PC blijft hangen/Start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-02 10:06
Laatst heb ik een tweedehands HD5850 van XFX aangeschaft en gisteren een tweedehands (identiek aan mijn huidige) scherm. Toen ik het tweede scherm aansloot bleef mijn PC meteen hangen. Hierop heb ik DVI kabels verwisseld (maakte niets uit), geprobeerd met een enkel scherm (werkte), geprobeerd met enkel het nieuwe scherm (werkte ook).

Hierop heb ik gekeken in CCC en bleek mijn HD5850 op 775 clocks te staan in plaats van 725. Ik had verwacht dat het weinig uit zou maken, maar het bleek toch te werken als ik de clocks op standaard zette. Afijn, ik een tijdje gebruikt vandaag met 2 schermen. Op een gegeven moment bleef de PC weer hangen. En weer. Etc. Soms startte deze ook helemaal niet meer op (fout(piep)code was: lang, kort, kort, kort, volgens mij een videokaart probleem).

"1 Long Beep, 3 Short Beeps
One long beep followed by three short beeps means that either the video card isn't installed or the memory on the video card is bad. Reseating or replacing the video card will typically fix the cause of this Award beep code."

Iets wat ik opvallend vond was dat de muziek op het moment van 'blijven hangen' gewoon doorging.

Mijn vraag is dus HD5850 RMA of niet?

Voor de volledigheid (ja, ik weet het, oude rotzooi voor zo'n kaart):

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2GHz
ASUS M2N-SLI Deluxe
4 GB Corsair XMS2-800
XFX ATi Radeon HD5850
Samsung Spinpoint F1 500GB
Antec Earthwatts 500W

[Edit] Mijn oude 8800GT doet het wel, de HD5850 gaat dus RMA denk ik.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Probeer eens met GPU tool te testen wanneer de PC werkt. Kies voor: "Test for stability" en kijk of er artefacts of andere problemen optreden. Zo ja, kaart retour denk ik dan. Ik heb zelf ook met defecte kaarten meegemaakt dat de muziek tijdens games gewoon door blijft gaan inderdaad.

Je zou ook nog video memory test kunnen proberen om te kijken of je videogeheugen problemen geeft. http://majorgeeks.com/Video_Memory_Stress_Test__d5896.html

• PatrickH89
  • Laatst online: 18-02 10:06
Mijn PC startte op het laatst niet meer op en gaf alleen de beepcode, dus helaas. En aangezien ie wel POST met een andere videokaart is deze gewoon kaput denk ik, dus dat wordt waarschijnlijk een RMA.

• Fid3lity
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Ik zie nog wel de mogelijkheid dat je voeding te zwak is. Die cpu opzich is al een sterke 95 watter en de 2 videokaarten samen verbruiken ook al gauw 350 watt. Ik zeg niet dat dat je probleem is, maar overweeg het eens serieus. In dat geval moet je even kijken naar een nieuwe Antec TruePower en ik weet niet hoe kwalitatief sterk de Eartwatts is ;)

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Voeding is inderdaad wel wat kritisch, maar hij gebruikt maar 1 videokaart te gelijk. Hij heeft er 2 monitoren op aangesloten als ik het goed begrijp. 500W is wel wat weinig voor zo'n high end kaartje maar die 8800 lust ook wel wat. Mooie zou zijn om met een andere voeding te testen maar ik kan me zo voorstellen dat je die niet zo 123 hebt liggen.

• Fid3lity
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Nog even terugkomend op mijn vorige verhaal:

De CPU is een 125 Watter en de videokaarten verbruiken samen nog steeds ongeveer 350 Watt. Dan zit je al aan 475. 1 Harddisk + Mobo + wat geheugen = al gauw die laatste 25 Watt. Ik gok erop dat de voeding je probleem is om 2 kaarten te kunnen draaien ;)

De HD5850 hoeft dus niet RMA, enkel je voeding zou vervangen moeten worden. Kies voor een leuke >650 Watter van Antec, Corsair, Cooler Master of Seasonic ofzo, of zoek er zo eentje in de V&A ;)

Succes!

Ik dacht dat je CF gebruikte... Nvm dit verhaal dus, dan moet je de HD5850 wel even RMA doen idd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fid3lity op 04-07-2010 19:53 ]

Pagina: 1