Snelheid's categorie voor videokaarten en misschien cpu's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Omdat de videokaarten markt nogal bewegelijk is vroeg ik mij af of een soort snelheid's categorie zou kunnen worden toegevoegd aan de pricewatch. Ik bedoel zoiets als bijvoorbeeld als tomshardware heeft gedaan als overzicht.
Dus om nu te beginnen zoek de langzaamste gpu op die nu in de lijst staat noem dat categorie 1 stop daar alle vergelijkbare gpu's bij en zodra je echt een snellere te pakken hebt begin je met categorie 2 net zo lang dat je alle gpu's ingedeeld hebt in vergelijkbare categorieën.
Ik besef mij dat een exacte vergelijking niet mogelijk is, of je zit een hele specifieke benchmark te werken. Vandaar dat ik ook voorstel om vergelijkbare kaarten bij elkaar te stoppen, en daarbij een brede categorie waarbij binnen een categorie het verschil tussen de langzaamste kaart en de snelste er een factor 1,5 verschil kan zitten. Maar dit hangt een klein beetje af van waar je in het performance spectrum zit.
Als ik naar gpu benchmarks kijk zie ik vaak een hoop kaarten ongeveer hetzelfde presteren en dan opeens een jump naar de volgende ongeveer gelijk presterende kaarten. Dat zouden dan de grenzen kunnen zijn.

Nu heb ik in de titel ook cpu's er bij gezet maar dat was meer om volledig te zijn, praktisch is het denk ik een stuk lastiger, dit om een aantal reden.
  • De cpu's die op een moment courant zijn verschillen minder in absolute snelheid dan dat bij gpu's het geval is. Dit maximaal, buiten misschien een verdwaalde oude processor, een factor 20 ofzo. In courante gpu's zie ik verschillen met een factor 200 of meer.
  • Prijs prestatie verhouding van cpu's is redelijk duidelijk, over het algemeen geld, duurdere cpu prijs/prestatie naar beneden absolute prestatie omhoog. Bij gpu's is dit veel minder het geval.
  • De snelheid van een cpu is veel meer afhankelijk van de applicatie dan bij gpu's het geval is. Waarbij gecombineerd het eerste punt het heel erg moeilijk wordt om een eerlijk waardering te geven die voor iedereen geldt. Bij gpu's heb je minder grote verschillen, er is eigenlijk sprake van maar drie soorten applicaties, game, 2d werk, 3d werk. Over office gebruik zwijg ik maar daar zo'n beetje alle gpu's daar voldoen. Bovendien zijn dit ook verschillend markten waarbij ook verschillende producten worden gemaakt radeon/firepro geforce/quadro
Waarschijnlijk zijn er nog wel meer maar ik denk dat dit wel voldoende reden zijn om duidelijk te maken dat voor gpu's het een mogelijke en gewaardeerde optie zal zijn en bij cpu's dit minder is.
Overigens zou je deze criteria ook op andere producten kunnen toepassen waarbij ik dan denk dat bijvoorbeeld ssd's dan nog het dichtsbij een product komt waarvoor een perfomance rating interessant is. Al was dat alleen maar omdat er zeker in het begin een paar ssd's op de markt waren die hun belofte niet waar maakten, maar dat is eigenlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Om dat fatsoenlijk uit te voeren zou je dan van alle producten een betrouwbare benchmark moeten hebben (al dan niet zelf uitgevoerd). Dat gaat een tikkeltje lastig worden vrees ik. Bovendien zit je ook nog met het probleem dat zo'n benchmark niet per se iets zegt over de prestaties in de manier waarop jij die kaart gaat gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr