Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:46
Ik heb alle elektronica uit de caravan gesloopt (erg amateuristisch allemaal) en wil dus from scratch weer helemaal alles aan gaan sluiten.

Nu heb ik 2 opties:
1. Zoals in normale caravans, alles op 230v en alleen lampje in keuken en lampje in badkamer op 12v
2. Alles op 12V en 2 stopcontacten 230V

De caravan wordt vooral zonder mogelijkheid voor 230V gebruikt (veel trekken, en langs de weg kamperen), dus het mooiste is alles op 12V. Ik wil dan alles met LED-verlichting doen zodat ik heel lang op de accu kan kamperen.

Nu heb ik LED-lampjes, ik heb een bos draad én ik heb een dikke gel-accu. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar, hoe sluit ik dat aan? De lampjes kan ik wel, maar ik zit meer over het laad-systeem in, voor als je de caravan op de auto-accu gebruikt (laden) en op 230V gebruikt (laden).

Als ik aan het rijden ben, dan moet de accu in de caravan opladen (via de trekhaakstekker). Hier moet dus een microprocessortje of iets dergelijks dit aansturen (accu minder dan 11V -> laden).

Tevens wil ik als ik toch bij een 230V-stroompunt zit, daar ook ten volle gebruik van maken. Dus, ik zat te denken aan een omvormer van 230V->12V die de caravan van stroom voorziet (alles is 12V immers) én de accu bijlaad.

Nu heb ik mooi oplossingen gezien, zoals dit ding hieronder. Deze kan de accu opladen, de caravan van stroom voorzien én hij heeft gezekerde 12V aansluitingen, dus kan ik alles mooi apart aansluiten (lampjes, radio, waterpompje). Super ding natuurlijk, alleen de prijs is erg hoog.

Afbeeldingslocatie: http://www.caravans.net/assets/bg/bg_omvormer.jpg

Kan ik niet 'gewoon' alles op de accu aansluiten en een druppellader kopen die de accu bijlaadt als ik mij bij een stopcontact bevind? Of moet ik het toch echt in de richting van bovenstaand apparaat zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accu's kun je laden en gebruiken tegelijk. (Correct me if i'm wrong).
Je monteert die accu dus ergens in de caravan, maakt aan de buitenkant een CEE stekker die naar de oplader gaat, en naar je 230v punten. Het is verstandig een zekering tussen je buitencontact en je lader te plaatsen. Ook zekeringen na je accu mogen zeker niet ontbreken. Let dus op de kabeldikte, en wat er maximaal door het zwakste deel mag gaan. Zeker daarop af. Bespaar niet op stopcontacten en aansluitpunten. Maak eventueel ook een voorziening voor een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:19:
Accu's kun je laden en gebruiken tegelijk. (Correct me if i'm wrong).
Je monteert die accu dus ergens in de caravan, maakt aan de buitenkant een CEE stekker die naar de oplader gaat, en naar je 230v punten. Het is verstandig een zekering tussen je buitencontact en je lader te plaatsen. Ook zekeringen na je accu mogen zeker niet ontbreken. Let dus op de kabeldikte, en wat er maximaal door het zwakste deel mag gaan. Zeker daarop af. Bespaar niet op stopcontacten en aansluitpunten. Maak eventueel ook een voorziening voor een omvormer.
In dat geval kan ik dus het beste zo'n CTEK ding kopen?
Afbeeldingslocatie: http://www.kerstensvoeten.nl/Aanbiedingen/acculader/CTEK_mxs3600_rend.jpg

Of is het beter om een 'echte' lader te kopen (zag in een caravanzaak een acculader van € 200,- die kan laden en omvormen tegelijk, maar vind dat een beetje prijzig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Een loodaccu kan je gebruiken en laden tegelijk inderdaad.

Ik zou zelf het volgende doen:
1. Pak een normale 230V->13.8V acculader welke aan de accu gekoppeld geen stroom verbruikt.
2. Pak de continue 12V van je auto naar je caravan.
3. Pak een flink wisselrelais (15A minimaal)
4. Maak een circuit wat bij >13V op de continue spanning na een paar seconde vertraging schakelt tussen de acculader en de continue.

Wat maak je hiermee:
- Als de 230V aangekoppeld is en de auto niet laad hij via de acculader op.
- Als beide niet aangekoppeld zitten hangt hij aan je acculader, maar die doet niks dus werk je op de accu.
- Als de auto eraan hangt zonder gestarte motor (spanning < 13V) dan is de accu losgekoppeld van de auto en trek je dus de accu van de auto niet leeg.
- Als de auto gestart is (~13.8V) wordt de auto met de accu verbonden en daardoor samen met de autoaccu opgeladen.

Vergeet geen automatische zekering te plaatsen tussen de auto en de caravan, kan namelijk zijn dat er flinke stromen gaan lopen indien de caravan leeg is. Eventueel is kan hier een stroombegrenzingscircuit op, maar of dit nodig is zou ik zo niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
SA007 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:48:
Een loodaccu kan je gebruiken en laden tegelijk inderdaad.

Ik zou zelf het volgende doen:
1. Pak een normale 230V->13.8V acculader welke aan de accu gekoppeld geen stroom verbruikt.
2. Pak de continue 12V van je auto naar je caravan.
3. Pak een flink wisselrelais (15A minimaal)
4. Maak een circuit wat bij >13V op de continue spanning na een paar seconde vertraging schakelt tussen de acculader en de continue.

Wat maak je hiermee:
- Als de 230V aangekoppeld is en de auto niet laad hij via de acculader op.
- Als beide niet aangekoppeld zitten hangt hij aan je acculader, maar die doet niks dus werk je op de accu.
- Als de auto eraan hangt zonder gestarte motor (spanning < 13V) dan is de accu losgekoppeld van de auto en trek je dus de accu van de auto niet leeg.
- Als de auto gestart is (~13.8V) wordt de auto met de accu verbonden en daardoor samen met de autoaccu opgeladen.

Vergeet geen automatische zekering te plaatsen tussen de auto en de caravan, kan namelijk zijn dat er flinke stromen gaan lopen indien de caravan leeg is. Eventueel is kan hier een stroombegrenzingscircuit op, maar of dit nodig is zou ik zo niet weten.
Dat wisselrelais is wel handig inderdaad... Ik heb net berekend dat ik dat eigenlijk niet nodig heb :P ik heb een flinke accu en met led-lampjes kan ik daar vast wel een week mee doen. Langer ben ik toch niet weg, dus ik denk dat ik voor de acculader-optie ga. Misschien nog zo'n voedingsapparaat-idee (laden en gebruiken tegelijk) maar ik denk dat een gewone acculader ook wel voldoet.

Maar goed, mocht er iets met de accu zijn dan is het gebruik van de auto-accu ook wel handig... Toch maar even nadenken over zo'n relais :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou een flinke accu in je caravan leggen en hier ook een inverter op koppelen voor een enkel 230V stopcontact. Dan kan je toch even je mobiel laden, radio luisteren, klein huishoudelijk apparatuur (onder de 250W).

Overigens gaat er door zo'n trekhaakstekker niet zoveel amps, volgens mij 20 maximaal. Dat is betrekkelijk weinig om je accu een beetje vlot te laden, maar als je 1-2 uur aan het rijden bent dan zal dat zeker gaan, hou wel rekening met extra verbruik. En berg op met airco, radio, lampen en een trekkende en ladende (10-20A) caravan zal wel het uiterste van je motor vragen ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
LauPro schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:10:
Ik zou een flinke accu in je caravan leggen en hier ook een inverter op koppelen voor een enkel 230V stopcontact. Dan kan je toch even je mobiel laden, radio luisteren, klein huishoudelijk apparatuur (onder de 250W).

Overigens gaat er door zo'n trekhaakstekker niet zoveel amps, volgens mij 20 maximaal. Dat is betrekkelijk weinig om je accu een beetje vlot te laden, maar als je 1-2 uur aan het rijden bent dan zal dat zeker gaan, hou wel rekening met extra verbruik. En berg op met airco, radio, lampen en een trekkende en ladende (10-20A) caravan zal wel het uiterste van je motor vragen ;) .
Dat laatste is niet zo'n probleem, een V8 levert voldoende vermogen :+

Ik ga denk ik voor de acculader-oplossing. Ik heb nog ergens een mooie gel-accu, die ga ik hiervoor wel misbruiken. Met LED-lampjes e.d. komen we een heel eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 14:14

Roani52

R_52

maarud schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 14:42:
... én ik heb een dikke gel-accu...
SA007 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:48:
Een loodaccu kan je gebruiken en laden tegelijk inderdaad...
gelaccu =/= loodaccu ...?

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, je motor heeft vermogen genoeg hoor. een dynamo is volgens wiki 50-62% efficient, dus dat zou betekenen dat je op 8A voluit ongeveer 192W belasting op je motor gooit.
De motor in mijn polotje diesel is 47kW, en dat is geen heel zware motor. Dan zou dus ~5% van mijn motorvermogen kwijt zijn.

Maar je opstelling hangt voornamelijk af aan wat je als belasting erop hebt zitten, zijn het een paar led lampjes, dan kan je een maand vooruit op accu.
Heb je er bijv ook campingkoelkast bij, daalt dat flink (campingkoelkasten zijn niet bijster efficient) die kunnen nog wel eens 40W continue trekken.
Dan heb je een 40Ah accu in 12 uur leeg.

@hierboven:
Een gel-accu is ook een loodaccu, alleen met een gel ipv vloeibaar accuzuur. Hierdoor zijn ze onderhoudsvrij en een langere levensduur. (Ook wat andere voordelen, maar dat zijn de belangrijkste)

[ Voor 14% gewijzigd door SA007 op 29-06-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik dacht eigenlijk meteen waar is 't zonnepaneeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:38

dodo79

witte dikke tonnie

DJ-Visto schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:36:
Ik dacht eigenlijk meteen waar is 't zonnepaneeltje?
en daar geef ik je gelijk in.
deze kan dan ook de accu laden als de caravan niet aan de auto gekoppeld is, of even stilstaat.
Het kost wel een paar centen, maar daar zul je dan ook veel voordeel van hebben.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Om even terug te komen, mijn ooms caravan loopt een paar weken lang op zonne energie, inc. tv(en ontvanger).
De kachel/oven gaan op GAS. Volgens mij 4weken lukt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ja, mocht ik lang weg zijn, dan gaat de koelkast op gas. Het enige wat ik dan aan stroom verbruik zijn LED-lampjes en een waterpompje, meer niet. De accu heeft een capaciteit van 75Ah geloof ik dus ik kan wel eventjes vooruit. Echt lang weg blijf ik toch niet (zonder dat ik 230V heb) dus een zonnepaneeltje is een te grote investering (alhoewel het wel leuk is).

Ik heb nog ergens een 'gewone' simpele acculader, kan ik die gebruiken of moet ik persé zo'n mooie (je blijft tweaker) CTEK lader hebben?

Deze heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/ab/absaar-ab106-absar--6-amp-12v-battery-charger.jpg maar las dat dit voor gel-accu's niet zo gezond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Side note: hou er wel rekening mee dat je een caravan moet bedraden met soepel draad (soepele kern ipv vaste kern)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Mike2k schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:59:
Side note: hou er wel rekening mee dat je een caravan moet bedraden met soepel draad (soepele kern ipv vaste kern)
Yes, daar ben ik mij van bewust :)
Met het slopen van de wanden zag ik dat achter de wanden ook nog bedrading lag, deze is denk ik kortgesloten want de kroonsteentjes waren allemaal gesmolten :+

Maar ja het is ook zo nat als ik weet niet wat, er zitten wat gaten in de aluminium buitenkant :+. Nieuwe platen zijn alleen moeilijk te vinden :? Maar goed da's een ander probleem.

Aangezien de lampjes LED-lampjes zijn, hoef ik niet zulk dik draad te gebruiken. zou 1mm² voldoende zijn? En voor de 230v stopcontacten soepel draad van 1,5-2,0mm²? 2,5mm² is misschien wat overkill... Maar goed, het moet wel safe zijn natuurlijk. De bedrading tot aan de hoofdzekering wordt gewoon een hele dikke kabel, dus dat zit wel in orde, het gaat me meer om de bedrading naar de stopcontactjes toe.

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 29-06-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

De standaard in huizen is 2.5mm², maar ik denk dat je zoveel in een caravan niet nodig hebt...tenzij je er een dikke wasmachine op aan gaat sluiten...

Alles op 1.5mm² lijkt me prima.....toch ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Mike2k schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:07:
De standaard in huizen is 2.5mm², maar ik denk dat je zoveel in een caravan niet nodig hebt...tenzij je er een dikke wasmachine op aan gaat sluiten...

Alles op 1.5mm² lijkt me prima.....toch ?
Ja dat denk ik ook wel. De aansluitdraden van de lampjes zelf zijn volgens mij nog niet eens 0,5mm² :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hou je er sterk rekening mee dat de dikte van de draden niets te maken heeft met het vermogen, maar met de stroom?

Draaddikte die je gebruikt maakt niet veel uit, zolang je de juiste zekeringen gebruikt.
Zijn genoeg tabellen voor te vinden.

