Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Even een vraagje. Ik heb sinds 2 weken een lease auto. Echter is het bedrijf waar ik werk deze week failliet verklaard. Dus moet ik de auto een dezer dagen weer inleveren.
Nu mag je 500km prive rijden met de lease auto, die ik verder niet prive gebruik. Maar nu vroeg ik mij af, omdat ik de auto pas 2 weken heb, doet de belastingdienst dat dan nog naar rato die 500km?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 13:52

pinodambini

Dr. Z. Vago

Ja, zolang je maar niet over de 500 grens uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Das mooi. Dan ga ik die vanavond nog even volrijden haha! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
Ja mag dus nu nog maar 250 km rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Per jaar max 500 km, niet per werkgever. Als je ze nu "opmaakt", zijn ze dus op voor belastingjaar 2010.

Edit: je moet natuurlijk wel een rittenregistratie van de rest kunnen overleggen!

Bron

[ Voor 50% gewijzigd door ajhaverkamp op 30-06-2010 14:54 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Naboo schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:52:
Dit is eigenlijk best wel sneu :')

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 30-06-2010 14:57 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Naboo schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:52:
Zomaar omdat het kan of moet je echt ergens heen?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
ajhaverkamp schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:53:
Per jaar max 500 km, niet per werkgever. Als je ze nu "opmaakt", zijn ze dus op voor belastingjaar 2010.

Edit: je moet natuurlijk wel een rittenregistratie van de rest kunnen overleggen!

Bron
Dit is misschien en betere bron:
http://www.belastingdiens...uik_auto-03.html#P45_6015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou er zelf geen risico mee nemen en gewoon lekker laten staan die auto. Wij zijn ook geen belastingexperts.
Slasher schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:55:
[...]

Dat dus ook.

[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 30-06-2010 15:05 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb het altijd begrepen dat die 500 KM een marge is en niet een recht om tot 500 km te rijden. Als ze je bij de Efteling zien staan met je auto en je woont er 10 kilometer vandaan dan is dat prive en dus strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28
TrailBlazer schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:17:
Ik heb het altijd begrepen dat die 500 KM een marge is en niet een recht om tot 500 km te rijden. Als ze je bij de Efteling zien staan met je auto en je woont er 10 kilometer vandaan dan is dat prive en dus strafbaar.
Waarvoor is het dan marge? Volgens jouw redenering zou elk prive gebruik strafbaar zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is echt onzin he. Je moet die Telegraaf-verhaaltjes niet geloven. Als jij gewoon binnen de 500 km blijft mag je best naar de Efteling met je auto v/d zaak waar je km's voor bijhoudt. Zolang je dat maar netjes als privé neerzet en onder de 500 blijft is er echt *niets*aan de hand. Pas als er vermoedens zijn als je door zo'n catchken geflitst ben kan er controle van je registratie plaatsvinden.

Eens in de zoveel tijd komt dat in het nieuws. Soms denk ik dat het trucjes van de belastingdienst is om mensen bang te maken die misschien frauderen met hun privékilometers en maar zichzelf aangeven.

Wil je voortaan niet dit soort indianenverhalen de wereld in brengen? Of heb je misschien een hele goede bron voor je verhaal? Ik betwijfel het.

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 30-06-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22

KhaZ

Alfa Romeo

Gunner schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:22:
[...]

Dat is echt onzin he. Je moet die Telegraaf-verhaaltjes niet geloven. Als jij gewoon binnen de 500 km blijft mag je best naar de Efteling met je auto v/d zaak waar je km's voor bijhoudt. Zolang je dat maar netjes als privé neerzet.
Geen onzin, er zijn niet alleen bij de pretparken maar ook op 80 wegen regelmatig kenteken controles/opnames. Dit wordt naast de door de leaserijder ingevulde kilometerregistratie gelegd en gekeken of er verschillen in zitten.

Edit: ga effe je post aanpassen......................... :/

[ Voor 5% gewijzigd door KhaZ op 30-06-2010 15:25 ]

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

KhaZ schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:24:
[...]

Geen onzin, er zijn niet alleen bij de pretparken maar ook op 80 wegen regelmatig kenteken controles/opnames. Dit wordt naast de door de leaserijder ingevulde kilometerregistratie gelegd en gekeken of er verschillen in zitten.
Ik zeg ook niet dat het *geen* onzin is, maar het is wel onzin om te stellen dat mensen die hun registratie bijhouden per definitie in de fout gaan als ze geflitst worden bij de Efteling. Je moet m'n verhaal wel goed lezen.
KhaZ schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:24:
Edit: ga effe je post aanpassen......................... :/
Maakt niet uit. In principe was het nog steeds correct wat er stond.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 30-06-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Die marge is ingebouwd omdat je niet altijd dezelfde afstand rijd. Ik rijd dagelijks over de A2 maar met alle files, wegwerkzaamheden, etc. verschillen mijn afgelegde kilometers een beetje. De normale afstand woon-werk is 26.3 km enkele reis, maar omdat er nu weer een stukje A2 verlegd is kost de heenweg me ineens 27.1km door wat slingers & een verlegde oprit. Daarbij moet je ook nog weleens met je auto naar de garage of een kleine omweg omdat je moet tanken. Daar is die 500 km voor bedacht, zodat je niet direct flink belasting betaald als je door dit soort dingen 100-200km per jaar 'teveel' rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

en je moet het naar ratio berekenen.

500 delen door 12 maanden is 41,6 km per maand..
Dus voor 2 maanden is 83km prive.. oftwel 4 liter diesel.. jippie!!

Ga je erover heen dan mag je lekker bijtelling gaan betalen voor die maanden dat je de auto hebt gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AtleX schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:28:
Die marge is ingebouwd omdat je niet altijd dezelfde afstand rijd. Ik rijd dagelijks over de A2 maar met alle files, wegwerkzaamheden, etc. verschillen mijn afgelegde kilometers een beetje. De normale afstand woon-werk is 26.3 km enkele reis, maar omdat er nu weer een stukje A2 verlegd is kost de heenweg me ineens 27.1km door wat slingers & een verlegde oprit. Daarbij moet je ook nog weleens met je auto naar de garage of een kleine omweg omdat je moet tanken. Daar is die 500 km voor bedacht, zodat je niet direct flink belasting betaald als je door dit soort dingen 100-200km per jaar 'teveel' rijdt.
Mjah, het lijkt me dat dat soort kilometers ook gewoon onder woon-werk vallen, en dus te boeken zijn als zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:29:

Ga je erover heen dan mag je lekker bijtelling gaan betalen voor die maanden dat je de auto hebt gehad..
Precies, aangezien je de auto 2 weken hebt, zou ik juist uitkijken dat je niet over de km's naar rato komt, in plaats van ermee van Mc Drive naar Mc Drive rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:29:

Dat vermoeden had ik dus al. Blij dat ik hem niet prive gebruikt heb dan... :)
[...]

Je moet niet alles serieus nemen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Naboo op 30-06-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Een bedrijf dat failliet gaat als je er net werkt, dat is pas sneu :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, rekenfoutje. Remko24 gaat ervan uit dat je de auto 2 maanden hebt, maar in TS staat dat je 'm 2 weken hebt, en dan kom je uit op 'n toegestaane afstand van nog geen 20km. Nogal 'n verschil dus.

Overigens, ik meen dat als je van werkgever en auto ruilt, je per werkgever kan kiezen of je bijtelling betaald. Tevens moet je (dacht ik) het vooraf bij de belastingdienst aangeven als je de auto niet prive gaat gebruiken.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ardana schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 19:07:
Tevens moet je (dacht ik) het vooraf bij de belastingdienst aangeven als je de auto niet prive gaat gebruiken.
Correct.

Ik vraag me trouwens af, als je dat niet hebt gedaan, of je dan gewoon bijtelling moet betalen. Ik denk het wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 30-06-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Laatst online: 17:31
Als je naar rato toch teveel hebt gereden moet je over het hele jaar dat je de auto had de bijtelling betalen, voor Naboo dus 2 weken!

En naar rato is dus, zoals hierboven al gemeld, 20km voor jou in 2 weken! Heb je meer gereden dan komt de bijtelling om de hoek kijken!

Maar ja, gewoon stil laten staan, dat is het goedkoopste voor je :)

[ Voor 12% gewijzigd door Breaker op 30-06-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 19:01:
[...]

Een bedrijf dat failliet gaat als je er net werkt, dat is pas sneu :')
Wie zegt dat ik er net werk? Misschien ben ik wel binnen het bedrijf van functie veranderd.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Als je als topicstarter enigszins serieus omgaat met een topic dan is de kans dat het open blijft een stuk groter.

Aan de anderen wil ik meegeven dat reacties als 'sneu :/' ongewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 22:41

Apache

amateur software devver

Ik begrijp jullie systeem niet helemaal goed (ben Belg), maar ik moest bvb een hele tijd naar Brussel, ik had 2 keuzes, A12 of E19, verschil kwam op zo'n 10km (respectievelijk 70 vs 80), als ik 220 dagen ga werken en telkens de langere weg neem ipv de kortere: 220 * 10 * 2 (heen en terug) =4400km verschil, daar zou ik dus nog is extra op belast worden, gewoon om de gigantische files (die er in belgie zijn omwille van veel te slechte infrastructuur) te vermijden.

Of wat doen jullie in zo'n geval? De langste opgeven en dan meestal de korte rijden (= meer prive km's?)

Dit systeem lijkt mij van nature uit al fraude gevoelig. Dan is km rijden nog "eerlijker" hoewel ik dat op zich ook belachelijk vind. Vaak zit je niet vaak voor je plezier lang op de baan (ik reed niet voor de fun naar Brussel in ieder geval) en daar willen ze je dan ook nog eens op pakken ...

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Laatst online: 17:31
Op mijn rittenregistratie zette ik als reden bij afwijkende route letterlijk "File ontwijken". De belastingdienst heeft in die tijd ook mijn registratie opgevraagd bij mij en heeft deze manier gewoon goedgekeurd.

Dit zag je elke dag terugkomen op mijn registratie, dus dan word het ook snel geloofwaardig als je dit dag in, dag uit doet.

In de ochtend reed ik de standaard route (die ook door ANWB werd aangegeven etc.) omdat ik voor de files aan was. In de middag reed ik om (meer binnendoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je hebt het over woon-werk afstanden, dus dat telt niet mee als prive-gebruik voor die 500km. En in je sluitende rittenregistratie, als je die gebruikt, kan je dat omrijden toch gewoon noteren? Tenzij je een werkgever hebt die zelf toezicht houdt op die 500km maar dat lijkt me niet.

Je kan prima naar de Efteling gaan met je lease-auto en verklaring geen prive-gebruik, zolang je op jaarbasis onder de 500km prive blijft EN de rit naar de Efteling opneemt in je registratie is er niks aan de hand.
De belastingdienst kan door die kentekens te scannen je selecteren voor controle van rittenadministratie. Dus als zij bewijs hebben dat jij bij de TT in Assen geweest bent en je dit niet hebt opgeschreven in je administratie, heb je een probleem.

En strafbaar in de strafrechtelijke zin is onzin, je mag gewoon over het hele jaar bijtelling gaan betalen + premies (door de bijtelling stijgt je belastingplichtig inkomen en daarom moet je dus ook extra premie zoals ZvW afdragen).

Maar dit staat allemaal prima uitgelegd op de site van de belastingdienst.

