Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor mijn opa, die door een recentelijke medische misser nu tijdelijk blind is(men zegt tijdelijk maar we zijn inmiddels 4 maanden verder), ben ik op zoek naar een MP3 speler die ook hij kan bedienen. Hij heeft namelijk honderden muziekboeken digitaal (in .mp3 formaat) en die zou hij graag willen beluisteren, een van de weinige dingen die hij nu nog maar kan doen. Op de laptop luisteren is geen optie. Als je niet kan zien kun je moeilijk WMP opstarten en al je liedjes erin zetten. Een discman is wat we tot nu toe geprobeerd hebben, maar het kost erg veel tijd alles te branden.
Zodoende dat ik nu zat te denken aan een MP3 speler. Eis is dat deze te bedienen is voor iemand die helemaal NIETS kan zien en andere oordopjes kan gebruiken (de nieuwe iPod Shuffle die praat valt dus af, want die is alleen te bedienen met de originele oordopjes).

Ik heb al rondgezocht maar ik kom vrijwel niets tegen en ik hoop dat jullie me misschien verder kunnen helpen.

Alvast bedankt

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 20:36
Ik weet niet wat de precieze eisen van je zijn aan deze mp3 spelers. Ik weet wel dat je vroeger mp4 spelers hadden zonder beeldscherm, met enkel een scrollwiel waarmee je alles kon bedienen!

In het kader van zonder scherm, heb je ook niks om te bekijken schoot deze oplossing mij eigenlijk meteen te binnen. Enigste nadeel van dit soort mp3 spelers is dat je door al je nummers moet scrollen en je geen gemakkelijkere manier van selecteren hebt.....

Maar als je de luisterboeken in volgorde op de mp3 speler zet, en een mooie lijst maakt lijkt me dat je dit euvel wel kunt overkomen!

Ik weet niet of mensen zich noch de Packard Bell Fun Key kunnen herrineren, zij hebben deze techniek ook toegepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:24
Wat hier boven genoemd wordt ziet er goed uit. Verder zou je natuurlijk altijd nog een iPod Shuffle van de vorige generatie op de kop kunnen tikken. Die hebben echter geen spraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij voldoet de meest simpele MP3 speler al. Gewoon zo'n standaard dingetje van 8gb van een tientje bij de MM. Kan namelijk niks aan mis, heeft 4 knopjes en een volumeregelaar en dat is het dan. Hoe simpel wil je het hebben? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als je toch voor de shuffle 3rd gen wil, kun je ook deze oordopjes aanschaffen:

https://www.sonystyle.nl/...n-headsets/MDREX38IPW.CE7

ik heb deze zelf voor mn iPhone 3GS en daar werken iig al die functies op, er staat bij dat ie compatible is met 3e gen shuffle dus ik neem aan dat dat ook wel zal werken ;)

(eventueel kan ik het nog voor je testen bij m'n moeder, die heb ik toevallig net een shuffle voor dr verjaardag gegeven :P )

[ Voor 15% gewijzigd door LuNaTiC op 01-07-2010 22:49 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
+1 voor de iPod Shuffle 3G. Voiceover is dan een geweldig iets.
Men neme een Belkin iPod Shuffle Adapter en je kunt alles aansluiten wat je wil.

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2009/07/belkin-ipod-shuffle-headphone-adapter.jpg

Heerlijk portable, super simpele controls en een stem die je verteld welke playlist/nummer je luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat heeft de cowon E2 dus ook, een stem die alles vertelt. Tevens kan je via de pc dan de muziek ordenen en in playlisten zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 02:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

The Eagle schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:43:
Volgens mij voldoet de meest simpele MP3 speler al. Gewoon zo'n standaard dingetje van 8gb van een tientje bij de MM. Kan namelijk niks aan mis, heeft 4 knopjes en een volumeregelaar en dat is het dan. Hoe simpel wil je het hebben? :)
her er zelf ook 2 gehad....
die cheap-ass dingetjes zijn vaak voorzien van leuke nooit gebruikte features als
-gebruik als voice recorder
-equalizer
-playlist dingetje.

