grijs kenteken omzetten naar geel?

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Over 2 weken gaan we met 6 vrienden op vakantie. Om de gezelligheidsfactor te vergroten zoeken we een busje met 6 stoelen en wat bagage ruimte.

Hoe het busje eruit ziet of hoe hij ingedeeld is maakt ons niets uit (mag dus ook 9 pers. zijn).

Nu hebben we een aantal 'barrels' op het oog via internet, maar ik heb een vraag m.b.t. het grijze kenteken. De meeste occasions die we vinden zijn logischerwijs grijs.

Ik lees het volgende op internet http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=36 :
Hoge wegenbelasting voor particulieren
Voor particulieren met een bestelauto gaat een nieuw tarief voor de wegenbelasting gelden. Dit nieuwe particuliere bestelautotarief is gelijk aan de wegenbelasting voor personenauto’s zonder de provinciale opcenten. Dit houdt in dat het nieuwe particuliere bestelautotarief zo’n 30 euro per maand lager ligt dan het personenautotarief per maand. Invaliden houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Ondernemers houden ook het lage grijs kentekentarief maar moeten een kleine toeslag van zo’n 6 euro per maand gaan betalen.
en:
Geen naheffing BPM
Voor bestaand grijs verandert alleen de wegenbelasting. Deze zal op het personenautoniveau (zonder provinciale opcenten) komen te liggen voor particulieren. BPM zal op bestaand grijs niet worden nageheven. Tijdens de behandeling van de grijskentekenregeling is in de Tweede Kamer door de oppositiepartijen aangedrongen op een overgangsregeling. Het kabinet voelde hier niet voor en de overgangsregeling is er dan ook niet gekomen. De heffing van het hoge tarief voor de wegenbelasting voor particulieren met een grijskentekenauto treedt per 1 juli 2005 in werking.

Misverstand
Onder de nieuwe regeling worden auto’s aangeschaft na 1 juli 2005 5 jaar gevolgd voor de BPM. Wordt de auto in de tussentijd verkocht aan een particulier of wordt er alleen particulier gebruik gemaakt door een ondernemer dan volgt er een naheffing van rest BPM. Na 5 jaar mag de auto BPM vrij door een ondernemer aan een particulier worden verkocht. Een bestelauto die voor 1 juli 2005 is aangeschaft wordt niet gevolgd voor de BPM. Wanneer deze wordt verkocht binnen vijf jaar na eerste toelating volgt geen naheffing BPM.

Let op!! Dit betekent niet dat de auto’s als personenauto of camper zonder BPM heffing ingezet mogen worden.

Ombouw naar personenauto of camper
Bij het ombouwen naar een personenauto of camper moet altijd rest BPM worden betaald. Het maakt daarbij niet uit of het een bestelauto betreft die onder de oude of de nieuwe regeling valt. De rest BPM kunt u berekenen met onze BPM calculator.
Bij volgende tekst zet ik mijn volgende vragen neer:

1: Ben ik een particulier, we zijn allen werknemers en hebben geen eigen zaak/KvK. Dus is iedere 'burger' binnen Nederland een particulier?
2: Wij zoeken bussen uit 1995 era (iets eerder/later) simpelweg omdat deze goedkoop zijn. Deze zijn dus van voor 1 juli 2005, maar moet ik nou wel of niet BPM naheffing betalen gezien volgende quota's:
Na 5 jaar mag de auto BPM vrij door een ondernemer aan een particulier worden verkocht
en
Let op!! Dit betekent niet dat de auto’s als personenauto of camper zonder BPM heffing ingezet mogen worden.
De manier hoe wij onze bus gaan gebruiken, is dat nou wel of niet het gebruik van een bus als personenen auto? We gaan de bus niet verbouwen/herindelen en of hij nou grijs of geel is, maakt ons niets uit. Ik heb op het internet gelezen dat van grijs naar geel niet slechts een administratieve handeling is: we moeten ook echt de indeling veranderen.

Dus samengevat:

kunnen we als non-zzp-ers een grijze bus kopen, op naamzetten/verzekeren zonder indeling van bus te willen/moetne wijzigen en niet perse gebruik willen maken van de grijze voordelen van een grijskenteken. We zoeken een goedkope bus in aanschaf, niet onderhoud of wegenbelasting (gaat maar 3 weken met ons mee:). We zoeken dus geen bus om zo goedkoop mogelijk wegenbelasting/opcenten te betalen, maar wel om niet nog een naheffing van 3000 euro te krijgen omdat de BPM afbetaald moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 30-06-2010 09:45 ]

T60P Widescreen

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
1. Ja.

Hoe het met omzetten van kentekens zit weet ik niet. Wel gaat je verzekering het niet leuk vinden als je vaker voor zeer korte tijd een auto bij ze wilt verzekeren.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

Reptile209

- gers -

Ja, je bent een particulier, want je koopt de bus gewoon op eigen naam en niet voor een bedrijf. Ook iemand met een eigen bedrijf kan gewoon privé dingen kopen als particulier. Voor een zakelijke aankoop heeft 'ie dan een bon op naam van de zaak nodig.

Ik vermoed echter dat je de bus wel zou moeten verbouwen. Volgens mij hebben alle grijs-kenteken-voertuigen maximaal 2 of 3 zitplaatsen, de rest is laadruimte. Om er met zijn zessen in te kunnen, zal je een extra bank moeten plaatsen en daar wil de RDW ook vast wel wat van vinden in verband met de veiligheid. Met een beetje pech moet de boel daarna opnieuw gekeurd en geregistreerd worden, kost tijd & geld.
Bel de RDW eens op, misschien dat je daar een handige uitleg krijgt? Daar kunnen ze in ieder geval het BPM-verhaal voor je toelichten. Of ga eens langs de plaatselijke occasion-dealer om het verhaal compleet te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Reptile209 op 30-06-2010 09:52 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Naja, het is eenmalig.

Maar ik zit voornamelijk met wat ik met dat grijze kenteken aanmoet. Ik zoek de makkelijkste manier en niet de goedkoopste, m.u.v. het moeten betalen van de BPM. Als er daarvoor van grijs naar geel moet dan hopelijk alleen administratief. Als hij grijs mag blijven, maar ik moet meer wegenbelasting betalen heb ik daar ook geen problemen mee.

Gaat mij voornamelijk dat de aanschafkosten laag blijven, verzekering, wegenbelasting, opcenten etc nemen we wel voor lief. De bus gaat 3 vakantiegroepen mee, dus die kosten kunnen we goed delen.

Antwoord op deze reactie:
Reptile209 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 09:51:
Ja, je bent een particulier, want je koopt de bus gewoon op eigen naam en niet voor een bedrijf. Ook iemand met een eigen bedrijf kan gewoon privé dingen kopen als particulier. Voor een zakelijke aankoop heeft 'ie dan een bon op naam van de zaak nodig.

Ik vermoed echter dat je de bus wel zou moeten verbouwen. Volgens mij hebben alle grijs-kenteken-voertuigen maximaal 2 of 3 zitplaatsen, de rest is laadruimte. Om er met zijn zessen in te kunnen, zal je een extra bank moeten plaatsen en daar wil de RDW ook vast wel wat van vinden in verband met de veiligheid. Met een beetje pech moet de boel daarna opnieuw gekeurd en geregistreerd worden, kost tijd & geld.
Bel de RDW eens op, misschien dat je daar een handige uitleg krijgt? Daar kunnen ze in ieder geval het BPM-verhaal voor je toelichten. Of ga eens langs de plaatselijke occasion-dealer om het verhaal compleet te krijgen.
een bus met dubbele cabine valt ook onder de grijze kenteken. Ik heb daarom ook een bus op het oog met dubbele cabine. We gaan niet sjoemelen met zitplaatsen etc. Ik kijk even of ik de bron kan vinden dat dubbele cabine ook grijs is. Overigens gaf de verkoper van deze bus ook aan dat de bus grijs is, maar mijn ervaring is dat die van alles roepen om je naar de bus te lokken (http://www.loonwijzer.nl/...aswijzer/grijs-kenteken):
De Belastingdienst gaat je volgen
Je moet de bestelauto zakelijk gebruiken. Doe je dat niet, of verkoop je de auto binnen vijf jaar aan een particulier, dan kun je een fikse BMP-naheffing tegemoetzien. Iedereen die na 1 juli 2005 een nieuwe bestelauto heeft gekocht wordt 5 jaar gevolgd door de belastingdienst.
Wat is een bestelauto?
Er geldt een gedetailleerde wettelijk regeling welke auto een bestelauto is en welke niet. Er wordt onderscheid gemaakt in vijf verschillende types bestelauto's:

grote bestelauto's (grote bestelbusjes, verhuisbusjes)
bestelauto's met een verhoogd dak (combi's)
middelgrote bestelauto's zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's)
bestelauto's met een open laadbak
bestelauto's met een dubbele cabine (twee rijen stoelen in de personencabine).

[ Voor 73% gewijzigd door Seesar op 30-06-2010 09:57 ]

T60P Widescreen