• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-02 21:35
Nadat ik twee weken geleden problemen kreeg met een Asus P5N-T bleek het systeem steeds random freezes te krijgen. Die is terug naar de winkel gegaan, ik dacht dat oververhitting het probleem was, geld terug etc.

Gister een tweedehands moederbord gekocht, een MSI P7N Platium.
Rest van de specs:

Intel Core 2 Quad Q9550
2 x 1GB XMS1024PC6400 Corsair
2x 9600GT

Voeding: Cooler Master 600W

Deze krijgt sinds vandaag ook opeens freezes, ik weet het echt niet meer.
Zou dit probleem kunnen zijn gerelateerd aan de PSU.
Die is pas een half-jaar oud, zit nog garantie op.

(Ik heb geen mogelijkheid om het te testen met een andere PSU)

Videokaarten zijn beide nog goed, geheugen is ook getest, temperaturen zijn verder prima.

Iemand die kan helpen/bevestigen dat het de voeding is/of juist niet!?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:49
Het zou de voeding kunnen zijn, maar het lijkt mij wel handig als je het type voeding even post. Sommige kant- en klare PC's hebben standaard erg slechte voedingen en kunnen bij overbelasting (dat hoeft niet eens boven de beloofde waarde uit te komen) BSOD's veroorzaken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is een random freeze? Staat de gehele machine stil en kan je die alleen nog maar tot leven wekken door de spanning eraf te halen en opnieuw aan te zetten? Of staat Windows 5 seconden stil en kan je daarna weer verder? Krijg je BSOD's? Is je stopcontact geaard?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Stef42
Een random freeze is bij mij, maar ook bij andere gevallen op internet, een stilstand van de computer.
Wat er gebeurd is dat het laatste beeld blijft staan, geen respons met Ctrl+ALT+DEL, ook geen muisbewegingen en HDD-led blijft uit.

Ik neem aan dat het stopcontact is geaard, het gaat hier om een nieuwbouw huis van 6 jaar.
Er komen geen BSOD's voor, en de freezes vallen tussen de 5 minuten en 2 uur of later.
Terwijl Memtest nu al 3:20 draait zonder één foutje.

De voeding is dus een Cooler Master 600W Silent Pro..

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Memtest is nog voor de boot, dus hier word je GPU niet gebruikt. De NVidia kaarten staan er om bekend snel te stoppen bij hogere temps (zoals nu omdat het zo warm is) Strestest je GPU eens met Furmark.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

probeer het eens met 1 grafische kaart.
Misschien dat sli voor problemen zorgt

• Stef42
Nog tijdens de freezes heb ik de tweede videokaart verwijderd, om inderdaad te kijken of SLI veroorzaakte dat het niet werkte. Maar zelfs toen gingen de freezes nog gewoon door.

De GPU wordt tijdens vol gebruik (99%) ongeveer 70 graden, waarna de fan zichzelf inschakelt.
Die staat standaard ingesteld op 35% waarna die stijgt naar ongeveer 60%.
(Over het warme weer, het zou zomaar kunnen) Het rare is wel dat alleen al tijdens een Youtube filmpje kijken de PC freezed. En dan is de GPU niet onder last.

Zo heeft het al een jaar gewerkt, dus lijkt me dat nu geen problemen veroorzaken.

Ik heb nu maar de moeite genomen om Windows 7 opnieuw te installeren. Dat ging tot nu toe goed, nog geen freezes etc. Misschien dat het probleem toch bij een driver ligt, bijvoorbeeld de SATA van nVidia (up-to-date)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef42 op 01-07-2010 21:21 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 14:17
Stef42 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 21:20:
Nog tijdens de freezes heb ik de tweede videokaart verwijderd, om inderdaad te kijken of SLI veroorzaakte dat het niet werkte. Maar zelfs toen gingen de freezes nog gewoon door.

De GPU wordt tijdens vol gebruik (99%) ongeveer 70 graden, waarna de fan zichzelf inschakelt.
Die staat standaard ingesteld op 35% waarna die stijgt naar ongeveer 60%.
(Over het warme weer, het zou zomaar kunnen) Het rare is wel dat alleen al tijdens een Youtube filmpje kijken de PC freezed. En dan is de GPU niet onder last.

Zo heeft het al een jaar gewerkt, dus lijkt me dat nu geen problemen veroorzaken.

Ik heb nu maar de moeite genomen om Windows 7 opnieuw te installeren. Dat ging tot nu toe goed, nog geen freezes etc. Misschien dat het probleem toch bij een driver ligt, bijvoorbeeld de SATA van nVidia (up-to-date)
Youtube (Lees Flash) is tegenwoordig ook GPU accelerated. Misschien 1 driver versie terug? Of flash updaten?

Computer says no

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit, maar een paar jaar geleden stonden de IDE drivers van nVidia erg slecht bekend. Dat zou dus inderdaad het probleem wel eens kunnen zijn.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NNF schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:50:
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit, maar een paar jaar geleden stonden de IDE drivers van nVidia erg slecht bekend. Dat zou dus inderdaad het probleem wel eens kunnen zijn.
:N En ook de nVidia NIC-drivers die extra gratis werden voorzien van die ranzige "Active Armor". Zelfs zonder kabeltje erin kreeg je de meest wazige problemen waaronder freezes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Stef42
Ik heb momenteel geen nvidia drivers geinstalleerd, iig geen recente. Windows 7 installeerd er natuurlijk wel een paar, waaronder de SATA driver.

Nog geen enkele freeze gehad, dus waarschijnlijk zit het probleem in het 'nvidia opslagstuurprogramma' zoals deze bij de Setup wordt aangegeven...
Pagina: 1