[Folding@home] client feature requests

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:21

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Er word momenteel gewerkt aan een nieuwe versie van de folding@home client: http://folding.typepad.co...ate-on-the-v7-client.html
De V7 client is compleet opnieuw geschreven. Dit geeft de mogelijkheid allerlei nieuwe functies toe te voegen.

Nu ben ik momenteel in staat het ontwikkelingsprocess wat input te geven voor eventuele nieuwe functies.
Zelf heb ik het "pauzeren als xxx process actief is" net als suggestie opgegeven.

Hebben andere mensen ook nog ideeën die nuttig zouden kunnen zijn voor deze nieuwe client?

één van de grotere verandering binnen de client is de introductie van "slots":
Binnen 1 client worden alle nu aparte clients gedraaid. De client kan zowel GPU als SMP als Uniprocessor aansturen. De indeling binnen de client zelf is mbv slots aan te passen. Een quadcore met 2 GPU's kan dus bijvoorbeeld draaien:
2x GPU + 1x SMP (smp 4)
1x GPU + 1x SMP (smp 3) + 1x Uniprocessor

Op mn dual core laptop draait dan bijvoorbeeld ook 2x een uniprocessor client:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
15:56:37: Platform: win32 XP
15:56:37:     Bits: 32
15:56:37:     Mode: Release
15:56:37:************************************ System ************************************
15:56:37:       OS: Microsoft Windows XP Home Edition
15:56:37:   Memory: 1.99 GB
15:56:37:      CPU: Genuine Intel(R) CPU T2300 @ 1.66GHz
15:56:37:   CPU ID: GenuineIntel Family 6 Model 14 Stepping 8
15:56:37:     CPUs: 1 Physical, 2 Logical, 2 Core(s), 1 Thread(s)
15:56:37:  Threads: WINDOWS_THREADS
15:56:37:     GPUs: 1
15:56:37:    GPU 0: UNKNOWN Mobile Intel(R) 945 Express Chipset Family
15:56:37:********************************************************************************
15:56:38:Enabled computation slot 0: uniprocessor
15:56:38:Enabled computation slot 1: uniprocessor

[ Voor 53% gewijzigd door SandStar op 01-07-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
Automatische starten van de cliënten bij het opstarten van Windows 7 zou wel een handige feature zijn.

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
R0SSI schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:23:
Automatische starten van de cliënten bij het opstarten van Windows 7 zou wel een handige feature zijn.
Je bedoeld een service install? Of het toevoegen aan het start menu onder "opstarten"?
Beide zitten toch al in de client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 05:37

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

De service install optie voor de SMP client op Windows is al tijden stuk, volgens mij hebben ze dat in de nieuwe client al gefixt. Was een probleem met MPI en niet zo zeer de FAH client als ik mij goed herinner.

Ik zelf ben al erg tevreden met de features van de nieuwe client zoals multiple accounts kunnen configuren voor de verschillende clients die je kunt draaien.

Wat ik het liefste zou zien is niet erg client specifiek, maar gewoon standaard ontwikkelwerk (en voornamelijk van toepassing op de FahCores).

Support voor Mac OS X 10.6.4 en de changes die daarin zijn gekomen waardoor de OSX SMP client maar ongeveer de helft van zijn WUs successvol voltooid en de andere omzeep helpt.

Ook support voor de nieuwe libc in Debian en derived distros (Ubuntu, Mephis, etc) is zeer gewenst. De staticly compiled 6.29 client doet niets meer op die distros zonder een hack met nscd.

Beide zijn known issues, en vaker gerapporteerd op het support forum. Maar of er uberhaupt aan een fix gewerkt wordt daar is nog geen woord over gezegt.

Mijn enige nieuwe client specifieke request is: documentatie, documentatie, documentatie! Het moet voor ons developers makkelijk zijn om zaken rondom de client te kunnen automatiseren, daarvoor is officiele documentatie zeer gewenst zodat we niet meer hoeven te reverse engineeren :)

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
SandStar schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:38:
[...]

Je bedoeld een service install? Of het toevoegen aan het start menu onder "opstarten"?
Beide zitten toch al in de client?
Nou die werkt op dit moment niet, maar als dat in v7 er wel in komt, is dat altijd goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet, maar ik heb de F@H client altijd al erg brak gevonden, ik vind de BOINC client dan ook veel fijner, ik zou zeggen dat ze daar een voorbeeld aan zouden moeten nemen:), naar mijn weten kan je daar veel meer instellen.

