Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:15
Ik ga na deze zomer mijn examenjaar in, (HAVO 5) en moet dus voor het jaar daarna een vervolgopleiding kiezen. Op dit moment zit ik te twijfelen tussen electro (HBO) of Informatica (HBO). Maar waarschijnlijk wordt het electro (lijkt mij een leuke praktische opleiding) :)

Maar nadat je weet wat je wil gaan doen moet je ook nog weten waar je de opleiding gaat doen. Ik had een avondje de tijd genomen om is even goed te gaan zoeken naar scholen, en uiteindelijk heb ik hier ook nog redelijk wat informatie over kunnen vinden. Het probleem is dat de ene student zegt dat het een slechte school is (vaak ook zonder argumentatie, of heel ongeloofwaardige argumentatie) en de andere vindt het een goede school.

Aangezien ik in Amersfoort woon kan ik mbv de trein snel op een heleboel plekken komen, de volgende scholen vond ik interessant:
  • E-technology op HvA (Hoge school van Amsterdam)
  • electro (of iets anders in die richting) op HU( Hoge school Utrecht), er zijn daar een hoop richtingen die verwand zijn aan electro dus vandaar.
Nu lees ik dus op internet allemaal verschillende meningen, meneer X zegt dat het niveau laag is en noemt daarbij wat voorbeelden op. De ander vind het juist goed, en noemt weer totaal andere voobeelden daarbij :?

Daarom wil ik aan iedereen die een electro (of enigzins gelijke) opleiding doet vragen om zijn/haar bevindingen te posten hier. wat goed is, wat slecht is, jullie snappen het denk ik wel ;)

Aangezien ik nog twijfel tussen een hoop opleidingen, zouden jullie misschien ook nog kunnen vertellen wat je nou precies doet op die opleiding? (internet wijkt af, ik kijk er wel hoor, maar soms is de praktijk net wat anders :+ )

Hardstikke bedankt voor het lezen/beantwoorden van mijn vragen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Mijn ervaringen zijn zo'n 15 tot 19 jaar oud, dus daar heb je niet veel aan...
Wat betreft de keuze die je hebt (en met het risico behoorlijk geflamed te worden): ik denk dat je na een HTS elektro opleiding altijd nog makkelijk de switch naar informatica kan maken. Het HBO werk & denk niveau heb je dan bereikt en - misschien een vooroordeel - het informatica deel, voor zover niet in elektro-opleiding zit, is er vast nog wel bij te leren.
Andersom ligt denk ik moeilijker. Elektronica, na een informatica opleiding, leer je er niet makkelijk even bij.

Toen ik 15 jaar geleden, in een wat moeilijke arbeidsmarkt, een baan zocht als elektro-ingenieur, kon ik redelijk makkelijk een baan als C++-programmeur vinden. Natuurlijk moet je er wel affiniteit mee hebben, maar als je er nu al over twijfeld zal dat wel goed zitten.

Dus: ik denk dat je met elektro wel een goede keuze maakt. Kan je vast nog wel allerlei varianten in vinden (elektro algemeen, telecommunicatie, informatica-versie en zo), maar kies wat je leuk vindt: uiteindelijk moet je ook werk vinden wat je leuk vindt, je moet het tenslotte nog zo'n 40 jaar er mee doen.

HTS Utrecht was destijds in elk geval enigzins ongeorganiseerd. In het eerste jaar kregen we geen natuurkunde, dat zou pas in het tweede jaar komen. In het tweede jaar kregen we iets van halfgeleider-fysica of zo - onder de aanname dat we het eerste jaar natuurkunde hadden gehad. Zo waren dingen wel vaker niet lekker afgestemd. Maar goed - dat is 15 jaar geleden, zal vast wel verbeterd zijn, toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Ik heb Electro techniek gedaan aan de THRijswijk (nu haagse hogeschool en gevestigd in delft), goede opleiding, leuk en praktisch en vooral breed. Ik ben de informatica richting opgegaan, maar je kan ook voor energie techniek kiezen.

Let wel op dat het wat lastiger is om nog na je HBO door te gaan in de informatica. Het is mij gelukt, maar wel op een aparte manier. In nederland moet je vaak een schakel jaar volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:24:
HTS Utrecht was destijds in elk geval enigzins ongeorganiseerd. In het eerste jaar kregen we geen natuurkunde, dat zou pas in het tweede jaar komen. In het tweede jaar kregen we iets van halfgeleider-fysica of zo - onder de aanname dat we het eerste jaar natuurkunde hadden gehad. Zo waren dingen wel vaker niet lekker afgestemd. Maar goed - dat is 15 jaar geleden, zal vast wel verbeterd zijn, toch? >:)
Ik heb vorig jaar naar deeltijd opleidingen gekeken bij de HU maar het is nog steeds een rommeltje daar. Afspraken worden niet nagekomen, info over opleidingen is lastig te krijgen.

In Amersfoort worden door de HU ook wat opleidingen gegeven, misschien de moeite om te kijken op de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:15
In Amersfoort was dacht ik geen technische opleiding hoor, maar ik zal het nog even nakijken, bedankt.

De rest ook bedankt voor hun bevindingen, ik ga ook nog naar wat opendagen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groningen. Vooral voor de gezellige stad, maar de Hanzehogeschool is ook wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Alhoewel ik nooit heb getwijfeld ovr elektrotechniek doe ik op het moment wel een opleiding die er veel mee te maken heeft, namelijk Technische Informatica. Deze opleiding zit tussen I en ET in, dus misschien ook wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hogeschool Utrecht. Die hebben veel verschillende takken van de automatisering en elektro techniek. Leuke stad en goede school!
Pagina: 1