[Advies printer] Zelf foldermateriaal gaan drukken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:45
Omdat we veel oud drukwerk in de kast hebben liggen is er binnen ons bedrijf besloten om het drukwerk zelf te gaan uitvoeren.
Ons foldermateriaal wijzigd vaak en dan is het niet raadzaam om telkens een bulk nieuwe folders of factsheets te laten drukken.

Om te kijken wat de beste oplossing is vraag ik jullie om advies.
Het printer van het foldermateriaal zal ongeveer 5000 a4tjes per jaar zijn, dit zal ongetwijfelt gaan groeien omdat we zelf een behoorlijke groei doormaken.

De huidige printer die we hebben voor al onze afdruktaken is een Konica Minolta Bizhub C280.
Informatie printer: http://bsnl.konicaminolta.nl/Product_start.asp?MenuID=110 en specificaties: http://bsnl.konicaminolta...=191970&MenuID=111&view=2

Ons MT wil dat het foldermateriaal in kleur wordt geprint. Het huidige materiaal is op dik glanzend papier gedrukt, dit willen we ook zo overnemen. De discussie intern is nu om de huidige kleurenlaserprinter dit te laten doen of om een seperate printer erbij aan te schaffen die we appart voor het foldermateriaal gaan gebruiken.
De huidige printer kan dit qua capaciteit aan maar de vraag is om de kwaliteit van de folders goed wordt. Met name randloos printen is niet direct mogelijk met deze printer (moet iets voor aangeschaft worden).

Persoonlijk zeg ik van neem een goede inktjet voor de kleurenafdrukken dan heb je kwaliteit. Het is misschien wat duurder dan laser maar kwaliteit is belangrijker dan de prijs.

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-08 08:44
Binnetie schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:50:
Omdat we veel oud drukwerk in de kast hebben liggen is er binnen ons bedrijf besloten om het drukwerk zelf te gaan uitvoeren.
Ons foldermateriaal wijzigd vaak en dan is het niet raadzaam om telkens een bulk nieuwe folders of factsheets te laten drukken.

Om te kijken wat de beste oplossing is vraag ik jullie om advies.
Het printer van het foldermateriaal zal ongeveer 5000 a4tjes per jaar zijn, dit zal ongetwijfelt gaan groeien omdat we zelf een behoorlijke groei doormaken.

De huidige printer die we hebben voor al onze afdruktaken is een Konica Minolta Bizhub C280.
Informatie printer: http://bsnl.konicaminolta.nl/Product_start.asp?MenuID=110 en specificaties :http://bsnl.konicaminolta.nl/product_detail.asp?scancode=191970&MenuID=111&view=2

Ons MT wil dat het foldermateriaal in kleur wordt geprint. Het huidige materiaal is op dik glanzend papier gedrukt, dit willen we ook zo overnemen. De discussie intern is nu om de huidige kleurenlaserprinter dit te laten doen of om een seperate printer erbij aan te schaffen die we appart voor het foldermateriaal gaan gebruiken.
De huidige printer kan dit qua capaciteit aan maar de vraag is om de kwaliteit van de folders goed wordt. Met name randloos printen is niet direct mogelijk met deze printer (moet iets voor aangeschaft worden).

Persoonlijk zeg ik van neem een goede inktjet voor de kleurenafdrukken dan heb je kwaliteit. Het is misschien wat duurder dan laser maar kwaliteit is belangrijker dan de prijs.

Wat is jullie advies hierin?
Randloos printen is een foefje van consumenten inkjet printers (misschien sommige lasers), maar de 'betere' ofwel professionelere printers/copiers kennen deze functie normaal gesproken niet, die hebben altijd aanleg nodig van het papier. Er zal dan altijd bijgesneden moeten worden met een papiersnijmachine, of als je een zeer uitgebreide printstraat hebt dan wil er nog wel eens een ril/snij-module aanhangen... Dat is sowieso hoe een beetje repro folders maakt, daar staat altijd een snijmachine om het papier schoon te kunnen snijden, alles wat randloos moet worden afgedrukt wordt daarvoor met afloop opgemaakt.

Inkjet printers zijn op een volume van 5000 per jaar vele malen duurder dan een goede laserprinter, dat is als je het mij vraagt niet eens een optie. De kwaliteit tussen beide hangt puur van de machine af, wat bedoel je overigens met 'hoge kwaliteit'? Een folder hoeft nooit op fotokwaliteit gedrukt te worden, das veel te kostbaar voor een folder.

