Ik loop vast in mijn laptop-keuze.

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views

• Laudde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-12 13:50
Hallo Tweakers,

Probleemstelling
Ik krijg van mijn ouders een laptop omdat ik geslaagd ben, nou ben ik op het gebied van laptops niet bekend. Met die laptop wil ik wel een paar jaar doen dus ik wil wel een goeie keus maken. Het probleem is dat ik vandaag naar de Mycom ben geweest en die adviseerde mij een Toshiba Satellite L555 (dacht ik) maar vervolgens zegt een van mijn vrienden dat je absoluut geen Satellite moet nemen.

Systeem/Systemen
Voorkeur voor merken heb ik niet, ik wil gewoon een goeie laptop waar ik geen spijt van krijg.
Ik zat te denken aan een van de laptops uit de best-buy guide. Maar de Asus N61JA-JX046 is zo ongeveer nergens meer te krijgen. Verder raadde die MyCom-medewerker mij de Toshiba Satellite L555 aan en ik heb ook nog even naar een Dell gekeken, kort om: Ik weet echt niet wat ik moet kiezen.
- Asus N61JA-JX046
- Toshiba Satellite L555
- Dell Inspiron 1764

Onderbouwing
Ik dacht met de Toshiba die de MyCom-medewerker mij aanraadde mijn laptop eindelijk gevonden te hebben. Maar nadat een kennis (die ook in een pc-winkel werkt) mij dat heeft afgeraden ben ik het spoor helemaal kwijt. Omdat hij 64-bit systeem heeft, dus niet gaming gericht.

Budget
Het budget is 700 euro, daar wil ik zelf maximaal nog zo'n 200 euro bij doen als de laptop daar veel beter van wordt.

Doel
Ik wil dreamweaver en photoshop (CS3) kunnen draaien. Ik werk meestal niet met hele grote bestanden.
Verder wil ik er ook op kunnen gamen, het hoeft niet de laatste games op hoogste settings te draaien. Als hij gewoon games van een jaar oud op med kan draaien is het prima.
Ik zat eventueel te denken aan videobewerking, ik weet niet of je daar een veel zwaardere laptop voor nodig hebt want anders hoeft het niet. Videobewerking is niet zo'n hoge prioriteit.

Vraag / twijfelpunten
Zouden jullie mij willen helpen met het uitkiezen van een goede laptop. Ik ben namelijk heel bang dat spraks al mijn centjes in een miskoop verdwijnen. Bij voorbaat heel veel dank! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Omdat hij 64-bit systeem heeft, dus niet gaming gericht.
Waarom zou 64bit niet op gaming gericht zijn? Ik game al jaren op een 64b WinVista en alles werkt perfect (ok, op Simtower na dan).

Verder, kijk eens in de PW naar notebooks binnen jouw budget en kijk naar de verschillen onderling en maak op basis daarvan een keuze. Kom je er dan nog niet kun je ook de BBGs eens doornemen [NBBG] Notebook Best Buy Guide topicoverzicht

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 19:40

painkill

Pain(k)(ill)

Hallo en welkom op tweakers,

Ten eerste ziet je 1ste post er beter uit dan ik gemiddeld zie van nieuwe gebruikers, dus dat doe je al goed :)
Maar vragen over notebooks, en dan voraal multimedia notebooks kunnen in het volgende topic:

[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook juni 2010

Daar krijg je wel antwoord op je vraag :)

Trouwens:

pricewatch: Asus N71JQ-TY002X

Die is goed leverbaar en word aangeraden in de bbg van juni 2010

[ Voor 20% gewijzigd door painkill op 01-07-2010 00:30 ]

Mijn SNES verzameling!

• COWBertha
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12 19:25
Kijk eens naar deze:

http://www.dunnet.nl/Prod...spx?en=NS00737355&src=TWK

Dikke gamebak, Full HD scherm en draagbaar met 2 jaar garantie en dikke videokaart.;) Zelfs nu in de aanbieding, scheelt 100 euro.

