Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-07 13:26
Dag!

Ik heb een PC met een Abit AN-M2HD moederbord en een ATI 5750 videokaart. Ook heb ik voor audio opnamen een PCI geluidskaart (ST audio, 8 sporen). Twee systemen, windows 7 en XP op verschillende partities. Twee harde schijven, 2 Gig geheugen, een Athlon 64 X2 processor op 2.1 Ghz.

Het probleem dat ik heb is dat die geluidskaart en de videokaart niet goed samen lijken te gaan. Als er iets in het beeld beweegt (in Cubase) stokt de opname van de audio. Het lijkt dus op een IRQ probleem. Alleen, het lijkt erop alsof je de IRQ's van de PCI sloten niet kunt instellen in het bios. Weet iemand of dit zou moeten kunnen? Of dat het bij andere moederborden (micro ATX) wel kan?

Ook denk ik dat er misschien een conflict is tussen de 5750 en de onboard video. De onboard video staat wel bij apparaatbeheer erbij, hoewel hij daar disabled is. Er zijn geen jumpers of instellingen in het Bios die ervoor zorgen dat hij écht uitstaat. Of kan het dat niet zijn?

Tenslotte heb ik sinds ik die 5750 erin heb zitten dat de voeding raar doet. Bij het aanzetten duurt het even voor hij opstart. Hij laat dan een tikkend geluid horen. Daarna start hij gewoon op. Soms geeft de voeding tijdens gebruik een tikkend geluid, alsof hij afslaat. De computer blijft echter wel gewoon draaien. Het is een 350 watt voeding, dat moet toch voldoende zijn? De stroommeter geeft een verbruik van 70 watt aan voor het systeem.

Ik hoop dat iemand een goeie tip heeft wat te doen. Een ander moederbord kopen?

Groet, Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Denk niet zo zeer dat het een mobo probleem is. Ik denk eerder (welke cubase versie?) dat de processor wat licht is, ook zou meer geheugen prettig zijn. Ik weet niet hoeveel kanalen je in cubase gebruikt. Kijk eens wat de processor belasting is tijdens het gebruik van cubase. Welke geluidskaart gebruik je? Tevens vind ik een 350 W voeding wat aan de magere kant. Op de een of andere manier klinkt die 70 Watt wat onwerkelijk voor deze configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Hoi, bedankt voor je reactie. Het is Cubase SX3, maar de nieuwste geeft hetzelfde probleem. Ook bij zeer lage processor (en VST) belasting (<5%) en 1 kanaal vind dit probleem plaats. De geluidskaart is een semi-professionele ST Audio.
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:42:
Denk niet zo zeer dat het een mobo probleem is. Ik denk eerder (welke cubase versie?) dat de processor wat licht is, ook zou meer geheugen prettig zijn. Ik weet niet hoeveel kanalen je in cubase gebruikt. Kijk eens wat de processor belasting is tijdens het gebruik van cubase. Welke geluidskaart gebruik je? Tevens vind ik een 350 W voeding wat aan de magere kant. Op de een of andere manier klinkt die 70 Watt wat onwerkelijk voor deze configuratie.

[ Voor 4% gewijzigd door daanh op 30-06-2010 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De processor belasting lijkt inderdaad in orde, Heb je ook lags bij andere toepassingen? Bijvoorbeeld bij een game? Kijk in de bios bij: Init display first of daar PCIe staat. Heb je de laatste stuurprogramma's geinstalleerd? De-installeer ook even de drivers van de onboard video. Doet het probleem zich in xp of win7 voor? Heb je eventueel een andere voeding om te testen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 30-06-2010 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 15:59
Anoniem: 263284 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 07:03:
De processor belasting lijkt inderdaad in orde, Heb je ook lags bij andere toepassingen? Bijvoorbeeld bij een game? Kijk in de bios bij: Init display first of daar PCIe staat. Heb je de laatste stuurprogramma's geinstalleerd? De-installeer ook even de drivers van de onboard video. Doet het probleem zich in xp of win7 voor? Heb je eventueel een andere voeding om te testen?
aanvulling: Wat voor voeding heb je eigenlijk? Met andere woorden meer specs please :)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Goeie vragen allemaal... Ik heb een Antec Eathwatts voeding, 380 watt. Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd. Ik heb de onboard video uitstaan in apparaatbeheer.

Het probleem doet zich alleen bij XP voor, die ST audio kaart werkt alleen onder XP. Onder windows 7 gebruik ik de onboard audio kaart. Wel is het 2D grafische gebeuren ook onder windows 7 niet zo soepel (scrollen window enzo), maar ook niet schokkend langszaam.

Bij initdisplayfirst staat PCI-E. Is daarmee de onboard kaart automatisch uitgeschakeld? Zo nee, hoe zou ik dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Ter info: ik heb net de 5750 eruit gehaald en weer de interne kaart gebruikt. Geen enkel probleem, audio opname werkt perfect. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik zou wel graag die 5750 willen gebruiken in windows 7. Kunnen deze problemen ontstaan doordat de kaart te weinig stroom krijgt, of is dat niet waarschijnlijk?

Kan ik dit probleem beter posten in het videokaarten forum?

Bedankt, Daan

[ Voor 3% gewijzigd door daanh op 30-06-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51
je kan je onbord video uitzetten in het bios, dat werkt beter, en dan de 5750 als primere graka instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
pindamaster schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:34:
je kan je onbord video uitzetten in het bios, dat werkt beter, en dan de 5750 als primere graka instellen.
Goed idee, maar hoe doe ik dit? Ik kan de optie om de interne kaart uit te zetten niet vinden in de Bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daanh schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 12:03:
[...]

Goed idee, maar hoe doe ik dit? Ik kan de optie om de interne kaart uit te zetten niet vinden in de Bios.
Die optie is er ook niet, als de PCIe kaart als primaire adapter staat ingesteld is moet dat voldoende zijn. Heb je al een bios update gedaan? Ik krijg sterk het idee dat de voeding niet helemaal lekker is. De stroommeting die jij hebt uitgevoerd was dat idle of met volle belasting?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 02-07-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
OK, ik heb net de nieuwste ATI drivers geinstalleerd, en de problemen zijn weg! Kennelijk hebben ze een bug eruit gehaald waar ik last van had. Alles draait zoals het moet draaien.

Alleen bij het opstarten dat getik van de voeding, maar dat heeft verder geen invloed als hij opgestart is.

In ieder geval bedankt iedereen!

Groet, Daan
Pagina: 1