Dimmer doorgebrand, te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 22:33
Hallo allemaal,

Wij hebben thuis een staande lamp met een dimmer. Vorige week hield de dimmer er mee op en kwam er een brandlucht uit.

Ik heb de dimmer even opgemaakt en kwam het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pbruine/dump/dimmer1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pbruine/dump/dimmer2.jpg

Is deze dimmer nog te repareren of kan ik beter op zoek naar een andere?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Ik denk dat dit component goed te vervangen is. Wat het precies is kan ik je niet vertellen, dus wacht even op de volgende Tweaker die voorbij komt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

Ga wel even na waardoor de dimmer de geest gegeven heeft, dit is waarschijnlijk een symptoom van een ander probleem (kortsluiting verderop, te zware lamp eraan, ouderdom en dus later ook andere componenten kapot).
Het lijkt me dat een dergelijke spoel goed te vervangen is, wellicht zelfs alleen het draad, 10 wikkelingen is goed met de hand te doen, hoef je alleen een stukkie gelakt stranded draad te kopen :P
Die twee metalen puntjes op 11 uur, zijn die met draden nog ergens verbonden, of zijn het alleen maar clips om de casing dicht te houden?

[ Voor 14% gewijzigd door RoadRunner84 op 01-07-2010 12:23 ]

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Ziet eruit als een common mode choke. Kijken we naar waar de netstroom binnenkomt of naar waar je lampjes aanzitten?

Overigens, als dit een CMC is weet ik niet of fiksen je probleem oplost. Het zijn pittige beestjes die niet zomaar stukgaan, zeker niet op deze manier. Heb je hem niet overbelast, bijv. door (langdurige) kortsluiting aan de lampkant?

[ Voor 50% gewijzigd door mux op 01-07-2010 12:26 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

Kijk eens na de soldeerverbinding van deze spoel. Opnieuw door solderen is misschien al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Part schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:04:
Kijk eens na de soldeerverbinding van deze spoel. Opnieuw door solderen is misschien al voldoende.
Uhm... zie je niet dat het draadje geheel verschroeid is? Doorsolderen is hier geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:30
Is het zo'n dimmer met een schuifknop? Die kosten bij de bouwmarkt iets van €8, en dat is goedkoper dan het zelf te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 22:33
@RoadRunner64: Ik heb geen idee waarom de dimmer er mee opgehouden is, de lamp is nu ongeveer 4 jaar oud en de dimmer zat standaard bij de lamp. Ik zal eens proberen contact op te nemen met de leverancier of die er misschien meer van weet.

@ssj3gohan: Wat je onderaan ziet is waar de lamp en de netstroom beide binnenkomen, aan de ene kant de netstroom en aan de andere kant de lamp.Waar die puntjes voor zijn weet ik zo niet, dat zal ik vanavond eens uitzoeken.

@Thinkpad: Het is inderdaad een dimmer met een schuifknop, van een of ander duits merk. Ik zal eens kijken wat een vervangende dimmer kost.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

RoadRunner84 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:11:
[...]

Uhm... zie je niet dat het draadje geheel verschroeid is? Doorsolderen is hier geen optie.
Dat zie ik ook wel maar waarom denk je dat alleen een klein stuk van de draad warm geworden is en niet de hele draad?
Grote kans dat het probleem de soldeerverbinding PCB naar de spoel is. Deze gaat vonken (door de inductie van de spoel) en dit verwarmd de draad over een klein stukje. De draad is zo te zien niet door dus als je een goede soldeer verbinding kan maken is het probleem misschien wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98590

De kans bestaat zo te zien wel dat de isolatie verbrandt is en aangetast, dus beter gewoon opnieuw wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lijkt idd op de secundaire wikkeling. Volgens mij zit er in dat plastic een spoel met veel dunner draad waar iets hoogfrequents doorheengaat.

Deze lijkt er een beetje op:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/81544/last

Desolderen en opnieuw wikkelen is te proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 12:24
AtomicShockwave schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:34:
Lijkt idd op de secundaire wikkeling. Volgens mij zit er in dat plastic een spoel met veel dunner draad waar iets hoogfrequents doorheengaat.

Deze lijkt er een beetje op:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/81544/last

Desolderen en opnieuw wikkelen is te proberen natuurlijk.
die draad is echt verbrand..
het lijkt mij verstandig om die te vervangen :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Indien je opnieuw gaat wikkelen hou er dan rekening mee dat je minimaal de zelfde diameter nodig hebt en dat de draad uit meerdere draden met schellak moet bestaan ivm het "skin effect". Van elke draadje afzondelijk moet je zorgvuldig de laklaag verwijderen. Kan wat werk zijn, zo te zien moet je +/-20 uiteinden schoonmaken.

Ga eerst maar testen of hij het nog doet als je de soldeerverbinding hebt hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
als die draad zo heet is geworden dat deze zodanig verschroeid is, zal er van de isolatie ook niet veel over zijn.

doorsolderen en kijken of hij nog gaat werken lijkt me dan ook niet zo heel slim... kans dat je de zooi staat kort te sluiten is niet geheel ondenkbaar zullen we maar zeggen.

dan lijkt het opnieuw wikkelen me inderdaad een betere optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

nick_haak schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:02:
als die draad zo heet is geworden dat deze zodanig verschroeid is, zal er van de isolatie ook niet veel over zijn.

doorsolderen en kijken of hij nog gaat werken lijkt me dan ook niet zo heel slim... kans dat je de zooi staat kort te sluiten is niet geheel ondenkbaar zullen we maar zeggen.

dan lijkt het opnieuw wikkelen me inderdaad een betere optie
Omliggende draden hebben nog gewoon isolatie. Voor sluiting zal van minimaal 2 draden (wikkelingen) de isolatie stuk moeten zijn.
En zelfs al hebben 2 wikkelingen sluiting dan zou ik ze even uitelkaar trekken om te testen of niet meer stuk is. Beetje jammer om er uren in te steken om het juiste draad (diameter te vinden), alle uiteinde af te strippen en er vervolgens achter komen dat er nog meer defect is.

[ Voor 18% gewijzigd door Part op 02-07-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

De lak kan je er meestal gewoon afschroeien met de soldeerbout hoor.
Trouwens denk ik eerder dat dit juist de primaire winding is en de secundaire in het kunstof huksje zit. Vermoedelijk is dit een deel van het terugkoppel circuit om de stroom te regelen. Lijkt op http://www.picbasic.nl/stroomsensor.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Tsja, als het een stroomtrafo is is er echt elders een dik probleem aan de hand.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

RoadRunner84 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:06:
De lak kan je er meestal gewoon afschroeien met de soldeerbout hoor.
Trouwens denk ik eerder dat dit juist de primaire winding is en de secundaire in het kunstof huksje zit. Vermoedelijk is dit een deel van het terugkoppel circuit om de stroom te regelen. Lijkt op http://www.picbasic.nl/stroomsensor.htm
Kijk maar eens naar de link van "AtomicShockwave" daar is duidelijk te zien dat het de sec uitgang van een hoogfrequent transformator is bij een vergelijkbare 'dimmer'.
Pagina: 1