3 piepjes en meer niet, moederbord dood?

Pagina: 1
Acties:

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik heb hier een pc van een klant staan, hiervan was het geheugen kapot. Ik heb hiervoor nieuw geheugen besteld en ontvangen en zojuist in de pc geinstalleerd.

De computer had 3 dagen uitgestaan en toen ik hem voor het eerst met het nieuwe geheugen opstarte kreeg ik geen beeld, helemaal niks. Daarna stak ik het oude geheugen nog even terug maar kreeg ik daarna alleen maar 3 piepen bij het opstarten en meer niet, dat is nu nog steeds zo. Met het oude en nieuwe geheugen.

Ik heb de andere kaarten al nagelopen op contact maar die zitten allemaal goed. Ik ben bang dat het moederbord nu dood is, klopt dat?

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Kijk hier voor eens in de FAQ voor opstartproblemen, daar staat volgens mij een stappenplan voor het oplossen van dit soort problemen, en ook de betekenis van die piepjes, (was 3x niet een probleem met het geheugen???)

Incompl te

• Mandera
Heb het even opgezocht in de handleiding van het moederbord, 3 piepjes: Memory initialization failure

Wat kan ik doen?

• Decalies
  • Laatst online: 17-02 23:06
Heb je al geprobeerd om het nieuwe (en evt ook een keer het oude) geheugen in een ander slot te plaatsen? Misschien is één van de slots kapot, maar de andere niet.

• Mandera
Decalies schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:11:
Heb je al geprobeerd om het nieuwe (en evt ook een keer het oude) geheugen in een ander slot te plaatsen? Misschien is één van de slots kapot, maar de andere niet.
Ja, het geeft allemaal hetzelfde resultaat (3 piepjes)

• Orwell
  • Laatst online: 17-02 15:47
Je zou ook eens kunnen proberen om je CMOS te resetten. Misschien willen de oude instellingen in je BIOS wel niet werken met het nieuwe spul, en dat je dan daarom niet kan POST'en.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-02 15:01

-36-

Trust me. I'm an amateur

Is het geheugen met een standaard voltage? sommige bordjes vinden het niet leuk als het geheugen meer dan 1,8v (igv ddr2) heeft. Bios reset al geprobeerd?

• Mandera
Orwell schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:16:
Je zou ook eens kunnen proberen om je CMOS te resetten. Misschien willen de oude instellingen in je BIOS wel niet werken met het nieuwe spul, en dat je dan daarom niet kan POST'en.
Heb ik zojuist ook al gedaan! Batterij er een paar minuten uitgehaald en toen weer er in gedrukt, maar hielp ook niet... Ook al met het jumpertje bezig geweest maar als ik die verzet blijft hij ook gewoon piepjes geven.

• Mandera
-36- schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:19:
Is het geheugen met een standaard voltage? sommige bordjes vinden het niet leuk als het geheugen meer dan 1,8v (igv ddr2) heeft. Bios reset al geprobeerd?
Het betreft DDR1 geheugen (oude pc). BIOS reset is toch met batterijtje?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-02 15:01

-36-

Trust me. I'm an amateur

voor bios reset moet je over het algemeen de jumper naast het batterijtje omzetten en de pc even aanzetten zie reactie hieronder

batterij eruit werkt vaak alleen als die er voor langere tijd uit is

[ Voor 32% gewijzigd door -36- op 02-07-2010 21:31 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
-36- schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:24:
voor bios reset moet je over het algemeen de jumper naast het batterijtje omzetten en de pc even aanzetten

batterij eruit werkt vaak alleen als die er voor langere tijd uit is
Sorry, maar dat lijkt mij geen goed idee.
De jumper is voor het kortsluiten van de batterij zodat de losse gegevens verloren gaan. Deze worden vastgehouden door dat er batterijspanning op de chip blijft staan. Spanning op het moederbord zetten terwijl de jumper zorgt voor kortsluiting lijkt me dus geen goed idee.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Mandera
Nou het werkte in ieder geval niet, nu heb ik de bios batterij met er uit gehaald en zal die eens tot morgen laten liggen. Meer zit er niet op denk ik.

• ArnoAG
  • Laatst online: 02-11-2024
Bij mij werkt het ook na 20 seconden hoor, een dag lijkt mij wat overdreven.

Incompl te

• Decalies
  • Laatst online: 17-02 23:06
Als beide reepjes in de verschillende geheugenbanken alleen maar de 3 piepjes geeft, en de BIOS resetten ook niet werkt, geef ik het moederbord niet veel kans meer...

• D4NG3R
  • Laatst online: 20-02 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

marquis schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 21:29:
[...]

Sorry, maar dat lijkt mij geen goed idee.
De jumper is voor het kortsluiten van de batterij zodat de losse gegevens verloren gaan. Deze worden vastgehouden door dat er batterijspanning op de chip blijft staan. Spanning op het moederbord zetten terwijl de jumper zorgt voor kortsluiting lijkt me dus geen goed idee.
Je moet de jumper erop zetten en dan de PC aanzetten ja. Dit staat bij mijn Asrock mobo gewoon in het handleidingsboekje...

De jumper leid de stroom via een ander pad (1 weerstandje) weer terug naar de batterij, zodat de BIOS geen stroom meer krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 03-07-2010 19:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1