Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wanneer komt KPN met IPv6?

Pagina: 1
Acties:

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 23:27

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Al jaren en jaren wordt er over IPv6 gesproken. In de jaren '90 deed ik een cursus TCP/IP en daar werd ook IPv6 even behandeld. We berekenden het aantal IPv6 adressen per cm2 op de aarde (ik ben het getal vergeten maar het was veel).

Maar nu zijn we in 2010 en er is nog steeds geen IPv6 voor de internet consument, op xs4all na dan. Windows Vista en 7 spreken out-of-the-box IPv6, en naar ik aanneem de Linux distributies ook, maar daar heb je niets aan als je ADSL of kabel provider het niet aanbiedt.

Voordat ik deze topic postte heb ik flink gegoogeld maar behalve wat vage plannen en voornemens kon ik niets concreets vinden.

Dus hierbij de vraag: wanneer gaat KPN native IPv6 aanbieden?

Ik heb het dus niet over IPv6 tunnels of zo, die heb ik al lang via SixXS.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als de IPV4 adressen op zijn zullen ze wel moeten. Dat zal niet zo lang meer duren. Maar heel de schakel moet om, niet alleen KPN. Probeer maar eens een goedkope adslrouter te vinden met ipv6. Het achterliggende netwerk van KPN zal het allemaal al wel aan kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 30-06-2010 11:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Het blok van IP addressen wat er aan KPN toegekend is heeft nog genoeg addressen om lang door te kunnen gaan, dus de noodzaak is er gewoonweg nog niet.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 17:48
Inderdaad, zolang KPN (en andere providers idem) genoeg adressen hebben en alles nog via IPv4 bereikbaar is gaat het allemaal niet zo snel. Voorlopig delen ze allemaal nog modems uit die geen IPv6 ondersteunen

Er zijn twee mogelijkheden waardoor het wel snel zou gaan:
1. Ze hebben niet genoeg adressen meer
2. Er komen servers die niet via IPv4 bereikbaar zijn

1. gaat niet snel gebeuren, de Nederlandse breedbandmarkt groeit nauwelijks meer dus ze kunnen alleen nog van elkaar afsnoepen, en ja dat gaat niet zo snel.
2. Zou nog kunnen, aangezien de IP-adressen er in razend tempo doorheen gaan. Maar ik denk niet dat het snel gebeurd aangezien serverbeheerders er alles aan zullen doen om via IPv4 bereikbaar te zijn (immers 99% van de wereld gebruikt dat)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet als topickaping bedoelt, maar hoe zit het met de rest van de Nederlandse providers dan, is er niet ergens een overzicht te vinden waar staat welke provider (naast XS4ALL) er al (actief) mee bezig is?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

De routers van de providers zouden met een firmware update IPv6 kunnen ondersteunen aangezien het hardwarematige modem niets te maken heeft met IP, dus dat zou gewoon moeten werken. Het is wachten op de kettingreactie, als een enkele provider aan al z'n klanten IPv6 adressen gaat uitdelen dan is het een toegevoegde waarde die andere providers op dat moment missen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:48:
De routers van de providers zouden met een firmware update IPv6 kunnen ondersteunen aangezien het hardwarematige modem niets te maken heeft met IP, dus dat zou gewoon moeten werken. Het is wachten op de kettingreactie, als een enkele provider aan al z'n klanten IPv6 adressen gaat uitdelen dan is het een toegevoegde waarde die andere providers op dat moment missen.
Leg eens uit op welke manier IPv6 voor de gemiddelde consument (daar waar providers hun geld aan verdienen) op dit moment toegevoegde waarde heeft? Daar zit hem nu juist net het probleem, die toegevoegde waarde is er niet en dus gaan providers er niet in investeren.

En zo lang infrastructuurproviders het niet ondersteunen gaan serviceproviders geen diensten aanbieden die wel voor een toegevoegde waarde zouden zorgen: resultaat, het status-quo waar we ons op dit moment in bevinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Orion84 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:54:
[...]

Leg eens uit op welke manier IPv6 voor de gemiddelde consument (daar waar providers hun geld aan verdienen) op dit moment toegevoegde waarde heeft? Daar zit hem nu juist net het probleem, die toegevoegde waarde is er niet en dus gaan providers er niet in investeren.

En zo lang infrastructuurproviders het niet ondersteunen gaan serviceproviders geen diensten aanbieden die wel voor een toegevoegde waarde zouden zorgen: resultaat, het status-quo waar we ons op dit moment in bevinden.
port forwarding en UPnP zou beter zijn toch ?

