De juiste controller kiezen AM2+ systeem

Pagina: 1
Acties:

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-02 08:45
Ik heb in mijn BIOS drie opties voor de raid controller.
Eerste optie is IDE config
Tweede optie is RAID rom
derde optie is de AHCI optie.

Ik heb op dit moment twee pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB in raid 0 zitten onder de tweede optie.

Op deze participatie heb ik Vista draaien maar dit start langzaam op en de prestaties in Vista zijn ook niet al te best (screenshots van HD tune volgen nog).

Is dan de AHCI optie beter voor de prestatie?

Zover ik het op dit moment begrijp (noem mij maar leek op dit gebied) is dat de ROM optie de software raid is en de AHCI de hardware raid.

Specs:
pricewatch: AMD Phenom II X4 940 Black Edition
pricewatch: Asrock A790GX/128M

overige specs:
inventaris: Krachtpatsertje

Alle vragen hebben een antwoord

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-02 15:00
Dit gaat niets uitmaken. AHCI is de RIAD-AHCI controller zonder de RAID functie. Met andere woorden, je hebt wel de voordelen van AHCI ten opzichte van IDE, maar je hoeft niet door een hele RAID set-up heen. Als je snelheid wilt winnen is het beter als je de RAID gebruikt voor grote bestanden en overdracht daarvan. Daarnaast kan je een SSD kopen om je Vista op te zetten, dit gaat aanzienlijk sneller. De RAID vertraagt de opstart snelheid juist van je systeem omdat alle kleine bestandjes van je OS ook nog eens door de RAID controller heen moeten. Let wel op dat als je de RAID wilt gaan wijzigen / verwijderen dat je dan eerst een backup maakt. Anders ben je hoogstwaarschijnlijk een hoop data kwijt.

"That was left handed..." - JJH

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je hebt op je kontroller 3 opties. Maar eigenlijk maar 2, dus raid of geen raid(ahci of ide).
Raid, is meerdere hd's samenvoegen.
Ahci dit is de modernste aansluiting voor hd's, maar dit is geen raid, dus elke schijf is apart.
Ide, is indien ahci problemen geeft, bijv indien schijven niet zichtbaar zijn door het operating system.