Toon posts:

Apt-get install backtrack-ati geeft error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik loop tegen een probleem bij het installeren van de ATI-drivers in Backtrack 4. Eerst even wat achtergrond info. Ik wil BT4 installeren op mijn harddisk. Heb daarvoor een Live-sub gemaakt welke ik kan gewoon kan booten. Op het moment dat ik in de console van BT4 zit (op de live-sub) en "startx" type, dan krijg ik een wit scherm. Na wat gezocht te hebben blijkt dit hoogstwaarschijnlijk (hoe kan het ook anders) met de drivers van mijn VGA te maken te hebben.

Dus kijken hoe ik die geïnstalleerd kan krijgen. Ik had al gehoord dat meerdere mensen hiermee problemen hadden en dat de laatste updates e.e.a. verhielpen. Daarvoor moet je wel de development source aanspreken, dus via:

nano /etc/apt/sources.list

aan te passen deze toegankelijk gemaakt.

Hierna de volgende commando's

apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

ingetypt waarmee dit allemaal binnen moet worden gehaald. Tot zover loopt alles zoals het moet.

Ik wil allereerst nog wel even vermelden dat tijdens het booten onderstaande regel verschijnt. Het boot-proces loopt hierna gewoon door.

"Loading hardware drivers...iTCO_wdt: failed to reset NO_REBOOT flag, reboot disabled by hardware"

Nu komt het probleem waar ik tegen aan loop. Ik type het volgende commando:

apt-get install backtrack-ati

Het downloaden van de pakketten gaat prima, de tweede fase ook maar bij de derde fase gaat het mis. Ik krijg de volgende foutmelding:

"Errors were encountered while processing:
/var/cache/archives/ati-driver_9.5-bt2_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)"

Vervolgens probeer ik dit met het volgende commando alsnog te herstellen:

apt-get -f install

En hierop krijg ik een uitgebreidere foutmelding, nadat die eerst een aantal regels goed afhandelt:

"Unpacking ati-driver (from.../ati-driver_9.5-bt2_i386.deb)...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/ati-driver_9.5-bt2_i386.deb (--unpack)
failed in buffer_write (fd) (10, ret=-1): backend dpkg-deb during '. usr/lib/dri/fglrx_dri.so': No space left on device
dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)
Processing triggers for man-db
Errors were encountered while processing:
/var/cache/archives/ati-driver_9.5-bt2_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)"

Had op een website ook nog gevonden dit je dit met:

dpkg --force -i /var/cache/apt/archives/ati-driver_9.5-bt2_i386.deb

zou moeten kunnen oplossen. Maar dat werkt in mijn geval niet. Verder is het zo dat er op de USB nog een ruimte van 6 GB beschikbaar is. Mijn inziens kan het dus niet liggen aan te weinig schrijfruimte. Maar ik weet niet precies hoe er ruimte wordt toegekend aan verschillende directory's dus misschien dat daar het probleem ligt.

Weten jullie wat de oorzaak is en hoe dit opgelost kan worden? Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:34:
Verder is het zo dat er op de USB nog een ruimte van 6 GB beschikbaar is. Mijn inziens kan het dus niet liggen aan te weinig schrijfruimte.
Jawel:
failed in buffer_write (fd) (10, ret=-1): backend dpkg-deb during '. usr/lib/dri/fglrx_dri.so': No space left on device
Maar ik weet niet precies hoe er ruimte wordt toegekend aan verschillende directory's dus misschien dat daar het probleem ligt.
De vrije schijfruimte van gemountte partities kan je opvragen met df:
code:
1
df -h
Weten jullie wat de oorzaak is en hoe dit opgelost kan worden? Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het wel.
Zo te zien is je /usr en/of /var vol.