1 keer het verkeerde knopje en je duikt in een submenu waar je nooit van zijn leven meer uitkomt !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil ook even vermelden dat het mogelijk is via Rockbox om menukeuzes voor te lezen. Dit is voor blinden gemaakt. Ik denk echter dat de cowon beter geschikt is omdat hij er juist voor gemaakt is. Rockbox geeft misschien teveel opties waardoor je het overzicht te snel kwijt bent. Maar het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Allereerst, hartelijk bedankt voor het grote aantal replies en meedenken !! Doet mij deugd :) (en mijn opa vast ook !)
brilsmurfffje schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:11:
Dat heeft de cowon E2 dus ook, een stem die alles vertelt. Tevens kan je via de pc dan de muziek ordenen en in playlisten zetten
Top, ga ik naar kijken.
Cornelison schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:39:
Ik weet niet wat de precieze eisen van je zijn aan deze mp3 spelers. Ik weet wel dat je vroeger mp4 spelers hadden zonder beeldscherm, met enkel een scrollwiel waarmee je alles kon bedienen!

In het kader van zonder scherm, heb je ook niks om te bekijken schoot deze oplossing mij eigenlijk meteen te binnen. Enigste nadeel van dit soort mp3 spelers is dat je door al je nummers moet scrollen en je geen gemakkelijkere manier van selecteren hebt.....

Maar als je de luisterboeken in volgorde op de mp3 speler zet, en een mooie lijst maakt lijkt me dat je dit euvel wel kunt overkomen!

Ik weet niet of mensen zich noch de Packard Bell Fun Key kunnen herrineren, zij hebben deze techniek ook toegepast!
Ik zat zelf ook te denken om een lijst te maken per luisterboek. Een luisterboek bestaat namelijk uit losse mp3tjes per hoofdstuk.

Eisen zijn:
Bedienbaar zonder beeldscherm
Andere koptelefoon aansluiten moet mogelijk zijn (mijn opa houdt niet van in-ear dingen of oordopjes, hij is van de ouderwetse koptelefoon, met van die schelpen).
Zo min mogelijk extra functies (elke functie heeft vast weer een menu waar je niet meer uitkomt zonder je op het beeldscherm kan kijken).
JP12 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:40:
Wat hier boven genoemd wordt ziet er goed uit. Verder zou je natuurlijk altijd nog een iPod Shuffle van de vorige generatie op de kop kunnen tikken. Die hebben echter geen spraak.
Zat ik ook al aan te denken. Het moet zo simpel mogelijk zijn en de shuffle komt daar bij in de buurt, want zonder beeldscherm ben je al snel gelimiteerd tot een beperkt aantal functies. Voicerecorder enz, dat hoeft mijn opa echt niet
The Eagle schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:43:
heuveltje schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:15:
[...]

her er zelf ook 2 gehad....
die cheap-ass dingetjes zijn vaak voorzien van leuke nooit gebruikte features als
-gebruik als voice recorder
-equalizer
-playlist dingetje.

1 keer het verkeerde knopje en je duikt in een submenu waar je nooit van zijn leven meer uitkomt !
Dat dus ;)
LuNaTiC schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:48:
Als je toch voor de shuffle 3rd gen wil, kun je ook deze oordopjes aanschaffen:

https://www.sonystyle.nl/...n-headsets/MDREX38IPW.CE7

ik heb deze zelf voor mn iPhone 3GS en daar werken iig al die functies op, er staat bij dat ie compatible is met 3e gen shuffle dus ik neem aan dat dat ook wel zal werken ;)

(eventueel kan ik het nog voor je testen bij m'n moeder, die heb ik toevallig net een shuffle voor dr verjaardag gegeven :P )
Is helaas voor mijn opa geen oplossing, omdat hij gebruikt wilt maken van z'n eigen koptelefoon. Dit is echter wel interessant:
Bonthouse schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 02:55:
+1 voor de iPod Shuffle 3G. Voiceover is dan een geweldig iets.
Men neme een Belkin iPod Shuffle Adapter en je kunt alles aansluiten wat je wil.