EDIT: OMG! Toen ik gisteren keek had hij nog 1920x1080.... Stiekem hebben ze dat verandert. Nouja, dat schiet dus niet op. Misschien is dit iets?

https://www.medionshop.nl...1000000AA38DB1F)/.do?rf=y

Wel groter, maar even zwaar als de Asus. Is 950 euro met een kortingsbon. Zie ook het topic hier in dit deel van Tweakers

[ Voor 52% gewijzigd door COWBertha op 01-07-2010 01:24 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is toch echt een HD ready scherm.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-12 21:07

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Full HD gaming op een laptop onder de 700 euro gaat natuurlijk nooit lukken.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 19:40

painkill

Pain(k)(ill)

Full HD op zo'n klein scherm is onzinnig, 720P is meer dan genoeg...
64 bits is absoluut beter dan 32 bits, en het is zelfs beter voor games!

Trouwens, medewerkers bij zaken als mycom en mediamarkt hebben doorgaans zeer weinig verstand van computer en laptops. Ze kunnen goed tekst oplezen maar daar houd het meestal wel mee op...

Dus luister vooral naar ons, en niet naar verkopers ;)

Mijn SNES verzameling!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

painkill schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:42:
Hoezo onzinnig? Hoe meer pixels hoe beter? Ik heb 1366*768 op een 13.3" en om eerlijk te zijn hadden dat best nog wat meer pixeltjes mogen zijn, des te scherper is je beeld.

Verwijderd

idem, full-HD is te krijgen voor iets onder de €700 met een HD 5470 (geen gamekaart..)

het lijkt mij handig als je je eisen goed op papier zet, ik zie namelijk een 17" in jouw lijstje staan: die wil je niet meenemen naar school.

het beste is dan een 15" met een zo hoog mogelijke resolutie zodat je fatsoenlijk kan photoshoppen, de eis om te gamen mis je dan wel: het aanbod full-HD notebooks met een fatsoenlijke grafische kaart is ronduit brak.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Zei die vriend van je nog waarom je geen Toshiba moet nemen?

Is hij ook diegene die zei dat 64 bits niet geschikt is voor gaming?
In dat geval zou ik zijn advies niet vertrouwen want dat is echt de grootste onzin.

En afgezien daarvan moet je wel een heeeel goede reden weten te verzinnen wil je nu nog voor een 32-bits OS gaan ipv 64 bits, want 64 bits is in veel opzichten beter dan 32 bits.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:47:
idem, full-HD is te krijgen voor iets onder de €700 met een HD 5470 (geen gamekaart..)

het lijkt mij handig als je je eisen goed op papier zet, ik zie namelijk een 17" in jouw lijstje staan: die wil je niet meenemen naar school.

het beste is dan een 15" met een zo hoog mogelijke resolutie zodat je fatsoenlijk kan photoshoppen, de eis om te gamen mis je dan wel: het aanbod full-HD notebooks met een fatsoenlijke grafische kaart is ronduit brak.
Hm, ik heb zelf al (meer dan) 2 jaar een 17,5" laptop en die sleep ik elke dag mee naar school. Ding weegt wel wat maar een goede tas doet wonderen :). 1900x1200 resolutie is heerlijk. Als ik soms zie waar anderen het mee doen dan krijg ik spontaan koppijn!

Ik heb dus een full-hd 17,5" met een 8600GTm. Prima kaart, ik heb net een recente shooter Singularity uitgespeeld op 1400x700 (oid) draaide prima (wel met grafische opties uit). StarCraft2 draait bv wel goed :).

Maar mijn laptop zat dan ook tegen de 1200 aan geloof ik... maar ja ik wilde er niet op besparen :) en ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Beste aankoop ooit :).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Hier anders een tevreden Toshiba gebruiker (Satellite A300), niets mis met deze laptops; 1,5 jaar oud en nog nooit problemen er mee gehad.
Die opmerking over 64-bits mag je inderdaad gauw vergeten, is niet (meer) van toepassing (was dat destijds bij Windows XP x64 wel enigzins).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
Terw_Dan schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:44:
[...]

