Native triple monitor gaming mogelijk via crossfire of SLI?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen (wenslijst: nwe) dat grotendeels is gebaseerd op de laatste editie BBG gamesysteem.

Een ding kom ik niet uit: ik wil een triple monitor opstelling voor één resolutie van 5760x1080.
Heb ik dan aan 2 ATi HD5850's in crossfire-modus genoeg? Deze hebben toch 4 uitgangen waarvan ik er dan 3 zal gebruiken.
Of moet ik een derde kaart bijprikken? Niet wetende of er zoiets bestaat als 'triple crossfire' danwel of de Asrock X58 Extreme3 dat ondersteund? Als triple cross niet gaat is dan triple SLI de oplossing?

Ik weet dat Matrox met Triple Head 2 Go video-input kan verdelen naar 1 resolutie over 3 monitoren maar ik wil persé dat het native wordt aangestuurd en niet via een omweg met aanvullende drivers.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

--> VB

Door Eyefinity kun je met een enkele HD58xx kaart drie schermen aansturen op de door jou gewenste resolutie. Daar zit nog wel de eis aan vast dat je onder andere displayport aansluiting op de kaart gebruikt, maar daar is veel meer over te vinden op het www.
Bij nvidia is er nu ook een dergelijke techniek: 2d surround view. Hier heb je echter weldegelijk 2 gpu's in SLi voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Ik heb dus minimaal 1 monitor nodig die Display Port-input heeft en dan heb ik voldoende aan 2 ATi HD5850's in crossfire-modus?

Deze 2 topics waren mijn 'huiswerk':
Eyefinity met verschillende monitor groottes
monitor aansluiten met display port

[ Voor 46% gewijzigd door JJ Le Funk op 02-07-2010 11:47 . Reden: foot note ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skohsl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 23:18
MrJayMan schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:44:
Ik heb dus minimaal 1 monitor nodig die Display Port-input heeft en dan heb ik voldoende aan 2 ATi HD5850's in crossfire-modus?
Afhankelijk van de wensen kan zelfs een genoeg zijn. Op deze ene kan je ook de drie monitoren aansluiten. Als je dat doet moet inderdaad een via de Display Port aangesloten zijn. Maar dit kan ook via een adapter gebeuren. Let wel op dat deze adapters 'actief' moeten zijn, je kan dus niet gewoon de goedkoopste adapter nemen. Hierover is meer te vinden op het internet, het loont de moeite om dat even te bekijken.

Wanneer je twee kaarten in crossfire aan gaat sluiten, houdt mijn kennis jammer genoeg op. Geen idee of je hierdoor andere mogelijkheden krijgt.

http://www.tech-forums.ne...ssfire-3-monitors-181883/

Een kleine discussie over iets soortgelijks (uit 2008), hier melden ze dat de tweede crossfire kaart geen output levert, dus dat alles via de eerste kaart moet, wat zou betekenen dat je inderdaad een monitor moet aansluiten via de Display Port en dat mijn voorgaande verhaal nog steeds waar is.
(alleen ik zou wachten op de bevestiging van iemand met meer verstand ervan voordat je tot kopen overgaat...)

[ Voor 22% gewijzigd door Skohsl op 02-07-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Skohsl schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:52:
[...]
Als je dat doet moet inderdaad een via de Display Port aangesloten zijn. Maar dit kan ook via een adapter gebeuren. Let wel op dat deze adapters 'actief' moeten zijn, je kan dus niet gewoon de goedkoopste adapter nemen. [...]
Ik zie in de pricewatch geen monitoren met Display Port-ingang èn LED backlight. Dat laatste vind ik wel belangrijk.
Ik zal dus waarschijnlijk aangewezen zijn op een actieve display port adapter om 3 dezelfde FullHD LED monitoren te gebruiken via DVI.