Houdt wel rekening mee dat hoe dunner de draad, hoe hoger de weerstand, hoe hoger de spanningval en hoe zwakker je lampjes branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
SA007 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:15:
Hou je er sterk rekening mee dat de dikte van de draden niets te maken heeft met het vermogen, maar met de stroom?

Draaddikte die je gebruikt maakt niet veel uit, zolang je de juiste zekeringen gebruikt.

Houdt wel rekening mee dat hoe dunner de draad, hoe hoger de weerstand, hoe hoger de spanningval en hoe zwakker je lampjes branden.
Ja dat klopt, maar stel dat ik wil stofzuigen als ik thuis ben, en ik gebruik het stopcontact in de caravan. Dan wil ik niet dat de draadjes gaan smelten, dus vandaar dat ik safe wil zijn. Een stofuizger/waterkoker is dan meteen het zwaarst (1500W ofzo?) dus dat is iets van 6A. Dan zal ik met 1,5mm² wel safe zitten, denk ik dan.

Ik heb nog ergens een 16A schakelautomaat dus ik moet eigenlijk wel 2,5mm² gebruiken dan :P

[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 29-06-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:14
maarud schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:54:
Ik heb nog ergens een 'gewone' simpele acculader, kan ik die gebruiken of moet ik persé zo'n mooie (je blijft tweaker) CTEK lader hebben?

Deze heb ik nu:
[afbeelding] maar las dat dit voor gel-accu's niet zo gezond is?
Nee die moet je absoluut niet gebruiken voor een gelaccu, dan kun je je gelaccu binnen de kortste keren wegflikkeren :o Ding gaat als de accu vol begint te raken namelijk een hogere spanning uitsturen (zit alleen wat 'domme' elektronica in namelijk, trafo, gelijkrichter etc) en dat vind je gelaccu niet leuk omdat hij dan staat te koken.

Ik zou trouwens ook even meten of je wel echt 13,8V of hoger uit je trekhaakstekker krijgt, anders hangt je accu er voor jan *** aan :P

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-06-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:48:
[...]

Nee die moet je absoluut niet gebruiken voor een gelaccu, dan kun je je gelaccu binnen de kortste keren wegflikkeren :o Ding gaat als de accu vol begint te raken namelijk een hogere spanning uitsturen (zit alleen wat 'domme' elektronica in namelijk, trafo, gelijkrichter etc) en dat vind je gelaccu niet leuk omdat hij dan staat te koken.

Ik zou trouwens ook even meten of je wel echt 13,8V of hoger uit je trekhaakstekker krijgt, anders hangt je accu er voor jan *** aan :P
CTEK it is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
zo, heb de Multi XS 4003 gehaald, briljant dingetje. Dat komt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
SA007 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:15:
....

In de watersportwereld (dus ook 12V en 24V) geldt een vuistregel dat je ongeveer 3A per mm2 moet hanteren tot ongeveer 5 meter lengte. Dus houdt rekening met de leiding waarover je laadstroom gaat.
Let op, wat veel mensen even vergeten is dat dat niet alleen voor de plus-draad geldt, maar ook voor de min. Dus als je ook wilt laden via de autosteker, moet je ook hier mogelijk je bedrading aanpassen.
Ik zou voor de 220V gewoon 2,5 mm2 nemen. Dat kost nauwelijks extra en voor het geval je eens wat meer stroom trekt, wordt het minder warm.

Omdat je met een "dikke" gelaccu werkt die door LED-verlichting nauwelijks belast wordt, moet je er wel rekening mee houden dat je weinig ontlading hebt. Dit is slecht voor de accu. Als je niet zorgt voor een regelmatige gehele ontlading (d.w.z. tot "accu leeg" en niet tot 0V, laat dat duidelijk zijn), zal de levensduur van de accu relatief sterk verkort worden.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Muttley schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:12:
[...]

Omdat je met een "dikke" gelaccu werkt die door LED-verlichting nauwelijks belast wordt, moet je er wel rekening mee houden dat je weinig ontlading hebt. Dit is slecht voor de accu. Als je niet zorgt voor een regelmatige gehele ontlading (d.w.z. tot "accu leeg" en niet tot 0V, laat dat duidelijk zijn), zal de levensduur van de accu relatief sterk verkort worden.
dat komt wel goed, de accu wordt ook 'misbruikt' voor het starten van auto's en andere dingen... :)

bedankt voor jullie info, ik ga aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-10 21:07
Muttley schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 15:12:
[...]
Het zogenaamde geheugen effect wat je hier beschrijft is gelukkig niet van toepassing op gel/lood accu's.
Lood accu's hebben alleen last van sulfatering bijvoorbeeld als ze lang tijd niet worden geladen op dat moment gaat de accu capaciteit sterk achteruit.

