Mini PC als HTPC te gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:24
Ik volg verschillende topics over HTPC en Mediaplayers, om vervolgens tot aanschaf van 1 van deze over te gaan.
Mijn hoofddoel voor deze: HD content afspelen opTV van een NAS of andere PC in het netwerk en foto's vanaf de NAS op de TV weergeven.

voornamelijk Full HD filmbestanden in .MKV / H.264 / 1920 x 1080

Nu zag ik een advertentie over een mini PC en zie ik een derde mogelijkheid: de mini PC als HTPC in te richten.
In hoeverre is zo'n mini PC als volwaardige HTPC te gebruiken door gebruik te maken van WMC of XBMC?

Ik heb ervaring met de PCH A-110, echter vind de trage (en voor de vriendin moeilijke) menu structuur ervan helemaal niets. WMC en XBMC ziet er dan veel mooier uit! :)

Reden van twijfel: http://aldi.medion.com/md8340/nl/?refPage=medion
Als dit met XBMC vlot werkt en Full HD goed kan afspelen is dit een mooie oplossing.
Voordeel erg compact!

[ Voor 24% gewijzigd door Bob_NL op 03-07-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Probeer je TS uit te breiden met specifieke eisen: Welke content, resolutie, bitrate, container, etc.

Je zult moeten nagaan of de specificaties in staat zijn de gewenste content af te spelen.

De processor (Atom) is daar niet geweldig in, maar de videokaart zou een en ander kunnen ontlasten.
Ga voor jezelf na wat de prestaties zijn van die kaart en of die prestaties voldoen aan je eisen.

Compactheid is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Mogelijk is een streamer dan meer voor jou geschikt. Ik laat je topic nog even open, ervan uitgaande dat je een en ander wat aanvult, zodat we je beter kunnen helpen bij je keuze :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Daar zit een nVidia 9400 GPU in: http://www.techpowerup.co...st_NVIDIA_ION_Nettop.html

Draait prima met XBMC, Mediaportal met SAF etc. Zolang je maar gebruik maakt van DXVA kan je prima 1080p materiaal afspelen. Gebruik zelf ook een 9400 onboard icm een E7400 maar CPU gebruik is minder dan 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze Aldi aanbieding ook gezien en ben gaan grutten en grasduinen in de diverse online reviews en forum posts hier over de ION based systemen.

Ik zou dit systeem ook graag willen hebben want niet duur (€299) en inclusief OS (Win7). Ik zou dit systeem willen gebruiken voor alleen een MCE systeem icm Hauppauge TV-Tuners + WinTV CI-Module om zo Digitenne te ontvangen via Win MCE. Dat doe ik nu prima op een oud XP systeem, maar XP MCE is natuurlijk behoorlijk old-school tegenwoordig - ben het gewoon zat en wil meer en beter :P

Ik ben nu tot de (voorlopige) conclusie gekomen dat dit niet gaat lukken allemaal met dit systeem.
Ten eerste is er het probleem van de single core Atom 230 - met een dual core 330 zou je al veel beter uit kunnen komen, maar de 230 is gewoon te licht voor dit soort dingen. Ik ben dus bang dat het decrypten van de versleutelde kanalen (alles behalve de Free-To-Air kanalen - Ned 1, 2 en 3) dus niet gaat lukken.

Dan de codecs - Het ION platform is prima, zolang de codecs er maar voor beschikbaar zijn. Ik heb geen flauw idee of Digitenne (Mpeg-2, maar hoe verpakt???) tonen dus gebruik kan maken van de ION GPU... ben dus bang dat ik beter kan gokken op 'niet'....

En dat is eigenlijk wat ik veel lees. Mini PC's zijn erg leuk en niet al te duur, maar als HTPC ongeschikt wanneer je ook maar iets buiten de gebaande paden treedt. Probleem is dan dat het juiste codec die de ION GPU niet gebruikt en dan trekt de Atom CPU het gewoon niet om de boel juist te vertonen. Zeker de single core 230 niet....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voor standaard MPEG2/MPEG4 DVB-T decoding is zo`n Atom meer dan toereikend. Een oude Pentium 3 733mhz kan dat namelijk al..

Voornamelijk de HD decoding is een heikel punt..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael Knight schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 23:47:
Voor standaard MPEG2/MPEG4 DVB-T decoding is zo`n Atom meer dan toereikend. Een oude Pentium 3 733mhz kan dat namelijk al..
Thx! Zou je ook een (vaag) idee hebben hoe de single core Atom 230 zich zal houden als ie naast Win7MC draaien ook een encrypted DVB-T Mpeg2 stream (bijv. RTL4) moet decrypten? Zou dat überhaupt kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:24
OK na dit weekeinde nogal wat doorgespit te hebben aan info over de mini PC's, toch maar de knoop doorgehakt.
De Aldi PC heeft voor die prijs wel een heel complete aanbieding, ware het niet dat de processor al ietwat ouder is. Dit zou echter niets uit mogen maken voor de HD content af te spelen.

Ik heb ook nog gekeken voor de Acer Revo, echter komt mij het design van de kast niet uit, omdat ie in het zicht staat. Dan komen er aan alle zijdes kabels uit....

Hetgeen ik nu net besteld heb is Asrock ION 330HT Zwart
Pagina: 1