Dan nog een concreet punt:

Ik heb wel is gelezen dat er kleine, middelgrote en grote units zijn voor de Single-core client. Misschien leuk als je dat via de client kan instellen, en ook al die tags die je moet toevoegen zoals -bigwu en zo, misschien ook handig als je dat voortaan via de client gewoon kan instellen:) (daarom vind ik BOINC ook zoveel fijner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 21:02:
Ik weet niet, maar ik heb de F@H client altijd al erg brak gevonden, ik vind de BOINC client dan ook veel fijner, ik zou zeggen dat ze daar een voorbeeld aan zouden moeten nemen:), naar mijn weten kan je daar veel meer instellen.

Dan nog een concreet punt:

Ik heb wel is gelezen dat er kleine, middelgrote en grote units zijn voor de Single-core client. Misschien leuk als je dat via de client kan instellen, en ook al die tags die je moet toevoegen zoals -bigwu en zo, misschien ook handig als je dat voortaan via de client gewoon kan instellen:) (daarom vind ik BOINC ook zoveel fijner)
well.... de config files zijn bij V7 net als bij Boinc in een xml opmaak...

Verder konden flags al worden ingesteld in de V6 client. De V7 client heeft deze optie uiteraard ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

En daarvoor was dat ook prima mogelijk door in de snelkoppeling de flags al mee te geven. Werkt ook prima.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het werkt prima, klopt, maar het is niet zo gebruiksvriendelijk als iets aan of uitvinken, toch? Wat me de hele bedoeling van een nieuwe client lijkt, het gebruiksvriendelijker maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dus in het kort:

- automatisch mee opstarten in bepaalde modi.
- automatisch pauzeren bij zelf toe te voegen lijst van applicaties.
- support voor SSE3? Dat er ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt mag worden, dacht dat F@H CPU t/m SSE2 was.
- BOINC-support zou leuk zijn, makkelijker instelbare omgeving. Like that's going to happen na PandeGroup's kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:49:
het werkt prima, klopt, maar het is niet zo gebruiksvriendelijk als iets aan of uitvinken, toch? Wat me de hele bedoeling van een nieuwe client lijkt, het gebruiksvriendelijker maken..
de grafische client heeft gewoon een invul veld ervoor. Maar wellicht is een vinkje nog makkelijker idd.
De grafische schil is nog niet af en heb ik nog niet gezien. Zodra die het licht ziet zal ik melden hoe dit eruit ziet.
Jejking schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:53:
Dus in het kort:

- support voor SSE3? Dat er ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt mag worden, dacht dat F@H CPU t/m SSE2 was.
- BOINC-support zou leuk zijn, makkelijker instelbare omgeving. Like that's going to happen na PandeGroup's kritiek.
SSE3 is een core feature, geen client feature.
Een boinc client zal er niet komen.

Edit:

De pause on process feature lijkt erin te komen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Is er een topic dat we kunnen volgen en direct in mee kunnen debatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Jejking schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 17:22:
Is er een topic dat we kunnen volgen en direct in mee kunnen debatteren?
Nee.
Er wordt momenteel met een select groepje personen input gegeven aan de ontwikkelaar.
Officieel mag het ook eigenlijk niet wat ik doe, alpha testers mogen niks naar buiten brengen, maar voor het aandragen van features vond ik dat daar wel een uitzondering op kon worden gemaakt.

Ga dan ook aub niet op het folding forum over de V7 client discusiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
SandStar schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 18:04:
[...]

Nee.
Er wordt momenteel met een select groepje personen input gegeven aan de ontwikkelaar.
Officieel mag het ook eigenlijk niet wat ik doe, alpha testers mogen niks naar buiten brengen, maar voor het aandragen van features vond ik dat daar wel een uitzondering op kon worden gemaakt.

Foei SandStar! Hopelijk kunnen de mods geen nederlands :P

Het zou wel mooi zijn als dat erin komt, die "pause when process...", kan ik misschien andermans graka's wat makkelijker inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Ik ben nog wel een feature request: een -config interface die de custom changes van de admin behoudt ipv de config te overschrijven.

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:53:
Dus in het kort:

sorry voor offtopic, maar wat was de kritiek van PandeGroup's op BOINC dan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

SandStar schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 18:04:
[...]

Nee.

Okido.
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:59:
[...]

sorry voor offtopic, maar wat was de kritiek van PandeGroup's op BOINC dan? :o
Dat het BOINC-platform in combinatie met Rosetta@Home en dergelijke projecten maar kinderspel was, niet wetenschappelijk verantwoord, etc, etc. Iets in die trend. Ik denk dan niet dat je wederzijdse goodwill kweekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Jejking
Als dat zo is vind ik dat niet terecht. BOINC is maar een platform en een toepassing als WCG lijkt dan qua doelstelling toch wel erg op F@H. Tel daar dan bij op dat de BOINC client qua bediening toch wel iets gemakkelijker is (zeker voor non tweakers) dan de installatie van de beste F@H client voor jouw systeeem.
Een bron als achtergrond zou ik wel op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Jejking schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:54:
[...]

