag dat best wel wat kosten... max 150 euro denk ik.. maar dan moet wel een hele goeie zijn

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Juan schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 10:18:
Als de router maar die 120mbit aankan via lan/wlan/wan

Dus zowel draadloos en bedraad, het maximale uit de 120mbit halen.

Dan mag dat best wel wat kosten... max 150 euro denk ik.. maar dan moet wel een hele goeie zijn
De Draytek 2130N wordt van gezegd dat die tot 800mbit/s kan routeren voor internet. De meeste gbit/s routers kunnen maximaal 150mbit/s (sommige minder) aan voor nat. Het is dus goed om de specificaties op de site van de fabrikant te lezen. Ik ben zelf voor de draytek gegaan omdat we binnenkort waarschijnlijk nog wel sneller gaan dan 120mbit/s, met de draytek ben je daar in elk geval op voorbereid.

Hier kun je de specificaties opgeven en dan krijg je resultaten. Je kunt er ook de daadwerkelijke snelheid zien van nat wat is getest.
http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

Overigens als we massaal overgaan op ipv6 dan heb je geen router meer nodig, elk apparaat krijgt dan zijn eigen publieke ip. Dan heb je dus meer aan een gbit/s switch.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Juan
Hoi,

Bedankt voor de reactie...
betreft ipv6 gaat het mij erom, dat als ziggo gaat testen/overgaat op ipv6, dat ik nog mee kan.. en niet weer een nieuwe router dien te kopen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kfaessen schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 10:25:
[...]

Overigens als we massaal overgaan op ipv6 dan heb je geen router meer nodig, elk apparaat krijgt dan zijn eigen publieke ip. Dan heb je dus meer aan een gbit/s switch.
Dan heb je nog wel degelijk een router nodig.

Anyway, Apple Airport Extreme.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Linksys WRT610 ?
Ben je trouwens nou op zoek naar een router met Gb LAN of Gb WAN ?

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 11:38

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Je zou natuurlijk ook eens naar DD-WRT kunnen kijken om het IPv6 probleem op te lossen. Of ze daar ook een gebruiksvriendelijke oplossing (lees: config via webinterface) voor IPv6 hebben, durf ik je niet te zeggen, maar er is in ieder geval veel over te vinden.

Ik draai zelf sinds een paar weken DD-WRT op mijn Linksys WRT320N (wel gewoon met IPv4) en ben er tot nu toe erg tevreden mee. :) Erg veel verder dan 150Mbps gaat de WAN poort niet geloof ik, maar er zijn vast wel routers met een snellere WAN-poort te vinden die ook icm. DD-WRT werken.

Ehhh wat?

• DutchKel
CyBeR schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 11:08:
[...]

Dan heb je nog wel degelijk een router nodig.

Anyway, Apple Airport Extreme.
Dan heb je toch een verkeerde definitie van router, een router is om 2 verschillende netwerken met elkaar te laten praten. Als we overgaan op ipv6 dan is er weer 1 netwerk, net als @home in het begin had gedaan, je kreeg toen van @home maximaal 3 ip's en er hoefde alleen een hub/switch achter de modem gezet te worden. Elk apparaat komt dan direct aan internet te hangen en kan binnen zijn subnet vrij communiceren met elk ander apparaat. Met ipv6 krijgt iedereen een heel groot subnet waardoor je thuis een aantal 1000 apparaten direct kunt aansluiten.

Je hebt dan dus een switch (en modem om het kabelsignaal om te zetten naar netwerk signaal) nodig en ziggo regelt de gateway/dns. Wil je het gecombineerd doen dan heb je voor ipv4 een router nodig en voor ipv6 een switch (een router kan dit ingebouwd hebben zoals de dd-wrt firmware).

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 03-07-2010 12:05 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

kfaessen schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:03:
[...]

Dan heb je toch een verkeerde definitie van router, een router is om 2 verschillende netwerken met elkaar te laten praten. Als we overgaan op ipv6 dan is er weer 1 netwerk, net als @home in het begin had gedaan, je kreeg toen van @home maximaal 3 ip's en er hoefde alleen een hub/switch achter de modem gezet te worden. Elk apparaat komt dan direct aan internet te hangen en kan binnen zijn subnet vrij communiceren met elk ander apparaat.

Je hebt dan dus een switch (en modem om het kabelsignaal om te zetten naar netwerk signaal) nodig en ziggo regelt de gateway/dns. Wil je het gecombineerd doen dan heb je voor ipv4 een router nodig en voor ipv6 een switch (een router kan dit ingebouwd hebben zoals de dd-wrt firmware).
Probeer je nou mij uit te leggen wat een router is?

* CyBeR is netwerkbeheerder... Ik draai al bijna 10 jaar IPv6.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:13

pistole

Frutter

kfaessen schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:03:
[...]

Dan heb je toch een verkeerde definitie van router, een router is om 2 verschillende netwerken met elkaar te laten praten. Als we overgaan op ipv6 dan is er weer 1 netwerk, net als @home in het begin had gedaan, je kreeg toen van @home maximaal 3 ip's en er hoefde alleen een hub/switch achter de modem gezet te worden. Elk apparaat komt dan direct aan internet te hangen en kan binnen zijn subnet vrij communiceren met elk ander apparaat. Met ipv6 krijgt iedereen een heel groot subnet waardoor je thuis een aantal 1000 apparaten direct kunt aansluiten.

Onwaar. IPv6 wordt weldegelijk gerouteerd. Wellicht dat je in de toekomst een /64 toegewezen krijgt van je provider, en die wordt dan gerouteerd via jouw router je netwerk in.

Ik frut, dus ik epibreer

• DutchKel
pistole schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:07:
[...]

Onwaar. IPv6 wordt weldegelijk gerouteerd. Wellicht dat je in de toekomst een /64 toegewezen krijgt van je provider, en die wordt dan gerouteerd via jouw router je netwerk in.
Ik zeg ook niet dat IPv6 niet gerouterd wordt... Dit routeren wordt netjes door je provider gedaan. Zelf heb je achter je modem dan alleen een switch nodig. Dit werd vroeger ook door @home gedaan met ipv4 totdat ze besefte dat de ip adressen een beetje te snel op gingen.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 03-07-2010 12:13 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:13

pistole

Frutter

Ja okee, als het gaat om (het uitbannen van) RFC1918 adressen dan heb je wellicht gelijk.

Ik frut, dus ik epibreer

• mutsje
  • Laatst online: 28-02 12:38

mutsje

Certified Prutser

heb zelf de hier genoemde Draytek Vigor 2130N router staan en zit al op een IPV6 wolk. Gaat allemaal prima ook is deze router prima voorbereid op hoge doorvoersnelheden vanaf de ISP :) 120mbs kan ie makkelijk aan en veel hoger ook

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

kfaessen schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 10:25:
[...]
Overigens als we massaal overgaan op ipv6 dan heb je geen router meer nodig, elk apparaat krijgt dan zijn eigen publieke ip.
vervang router door NAT en de zin klopt

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• DutchKel
Rob schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:29:
[...]

vervang router door NAT en de zin klopt
Het verhaal klopt, het was geschreven naar de TS dus naar een consument. Een provider heeft natuurlijk wel nog zijn routers nodig. Consumenten hebben nu routers nodig om internet te kunnen knopen aan hun eigen lan (dit gebeurd dmv NAT). Bedrijven hebben ook een router nodig om hun publieke ip adressen te kunnen gebruiken maar bij consumenten neemt de provider dit over omdat het over het algemeen wat duurdere apparaten zijn.

Voor meer informatie zie: Wikipedia: Internet Protocol Version 6. Zodra het NAT wegvalt bij de consument is er voor de consument dus geen router meer nodig, dit was ook zo bij IPv4, je krijgt X (tegenwoordig maar 1) aantal ipv4 adressen welke worden ingesteld via dhcp door de provider en de dns/gateway regelt de provider ook voor je. Kortom ook voor ipv4 heb je niet perse een router nodig.

Ik stop verder met de uitleg, ik ben zelf ook netwerkbeheerder geweest en heb met routers gewerkt waar je als consument liever vanaf blijft. Het lijkt me niet dat een consument zoveel kennis nodig heeft om te kunnen internetten en thuis een netwerk op te zetten.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

kfaessen schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:58:
[...]

Het verhaal klopt, het was geschreven naar de TS dus naar een consument. Een provider heeft natuurlijk wel nog zijn routers nodig. Consumenten hebben nu routers nodig om internet te kunnen knopen aan hun eigen lan (dit gebeurd dmv NAT). Bedrijven hebben ook een router nodig om hun publieke ip adressen te kunnen gebruiken maar bij consumenten neemt de provider dit over omdat het over het algemeen wat duurdere apparaten zijn.
Onzin. Jij lijkt het idee te hebben "router == nat". Maar dat is niet zo. Bij IPv6 wordt gewoon een subnet (een /48 of /56 of /64, daar is men nog niet over uit) gerouteerd naar de klant toe. De ISP neemt de routering binnen het klantnetwerk in principe niet over*. Dat kost namelijk veel meer resources bij de ISP. Hun edge routers hebben dan namelijk opeens duizenden directly connected netwerken, waar elk potentieel enkele honderden hosts in kunnen zitten, terwijl ze anders alleen maar een routetabel hebben. Dat is een verveelvoudiging van het geheugengebruik van routers die nergens voor nodig is.

Vervolgens is er nog een puntje. Wie gaat de firewalling doen? De ISP? Dacht 't niet. Dat mag de router van de klant lekker zelf doen.

Overigens, @Home en KPN zijn niet gestopt met het uitdelen van meerdere IP-adressen per aansluiting omdat de adressen opraakten maar omdat 't geen meerwaarde gaf voor de meeste klanten, maar wel extra resources en dus geld kostte.

*) Uitzonderingen zijn ISPs waarbij dit al gebeurde, zoals veel colo-toko's.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 03-07-2010 15:39 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
CyBeR schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 15:36:
[...]

Onzin. Jij lijkt het idee te hebben "router == nat". Maar dat is niet zo. Bij IPv6 wordt gewoon een subnet (een /48 of /56 of /64, daar is men nog niet over uit) gerouteerd naar de klant toe. De ISP neemt de routering binnen het klantnetwerk in principe niet over*. Dat kost namelijk veel meer resources bij de ISP. Hun edge routers hebben dan namelijk opeens duizenden directly connected netwerken, waar elk potentieel enkele honderden hosts in kunnen zitten, terwijl ze anders alleen maar een routetabel hebben. Dat is een verveelvoudiging van het geheugengebruik van routers die nergens voor nodig is.

Vervolgens is er nog een puntje. Wie gaat de firewalling doen? De ISP? Dacht 't niet. Dat mag de router van de klant lekker zelf doen.

Overigens, @Home en KPN zijn niet gestopt met het uitdelen van meerdere IP-adressen per aansluiting omdat de adressen opraakten maar omdat 't geen meerwaarde gaf voor de meeste klanten, maar wel extra resources en dus geld kostte.

*) Uitzonderingen zijn ISPs waarbij dit al gebeurde, zoals veel colo-toko's.
Idd, ik werk voor een ISP, en we blijven gebruik maken van routers met IPv6.
In de routetabel 1 /64 per klant, en klaar.

De router op locatie mag het verder uitzoeken :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• DutchKel
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 16:12:
[...]

Idd, ik werk voor een ISP, en we blijven gebruik maken van routers met IPv6.
In de routetabel 1 /64 per klant, en klaar.

De router op locatie mag het verder uitzoeken :)
Exact en binnen 1 subnet is routering overbodig (hoe groot het subnet dan ook is), routering is juist om verschillende subnetten met elkaar te verbinden. Kortom een klant heeft nog steeds geen router nodig.

Om thuis een netwerk op te zetten met 10.x.x.x met subnetmasker 255.0.0.0 heb je toch ook geen router nodig? Dit valt allemaal binnen hetzelfde subnet. Om vervolgens naar x.x.x.x te gaan heb je wel een router nodig en dat is hetgene wat je provider regelt. Sluit maar eens 2 pcs aan op een switch, stel de ene in op 10.0.0.1 met subnetmasker 255.0.0.0 en de andere op 10.0.0.2 met hetzelfde subnetmasker. Ze kunnen dan probleemloos met elkaar communiceren en dat zonder router ertussen.

Overigens weet ik heel goed dat router niet gelijk is aan NAT, echter wordt het voor consumenten vaak gebruikt in combinatie met NAT omdat een consument maar 1 ip krijgt van de ISP welke overigens ook door de ISP wordt gerouterd. In de router vind je geen dingen als dit pakketje moet daarheen, dit vind je in de router tabellen (gateway) van de ISP.

Firewall is overigens niet aan de orde in dit verhaal.

Er is niemand die mij kan overtuigen van een router binnen een intern netwerk. Dit was nooit nodig en zal ook nooit nodig zijn. De gateway van de provider regelt het routeren van het internetverkeer.

Als iemand mij toch de noodzaak van het routeren binnen je eigen netwerk kan uitleggen met bronvermelding of een voorbeeld dan hoor ik dat graag.

Enfin een beetje offtopic. Maar werkt elke router niet met mac osx?

