Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06-2021
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een oplossing van een probleem die ik niet kan vinden. Ik heb al op diverse dingen gezocht op Google, maar misschien gebruik ik wel de verkeerde zoektermen (draadloos en bekabeld enz..)

De situatie nu
Beneden: Internet -> Modem -> Router (Sitecom WL-153)
Op de router zitten twee PC's bekabeld aangesloten, en 1 laptop (mijne) draadloos. Via deze draadloze verbinding ga ik het internet op.

Boven: Router (Sitecom WL-351)
Op de router zitten diverse netwerk apparatuur, zowel bekabeld als draadloos.

Nu wil ik graag boven op de router bekabeld naar mijn laptop gaan maar ook nog draadloos naar de router beneden voor het internet. De router boven mag niet het internet op, fungeert vooral als klein netwerkje.

Alleen het probleem is, zodra ik de router boven (WL-153) aansluit op mijn laptop en ik zit ook draadloos op het internet via de router beneden (WL-153) heb ik geen internet verbinding wel.

Hij geeft in Windows 7 Netwerkcentrum aan beide netwerken te zien, de draadloze heeft wel internet verbinding maar zodra ik iets in de browser in wil typen navigeert hij niet en zegt de browser dat er geen netwerk verbinding is.

Moet ik een instelling doen om het draadloze netwerk als 'primaire' netwerk neer te zetten of moet ik in de routers/laptop zelf iets instellen? Ik heb al gekeken bij de adapterinstellingen maar daar zie ik niets wat te maken heeft met het instellen welke internet verbinding gebruikt moet worden.

Wat ik al wel heb gedaan is de router boven een andere IP adres gegeven zodat ik beide routers apart kan benaderen. Want dat is wel mogelijk. Als ik beide routers aangesloten heb kan ik beide routers benaderen, zie ik alle netwerkapparatuur en PC uit het hele huis, ik kan enkel geen internet op.

----

Toch een klein vraagje nummer twee, stel nu dat ik toch met de router boven op internet wil, kan ik dan draadloos verbinding maken van de ene naar de andere router? Wat moet hier voor gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Om te zorgen dat de router boven ook op het internet kan moet je die bridgen.. afhankelijk of je wel je AP dat ondersteunt kun je dat doen..

Verder kan dat andere door het netwerkcentrum te openen.. te klikken op adapter instellingen wijzigen de alt indrukken en vervolgens op geavanceerd drukken.. geavanceerde instellingen en de rest wijst zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
@moppentappers, misschien voor jou, maar ik ben nog best wel nieuw in 'Netwerken'. Welke instellingen zou ik dan onder geavanceerde instellingen moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Als het goed is zit je in het tabje Adapters en bindingen.. bij verbindingen zet je de bekabelde verbinding bovenaan en de draadloze eronder dmv de pijltjes rechts. Dan kiest ie als ie op de draad kan de draad en als die er niet is de draadloze verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
Ik heb de draadloze verbinding bovenaan gezet aangezien dat de verbinding is die altijd constant naar buiten moet zijn, dan bekabelde verbinding als nummer twee.

Na opnieuw opgestart te hebben werkt het nogsteeds niet. Als ik bekabeld zit met de router boven dan wil internet niet laden. Zodra ik dan de kabel eruit haal dan werkt het weer wel. Heb je hier misschien een oplossing voor?

Ik had gelezen dat je DHCP moet uitschakelen zodat hij de router benaderd als switch, dat heb ik dus ook gedaan of is dat juist fout?

EDIT: Als ik in Netwerkcentrum kijk dan zie ik beide netwerken staan alleen een rood kruis door de verbinding vanaf "Meerdere netwerk" naar "Internet" toe. Als ik verbinding heb met beide routers dan kan ik naar beide pingen via CMD en dat gaat voor beide goed.

Het enigste probleem is dat hij niet het draadloze netwerk pakt voor het internet maar juist het bedrade netwerk (daar lijkt het tenministe op)

[ Voor 32% gewijzigd door Stefan|IA2 op 30-06-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Sorry, dan moet je de draadloze verbinding bovenaan zetten.. mijn spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
Dat heb ik inmiddels ook gedaan, maar zoals je in mijn vorige bericht kan lezen werkt dat ook niet. Die Windows 7 blijft nogsteeds eigenwijs.

Ik heb voor het draadloze nu ook een "static" IP-adres toegewezen zodat deze altijd hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Zou je windows toets + R willen doen, vervolgens CMD /k route print
en dan een screenshot maken van wat daaruit komt?
Vooral de interface lijst en ipv4 route tabel heb ik even nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
IPv4:
IPv4

IPv6:
IPv6

Netwerkcentrum:
Netwerkcentrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zorgen dat je op de bekabelde NIC geen default gateway instelt. Dus DHCP in de router boven uitzetten en de boel handmatig instellen zonder default gateway.

Een andere optie is om handmatig de metrics van de twee kaarten te veranderen. Windows bepaalt aan de hand van de metric welke kaart de voorkeur geniet en standaard krijgt een LAN kaart een betere metric dan een WLAN kaart. Als dan voor beiden een default gateway staat ingesteld, dan gaat al het verkeer dat niet specifiek voor een van beide interne netwerken is via de kaart met de beste metric en dus via de LAN kaart.

Hoe je dat in Windows7 precies kan doen weet ik niet, maar dat kan je vast wel even opzoeken :)

[ Voor 106% gewijzigd door Orion84 op 01-07-2010 09:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
@Orion84,

Ik heb de eerste optie gebruikt en dat werkt perfect! Ik heb de Laptop, NAS, enz... allemaal een eigen IP-adres gegeven zonder gateway en de DHCP uitgeschakeld!

En nog even ter informatie, als je de metric wil aanpassen in Windows 7 per netwerkkaart dan ga je naar de Adapterinstellingen, eigenschappen van een netwerkkaart (met rechtermuisknop opvragen), Kies je voor Internet Protocol v4, ga je naar geavanceerd en daar kan je de metric invullen (standaard staat deze op automatisch).

Ik heb gelezen dat hoe lager de metric hoe eerder de netwerkkaart gebruikt wordt voor de verbinding!

Beide in ieder geval hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Graag gedaan en tof dat je nog even de moeite neemt om aan te geven hoe de metric aangepast kan worden, wie weet heeft iemand er nog een keer wat aan :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
Ik wilde het graag ook zelf weten, dus ik zocht het op en vond het. Ik vond het de moeite waard om het hier te delen. Hopelijk heeft iemand er inderdaad iets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrtn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01-2023
Chill. Morgen even uitproberen.

Ik heb namelijk nodig voor op school. Met ons project hebben we een netwerkje gemaakt om bestanden te delen enz. Routertje enz.
Maar dat netwerkje heeft dus geen internet. Het schoolnetwerk wel maar zodra het bedrade netwerk erin gedrukt wordt valt internet bij de meesten in de groep weg.
Maar ik wil ook geen statisch IP maken want de laptops moeten wel overal fatsoenlijk verbinding moeten maken.

Hopelijk dat dat metric werkt. Anders kom ik hier wel weer langs :P
Pagina: 1