Okido.

[...]

Dat het BOINC-platform in combinatie met Rosetta@Home en dergelijke projecten maar kinderspel was, niet wetenschappelijk verantwoord, etc, etc. Iets in die trend. Ik denk dan niet dat je wederzijdse goodwill kweekt.
Waar haal je dat eigenlijk vandaan?
Ik dacht dat de reden was dat de boinc client gewoon niet compatible was, folding is meer gericht op snelle teruggave van resultaten bijvoorbeeld. En qua ontwikkeling loopt boinc gewoon achter op de folding client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

De enige echte BOINC related uitspraken van Pandegroup stonden op het oude forum welke inmiddels is overleden, er staan nog wel links naar de betreffende topics in de FAH Wiki, mogelijk kan je die nog terug lezen met de Way Back Machine.

Een van de argumenten tegen BOINC was het recyclen van WUs als deze voltooid waren maar er geen nieuw werk was. Dat dubbel werk is tegen de spirit van FAH waarbij het werk zo snel mogelijk voltooid wordt om daarvan nieuwe generations te genereren die de trajectory verder simuleren.

Ook de server setup met work en collections servers was iets dat BOINC niet had IIRC.

Non broken link: Folding@home high performance client FAQ - FAH on BOINC

[ Voor 9% gewijzigd door smoking2000 op 18-07-2010 16:10 . Reden: link fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Kleine bump. :)

Client heeft binnenkort een "feature freeze" waarna er geen functionaliteit meer wordt toegevoegd.
Dus mocht je nog een leuk idee hebben hoor ik het graag }:O

Tevens goed nieuws voor de Ubuntu/Debian/Fedora eglibc gebruikers: hij doet het! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

Het automatisch configureren voor meerdere grafische kaarten.
Dat gedoe; met het kopieren van mapjes en shortcuts. :X

Dat was wel iets, waarom ik er niet mee ben verder gegaan. ;w

In boinc kan het wel. milkyway,collatz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Volgens mij hebben ze dat er al in gezet. Zal het binnenkort @ work eens uitproberen. Daar hebben ze wel een pc met 2 gpu's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Dat met name de GPU-client pauzeert wanneer de pc actief gebruikt wordt. Windows 7 voelt toch wat minder vlot aan als de GPU vol aan staat en dat maakt het werken op de pc vervelend (aero aan of uit maakt niet uit). Maar als de pc tijdelijk niet gebruikt wordt mag de GPU van mij volop belast worden. Ook wanneer ik bijvoorbeeld een Uitzendinggemist doe mag de GPU van mij volle bak vouwen.

Concreet als feature:
Wanneer de muis of toetsenbord gebruikt worden moet de client op pauze en na x minuten (waarbij x instelbaar is) geen toetsenbord/muis activiteit mag de GPU-client weer verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

het reken met de gpu onder boinc is zeer moeilijk af te regelen door de programma's. Het is alles of niets.

zo gauw ik wat grafisch ga doen, gaat het werk voor de beide gpu's uit.

Het zou mooi zijn dat je de folding ff kan pauzeren als je een spelletje wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

De -oneunit tag uitvoeren zonder dat de client wordt herstart. Bij de GPU-client is dit wel aanwezig, de command "Pause when done" terwijl de client gewoon doorwerkt.

Betere save command. Nu weet ik niet precies wanneer het werk naar harddisk wordt gesaved. Bij bigadv unit zijn de stappen zo groot dat het een flinke slok op de borrel is wanneer je de wu op het verkeerd moment afsluit. 1% bij bigadv is al gauw 50min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Blord schreef op maandag 19 juli 2010 @ 01:00:
De -oneunit tag uitvoeren zonder dat de client wordt herstart. Bij de GPU-client is dit wel aanwezig, de command "Pause when done" terwijl de client gewoon doorwerkt.

Betere save command. Nu weet ik niet precies wanneer het werk naar harddisk wordt gesaved. Bij bigadv unit zijn de stappen zo groot dat het een flinke slok op de borrel is wanneer je de wu op het verkeerd moment afsluit. 1% bij bigadv is al gauw 50min.
Die laatste heeft helaas betrekking op de rekencores en niet zozeer op de client zelf (volgens mij).

Alle andere punten ga ik meenemen. Thanks voor input!
Pagina: 1