Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem en hoop dat jullie een uitkomst weten. Na jaren te hebben gekloot met een 250gb sata schijfje vond ik 't tijd om eens wat extra schijfruimte aan te schaffen. Om maar meteen met de tijd mee te gaan heb ik daarom 2 samsung F3 schijfjes gekocht van één TB en een mooie SSD (OCZ Vertex 2, 60gb) om van te booten.

Nou is mijn probleem het volgende. Het leek mij een leuk idee om de samsung schijven in raid0 te draaien voor dat beetje extra snelheid. Het verhaal van dat als 1 schijf faalt, dan falen ze beide interesseert me niet zoveel gezien er toch geen belangrijke bestanden op komen.

Ik heb een MSI K9A2 platinum V2(SB600 raidcontroller) er zit hier dus maar één enkele raidcontroller op. Ik ging er als leek vanuit dat je in een raid setup ook schijven als 'non-raid' kon aangeven waardoor ze simpelweg normale schijfjes bleven. Dit blijkt in de realiteit echter niet echt zo te zijn, wanneer m'n bios op RAID staat, moeten alle schijven in een array zitten of ze worden niet herkent. I

Mijn vraag is dus, is het uberhaupt mogelijk een SSD te gebruiken als boot HDD en daarnaast een raid0 array te draaien op een enkele raidcontroller, of heb je daarvoor meerdere controllers nodig? óf snap ik 't gewoon allemaal niet meer :$

Kort samengevat:
Ik wil een boot SSD + Raid0 config realiseren op een MSI K9A2 platinum V2 moederbord. Mogelijk? Zo niet, waarom niet en hoe kan ik dat oplossen? Zoja, hoe dan? :-)

Reeds geprobeerd:
Win7 op SSD installed met bios op AHCI, daarna bios op raid, array gemaakt van mn 2 schijven. Helaas hierna geen boot. Raid drivers geupdate waar mogelijk, poging gedaan Win7 te installeren op SSD met bios in raid-modus. Wordt niet herkent met de juiste drivers op usb stick erbij(de raid0 array echter weer wel :P)

Alvast bedankt!

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 11:37
Kan je niet 2 "raidsets" maken waarbij je dan de SSD als "JBOD" (just a bunch of discs) zet?
Vervolgens moet je ook niet vergeten om de raidset waar alleen je ssd in zit als "bootable" te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JBOD vraagt persé om meerdere schijven(een bunch kan blijkbaar niet 1 schijf zijn ;)) dus dat is niet echt een optie, en ik zou m'n oude schijf erbij kunnen hangen maar trekt die dan niet de performance van mn veel snellere SSD omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Kijk even in je motherboard manual of er ook poorten zijn die niet op je raid controller (maar op de standaard SB) zijn aangesloten, je zou dan de SSD niet op de raidcontroller aan moeten sluiten en enkel de HD's op de raid controller.

Well controller van SSD op AHCI zetten natuurlijk :)

JBOD is sowieso niet zo nuttig, heeft 0 voordeel t.o.v. losse schijven, vooral als je LVM (of het windows-equivalent ervan) gebruik.

Snelheid van JBOD is afhankelijk van de snelheid van de schijf waar toevallig dat stukje data op staat. Als je van je SSD zou willen profiteren zou je dus alle bestanden van je OS op de SSD zet maar echte controle heb je niet.

Het beste wat je dan kan doen is alles in een JBOD zetten en er een partitie van 60GB aan het begin aan opmaken en daar dan Windows + Swap space op zetten, maar zoals ik zei kun je dan beter gewoon de schijven apart laten staan aangezien je toch geen voordeel hebt van het RAID-snelheidvoordeel van de twee andere schijven.
Enige nadeel van de 3 schijven los is dat je twee aparte schijven/partities hebt ipv de logische enkele partitie die je graaf zou willen hebben. Onder linux heb je daar dus echter LVM voor en onder windows is er geloof ik ook wel een equivalent voor.

[ Voor 48% gewijzigd door dtech op 30-06-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:49
Het is zeker mogelijk. Ik heb het via de Intel ICHR8 controller 2 schijven in RAID en een losse SSD ernaast als boot. Die is wel zichtbaar tijdens de "RAID-boot" maar staat er gewoon tussen als losse schijf.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

Tazzios

..

Anders maak je er met windows een raid0 configuratie van.

