1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Galois
Als je een "standaard bestand opent" en voor de berekeningen onderaan de kolommen de aantallen een rij invoegt en daar aantallen en gegevens bij invult, dan neemt die die rij ook mee.
Haal je een rij ertussenuit, dan schuift alles keurig naar boven, en de totalen blijven kloppen.
Lijkt mij dat dit het meest eenvoudig is voor je om te doen.
Als je een "standaard bestand opent" en voor de berekeningen onderaan de kolommen de aantallen een rij invoegt en daar aantallen en gegevens bij invult, dan neemt die die rij ook mee.
Haal je een rij ertussenuit, dan schuift alles keurig naar boven, en de totalen blijven kloppen.
Lijkt mij dat dit het meest eenvoudig is voor je om te doen.
Zowel gemiddelde als stdev slaan lege cellen over, dus er is volgens mij geen reden om niet 'gewoon' al een heleboel rijen mee te nemen in formules die je juist links/boven zet ipv. onderaan en rechts. Als je het lelijk vindt om nietgebruikte functies in beeld te hebben kan je er een IF() omheen zetten: als de cellen F4:F99 leeg zijn, dan leeg, anders STDEV(F4:F99). Opslaan als template en je bent er.
Vullen van namen kan natuurlijk door te verwijzen naar de juiste filename/blad/cel. Nadeel: zodra dat bestand verandert, verandert je reken-bestand. Als je dat niet wilt zijn copypaste en VBA de twee opties.
Vullen van namen kan natuurlijk door te verwijzen naar de juiste filename/blad/cel. Nadeel: zodra dat bestand verandert, verandert je reken-bestand. Als je dat niet wilt zijn copypaste en VBA de twee opties.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)