Jij moet immers bewijzen dat je die niet over die 500km prive gebruik bent gegaan door de sluitende administratie over te kunnen leggen inc. bescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

smesjz schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:49:
Je kan prima naar de Efteling gaan met je lease-auto en verklaring geen prive-gebruik, zolang je op jaarbasis onder de 500km prive blijft EN de rit naar de Efteling opneemt in je registratie is er niks aan de hand.
De belastingdienst kan door die kentekens te scannen je selecteren voor controle van rittenadministratie. Dus als zij bewijs hebben dat jij bij de TT in Assen geweest bent en je dit niet hebt opgeschreven in je administratie, heb je een probleem.
Precies wat ik dus al gezegd heb, maar blijkbaar is het nog steeds lastig te bevatten voor sommigen.

Anyway, ik hoop dat TS een PGA-formulier heeft ingevuld bij de Belastingdienst, anders moet je sowieso bijtelling betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:53:
Precies wat ik dus al gezegd heb, maar blijkbaar is het nog steeds lastig te bevatten voor sommigen.
Ah, zag nu pas dat je hetzelfde had geschreven. De reden waarom de belastingdienst dit graag wil controleren is dat geen bijtelling natuurlijk heel lucratief is. Netto houd je meer over en de pakkans is niet zo heel groot heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Gunner schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:53:
[...]

Anyway, ik hoop dat TS een PGA-formulier heeft ingevuld bij de Belastingdienst, anders moet je sowieso bijtelling betalen.
PGA formulier is vanaf dag 1 ingevuld en had 2 dagen daarna al een bevestiging van de belastingdienst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

Mx. Alba

hen/die/zij

Volgens mij was het juist wel naar rato, dus als je 2 weken een leasewagen ter beschikking hebt, dan mag je maar 2/52 * 500 = 19km privé rijden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dan heb je het verkeerd begrepen ;)
Als jij 27,1 km rijdt, dan noteer je dat toch in je rittenregistratie? Of eigenlijk 28km...
Dan heb je gewoon nog 500km prive, want dat mag gewoon...

Als je riten registratie maar sluitend is.

Ik rijd vaak kilometers om als ik dreig in een lange file terecht te komen,, daar naast heb ik nog de optie om buitenom (snel) binnendoor (duurt langer) te rijden.
Bij elkaar scheelt dit zo 20 kilometer op een dag... In twee weken dus al 200km...
De afstand die je daadwerkelijk aflegt, kunnen ze natuurlijk niet jou opleggen.

Het gaat erom dat je alles noteert. Dus als jij een dagje prive rijd naar de Efteling, dan moet je dit noteren. Efteling staat voor voorbeeld: 100km. Dat kun je dus maar 5 keer per jaar doen. Als je dit 6 keer doet en de zesde keer staat niet op je registratie, maar wel een controle, dan ben je de Sjaak...

Ritjes binnen de stad, kunnen vaak geen kwaad.
MikeyMan schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 16:31:
Mjah, het lijkt me dat dat soort kilometers ook gewoon onder woon-werk vallen, en dus te boeken zijn als zakelijke kilometers.
Natuurlijk!

Trouwens, vroeger had men een maximum... Hoe gaat men daar nu mee om?
Mijn vader heeft ergens in 2000 een leaseauto gehad en toen was er een regeling naar ik begreep, dat men maar een maximaal aantal kilometers zakelijk mocht rijden. Die regel is er nu niet meer, maar wat mijn vader toen deed was compenseren met de prive auto.

Kan dit nu nog steeds? Stel ik wil op vakantie met de leaseauto = 4000 kilometer. Dat ik dan 4000 zakelijke kilometers met de prive auto rijd? Netto kom je op hetzelfde neer.
Mijn vader doet het altijd op deze manier, nooit last mee gehad. En in 2000 (volgens mij) moest hij zelfs compenseren... Dat doet hij nu gewoon nog steeds.

Hoe gaat de belastingdienst met vrije dagen om? Zien ze dat ook?

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 02-07-2010 08:29 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, bij mijn weten is er geen maximum aan het aantal zakelijke kilometers. Ik heb er iig nog nooit van gehoord.

