Inverter of beeld-kabel defect? satellite A100

Pagina: 1
Acties:

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Ik zit hier met een toshiba sattelite A100 waarvan of de lcd-kabel of inverter stuk is.

De symptomen zijn als volgt:

-extern beeld schermwerkt prima
-Laptopscherm geeft alleen strepen en grote gekleurde vlakken
-Vlakken en strepen komen wel globaal overeen met de kleuren die op de display getoond zouden moeten worden.
-Werkt nu helemaal niet meer, maar werkte in het begin na een beetje schudden en drukken op de behuizing en een reboot altijd wel weer.

Zelf denk ik dat het de kabel/stekker is. Maar mischien is er iemand die aan de hand van het beschreven verhaal uitsluitsel kan geven?

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:38

Proto

¬.¬

De inverter zal het niet zijn, die regelt de energie voor de backlight en doet verder niets met het beeld zelf.

Ik heb zelf een satellite A200 met ongeveer de zelfde problemen gehad (na een val), soms werkte het, soms een wit scherm/strepen. Duwen op en/of schudden van de behuizing bracht het beeld soms terug. Bij mij bleek dat de beeldkabel los in de connector op het moederbord zat, deze vastgezet en het werkte weer perfect. Controleer eens of de lcd-kabel goed aan het mobo dan wel LCD zit. Je satellite is niet al te moeilijk open te slopen maken, er staan genoeg handleidingen over op het internet.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 20:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Laptop ligt hier zonder alteveel problemen al in verschillende delen verspreid over de tafel :)
Helaas heeft het aanduwen van de connector geen effect gehad.

werking van de invertor was me niet helemaal duidelijk maar deze zet dus alleen de backlight aan?

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-12 20:13
Bij een kapotte inverter is de kans idd groter dat het beeld gaat knipperen.
Dit klinkt toch meer als een kapotte kabel (misschien kabelbreuk?) of een defect scherm.
(en dat scherm vervangen is denk ik te duur voor een A100.)

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:38

Proto

¬.¬

Inverter is inderdaad puur backlight. Kun je ook zien aan de output naar het scherm: enkel een rood/wit kabelpaar dat direct op het backlight is aangesloten.

Probleem lijkt nu idd het meest als een kapotte kabel, of anders het scherm. voor alleen zo'n kabeltje kun je echter al snel best wat euro's kwijt zijn, dus misschien is het handig om wat te zoeken naar een goedkope dooie satellite.