[afbeelding]

Heerlijk portable, super simpele controls en een stem die je verteld welke playlist/nummer je luistert.
tdn135 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:30:
Ik wil ook even vermelden dat het mogelijk is via Rockbox om menukeuzes voor te lezen. Dit is voor blinden gemaakt. Ik denk echter dat de cowon beter geschikt is omdat hij er juist voor gemaakt is. Rockbox geeft misschien teveel opties waardoor je het overzicht te snel kwijt bent. Maar het is het proberen waard.
Rockbox ben ik ook tegengekomen, maar daar zitten inderdaad een heuleboel opties bij.. ik zie het nu al fout gaan :P

Bedankt voor alle replies ! Ik weet momenteel genoeg !!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben zojuist ben mijn Opa op bezoek geweest en heb het een en ander met hem doorgesproken. Onze keus is uiteindelijk gevallen op de iPod Shuffle 3G met dat Belkin verloopt stekkertje, omdat de Cowon (volgens mij) geen Nederlands kan en bovendien niet 'skip by folder' kan doen (iPod shuffle kan dit wel, dankzij z'n Playlists..). Zo'n cheapass ding was geen optie, want ik had die van mijn broertje even meegegeven en we zaten na 5 minuten al vast in een of ander equalizer menu waar je zonder te kijken niet uit komt.
Ik heb dus zodoende het spul besteld bij Dynabyte. Komt als het goed is komende dinsdag aan.. ben benieuwd.

Mijn opa wil jullie ook nog allemaal bedanken voor het meedenken. Hij zei letterlijk: "Ongelofelijk dat er mensen zijn op internet die tijd voor mij en mijn probleem over hebben. Bedank die internet mensen maar !" Bij deze ;) (Misschien krijg ik hem wel zo ver om ook een tweakers accountje aan te maken als hij weer kan zien, kan hij jullie zelf nog bedanken... Ja, Opa heeft een laptop met het snelste ADSL wat er te krijgen is in zijn regio 8) ).

Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Cool :)

succes en ook sterkte toegewenst aan je opa. Hopelijk is het toch echt tijdelijk en keert het zicht ooit nog terug...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Eventjes een update van mijn kant vanaf de computer van Opa :)

Mijn Opa heeft de iPod shuffle nu een week of 2 naar volle tevredenheid in gebruik. Af en toe is het nog wat verwarrend voor mijn Oma, die de handleiding moet voorlezen, dat ze het in de handleiding hebben over 'Nummers' en niet over 'Hoofdstukken', maar voor de rest werkt het perfect. Zo goed zelfs, dat hij laatst zei: "Is die batterij nu al leeg !?" Waarop ik antwoorde: 'Al...Al ? Je bent al sinds vanmorgen 10 uur aan't luisteren en het is nu 7 uur 's avonds. Waarop hij zei: "Ik bedoelde pas !"

Zijn gevoel voor humor is hij in iedergeval niet kwijt, zijn zicht wel. Eergisteren is hij op controle moeten gaan en is vastgesteld dat zijn oogzenuw is afgestorven. Kans op verbetering zit er niet in en alles is verloren. Door een fout aan hun kant, het niet doorgeven dat mijn Opa moest stoppen met de bloedverdunners, is de druk door een bloeding in zijn oog zo hoog opgelopen, dat de oogzenuw is afgestorven.
Hoe het nu verder moet is onzeker. Eind Augustus hebben we een afspraak in Leuven voor een second opinion. Alle vertrouwen in ziekenhuis Maastricht is in iedergeval weg.

Pagina: 1