Hoezo onzinnig? Hoe meer pixels hoe beter? Ik heb 1366*768 op een 13.3" en om eerlijk te zijn hadden dat best nog wat meer pixeltjes mogen zijn, des te scherper is je beeld.
Helemaal mee eens. Ik heb dezelfde resolutie op mijn 15" laptop, en vind dat zo'n beetje het enige nadeel van het apparaat. Meer pixels = :9.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Misschien bedoelde hij hd video kijken. Op een 15" lappie zie je het verschil niet tussen full HD en HD ready...

• Laudde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-12 13:50
mace schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:49:
Zei die vriend van je nog waarom je geen Toshiba moet nemen?

Is hij ook diegene die zei dat 64 bits niet geschikt is voor gaming?
In dat geval zou ik zijn advies niet vertrouwen want dat is echt de grootste onzin.

En afgezien daarvan moet je wel een heeeel goede reden weten te verzinnen wil je nu nog voor een 32-bits OS gaan ipv 64 bits, want 64 bits is in veel opzichten beter dan 32 bits.
Toshiba, zou vooral voor zakelijk gebruik zijn. Maar volgens mijn vader was Toshiba een aantal jaar geleden heer en meester op laptop gebied (maar hij volgt laptops niet meer)

Sowieso vertrouw ik zijn advies niet helemaal, hij is partner van HP en probeert me die aan te smeren. Ik ben blij dat ik hier ben gekomen :)
[b]
Dus luister vooral naar ons, en niet naar verkopers ;)
Dat zal ik zeker doen.
Alleen ik weet nog steeds niet welke ik moet nemen :$

Mijn vraag: Is het te waard om zo'n 400 tot 500 euro bij de 700 euro van mijn ouders te leggen voor zo'n laptop van over de duizend euro?

[ Voor 7% gewijzigd door Laudde op 01-07-2010 01:08 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
MrVegeta schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:56:
Misschien bedoelde hij hd video kijken. Op een 15" lappie zie je het verschil niet tussen full HD en HD ready...
Met video niet nee, maar gewoon tijdens het computeren wel. Dan heb je gewoon veel meer informatie in beeld als je resolutie hoger is.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ja, dus ik denk dat hij dat bedoelde te zeggen...
painkill schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 00:42:
Vooral omdat hij 720p zegt, echt zo'n video resolutie...

• COWBertha
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12 19:25
Dat ligt er helemaal aan waar je voor gaat. Een highend videokaart OF een high end processor en of je Full HD wilt op je lappie. Als je ze alledrie wilt dan ben je wel veel geld kwijt ja. Ook komt er met een betere proc/graka meestal een grotere laptop uit omdat hij de onderdelen anders niet koel kan houden.

Het is dus een afweging. Maar vooral de graka is belangrijk voor de prijs. Kijk maar eens in de pricewatch. Oh en let ook alsjeblieft op de accutijd; de meeste gamebooks zijn namelijk dramatisch op dat gebied. Denk 1-1,5 uur...

BTW: Zag net je keuzelaptops. Pak niet de Inspiron, de Studio (17) reeks is een stuk beter op grafisch gebied. De 15 ook ietsje...

[ Voor 11% gewijzigd door COWBertha op 01-07-2010 01:34 ]

• Prx
  • Laatst online: 20:48

Prx

Zelf heb ik altijd gewerkt met een ASUS laptop met een resolutie van 1280*800. Op dit moment heb ik een zakelijke laptop van Lenovo (T61) die op een 15" mij de beschikking geeft over 1680*1050 beeldpuntjes. Ik moet zeggen dat het toch wel erg fijn werkt, die extra lijntjes. :)

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 00:32
Ik had ongeveer dezelfde eisen al jou en ik ben uitgekomen op een Sony Vaio E serie met deze configuratie:

Intel Core i5 520
Radeon Mobility HD5650
500GB
4GB RAM
Full-HD 1080p 15.4" scherm

Ligt met 940euro net iets boven je budget, maar misschien kun je een 320gb HD nemen waardoor hij op 910euro uitkomt. Ik kan iig melden dat het een geweldige laptop is! En ook goede specs voor de prijs

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica