220 schakelen met usb port van LCD tv.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 13:19
Ik wil de usb port van mijn tv gebruiken om een relais van 5v te schakelen om zo 220 op een stekkerdoos te zetten, dan kan ik daar verlichting etc. mee aanzetten als de tv aangaat, en natuurlijk weer uit als de tv uitgaat. Nu strand mijn zoektocht bij het te gebruiken relais, als ik op de site van Conrad zoek naar 'relais 5v' krijg ik zoveel resultaten en prijzen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Conrad: relais 5v

Wat voor een relais zou ik hier voor kunnen gebruiken? Ik neem aan dat ik een vermogensrelais nodig heb maar heb geen verklaring voor de grote prijsverschillen tussen ogenschijnlijk vergelijkbare relais. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan ook gewoon een master/slave verlengsnoer halen, die doet precies het zelfde. Zijn ook niet eens zo duur.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 13:19
Tsja, da's wel wat makkelijker, had nog nooit van zo'n ding gehoord en hoef ik ook niet bang te zijn m'n usb port op de tv op te blazen ofzo. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Oude pagina maar werkt prima en het solit state relais is vrij goedkoop..

http://www.oostrum.nu/meganerd.net/ac_plug/index.html

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Afgezien van het feit dat een master/slave stekkerdoos de beste optie is, heb je best kans dat ook met je tv op standby er nog steeds 5V op je usb poort staat :+

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gebruik een solid state relais, geen gezeik met inductiespanningen, schakelvonken etc.

Als de USB poort niet schakelt zou je ook het video-out signaal kunnen gebruiken. Even met een opamp iets versterken, daarachter een gelijkrichter of een monoflop die het ledje aanstuurt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je wikkelt wat snoer rond het netsnoer van de TV. Als daar stroom door loopt zal er een kleine spanning op dat snoer staan, deze kan je dan versterken en er een (solid state) relais mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Dat werkt sowieso niet, de stroom die door de fase en nul loopt is exact omgekeerd evenredig, tenzij er iets grondig mis is met de tv, waardoor de totaalstroom door je draad 0 zal zijn, dan zal je draad om alleen de fase of nul moeten binden en dan nog heb je vrij veel windingen nodig (paar honderd) om genoeg stroom te krijgen om je solid state relais open te krijgen.
Hier zijn overigens wel speciale spoelen voor te krijgen welke voor stroommetingen gebruikt worden, maar efficient is het niet echt.
Pagina: 1