En wat betreft dat compenseren van zakelijke/prive kilometers: ik heb geen flauw idee, maar 't voelt alsof je de regels net even te ver wilt buigen ;)

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sinds 2004 wordt al het woon/werkverkeer als zakelijk aangemerkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 02-07-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gunner schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:13:
In 2004 is al het woon/werk verkeer zakelijk geworden. Dat zal je bedoelen denk ik.
Het kwam er voorheen op neer dat er een maximum aan zat, klopt dat?
Daarom moest mijn vader destijds compenseren om geen bijtelling te betalen (ja hij had belachelijk veel zakelijke kilometers). Maar goed, destijds MOEST je dus compenseren om geen bijtelling te betalen.

Mijn vader doet het nu nog steeds, nooit iets van gehoord. Hij heeft zoiets van, toen moest het en nu heb ik nooit gehoord dat het niet mag en netto klopt de registratie en het aantal kilometers.

Ik kan me voorstellen dat hij het gewoon zo door blijft doen. Destijds heeft hij veel zakelijke kilometers prive opgevangen, nu gaat hij volgens dezelfde regels verder. Dat het nu volledig zakelijk is geworden doet niets af aan het compenseren... En vooralsnog nog nooits iets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:17:
Mijn vader doet het nu nog steeds, nooit iets van gehoord. Hij heeft zoiets van, toen moest het en nu heb ik nooit gehoord dat het niet mag en netto klopt de registratie en het aantal kilometers.
Onwetendheid is geen excuus he. zeker niet bij de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gunner schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:18:
Onwetendheid is geen excuus he. zeker niet bij de Belastingdienst.
Als het juist de regels van de belastingdienst waren, kunnen ze dat natuurlijk niet zonder communicatie wijzigen. Kan wel, maar dan moet je niet verwachten dat iedereen het weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FigurantXL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 16:24
Welk bedrijf is dat ?
Ze wisten bij het vrijgeven van de lease-auto al dat ze failliet gingen, is het een nieuwe lease-wagen of een gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 21:14
dfrenner schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:17:
[...]

Het kwam er voorheen op neer dat er een maximum aan zat, klopt dat?
Daarom moest mijn vader destijds compenseren om geen bijtelling te betalen (ja hij had belachelijk veel zakelijke kilometers). Maar goed, destijds MOEST je dus compenseren om geen bijtelling te betalen.
Er is een periode geweest waarin er een maximum was aan het aantal zakelijke woon-werkverkeer kilometers.
Reed je meer kilometers woonwerkverkeer dan het maximum werd je geconfronteerd met bijtelling volgens een paar staffels.
Kilometers boven het maximum werden gezien als privekilometers.
Compenseren was volgens mij onmogelijk aangezien het ging om het max aantal kilometers per rit en niet om een totaal aantal.
Een maximum aan het totaal aantal kilometers waar jij op lijkt te doelen ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:04:
[...]

Er is een periode geweest waarin er een maximum was aan het aantal zakelijke woon-werkverkeer kilometers.
Reed je meer kilometers woonwerkverkeer dan het maximum werd je geconfronteerd met bijtelling volgens een paar staffels.
Kilometers boven het maximum werden gezien als privekilometers.
Compenseren was volgens mij onmogelijk aangezien het ging om het max aantal kilometers per rit en niet om een totaal aantal.
Een maximum aan het totaal aantal kilometers waar jij op lijkt te doelen ken ik niet.
Hij heeft toen wel gecompenseerd na uitvoerig contact met de belastingdienst...
Het is natuurlijk ook belachelijk om op die wijze met bijtelling geconfronteerd te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Limieten op zakelijke kilometers zijn vaak afgesproken met de leasemaatschappijen. Je mag meer rijden, gaan alleen de leasekosten omhoog. Leaseauto's (in mijn ex-geval een Vivaro) worden afgeschreven op een aantal kilometers of op leeftijd, hangt er vanaf wat er eerder bereikt wordt. Daar zijn de leasekosten op berekend i.c.m. restwaarde.