Edit: En hier is een bron dat @home is gestopt omdat de ip adressen op beginnen te raken: Wikipedia: @Home
En de kpn: http://www.zdnet.nl/news/...ere-ip-adressen-bij-adsl/

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 03-07-2010 18:37 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

kfaessen schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 18:21:
[...]
< Lulverhaal >
Firewall is overigens niet aan de orde in dit verhaal.
Ik wil anders wel een embedded IPv6 capable firewall die standaard alle nieuwe inkomende connecties dropped, totdat ik daar een uitzondering voor maak.
Er is niemand die mij kan overtuigen van een router binnen een intern netwerk. Dit was nooit nodig en zal ook nooit nodig zijn. De gateway van de provider regelt het routeren van het internetverkeer.

Als iemand mij toch de noodzaak van het routeren binnen je eigen netwerk kan uitleggen met bronvermelding of een voorbeeld dan hoor ik dat graag.
Hoe wil jij dan QoS toepassen op je WAN verbinding? En fatsoenlijk multicast? En moet de router van je ISP met MLD alle nodes in jouw thuisnetwerk bij gaan houden? 8)7

Voorbeeld? Reference document: http://tools.ietf.org/htm...-v6ops-ipv6-cpe-router-06
Enfin een beetje offtopic. Maar werkt elke router niet met mac osx?
Ik denk dat er een hoop routers zijn die wél met Mac OS X werken :+
Edit: En hier is een bron dat @home is gestopt omdat de ip adressen op beginnen te raken: Wikipedia: @Home
@Home is allang niet meer...

[ Voor 7% gewijzigd door webfreakz.nl op 03-07-2010 20:41 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik zit niet graag in 1 netwerk mijn shares te delen met vele andere onbekenden...

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]
Ja, dat is wat @Home je graag wil laten denken. Maar IP-adressen zijn gratis te krijgen bij RIPE dus dat is écht de redden niet. Het was gewoon te duur.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:21
Nee hoor, RIPE doet behoorlijk moeilijk als je voor al je PC's in huis n publiek IP wilt hebben.
Ik werk voor n ISP... IP's mogen dan wel gratis zijn, je krijgt ze niet meer zomaar van RIPE.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FatalError schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 21:20:
Nee hoor, RIPE doet behoorlijk moeilijk als je voor al je PC's in huis n publiek IP wilt hebben.
Ik werk voor n ISP... IP's mogen dan wel gratis zijn, je krijgt ze niet meer zomaar van RIPE.
Nu ja. Maar dit gaat al over een flinke poos terug.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]
Daar probeert ook niemand je van te overtuigen. Alleen heb jij een verkeerd beeld van hoe IPv6 ingezet zal worden. Jij denkt dat iedereen gewoon een switch achter z'n modem hangt en dan net zoveel IPv6 adressen vanuit de provider krijg als je nodig hebt.

Dat is niet het geval. Je krijgt 1 IPv6 adres in het subnet van je ISP en een eigen subnet (/64 of iets dergelijks) om zelf uit te delen op je thuisnetwerk. Voor de koppeling van jouw eigen netwerk aan het netwerk van de ISP heb je wel degelijk een router nodig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pistole schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 12:07:
[...]

Het lijkt me dat het kabelmodem dit dan gaat doen als je een subnet krijgt. Net zoals kabel en adslmodems dat nu ook doen voor adressen die je van de ISP krijgt.
Orion84 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:01:
[...]

Daar probeert ook niemand je van te overtuigen. Alleen heb jij een verkeerd beeld van hoe IPv6 ingezet zal worden. Jij denkt dat iedereen gewoon een switch achter z'n modem hangt en dan net zoveel IPv6 adressen vanuit de provider krijg als je nodig hebt.

Dat is niet het geval. Je krijgt 1 IPv6 adres in het subnet van je ISP en een eigen subnet (/64 of iets dergelijks) om zelf uit te delen op je thuisnetwerk. Voor de koppeling van jouw eigen netwerk aan het netwerk van de ISP heb je wel degelijk een router nodig.
Bijna alle modems kunnen dat koppelen nu ook al met IPV4. De kans dat het gewoon gaat werken met een switch lijkt me redelijk groot. Zeker nu de modems steeds meer features krijgen zoals hef afhandelen van televisie en telefonie.

[ Voor 52% gewijzigd door Marzman op 04-07-2010 09:47 ]

/▌

• DutchKel
Orion84 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:01:
[...]

Kortom je krijgt dan dus ongeveer wat bedrijven hebben, die moeten nu ook zelf hun koppeling doen van 1 provider ip naar hun eigen subnet.

