Fabrieksgarantie Dell maar product bij een webshop gekocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022
De situatie:

Ik ben geïnteresseerd in een Ultrasharp monitor van Dell.

PW: pricewatch: Dell Ultrasharp U2410
Dell: http://accessories.euro.d...l=nl&cs=nldhs1&sku=294998

Nu vermelden ze vol lof op die site dat ze een zero bright pixel policy hanteren.

Zero Bright Pixels
In het kader van de Premium-garantie voor flatpanels van Dell ontvangt u een UltraSharp-monitor ter vervanging van uw huidige exemplaar zelfs als er maar één defecte pixel op het scherm wordt gevonden.

Nu vroeg ik me af of dat ook geldt als je je scherm bij een webshop koopt hier in Nederland. Ik bedoel, het scheelt wel bijna 200 euro. (650 vs. 460-470).

Dus ik bellen naar Dell en een gesprek van 10 minuten gehad met een erg vriendelijke mevrouw. Ze zei dat ik als consument de garantie moet regelen met degene waarbij ik het product gekocht heb. Nu wordt dat hier ook altijd verteld dus dat klopt dan gewoon.
Ik kwam toen zelf met het argument dat er toch ook gewoon fabrieksgarantie is, ookal houdt de winkel op met bestaan (waar ik de monitor gekocht heb). De medewerkster vertelde me dat dit een beetje grijs gebied is. Volgens haar zou je in mijn geval geen aanspraak bij Dell kunnen maken want er is geen ordernummer. De winkel heeft dat nummer omdat er een aantal monitoren bij Dell zijn afgenomen. Je moet het dus regelen met de winkel en die moet het dan weer met Dell regelen. Ze gaf als voorbeeld dat als de Mediamarkt (hypothetisch, die verkopen geen zooi van Dell) 200 beeldschermen koopt en die blijven 2 jaar staan voordat ze gekocht worden door een consument, dan is er nog maar 1 van de 3 jaar fabrieksgarantie voor de consument.

Maar wat nou als je een welles-nietes spelletje krijgt. Ik denk recht te hebben op de policy hierboven beschreven (lijkt me geval van fabrieksgarantie?) maar de verkoper wil me deze niet geven en Dell kan niets voor me doen. Dat lijkt me zo als de verkoper een andere maatstaf i.v.m. het hebben van dode pixels heeft. Dan is het het klassieke recht hebben maar recht niet krijgen van de winkelier? De mevrouw aan de telefoon kon zich bij dit probleem wel vinden, ze kon niet garanderen dat ik het persoonlijk met Dell kon regelen, want ik heb het product niet afgenomen bij Dell, dat heeft de winkelier gedaan, ik heb geen ordernummer.

Ik heb namelijk al gelezen hier dat bij defecte spullen en een niet-meewerkende winkelier het nog altijd bij de producent zelf geregeld kan worden (fabrieksgarantie). Heb situaties gezien waar Samsung netjes thuis kwam ophalen etcetera. Zonder gedoe, terwijl de winkelier moeilijk deed.

De medewerkster aan de telefoon kon me tenslotte adviseren om de winkelier op te bellen en te vragen hoe dat zat. Maar ja dan heb je het nog niet zwart op wit.

Iemand opmerkingen of tips bij de aanschaf van dit product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:13
Wat betreft de fabrieksgarantie heeft ze gelijk.. Die gaat namelijk lopen op het moment dat het apparaat uit de fabriek komt. Vaak kan je nog wel garantie claimen met het aankoopbewijs, alleen zul je dan inderdaad naar de winkel moeten waar je het gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De medewerkster aan de telefoon kon me tenslotte adviseren om de winkelier op te bellen en te vragen hoe dat zat. Maar ja dan heb je het nog niet zwart op wit.
Er zijn uiteraard andere contactvormen waar je dat wel zwart op wit kunt krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022
Dus je adviseert concrete afspraken te maken met de shop waar ik het bestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is duidelijk dat Dell de schermen koopt met een zero-dead-pixel tolerance. Normaal gesproken kun je een verkopende partij houden aan de uitspraken van de fabrikant maar het is mij hier niet duidelijk of het om de fabricerende tak van Dell gaat of dat het een extra service is die je afneemt door bij Dell te kopen (Dell als verkopende partij). Ik zou dus de beoogde verkoper aanschrijven en aangeven dat Dell een dergelijke policy hebben en wat hun policy hieromtrent is. Daarnaast kun je vragen om een ordernr van Dell, waardoor je in de toekomst wellicht aanspraak kunt maken op garantie via Dell. Dit kun je direct in je eerste mail vragen. :)