'Signaalverlies iPhone 4 door death grip is 24dBm'

Pagina: 1
Acties:

• ChillinR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01 18:17
nieuws: 'Signaalverlies iPhone 4 door death grip is 24dBm'

Beste redactie,

In het artikel worden dB en dBm incorrect door elkaar gebruikt. dBm staat voor het signaalvermogen ten opzichte van 1 milliWatt (op een logaritmische schaal). Door de 1 milliWatt-referentiewaarde is dit dus een absolute waarde (een x aantal mW).

Bij dB gaat het echter om de verhouding van twee signaalvermogens (en/of ruisvermogens). Bij een signaal-ruisverhouding van 3 dB, is het signaal bijvoorbeeld 10^(3/10) = 2 keer zo sterk als het ruisvermogen.

Bij een signaalvermogen van 3 dBm, is het signaal 10^(3/10) = 2 milliWatt.

Waar dBm dus meet hoe sterk een signaal is ten op zichte van 1 mW, meet dB hoe sterk een signaal is ten opzichte van een ander signaal.

Dit wordt duidelijker uitgelegd in deze pdf.

Voor het artikel komt het er volgens mij op neer dat alle dBm veranderd zouden moeten worden naar dB, omdat het artikel geen absolute vermogens behandelt (alleen maar dalingen t.o.v. het oorspronkelijke ontvangstvermogen, en niet t.o.v. 1 mW).

Het artikel op anandtech behandelt naast de vermogensdalingen ook de absolute vermogens, daar worden dus zowel dB als dBm gebruikt.

Overigens is rekenen in dB en dBm vrij straightforward: wordt een oorspronkelijk signaalvermogen van -51dBm met 20 dB gedempt door het vastpakken, dan blijft er -51dBm - 20dB = -71 dBm signaalvermogen over.

[ Voor 3% gewijzigd door ChillinR op 01-07-2010 14:49 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik stond eigenlijk ook net op het punt om dit te melden.
In het originele artikel maken ze voor zover ik zo snel kan zien wel correct onderscheid tussen dB en dBm.

Overigens vind ik deze zin ook verwarrend.
De reikwijdte van het signaal, waarbij het toestel vol bereik aangeeft, is vrij groot: 40dBm.
Ik begreep hier eerst uit dat het toestel bij 40dBm vol bereik aangeeft 8)7 .
In dat geval lijkt het me inderdaad niet gezond om dicht bij zo'n gsm mast te wonen.

Pa na het plaatje te kijken, en 3 keer nalezen begreep ik dat met die 40dB het verschil tussen die -91 en -51 bedoeld word.
Maar dan nog heeft het weinig nut dit bereik van 40dB te noemen, omdat alles boven -91 5 streepjes is.
wat is het nu van een bovengrens van een maximale aanwijzing opgeven.
Alles sterker dan -91dBm word dus als vol bereik weergegeven.

[ Voor 23% gewijzigd door M a r c o op 01-07-2010 15:03 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Yup, jullie hebben helemaal gelijk, snel aangepast :)

@M a r c o De reikwijdte van 40dB staat erin om mensen een idee te geven: het verschil tussen maximaal bereik en minimaal bereik terwijl de iPhone vol bereik aangeeft is 40dB, terwijl binnen 25dB het bereik terugvalt naar 0: dat verklaart ook deels waarom het bereik zo snel weg lijkt te vallen :)