Afhankelijk van het verkeer wat je maakt, als je 3 km bij de zaak vandaan woont en regionaal klantjes moet bezoeken, zo af en toe, dan zal die grens veel lager liggen dan bij een bus voor een servicemonteur die het halve land door rijdt.

En de discussie over de 500 privékilometers die je maakt: je hoeft niet aan te tonen wáár je geweest bent (daarvoor zijn het privékilometers) maar je moet wel een sluitende registratie hebben van kilometerstanden en datum. Als de zaak een black-box heeft die via het telefoonnetwerk z'n gegevens doorstuurt dan kan de belastingdienst jouw registratie naast die van de black box leggen en kijken waar het goed of fout gaat. Is er geen black box dan zal zowel de baas als de belastingdienst je op je mooie blauwe ogen moeten geloven. Dit laatste komt steeds minder voor. Het is voor een werkgever alleen maar beter om dit geautomatiseerd bij te houden: bescherming van de werknemer dat de belastingdienst geen verkeerde conclusies kan trekken én bescherming van de onkosten voor de werkgever omdat alles geregistreerd staat. Als je als werknemer je ontzettend druk gaat maken om een black box dan is er iets fout in de relatie met de werkgever.

Ik heb ook 3 jaar met een black box gereden, ze konden op kantoor zien waar ik reed, stilstond, hoe lang, hoe hard ik reed en waar ik reed. Tenzij ik een knopje omzette naar Privé, dan konden ze alleen zien dat ik reed, niet waar ik reed. Dit was heel erg dubbel: ze kunnen je de hele dag in de gaten houden als ze willen én ze kunnen zien welke monteur er in de buurt is van een nieuwe storing. Op die manier kan er efficiënter gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:51:
En de discussie over de 500 privékilometers die je maakt: je hoeft niet aan te tonen wáár je geweest bent (daarvoor zijn het privékilometers) maar je moet wel een sluitende registratie hebben van kilometerstanden en datum.
Zullen we voor het gemak maar de regels van de belastingdienst volgen over de registratie en niet de jouwe? http://belastingdienst.nl...k_auto-18.html#P235_26987

Dat bij een blackbox begin & eindpunt niet interessant zijn heeft te maken met het feit dat het ding zelf de hoeveelheid prive-km's bijhoudt als je op dat knopje drukt.
Dus als je naar de Efteling rijdt met je blackbox en prive gebruik is niet aangegeven, dan ziet jouw baas dat uiteindelijk toch. Blackbox registraties worden door de belastingdienst ook als bewijs geaccepteerd om aan te tonen dat jij (naar rato) onder de 500km prive bent gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
ach, ik werk elke dag op dezelfde werkplek, dus ik schrijf gewoon elke dag de beginstand op.....
mochten ze het komen controleren dan deel ik de gereden kilometers door 2 en klaar, je hebt je 2 ritten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59

AMDFreak

Intel is zo..

Naboo schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:55:
ach, ik werk elke dag op dezelfde werkplek, dus ik schrijf gewoon elke dag de beginstand op.....
mochten ze het komen controleren dan deel ik de gereden kilometers door 2 en klaar, je hebt je 2 ritten....
Ik werk ook vaak op dezelfde werkplek, maar schrijf iedere keer netjes van iedere rit de begin en eindstand op.. kost ff wat schrijfwerk, maar zo dek ik mezelf wel helemaal af. Soms leent een collega van mij, mijn auto, prima, maar ook gewoon alles laten opschrijven.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou een beetje opletten; als je een verklaring voor geen prive gebruik hebt ingevuld en je gaat nu toch over die 500 (naar rato) heen loop je dus nog kans op de boete van 4920 euro (basisboete voor geen bijtelling terwijl dit wel zou moeten). Uiteraard is de vraag in hoeverre ze die 2 weken bezit zouden bekijken, maar je zou maar net je km registratie in moeten leveren waar een wazig stukje administratie in zit. Ben je echt goed de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Ik dacht dat je ook je agenda moet matchen met de rittenadministratie.

Pvouput live

Pagina: 1