Maar hoe herken je een actieve display port adapter?
Op V&A heeft iemand een passieve te koop gezet omdat Eyefinity er niet op werkte (V&A aangeboden: Matrox DisplayPort to DVI cable). In de PW zie ik één andere kabel met een USB-snoertje erbij aan: pricewatch: Accel DisplayPort naar DVI Dual-Link Adapter. Deze vind ik vrij duur: €129,95
Is de term 'Dual-Link' in dit geval synoniem voor 'actief'?

edit: de USB wordt alleen gebruikt voor voeding voor de DVI aansluiting. De Sapphire variant op dit product wordt inderdaad aangemerkt als active DP adapter.

[ Voor 39% gewijzigd door JJ Le Funk op 02-07-2010 22:08 . Reden: antwoord gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Ik ben eruit. De pricewatch: NEC Multisync EA222WMe met display port heeft als kenmerk edge-lit backlight en dit schijnt ook LED techniek te zijn maar dan zuiniger. De NEC is geen Full HD maar WSXGA. Dit geeft een totaalresolutie van 5040x1050. Lijkt me prima.

Ed_L, Skohsl, dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 10:59
MrJayMan schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:44:

Deze 2 topics waren mijn 'huiswerk':
Eyefinity met verschillende monitor groottes
monitor aansluiten met display port
Nee, met eyefinity heb je dan al voldoende aan één HD5850...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
MicGlou schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 05:28:
[...]
Nee, met eyefinity heb je dan al voldoende aan één HD5850...
dat is waar voor wat betreft de aansturing. Maar ik zal nog moeten onderzoeken of framerates in diverse populaire games gemiddeld boven de 50 fps blijft op max detail, 8x AA op 5040x1050 resolutie.
Ik kan me een performance verlies van 35% voorstellen per extra scherm.

N.a.v. dit topic heb ik mijn wenslijst bijgewerkt: wenslijst: nwe
redelijk ultiem, redelijk betaalbaar vind ik

[ Voor 17% gewijzigd door JJ Le Funk op 03-07-2010 18:45 . Reden: wenslijst updated ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Skohsl schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:52:
[...]

Een kleine discussie over iets soortgelijks (uit 2008), hier melden ze dat de tweede crossfire kaart geen output levert, dus dat alles via de eerste kaart moet, wat zou betekenen dat je inderdaad een monitor moet aansluiten via de Display Port en dat mijn voorgaande verhaal nog steeds waar is.
(alleen ik zou wachten op de bevestiging van iemand met meer verstand ervan voordat je tot kopen overgaat...)
Zou alleen jammer zijn om daar vanuit te gaan. (De HD5xxx serie is namelijk veel jonger).

Voor zover ik weet kan je met een HD5xxx crossfire setup 6 schermen aansturen.
Echter worden de monitoren gezien als 2 groepen (Videokaart 1, 3 stuks en Videokaart 2, 3stuks).
Dat betekend dat wanneer je met 3 schermen tegelijkertijd 1 game wil spelen deze allemaal op dezelfde kaart moeten zitten (anders kan je de 3 schermen niet 'groupen').
En dan moet je inderdaad opletten dat je een Actieve displayport convertor hebt voor je displayport aansluiting (tenzij je monitor ook gewoon displayport ondersteund uiteraard).

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 03-07-2010 20:12 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Da_maniaC schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 20:11:
[...]
Dat betekend dat wanneer je met 3 schermen tegelijkertijd 1 game wil spelen deze allemaal op dezelfde kaart moeten zitten (anders kan je de 3 schermen niet 'groupen').
En dan moet je inderdaad opletten dat je een Actieve displayport convertor hebt voor je displayport aansluiting (tenzij je monitor ook gewoon displayport ondersteund uiteraard).
En monitoren met display port zijn een stuk duurder. Een dp-adapter is vragen om driver issues.
Ik ben inmiddels overtuigd geraakt van de Geforce 400-series die eenzelfde feature als ATi's Eyefinity kent, nl. 3D Vision Surround (http://www.nvidia.com/obj...-surround-technology.html). En dan gewoon via een derde DVI uitgang op een 2e videokaart de derde monitor aansturen. SLI is dus wel noodzakelijk.

Overigens bedoel ik met 3D Vision Surround niet de stereoscopische effecten waarvoor zowel een 3D bril+ir transmitter èn een 120Hz LCD monitor nodig ziijn.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 31-07-2010 22:51 ]

Pagina: 1