De levensduur van een accu word juist verlengt door hem zo weinig mogelijk te ontladen. En dan bedoel ik vooral ook niet diep ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn1993 op 05-07-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
maarud schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:43:
Ja dat klopt, maar stel dat ik wil stofzuigen als ik thuis ben, en ik gebruik het stopcontact in de caravan. Dan wil ik niet dat de draadjes gaan smelten, dus vandaar dat ik safe wil zijn. Een stofuizger/waterkoker is dan meteen het zwaarst (1500W ofzo?) dus dat is iets van 6A. Dan zal ik met 1,5mm² wel safe zitten, denk ik dan.
Als je die via je gelaccu gaat voeden krijg je:

1500W/12V = 125A (iets meer, rendement omvormer etc)

Moet 'ie best kunnen trekken.
Martijn1993 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:04:
De levensduur van een accu word juist verlengt door hem zo weinig mogelijk te ontladen. En dan bedoel ik vooral ook niet diep ontladen.
Ja. Onder de 12.4V begint een loodaccu te slijten.

[ Voor 20% gewijzigd door Juup op 05-07-2010 22:25 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Juup schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:18:
[...]

Moet 'ie best kunnen trekken.

[...]

Ja. Onder de 12.4V begint een loodaccu te slijten.
Die gaat dan gewoon op de 230V ;) Ik maak 1 stopcontact voor 230V, de rest is allemaal 12V. Alles wordt LED, dus dat trekt hooguit 2A ofzo. Alles bedraad ik dus met 1,5mm² wat ik nog ergens heb liggen.

Naar de koelkast doe ik 2,5mm², en zo ook naar de 12V koffiezetter. Dat gaat vast wel goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
Juup schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:18:
[...]

wait whut ?..stofzuiger is niet 12volt denk ik zo

[ Voor 8% gewijzigd door [Remmes] op 05-07-2010 23:08 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

maarud schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:48:
[...]

Dat laatste is niet zo'n probleem, een V8 levert voldoende vermogen :+

Ik ga denk ik voor de acculader-oplossing. Ik heb nog ergens een mooie gel-accu, die ga ik hiervoor wel misbruiken. Met LED-lampjes e.d. komen we een heel eind :)
Meeste led lampen zijn niet efficiënter dan een Tl of cclf, wel duurder. ;) Vaak ben je beter af met een cclf lamp, PL-S lamp of een tl, T5 HE buizen zijn vrij zuinig en geven pak licht. Led lampen lijken heel zuinig maar als je gaat kijken naar hoeveel licht ze geven per watt kom je vaak bedrogen uit. Staar dus niet blind op led lampen, en oriënteer je eens in de efficiëntie van bepaalde lampen.

Bij led lampen adverteren ze vaak met aantal watts, dat is dus gigantisch misleidend en zegd niks over hoeveel licht de lamp nu daadwerkelijk geeft per watt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 08:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Remmes_NT schreef op maandag 05 juli 2010 @ 23:04:
[...]

wait whut ?..stofzuiger is niet 12volt denk ik zo
Het stuk van de accu naar de 12>230V omvormer wel ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, maar de huidige huishoudstofzuigers hebben wel een vermogen van 1000 W of meer. En 1000W bij 12 V betekent wel 83 A. En dat is wel erg veel voor een accu. En afgezien van de vraag of de accu dat zolang trekt (stofzuigen zal toch tenminste een kwartier moeten kunnen duren), het vraagt bedrading van tenminste 16 mm2. Dergelijke klussen zou ik persoonlijk toch op een plaats doen waar ik netspanning heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Demoniac schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 10:34:
[...]
Het stuk van de accu naar de 12>230V omvormer wel ;)
ja dat bedoel ik ook :)

Heb net even de wikipedia-pagina gelezen over LED, een TL is inderdaad vaak zuiniger. Ik zal nog eens gaan pluizen :)

Ik dacht dat ik dan een gewoon halogeenarmatuur koop (die zijn niet zo duur) en dan het lampje zelf vervang door een ledje uit China, volgens mij is dat het goedkoopst :P Ik kijk nog wel even..
Pagina: 1