Ik zit op het moment een led lamp te maken bestaande uit 81 ledjes. Ik heb nu de eerste 9 fa en wou het gaan testen maar ik merk dat de leds en weerstanden warm worden. Ik gebruik een gewone 12V 1.5A adapter en de weerstanden zijn speciaal voor 12V is dit normaal of heb ik het verkeerd aangesloten. Ik heb alle leds parallel gezet.
Alle leds parallel met 1 weerstand? dat lijkt me niet goed, beter kun je 'strengen' van series me 1 weerstand maken, of beter nog, elke led zijn eigen weerstand.
Wat voor leds heb je, en wat voor weerstand gebruik je?
Wat voor leds heb je, en wat voor weerstand gebruik je?
Waar slaat dat dan weer op?
[ Voor 77% gewijzigd door Sprite_tm op 02-07-2010 23:22 ]
Afhankelijk van het type led dat je gebruikt zal hier rond de 2 volt op staan. Dat betekend dat de overige 10 volt over je weerstand staat, en aangezien dezelfde stroom erdoorheen loopt moet deze dus 5x zoveel vermogen kwijt als de LED.
Probeer wat LEDs in serie te zetten en zet daar een weerstand voor, dan heb je veel minder vermogen in je weerstanden zitten.
Probeer wat LEDs in serie te zetten en zet daar een weerstand voor, dan heb je veel minder vermogen in je weerstanden zitten.
Waar slaat dat dan weer op

Hoe dan ook, probeer inderdaad eens een weerstand per led te gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 02-07-2010 23:22 ]
Things are cheaper for a reason
Ik gebruik 1 weerstand per led.

Op die manier dus.

Op die manier dus.
Welke waarde heeft de weerstand en welke spanning staat er over de led? En welke is de stroom door de led?
http://cgi.ebay.com/ws/eB...0426073814#ht_1451wt_1137
Die heb ik gekocht. Er zitten ook 100 weerstanden bij van 470 Ohm voor 12Volt.
Die heb ik gekocht. Er zitten ook 100 weerstanden bij van 470 Ohm voor 12Volt.
Ben je zeker dat je bron 12V is? De weerstanden zouden niet warm mogen worden, hooguit lauw. Het beste is om 3 leds in serie met één weerstand te zetten en dan zo uit te breiden. Zo krijgt de weerstand minder vermogen te verstoken.
QFT
En er is geen weerstand "speciaal" voor 12 volt lol, er is wel een maximaal vermogen dat ze mogen verstoken (P en i2 r enzo)
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 04-07-2010 15:44 ]
klopt en dat vermogen ligt binnen de marges. Maar beter is om ze per 3 leds in serie te schakelen.
er word bij elkaar 25 watt verstool, dat moet je wel voelenvdbeke schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:30:
Ben je zeker dat je bron 12V is? De weerstanden zouden niet warm mogen worden, hooguit lauw. Het beste is om 3 leds in serie met één weerstand te zetten en dan zo uit te breiden. Zo krijgt de weerstand minder vermogen te verstoken.
en idd zoveel mogelijk led in serie zetten, bij een spanningval van 2V zou ik er 5 in seriei gooien en een weerstand van (er loopt nu 20 ma daar baseer ik me dan op) (12v-(2x5))/.02 = dus 2/.02 = 100 ohm
Alles bij elkaar 25W? Hoe kom je daar bij. Per weerstand kom ik op een vermogen van 180mW, blijkbaar worden er 250mW weerstanden bijgeleverd dus ligt dit binnen de marge. Het lijkt me eerder dat de adapter van "12V" een hogere spanning levert vanwege de momenteel kleine belasting. De topic starter zou de spanning eens kunnen meten die uit de adapter komt.
Waarschijnlijk zit die LED op zo'n 3v en 20 mA. Over je weerstand staat dus ~9v en met 470 ohm beperkt deze de stroom tot 19 mA. In totaal wordt er dan 170 mW verstookt per weerstand. Een standaard goedkoop weerstantje is geschikt voor 0,25W (oftewel 250 mW) dus hier zouden ze tegen moeten kunnen.
Ze zullen wel warm worden, maar als het goed is niet zo heet dat je ze niet meer aan kunt raken.
Probeer eens 3 LED's in serie te zetten met 3 weerstanden parallel, zo wordt er 3x minder energie verspilt in de weerstanden en wordt de energie bovendien nog verdeeld over 3 weerstanden (1 weerstand van ~180 Ohm zou ook kunnen maar ik ga er van uit dat je alleen 470 ohm tot je beschikking hebt, 3 daarvan parallel zorgt voor ~170 ohm totaal).
Ze zullen wel warm worden, maar als het goed is niet zo heet dat je ze niet meer aan kunt raken.
Probeer eens 3 LED's in serie te zetten met 3 weerstanden parallel, zo wordt er 3x minder energie verspilt in de weerstanden en wordt de energie bovendien nog verdeeld over 3 weerstanden (1 weerstand van ~180 Ohm zou ook kunnen maar ik ga er van uit dat je alleen 470 ohm tot je beschikking hebt, 3 daarvan parallel zorgt voor ~170 ohm totaal).
nu we hier toch over leds aan het praten zijn heb ik ook een vraagje:
ik heb 20Leds van 3,8V en 20 Weerstandjes van 82Ohm; hoe zou ik die het beste(dan bedoel ik qua temperatuur) kunnen aansluiten op een 5V spanningsbron?
het liefst heb ik zo'n fijn paintplaatje
ik heb 20Leds van 3,8V en 20 Weerstandjes van 82Ohm; hoe zou ik die het beste(dan bedoel ik qua temperatuur) kunnen aansluiten op een 5V spanningsbron?
het liefst heb ik zo'n fijn paintplaatje
[ Voor 11% gewijzigd door DjThase op 02-07-2010 21:46 ]
Mop mop, gas derop!
ok 100*180mw = 18watt gewoon andere kniespanning aangenomenvdbeke schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:43:
Alles bij elkaar 25W? Hoe kom je daar bij. Per weerstand kom ik op een vermogen van 180mW, blijkbaar worden er 250mW weerstanden bijgeleverd dus ligt dit binnen de marge. Het lijkt me eerder dat de adapter van "12V" een hogere spanning levert vanwege de momenteel kleine belasting. De topic starter zou de spanning eens kunnen meten die uit de adapter komt.
[ Voor 80% gewijzigd door Fish op 02-07-2010 21:47 ]
Misschien simpel gedacht; maar waarom niet de leds per 6 in serie zetten, per led een spanningsval van 2 volt x 6 is toch 12 ... en je hebt geen vermogensverlies... dan nog 3 met een zekere weerstand en je bent klaar met je 81 leds... of je stopt er nog 3 bij 14 strengetjes van 6...
-------
In dat geval wel, maar de TS heeft nog maar 9 leds af.
nee dat heeft een beetje te maken met gedrag van de diode icm de weerstand. op een gegeven moment slaat een led door. het is erg lastig om de spanning zo in te stellen dat de stroom precies in de steile curve bij het doorslaan op de goede plek stilstaat. en dan hebben we de kleine verschillen van de leds ondeling geeneens meegenomenmjl schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:48:
Misschien simpel gedacht; maar waarom niet de leds per 6 in serie zetten, per led een spanningsval van 2 volt x 6 is toch 12 ... en je hebt geen vermogensverlies... dan nog 3 met een zekere weerstand en je bent klaar met je 81 leds... of je stopt er nog 3 bij 14 strengetjes van 6...
mm 2 watt .. is ook voelbaar, maar ja het blijft een beetje koffiedik kijkenvdbeke schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:50:
In dat geval wel, maar de TS heeft nog maar 9 leds af.
[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 02-07-2010 21:54 ]
Als ik 6 leds in serie zet heb ik toch geen weerstand meer nodig? Maar een paar posts terug werd gezecht dat de weerstanden 250mW ongeveer aankunnen en dat er nu ongeveer 170mW doorheen gaat. Maar ze worden wel rond de 50-60 graden. Kan dit?
Ok nou hij staat nu 5 minuten te branden en ik merk geen temp verschil meer. Ik kan even mijn vingers op de weerstand houden dan wordt hij te warm. Maar ik denk dat hij de warmte wel aan de lucht kwijt kan want als ik hem later weer aanraak is hij niet zo heet meer.
Ok nou hij staat nu 5 minuten te branden en ik merk geen temp verschil meer. Ik kan even mijn vingers op de weerstand houden dan wordt hij te warm. Maar ik denk dat hij de warmte wel aan de lucht kwijt kan want als ik hem later weer aanraak is hij niet zo heet meer.
[ Voor 35% gewijzigd door tweakG5 op 02-07-2010 21:59 ]
Nee, daarvoor heb je meer kennis van diode's nodigtweakG5 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:55:
Als ik 6 leds in serie zet heb ik toch geen weerstand meer nodig? Maar een paar posts terug werd gezecht dat de weerstanden 250mW ongeveer aankunnen en dat er nu ongeveer 170mW doorheen gaat. Maar ze worden wel rond de 50-60 graden. Kan dit?
Nee we nemen aan dat ze een kwart wat zijn. (standaard weerstanden) maar we hebben geen flauw idee wat jij hebt gekocht, als je kleinere (minder vermogen) hebt gekocht kunnen ze vet warm worden en zelfs doorbranden als je pech hebt
I supply free 100 pcs 1/4 W resistors 470 ohm for 12V(acquiescence),I would also supply free 100 pcs resistors for 5V 100 ohm / 7.2V 220 ohm / 9V 330 ohm / 13.2V 560 ohm,Please send a message or paypal note to me for confirm.
[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 02-07-2010 22:04 ]
Een weerstand die zijn volle vermogen verstookt in warmte wordt ongeveer 60-70°C.
Geen weerstand is zeker niet aangeraden, gegarandeerd dat je leds sneuvelen na een bepaalde tijd.
3 leds in serie met daarvoor één weerstand van 150 ohm. Meer leds kan je niet in serie zetten.
@hierboven: Specs van de weerstanden staan toch in de link die hij eerder gaf.
Geen weerstand is zeker niet aangeraden, gegarandeerd dat je leds sneuvelen na een bepaalde tijd.
3 leds in serie met daarvoor één weerstand van 150 ohm. Meer leds kan je niet in serie zetten.
@hierboven: Specs van de weerstanden staan toch in de link die hij eerder gaf.
[ Voor 12% gewijzigd door vdbeke op 02-07-2010 22:00 ]
leest iedereen eroverheen??
Mop mop, gas derop!
Ok dus het is niet heel erg dat hij rond de 60 graden wordt?
In het zuiden van het land is dit nu wel goed mogelijk, daar hoeft het niet eens voor aan te staan 
edit:
Was nog een reactie op de temperatuur
Was nog een reactie op de temperatuur
[ Voor 23% gewijzigd door Cheezus op 02-07-2010 22:05 ]
nee nochtans kan het niet eenvoudig door meerdere leds in serie te zetten (2*3.8) > 5 Volt
tenzij je vierkante hebt gekochttweakG5 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 22:02:
[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 02-07-2010 22:08 ]
Jij moet het zo aansluiten als het plaatje wat de TS (voor zijn 9 ledjes) heeft gemaakt.
In jouw geval kun je geen LED's in serie zetten omdat je maar 5v hebt, elke LED moet dus gewoon een weerstand hebben.
Dank, leer ik nog eens wat bij ! Heb dus geluk met m'n leds, tot nog toe geen defecten gehad...fish schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:53:
[...]
nee dat heeft een beetje te maken met gedrag van de diode icm de weerstand. op een gegeven moment slaat een led door. het is erg lastig om de spanning zo in te stellen dat de stroom precies in de steile curve bij het doorslaan op de goede plek stilstaat. en dan hebben we de kleine verschillen van de leds ondeling geeneens meegenomen
[...]
mm 2 watt .. is ook voelbaar, maar ja het blijft een beetje koffiedik kijken
-------
mjl schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 22:13:
[...]
Dank, leer ik nog eens wat bij ! Heb dus geluk met m'n leds, tot nog toe geen defecten gehad...

nog even een random pic via google
Je dat de stroom en spaninf niet linear linear op elkaar reargeren
je hebt wel een beetje marge in dit geval (tienden van volts)maar dat houd gauw op (poef)
Als je met een plaatje wil zal je opzoek moeten gaan naar een ledcalculator. Deze geeft soms een schema en berekent de weerstand voor je.
Het kan geen kwaad, maar goed is iets anders. Warmteontwikkeling kan je best niet te hoog laten oplopen, de weerstandswaarde zou met de tijd kunnen veranderen en kan je defecte leds geven na verloop van tijd.tweakG5 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 22:02:
Dit is wel een goede calculator: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Lijkt mij sterk. Goede weerstanden (dus geen onbekende china troep) kunnen prima lange tijd (jaren) rond de 70C werken. Tuurlijk is er wel wat drift. maar zelfs met 10%, wat veel is, (en dan hopen dat het omlaag gaat ipv omhoog) zal de stroom door de led maar 1a2 mA stijgen, die led blijft ook jaren leven.vdbeke schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 23:16:
Het kan geen kwaad, maar goed is iets anders. Warmteontwikkeling kan je best niet te hoog laten oplopen, de weerstandswaarde zou met de tijd kunnen veranderen en kan je defecte leds geven na verloop van tijd.
Inderdaad bij goede wel, maar waar denk je dat deze van komen?
Pagina: 1