Toon posts:

waarom is er geen verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als newbie heb ik het volgende probleem. Ik kan maar niet beslissen of ik ddr of sdr geheugen zal kopen omdat ik herhaaldelijk lees dat ddr nauwelijks sneller is dan sdr.
Hoe kan dat???
:?

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Wat voor mobo heb je want DDR en SDR hebben een hele andere pinindeling.

Verwijderd

Topicstarter
in reactie op de vraag welk mobo ik gebruik, het volgende:
Da's dus mijn probleem. Ik moet nog een nieuw mobo kopen maar ga ik nou een chipset kopen die ddr ondersteund of gewoon een mobo met een chipset die sdr ondersteund als er toch nauwelijks verschil is.

• DBA907
Persoonlijk vind ik DDR te duur voor de performancewinst die het geeft, dus ik zou gewoon voor SDR gaan en dan 512 MB ofzo. Als er ook nog even bij zegt of je een AMD of Intel wilt, zou ik daar ook nog wel advies bij willen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil absoluut een amd-dondervogel in mijn pc.
Maar...waarom is er zo weinig verschil in prestatiewinst tussen beide 'systemen'? Hoe kan dat?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

DDR is niet schokkend sneller dan SDR omdat het RAM niet de bottleneck is in de huidige computers.
Op de GForce kaarten zie je bijvoorbeeld WEL dat DDR de performance zo'n beetje verdubbeld.

Het verschil SDR<->DDR is haast een beetje als vroeger met FPM en EDO-RAM. DDR is nieuwer, en toch echt ietsie sneller, met nadruk op ietsie;).

Ik zou in elk geval gewoon VEEL ram nemen (zie m'n specs), de snelheid is in beide gevallen voldoende om leuk een spelletje mee te kunnen spelen.

Siditamentis astuentis pactum.

• DBA907
Er is maximaal 15% winst als je DDR gebruikt tenopzichte van SDR maar DDR is wel 4x zo duur. En ik zou liever dan 512 MB aan SDR hebben dan 128 MB DDR voor hetzelfde geld.

Tja ik ben echt een ASUS fan, dusse A7V133 RAID :9

Verwijderd

Topicstarter
de volgende vraag dan
Wat zou er moeten veranderen opdat de prestatiewinst van ddr t.o.v. sdr veel groter kan worden. Of kan dat gewoon simpelweg niet en is ddr ''nep''?

nog bedankt overigens voor je/jullie reacties op mijn vragen)

• DBA907
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord al. Misschien dat DDR goedkoper wordt in de toekomst, maar ja dat weet je dus niet. En ik denk dat DDR ook niet veel beter gaat presteren als er nieuwere chipset worden gemaakt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Op zondag 11 maart 2001 13:29 schreef dokter het volgende:
de volgende vraag dan
Wat zou er moeten veranderen opdat de prestatiewinst van ddr t.o.v. sdr veel groter kan worden. Of kan dat gewoon simpelweg niet en is ddr ''nep''?

nog bedankt overigens voor je/jullie reacties op mijn vragen)
Ik meende dat de CPU zelf de beperkende factor is. Pentium3 is duidelijk (slechts 133MHz FSB), maar hoewel de nieuwe Athlon een 266MHz DDR bus heeft weet hij blijkbaar niet goed raad met de sneller aangeleverde data. Daarnaast moet je niet vergeten dat DDR effectief niet 2 maal zo snel is. Bij videokaarten is het toch anders, daar wordt constant een enorme hoeveelheid data overgepompt (staat nooit stil in een 3D game). Zoals hierboven al gezegd is bandbreedte helemaal niet zo'n issue als men ons wil doen laten geloven; de P4 presteert met z'n supersnelle 3.2GB/s bus niet navenant beter als een Athlon of P3. In iedergeval, zo kijk ik tegen het hele 'nieuwe memory' gebeuren aan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

GiGaByte & MSI komen beide met een bord wat geschikt is voor zowel DDR als SDR volgens hun 'press-releases'.

Je hebt dan 2 reepjes max. voor elk soort geheugen. En zoals bekend is de traagste de bottleneck waar het geheel op draait.

Je kunt natuurlijk wel nu goedkoop SDR geheugen kopen (2 reepjes van veel MB) en later als DDR goedkoper wordt omschakelen.

GiGaByte en MSI
Pagina: 1