Ik mag dan hopen dat dit standaard door de provider in de modem wordt ingesteld (wat de vorige poster ook zegt) want ik denk dat bij veel mensen de oren gaan klapperen als ze een routing tabel moeten opzetten.

Bedrijven krijgen alleen maar een paar ip adressen en daarna is het zoek het maar uit, De netwerkbeheerder dient daar wel verstand van te hebben.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Marzman schreef op zondag 04 juli 2010 @ 09:44:
[...]

Het lijkt me dat het kabelmodem dit dan gaat doen als je een subnet krijgt. Net zoals kabel en adslmodems dat nu ook doen voor adressen die je van de ISP krijgt.

[...]

Bijna alle modems kunnen dat koppelen nu ook al met IPV4. De kans dat het gewoon gaat werken met een switch lijkt me redelijk groot. Zeker nu de modems steeds meer features krijgen zoals hef afhandelen van televisie en telefonie.
Ja, als je een router in het modem stopt (wat bij ADSL inderdaad vaak gebeurt, bij kabel niet), dan heb je inderdaad geen losse router meer nodig en kan je volstaan met een switch :P

Laten we niet vergeten dat een modem een modulator-demodulator is die in geval van kabelinternet enkel de vertaalslag legt tussen het eurodocsis signaal en ethernet frames (en voor ADSL geldt hetzelfde, maar dan met het ADSL signaal). Met IP adressen en routering heeft dat bijzonder weinig te maken.
kfaessen schreef op zondag 04 juli 2010 @ 10:41:
[...]Kortom je krijgt dan dus ongeveer wat bedrijven hebben, die moeten nu ook zelf hun koppeling doen van 1 provider ip naar hun eigen subnet.

Ik mag dan hopen dat dit standaard door de provider in de modem wordt ingesteld (wat de vorige poster ook zegt) want ik denk dat bij veel mensen de oren gaan klapperen als ze een routing tabel moeten opzetten.

Bedrijven krijgen alleen maar een paar ip adressen en daarna is het zoek het maar uit, De netwerkbeheerder dient daar wel verstand van te hebben.
Zou inderdaad best kunnen dat dergelijke zaken allemaal geïntegreerd gaan worden in een modem-router apparaat. Ik kan me ook voorstellen dat er methodes zijn om het toewijzen van subnetten automatisch te laten verlopen, maar zover reikt mijn kennis van IPv6 en aanverwante technieken niet.

Zo ingewikkeld is het trouwens allemaal niet. Opstellen van routertabellen is in elk geval onzin. Het enige dat er zou moeten gebeuren is even het subnet dat je toegewezen gekregen hebt invullen in de configuratie van je router. Dat is niet bijzonder veel ingewikkelder dan hoe je vroeger bij @home je PC-naam in moest stellen op een toegewezen code en stukken eenvoudiger dan hoe je tegenwoordig een paar stappen moet doorlopen om je WLAN beveiliging te fixen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Orion84 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:42:
[...]

Ja, als je een router in het modem stopt (wat bij ADSL inderdaad vaak gebeurt, bij kabel niet), dan heb je inderdaad geen losse router meer nodig en kan je volstaan met een switch :P

Laten we niet vergeten dat een modem een modulator-demodulator is die in geval van kabelinternet enkel de vertaalslag legt tussen het eurodocsis signaal en ethernet frames (en voor ADSL geldt hetzelfde, maar dan met het ADSL signaal). Met IP adressen en routering heeft dat bijzonder weinig te maken.
Ik had modem in eerste instantie serieus tussen aanhalingstekens staan, maar ik had het weer weggehaald omdat ik dacht dat het niet nodig was omdat er vast niemand flauw genoeg is om over een modulator/demodulator verhaal te beginnen ;)

Ik heb even Casema gehad en met een switch kon ik daar twee apparaten aanhangen. Die kregen dan beiden een publiek ipadres en konden tegelijkertijd gebruikt worden. Dit wordt dus ergens gerouteerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 04-07-2010 13:42 ]

/▌

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat er meer dan 1 IP achter zit zegt niet per se iets over wel of niet routeren, dus die conclusie lijkt me wat voorbarig. Het modem zet gewoon elk ethernet frame wat er binnenkomt om naar het bijpassende docsis danwel ADSL signaal. En dat kan prima in de vorm van een netwerkbrug ipv in de vorm van een router, ook als daar meerdere adressen in het spel zijn. Er staat aan de kant van de ISP dan gewoon een default gateway die in hetzelfde netwerk zit en die de routering naar het internet en andere klanten van die ISP voor zijn rekening neemt.

