[excel] afhankelijk van inhoud, tabel maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Lastig om mijn probleem in één zin in de titel te beschrijven.

Ik heb vaak een tabel nodig met een aantal kolommen en een aantal rijen.

In de rijen staan namen van personen. In de kolommen staan gescoorde punten. Soms heb ik 10 kolommen nodig, en soms 15 (of 16, 18, 29, enz). Soms heb ik 10 rijen nodig, soms 20 (of 30, of 40, enz).

Onderaan de kolom laat ik excel dan een aantal dingen uitrekenen als standaarddeviatie, gemiddelde, enz.

Nu moet ik dus elke keer als ik dit nodig heb een nieuwe file maken.

Wat ik wil is dat ik aangeef dat ik 24 rijen nodig heb en 18 kolommen en dat Excel dan een tabel voor mij opmaakt met 24 rijen en 18 kolommen en daaronder standaarddeviatie, gemiddelde, enz.

Snappen jullie wat ik bedoel? En kan dit ook? Het zou dan zelfs mooi zijn als kolom 1 gevuld kan worden met de namen van de personen die weer in een andere Excel file staan.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:39
@Galois

Als je een "standaard bestand opent" en voor de berekeningen onderaan de kolommen de aantallen een rij invoegt en daar aantallen en gegevens bij invult, dan neemt die die rij ook mee.
Haal je een rij ertussenuit, dan schuift alles keurig naar boven, en de totalen blijven kloppen.

Lijkt mij dat dit het meest eenvoudig is voor je om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zowel gemiddelde als stdev slaan lege cellen over, dus er is volgens mij geen reden om niet 'gewoon' al een heleboel rijen mee te nemen in formules die je juist links/boven zet ipv. onderaan en rechts. Als je het lelijk vindt om nietgebruikte functies in beeld te hebben kan je er een IF() omheen zetten: als de cellen F4:F99 leeg zijn, dan leeg, anders STDEV(F4:F99). Opslaan als template en je bent er.

Vullen van namen kan natuurlijk door te verwijzen naar de juiste filename/blad/cel. Nadeel: zodra dat bestand verandert, verandert je reken-bestand. Als je dat niet wilt zijn copypaste en VBA de twee opties.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)