Andere optie is geen raid0, aangezien je zelf al aangeeft dat het "leuk zo zijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dtech schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:42:
Kijk even in je motherboard manual of er ook poorten zijn die niet op je raid controller (maar op de standaard SB) zijn aangesloten, je zou dan de SSD niet op de raidcontroller aan moeten sluiten en enkel de HD's op de raid controller.
Helaas heb ik dus maar 4 sata poorten op mijn moederbord en deze gaan alle vier naar dezelfde controller toe, simpelweg de standaard SB.
Anders maak je er met windows een raid0 configuratie van.
Hoe zou ik er met windows een raid0 van moeten maken dan?

Ik heb overigens net de RaidXpert van AMD geprobeerd, geboot met AHCI(dan ziet hij iig al mn schijven..) en dan in windows zelf geprobeerd de twee samsung schijven te gebruiken als logical drive 1 in raid0. Helaas krijg ik na alle settings ingevoerd te hebben een create failure :'( zal wel zijn omdat ik boot met ahci ipv raid zkr?

Bedankt voor alle vlugge reacties trouwens! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:54:
[...]

Hoe zou ik er met windows een raid0 van moeten maken dan?

Ik heb overigens net de RaidXpert van AMD geprobeerd, geboot met AHCI(dan ziet hij iig al mn schijven..) en dan in windows zelf geprobeerd de twee samsung schijven te gebruiken als logical drive 1 in raid0. Helaas krijg ik na alle settings ingevoerd te hebben een create failure :'( zal wel zijn omdat ik boot met ahci ipv raid zkr?

Bedankt voor alle vlugge reacties trouwens! O+
bij schijf beheer moet je beide als dynamisch instellen.
Verder weet ik het ook niet zo precies

hier zou wel wat te vinden moeten zijn:
http://technet.microsoft..../cc784653%28WS.10%29.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 30-06-2010 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:00:
[...]

bij schijf beheer moet je beide als dynamisch instellen.
Verder weet ik het ook niet zo precies

hier zou wel wat te vinden moeten zijn:
http://technet.microsoft..../cc779579%28WS.10%29.aspx
Hmm als ik dit zo lees, dan heeft 't verder weinig overeenkomst met raid0 behalve dat de schijfruimte achter elkaar geplakt wordt.
Bij spanned volumes wordt de ruimte die op de ene schijf aan het volume is toegewezen eerst volledig gebruikt en wordt daarna de toegewezen ruimte op de volgende schijf volledig gebruikt.
Otw de extra snelheid die je krijgt van raid0 is niet van toepassing via deze manier. Kan ze dan net zo goed gewoon los erin laten bungelen :9

Als ik het in ieder geval goed begrijp van iedereen, is het best mogelijk wat ik wil, zolang je maar 2 verschillende raid controllers heb. Dan kan de ene op raid staan en je raid aansturen, en je ander op bijv IDE of AHCI om de rest te regelen. Misschien dan maar een aparte controller aanschaffen mits de prijs meevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je niet een RAID 0 of RAID 1 maken op die SSD? Zo heb ik heel even met m'n Areca gewerkt namelijk. 8 array's van ieder 1 disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

oeps, spuit11 :z

[ Voor 119% gewijzigd door Tazzios op 30-06-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:08:
Kun je niet een RAID 0 of RAID 1 maken op die SSD? Zo heb ik heel even met m'n Areca gewerkt namelijk. 8 array's van ieder 1 disk.
Mijn raid bios laat niet toe dat ik maar één enkele schijf in raid0 laat draaien, eigenlijk kan ik vrij weinig met een enkele schijf behalve op raid ready zetten ^^ De rest van de raid profiles vragen allemaal om meerdere schijven(JBod dus ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raid 0 in windows werkt ook prima zoals iemand al zei, maak er dynamic disks van in de disk manager en dan kun je er 1 raid 0 volume van maken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 17:21:
Raid 0 in windows werkt ook prima zoals iemand al zei, maak er dynamic disks van in de disk manager en dan kun je er 1 raid 0 volume van maken.
Ik ga dit morgen nog eens proberen, mocht 't niet lukken dan hou ik het voor gezien en dan komt het wellicht zodra ik een nieuwe moederbord nodig heb :)

Bedankt voor alle reply's!
Pagina: 1