Overigens zit er in kabelmodems wel enige vorm van router functionaliteit om bijvoorbeeld pakketjes bestemd voor de management interface naar het juiste punt te sturen en dergelijke. Maar aan routering van het internetverkeer van en naar de PC's doet een kabelmodem voor zover ik weet niks. Als jij een ander idee hebt dan hoor ik het graag, leer ik ook nog weer eens wat, maar dan moet je met betere argumenten komen dan "ik had bij casema 2 IP's" want dat is dus geen bewijs dat er in het modem gerouteerd wordt.

En prima dat modem tegenwoordig vanwege de situatie bij ADSL bijna een synoniem is geworden voor modem-router, maar in discussies waar het juist om dat soort functionaliteit gaat is het wel handig om de juiste terminologie te gebruiken. Daar is niets flauws aan, dat voorkomt gewoon langs elkaar heen praten :)

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2010 15:12 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
[...]

Exact en binnen 1 subnet is routering overbodig (hoe groot het subnet dan ook is), routering is juist om verschillende subnetten met elkaar te verbinden. Kortom een klant heeft nog steeds geen router nodig.
Fout; je zit ook JUIST in een situatie tussen 2 netwerken, en juist daarom MOET je een router hebben.
Enerzijds heb je het stukje naar je ISP, anderzijds je lokale LAN.

Anders kan je vrolijk communiceren tussen de hosts in je lokale netwerk, en verder gaat het niet.
Om thuis een netwerk op te zetten met 10.x.x.x met subnetmasker 255.0.0.0 heb je toch ook geen router nodig? Dit valt allemaal binnen hetzelfde subnet. Om vervolgens naar x.x.x.x te gaan heb je wel een router nodig en dat is hetgene wat je provider regelt. Sluit maar eens 2 pcs aan op een switch, stel de ene in op 10.0.0.1 met subnetmasker 255.0.0.0 en de andere op 10.0.0.2 met hetzelfde subnetmasker. Ze kunnen dan probleemloos met elkaar communiceren en dat zonder router ertussen.
Klopt, maar dan heb je het over een lokaal netwerkje zonder weg naar buiten.
Wil je wel naar buiten kunnen, dan heb je echt een router nodig.
Overigens weet ik heel goed dat router niet gelijk is aan NAT, echter wordt het voor consumenten vaak gebruikt in combinatie met NAT omdat een consument maar 1 ip krijgt van de ISP welke overigens ook door de ISP wordt gerouterd. In de router vind je geen dingen als dit pakketje moet daarheen, dit vind je in de router tabellen (gateway) van de ISP.
Ik kan je garanderen dat in iedere huis/tuin/keuken router een route tabel zit met daarin in ieder geval het lokale netwerk als directly connected, en een 0/0 route naar de ISP.

Of je het ook in de router terug kunt vinden hangt van de volledigheid van je router af. In veel routers (ook de consumenten 'meuk') kun je ook gewoon statische entries aanmaken via de webgui.
Er is niemand die mij kan overtuigen van een router binnen een intern netwerk.
Dát is inmiddels duidelijk ;)
Een router is in een intern netwerk totaal niet nodig, totdat dat interne netwerk wordt verbonden met een ander netwerk (internet), dan ontkom je er niet aan.

Mocht jij 1 apparaat hebben waarop je internet nodig hebt, en je krijgt van je kabelaar 1 publiek IP adres toegewezen, dan heb je geen router nodig.

Voor de overige 99.999999% van de gevallen is een router een vereiste.
En dat gaat met IPv6 echt niet anders zijn.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Orion84 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 15:06:

Overigens zit er in kabelmodems wel enige vorm van router functionaliteit om bijvoorbeeld pakketjes bestemd voor de management interface naar het juiste punt te sturen en dergelijke. Maar aan routering van het internetverkeer van en naar de PC's doet een kabelmodem voor zover ik weet niks.
Normaal gesproken niet, maar beperkte functionaliteit is wel mogelijk onder docsis 3. Overigens is een kabelmodem een wilde conglomeratie van level 1,2 en 3 capaciteiten. Daarom is je eerdere quote van mo-dem niet helemaal juist. Docsis gebruikt mpeg-2 encapsulatie om je ethernet pakket. Voordat je echter een pakket kunt sturen moet er actief onderhandeld worden met de CMTS, dus het is niet eenvoudigweg inpakken en doorsturen.

...Als het maar werkt

Pagina: 1