[ Voor 32% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-07-2010 04:02 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okeej maar hoe wijzig je de toegewezen ruimte aan partities dan? Dat is natuurlijk een veel interessantere vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:38

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
man fdisk

Maar controleer eerst of je inderdaad te weinig ruimte hebt, of dat je toevallig tegen een andere fout oploopt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja het probleem lijkt wel te maken te hebben met een volle rootfs. Hieronder de output na het draaien van apt-get upgrade en command df -h:

Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/4403/rootfsfull.png

Met man fdisk krijg ik een mooie uitleg maar kan niks vinden over toekennen van ruimte aan rootfs. Weet iemand het command hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik zie een paar tegenstrijdige dingen, misschien dat je er wat duidelijkheid over kan geven.
Jij hebt een live-sub gemaakt, waarvan je kan booten. is dit een verspreking van USB, of heb je heel wat anders gemaakt?
Op de live omgeving, waar je dus op ingelogd zit, probeer je x te starten, maar als ik je laatste screenshot zie, zit je toch al op een gui?
En anders, welke WM/DE staat er al geïnstalleerd die je probeert aan te roepen? en staat deze ook in je .xinitrc of in je slim.conf?
(sowieso, ik meen te herinneren dat bij default VESA drivers laadt, en voor wat leukere grafische pracht je de videokaardrivers in moet gooien).

Ook is het onduidelijk of je:
code:
1
2
3
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

Op je live omgeving, of op de geinstalleerde omgeving wilt draaien. Want op je live kan het wel zijn dat alles volloopt :$

En om je rootfs te vergroten meen ik te herrineren (mits je ext2/3/4) gebruikt, resize2fs aanpakken.

[ Voor 5% gewijzigd door kKaltUu op 01-07-2010 13:36 ]

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kKaltUu schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:25:
Ik zie een paar tegenstrijdige dingen, misschien dat je er wat duidelijkheid over kan geven.
Jij hebt een live-sub gemaakt, waarvan je kan booten. is dit een verspreking van USB, of heb je heel wat anders gemaakt?
Ik snap je vraag niet. Ik heb gewoon de .iso gedownload en met Unetbootin naar de USB-stick geschreven. Ik kan dus BT4 booten vanaf de USB. Hoop dat het zo duidelijk is?
Op de live omgeving, waar je dus op ingelogd zit, probeer je x te starten, maar als ik je laatste screenshot zie, zit je toch al op een gui?
Scherp, ik zit momenteel inderdaad op mn werk, daar werkt startx wel.
En anders, welke WM/DE staat er al geïnstalleerd die je probeert aan te roepen?
(sowieso, ik meen te herinneren dat bij default VESA drivers laadt, en voor wat leukere grafische pracht je de videokaardrivers in moet gooien).
Geen idee wat je bedoeld. Hoe kan ik checken welke WM/DE er geinstalleerd is en of die wordt aangeroepen?
Ook is het onduidelijk of je:
code:
1
2
3
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

Op je live omgeving, of op de geinstalleerde omgeving wilt draaien. Want op je live kan het wel zijn dat alles volloopt :$
Dit wil ik installeren op de USB-stick dus live omgeving. Zodat ik startx kan starten en via install.sh BT4 op mijn HDD kan installeren. Jaja, dat was het oorspronkelijke plan!
En om je rootfs te vergroten meen ik te herrineren (mits je ext2/3/4) gebruikt, resize2fs aanpakken.
Ik heb de USB-stick in eerste instantie geformatteerd naar FAT32, dus dan gaat dat hier niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

is het dan niet handiger om het eerst via CLI te installeren op je HD mbv ./install.sh, en als je wat meer ruimte hebt bij de echte installatie pas een volledige dist-upgrade te doen?
Zou sterk zijn dat je de enige bent die een CLI install moet uitvoeren van Backtrack en dat daar niets over te vinden is.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik dus geprobeert maar dan krijg ik ook een foutmelding terug. Iets met het bestand allin1.py ofzo.

