• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:55
Alweer een newbie die het wil proberen maar er nog niet helemaal uit komt....

Ik lees van alles op internet maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Hopelijk kunnen jullie wat dingen ophelderen.

Gegevens:
windows 7 64bit
AMD Athlon X3 440
gigabyte 880GMA UD2H
Be Quiet! Pure Power L7 300W
Cooler Master Elite 335

De dingen die vragen op roepen:
After toying around with overclocking, we tried to unlock the fourth core, since the motherboard used for testing had the advanced clock calibration options available, but failed, even after setting everything up manually, which brings us to the conclusion that the model we received was one of the impossible ones to unlock. The heatspreader bore the mark “AADAC”, which tells us that the X3 at hand was an X3 from the Propus mask, one that physically has no L3 cache, but we hoped that we’d at least be able to unlock the sleeping fourth core. Should you be able to actually choose your own CPU out of these, we suggest that you go after a model with C as the third letter (Deneb) or A (Agena), whereas D is reserved for Propus.

en nog 1:
I got CADAC which doesn't have L3; however, the 4th core is still unlockable. I unlocked mine. I was able to boot up, but it couldn't pass the Prime95 test (my computer was automatically turned off after few seconds of the test which means it didn't succeed.) If you get CACYC, you can also unlock the L3 cache, but the chance of getting CADAC from 440 is very slim. Try 435. It has better chances.

De vragen:
- heeft het zin om de core te unlocken als je de L3 cache niet kan unlocken? (waarschijnlijk een stomme vraag, maarja...dat heb je met newbies)
- waar vind ik de 'namen' van de processor (AADAC, CADAC, CADAC , ...)?
- op mijn mobo staat dat hij 'auto unlock' technologie heeft. op de site van gigabyte kan ik er verder weinig over vinden. wat weten jullie?
- wat zijn de ervaringen met de temperaturen? kan het met de standaard koeling? of moet die vervangen?
- moet ik het systeem perce stresstesten na het unlocken of kan ik er gewoon mee gaan werken? wat zijn de gevolgen van een onstabiele core?
- tips??

bedankt alvast

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de namen staan op de cpu.
temperaturen kun je uitlezen, de cpu temp wordt in bijv. hardwareinfo weergegeven.
uiteraard moet je stresstesten, een instabiel systeem geeft vastlopers, bsods, datacorruptie enz. dit wil je niet, dus 8 uur prime95 stabile minimaal.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 11:23

JoSchaap

Had a life, got a modem..

offtopic:
waar is die tijd gebleven dat je met een potlood nog je CPU kon unlocken! vroegah!

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• Rens
bedankt voor de snelle reactie.

Zijn er mensen die al ervaringen hebben met de temp van de amd 440?
Ook ben ik nog benieuwd naar mijn andere vragen. Heeft het zin om de 4e core te unlocken als je L3 niet kan unlocken? En: wie heeft ervaring met de auto unlock technologie van gigabyte?

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
RensGresnigt schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 09:08:
bedankt voor de snelle reactie.

Zijn er mensen die al ervaringen hebben met de temp van de amd 440?
Ook ben ik nog benieuwd naar mijn andere vragen. Heeft het zin om de 4e core te unlocken als je L3 niet kan unlocken? En: wie heeft ervaring met de auto unlock technologie van gigabyte?
Als je een lage L2 Cache hebt en dus 0 L3 cache komt het er op neer dat je cpu niet meer in balans is, dan is maar een deel van je cpu goed werkend en is 1/4 van je cpu gewoon de bottleneck als je daar via gaat werken zal het bij mijn weten gewoon minder snel gaan.

• Rens
taeke18 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:26:
Als je een lage L2 Cache hebt en dus 0 L3 cache komt het er op neer dat je cpu niet meer in balans is, dan is maar een deel van je cpu goed werkend en is 1/4 van je cpu gewoon de bottleneck als je daar via gaat werken zal het bij mijn weten gewoon minder snel gaan.
goed, dus eerst even proberen of de L3 het doet. zo niet dan gewoon op 3 kernen laten draaien. Dat is een helder advies :)

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 16:07
taeke18 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:26:
[...]

Hier moet ik het volledig oneens mee zijn, geen idee zelfs waar je het over hebt.
Als ik bij amd die processor opzoek staat erbij dat die zelfs geen l3 cache heeft, die theorie van onbalans zou dan zelfs op toepassing kunnen zijn op meer dan x aantal cores.
Het komt er op neer dat als je bij deze processor zijn 4de core (stabiel) weet te unlocken dat deze even snel/ even goed zal functioneren als alle andere cores.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
RensGresnigt schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:14:
[...]

goed, dus eerst even proberen of de L3 het doet. zo niet dan gewoon op 3 kernen laten draaien. Dat is een helder advies :)
Nou mij is het anders totaal niet helder en het lijkt mij gewoon onzin eigenlijk...

[ Voor 60% gewijzigd door -The_Mask- op 02-07-2010 00:30 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Rens
fikkie_84 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:28:
[...]

Hier moet ik het volledig oneens mee zijn, geen idee zelfs waar je het over hebt.
Als ik bij amd die processor opzoek staat erbij dat die zelfs geen l3 cache heeft, die theorie van onbalans zou dan zelfs op toepassing kunnen zijn op meer dan x aantal cores.
Het komt er op neer dat als je bij deze processor zijn 4de core (stabiel) weet te unlocken dat deze even snel/ even goed zal functioneren als alle andere cores.
RensGresnigt schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:14:
[...]

Ok, dat was dus te makkelijk...

Het heeft dus wel zin om de 4e core (stabiel) te laten draaien. Ook als er geen L3 cache aanwezig is?!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:45
RensGresnigt schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 09:30:
[...]

[...]

Het heeft dus wel zin om de 4e core (stabiel) te laten draaien. Ook als er geen L3 cache aanwezig is?!
IMHO merk je alleen in games wat verschil met L3 Cache en hebben heel veel AMD's geen L3.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:09
RensGresnigt schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 09:30:
[...]

[...]

Tuurlijk heeft het zin om een extra core erbij te krijgen, alle Athlon II's hebben standaard geen L3 cache dus dat maakt echt niks uit.
Pagina: 1