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:48:
Ik zie dat niet gebeuren. Van de budgetmodems vraag ik me af of ze het kunnen (ipv6 zal toch ook weer meer geheugenruimte kosten) en voor de fabrikant heeft het alleen maar nadelen. Kosten maken voor nieuwe software voor al verkochte modems versus geld verdienen door nieuwe modems te verkopen. Ik denk dat dit een vrij simpele afweging is :)

/▌

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:54:
[...]

Met IPv6 kunnen de marketingmensen alle clichés weer uit de kast halen, klaar voor de toekomst, overheid sites zijn al dus jij moet nu ook, meer voor minder/hetzelfde geld als bij andere providers, etc. Net zoals dat de meeste mensen niets hebben aan het feit dat de datalimieten zijn verdwenen, behalve de power-users dan. Als andere providers niet volgen dan komen ze gewoon achter te liggen, wat de reden ook is. En dtech heeft ook een punt, als de markt in Nederland nauwelijks groeit dan moeten ze wel met dit soort functionaliteit gaan adverteren om nog meerwaarde te verkrijgen boven anderen.

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37

Convoy

g44p

Bron: Wikipedia

IPv6 is onder andere ontwikkeld om de beperkingen en tekortkomingen van IPv4 te verhelpen. Met name het tekort aan beschikbare IP-nummers levert een enorm probleem op: er zijn ongeveer 4 miljard IPv4-adressen beschikbaar en rond december 2011 zullen alle adressen opgebruikt zijn

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
Ik weet dat Tele2 (in het algemeen, dus niet specifiek Tele2 Nederland) wel actief bezig is om alles IPv6 ready te maken. Het core-netwerk zou daar inmiddels geheel geschikt voor zijn, het probleem zit hem nu bij de routertjes van de consumenten die een upgrade moeten krijgen en de uiteindelijke uitrol van de IPv6 adressen.

Op dit moment heeft het natuurlijk niet zoveel meerwaarde. Slechts weinig sites zijn bereikbaar via IPv6, juist omdat denk ik de accessproviders op dit moment nog geen IPv6 leveren.
Als dit wel het geval is zullen vermoed ik veel sites ook overstappen op IPv6.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 17:48
@freekweb

Dat de IPv4 adressen op raken is net zoiets als dat de olie op raakt: op een gegeven moment is het op maar er worden steeds truukjes verzonnen en een exacte datum blijkt altijd verkeerd. (toen NAT nog niet wijdverspreid was werd geroepen dat het in 2000 op zou zijn, sinds begin deze eeuw wordt er elk jaar weer geroepen dat de adressen "over 3 jaar" op zijn)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als ze op zijn wordt dat vooral een probleem voor nieuwe providers. KPN heeft inderdaad al een hoop ipadressen waar ze niet zo snel doorheen zullen raken met het huidige gebruik. Misschien dat het voor de mobiele markt nog wat eerder problemen op zal leveren omdat hier nog wel veel groei mogelijk is maar voor mobieltes maakt NAT en dergelijke weer minder uit (geen serverapplicaties)

/▌

Verwijderd

De laatste /8 wordt dit jaar uitgedeeld, maar goed dan zijn de ipv4 adressen natuurlijk nog niet op. Die /8 gaat ook nog weet ik hoe vaak gesplitst worden. KPN en andere hebben nog genoeg vrije IP adressen op de plank liggen dus de noodzaak is er nog niet. Het zal echt nog wel wat jaren duren voordat iedereen native via ipv6 surft.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Op de IPv6-TaskForce mailinglist is afgelopen week hierover nog geschreven dat KPN en Ziggo geen IPv6 aanbieden aan klanten, maar dat ze intern (uiteraard..) wel met IPv6 bezig zijn.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

w4rguy schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:57:
[...]

port forwarding en UPnP zou beter zijn toch ?
Dat IPv6 voordelen biedt lijkt me evident. Maar ik vraag me sterk af of het aanbieden van IPv6 connectivity echt dusdanig veel nieuwe klanten gaat opleveren dat andere providers niet achter kunnen blijven (afgezien van de enkele poweruser die inderdaad om dat soort redenen een overstap zou maken, net zoals er nu enkelingen zijn die per se een provider kiezen waar ze een statisch adres hebben en dergelijke).
Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 12:01:
[...]

Met IPv6 kunnen de marketingmensen alle clichés weer uit de kast halen, klaar voor de toekomst, overheid sites zijn al dus jij moet nu ook, meer voor minder/hetzelfde geld als bij andere providers, etc. Net zoals dat de meeste mensen niets hebben aan het feit dat de datalimieten zijn verdwenen, behalve de power-users dan. Als andere providers niet volgen dan komen ze gewoon achter te liggen, wat de reden ook is. En dtech heeft ook een punt, als de markt in Nederland nauwelijks groeit dan moeten ze wel met dit soort functionaliteit gaan adverteren om nog meerwaarde te verkrijgen boven anderen.
Een datalimiet is iets wat een consument aanspreekt, net zoals er hordes mensen trappen in het fenomeen van onbeperkt eten voor een vaste prijs. Een erg technisch iets als IPv6 zal denk ik niet zo snel de gewone consument over de streep trekken. Die gewone consument merkt namelijk volgens mij betrekkelijk weinig van de tekortkomingen van IPv4 en NAT.
Maar misschien zit ik er naast en weten ze er inderdaad een dusdanig prachtig marketing verhaal omheen te bouwen dat het wel werkt. Laten we het hopen, want dat zou de uitrol inderdaad kunnen versnellen :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Zelf heb ik ook een SixXS tunneltje omdat mijn modem (en provider) geen IPv6 ondersteunt.

Voorlopig blijft het een klein beetje een KIP-EI verhaal vrees ik zelf.
Zo moeten er eerst (goede) modems zijn welke IPv6 kunnen doen voordat de providers native IPv6 gaan aanbieden. Maar er zijn wellicht geen modems met IPv6 omdat de providers er toch geen gebruik van maken.

Dit geldt ook voor de noodzaak van IPv6, IPv6 is pas nodig als er IPv6 only toepassingen zijn. Echter zijn er geen IPv6 only toepassingen omdat er zo weinig IPv6 gebruikt wordt.

Overigens is het wel zo dat AVM druk bezig is om firmware en modems van IPv6 te voorzien.
Echter de meest uitgegeven modem in Nederland (7170 door xs4all) gaat geen IPv6 ondersteunen.
Eventuele VDSL modems van AVM gaan wel IPv6 ondersteunen, maar het is nog de vraag of XS4all die modems gaat afnemen. Als die modems afgenomen gaan worden, en XS4all gaat meer native IPv6 doen, dan komt er zeker groei.

PS
Denk dat veel providers een groot deel van hun backbone al wel IPv6 ready hebben overigens.
Veel routers kunnen vast al IPv6 doen, het is daar voornamelijk een kwestie van instellingen en gaan met die banaan!

Om nog even terug te komen op mijn eigen situatie, bij mij gaat er inmiddels al wel redelijk veel verkeer over IPv6 omdat uTorrent dit ondersteunt, maar ook grotere websites als Google IPv6 praten. En dit aandeel zal alleen maar groter worden naarmate meer toepassingen IPv6 gaan ondersteunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Robinski op 30-06-2010 13:25 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik zit op mijn studentenkamer (SSHUnet via surfnet) en daar krijg ik ook een ipv6 adres. Het is dan misschien wel geen commerciele partij, maar wel een provider.
Ik kan dan ook zonder tunneling van de ipv6 testservers van newsgroupsproviders gebruik maken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

feelthepower schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 13:30:
Ik zit op mijn studentenkamer (SSHUnet via surfnet) en daar krijg ik ook een ipv6 adres. Het is dan misschien wel geen commerciele partij, maar wel een provider.
Ik kan dan ook zonder tunneling van de ipv6 testservers van newsgroupsproviders gebruik maken.
Jij hebt inderdaad het geluk dat je bij SURFnet zit. Dat is een researchnetwerk. Ik durf te stellen dat zij de eersten waren in Nederland die hun complete netwerk dual-stack hadden. Dat geldt overigens voor de researchnetwerken in andere landen ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Research netwerken kunnen idd leuk 'spelen'.

Bij commerciële providers is de noodzaak er nog niet echt. Veel providers zijn er mee bezig, een core netwerk is niet zo lastig, maar idd alle routertjes bij klanten . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Wie zegt dat de grote providers niet in het geniep al met IPv6 bezig zijn? Misschien zijn alle Speedtouches die KPN gaat verkopen vanaf 201x wel met een firmwareupgrade klaar te maken voor IPv6? :P
Pagina: 1