Plus dat je via CLI allerlei command's moet weten voor de instellingen en gui gewoon handiger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Probeer eens, indien
code:
1
du -hs /var/cache/apt/archives

meer dan een paar K terug geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
apt-get clean                         (clean clears out the local repository of retrieved package files)
apt-get purge backtrack-ati
apt-get update
apt-get dist-upgrade
df -h
apt-get clean                         (clean clears out the local repository of retrieved package files)

[ Voor 13% gewijzigd door magistus op 01-07-2010 16:37 . Reden: misschien handig na de dist-upgrade de gebruikte pakketten ook weg te mikken ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 15:13:
Ja dat heb ik dus geprobeert maar dan krijg ik ook een foutmelding terug. Iets met het bestand allin1.py ofzo.

Plus dat je via CLI allerlei command's moet weten voor de instellingen en gui gewoon handiger werkt.
foutmeldingen kan je googlen, en een install.sh is vaak een installatie wat je kan aftrappen die je (als de maker geen prutser is),ook via CLI kan volgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kKaltUu schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:30:
[...]

foutmeldingen kan je googlen, en een install.sh is vaak een installatie wat je kan aftrappen die je (als de maker geen prutser is),ook via CLI kan volgen :+
Ja dat zou je denken. Maar volgens een topic op BT4 roept install.sh de installer Ubiquity aan. Deze werkt alleen als X draait, aangezien dat bij mij niet het geval is werkt het dus niet.

Eigenlijk wil ik proberen mijn USB-stick beter op te zetten. Zodat er meer ruimte is voor rootfs, want die loopt op een gegeven moment vol.

Weet iemand hoe dit kan? Een URL is welkom, als die maar een duidelijke uitleg geeft. Dus niet dat ik na een half uur lezen nog niets verder ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Optie 1: je zou een custom .iso kunnen maken, zodat alles in / geïnstalleerd wordt:
http://www.offensive-secu...ack-live-cd-the-easy-way/
Optie 2 (imho beter dan optie 1): koop een usb-stick die minstens twee keer zoveel schijfruimte biedt: http://tweakers.net/price...xeVAOVSUouT4UJAdZ5ADca1AA

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Optie 2 is imho een beetje onzinnig. Ik heb deze stick net nieuw en voor dit doel aangeschaft.

Optie 1 moet ik nog uitpluizen..

Weet iemand hier trouwens hoe je een foutcode kan achterhalen? Ik krijg nu bij het commando:

Na een tijdje het volgende bericht:

Errors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/ati-driver_9.5-bt2_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

EDIT: mhmm blijkbaar hebben meer mensen hier problemen mee gehad. Ik kijk nog even verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen een paar herinstallaties en een fiks aantal frustraties rijker is het nog steeds niet gelukt. Daarom nogmaals mijn vraag:

Weet iemand hoe ik de updates/upgrades en ati-drivers goed kan installeren? Het grootste probleem is dat de rootfs volloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als je toch herinstalled, waarom geef je dan het rootfs niet wat meer ruimte? Waarom zou je niet alles in 1 root partitie gooien?

Ik snap niet helemaal hoe je partitie schema er nu uitziet, maar ik heb nog nooit problemen ermee gehad door alles in 1 partitie te gooien. 6GB zou meer dan genoeg moeten zijn.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je toch herinstalled, waarom geef je dan het rootfs niet wat meer ruimte? Waarom zou je niet alles in 1 root partitie gooien?
Dat wil ik dus heel graag doen maar ik heb geen idee hoe dat moet. Ook op internet geen antwoord kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Met gparted kun je het zo indelen zoals jij het wil hebben !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Mag ik eig vragen waarom direct Backtrack als je zo goed als aantoont dat je niet al te veel kennis van linux hebt?
Doe je het om de "pentest" map? :p

Een zeer groot deel staat ook gewoon in de standaard repos van je distro hoogstwaarschijnlijk hoor.
n/o als ik hiermee wat beledigend overkom, maar werk eerst wat aan je "ruwe" linux kennis.
You'll thank me in the long run :).
Pagina: 1