De copier die jullie nu hebben staan, heeft een aantal grotere broers... dat zijn uitstekende machines :) Océ levert die machine ook relabeled als variolink-serie en een aantal CS-serie modellen. Daarvan hebben wij de cs193 staan, das volgens mij de konica-minolta c360. Dat is een goede machine die prima in staat is voor dergelijke werk, als mijn Océ CPS800 dienst weigert, dan kan ik mijn repro werkzaamheden prima op die machine verrichten, doet foto's zelfs beter dan de CPS800 en dat is al een flinke jongen. De machine die jullie nu hebben staan is praktisch dezelfde machine, heeft alleen wat minder verwerkingsmogelijkheden, dat mag/kan dan volgens mij niet teleurstellen. Wel altijd goed kalibreren die dingen...

Mijn advies is dus eigenlijk simpel: Je huidige machine is prima voor die 5000 stuks per jaar, qua volume en kwaliteit (uiteraard ook afhankelijk van het gebruikte papier pref. coated papier), daar hoef je imo niets aan te veranderen. Koop een goede snijmachine, maak bijvoorbeeld voortaan je A4 folder op met afloop, print deze uit op A3 papier en snij deze dan schoon naar een nette 'randloze' A4 folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor je zeer informatieve antwoord!

Ik heb nog gekeken naar een inktjetprinter. De Canon Pixma iX-7000, maar idd je bent veel duurder uit. Volgens mij is het mogelijk om bij de C280 een vouw module te krijgen zodat a4 folders gemaakt kunnen worden. Mag ik vragen van welk a3 papier je gebruikt maakt voor folders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Binnetie schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:12:
Bedankt voor je zeer informatieve antwoord!

Ik heb nog gekeken naar een inktjetprinter. De Canon Pixma iX-7000, maar idd je bent veel duurder uit. Volgens mij is het mogelijk om bij de C280 een vouw module te krijgen zodat a4 folders gemaakt kunnen worden. Mag ik vragen van welk a3 papier je gebruikt maakt voor folders?
Het exacte type papier wat ik normaal gesproken voor flyers/posters gebruik is: Océ Top Colour A4 160gr/m2 voor A6 t/m A5+ formaat, en Océ Top Colour A3/A3+ 200 of 220gr/m2 voor A4 t/m A3 formaat. Dat is overigens de naam die Océ aan het papier gegeven heeft, het is hoogwaardig gekalanderd/gesatineerd papier. Dat type papier heeft door de behandeling een hogere dichtheid dan gemiddeld en een bijna zijdeachtige glans en oppervlak, daar draai je hele mooie flyers en posters mee. Ik kan je van Océ helaas geen goede product info laten zien, daarvoor moet je kunnen inloggen op Océ Direct Supplies.

Gesatineerd papier is normaal gesproken wel het duurdere soort, maar geeft met dat type printer de beste kleurweergave en mooiste afwerking voor een dergelijke toepassing. Ik zal het ook niet snel aanraden voor de 'normale' kleurenafdrukken, dat kan al prima met de zogenaamde red en black labels (ongestreken papier). Het type papier wat ik inkoop bij Océ is goed vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Colortech+ papier van Xerox. http://www.overtoom.nl/kl...ox-colotech-_M311475.html,

Ik wil je ook adviseren eerst goed met de afdruk-instellingen te spelen van die Konica voordat je grote volumes gaat draaien, afhankelijk van het soort drukwerk kan je echt heel sterk de kwaliteit beïnvloeden. Ik ben persoonlijk niet zo te spreken over de standaard instellingen, meer gericht op het afdrukken van presentaties e.d. Maar er is een uitgebreid palet aan opties beschikbaar waarmee je echt strakke afdrukken uit het apparaat kan halen. Bijvoorbeeld op de standaardinstellingen zien foto's er niet super uit, maar als je even speelt met de fijnheid, helderheid e.d., dan krijg je er hele strakke foto's uit. Zelfde voor flyers, als ik ze op die machine moet draaien, dan gebruik ik altijd de 'gloss' functie, voegt natuurlijk geen echt gloss toe, maar zet wel de toner wat dikker aan waardoor de afdruk 'voller' oogt en een glossy effect krijgt.

Hebben jullie die machine overigens gekocht of is het er eentje onder leasecontract? Mocht de copier gekocht zijn dan zal je (bijna) het volle pond moeten betalen voor de vouwmodule en dat is meestal niet goedkoop. Ik zou een dan goede losse vouwmachine halen, dat is beter te betalen en breder inzetbaar, het vouwen is dan niet beperkt tot de afdrukken die uit de copier komen (Dat is volgens mij zo bij de vouwmodule voor dat model, er zit volgens mij geen topfeeder op ;) maar ik kan mij vergissen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nogmaals weer erg bedankt voor je antwoord :).
De machine is op basis van een leasecontract met een x aantal prints per maand (daar gaat onze controller over). Ik ben zelf aan het rekenen gegaan met een inktjet maar het is gewoon niet te betalen omdat je ook nog moet vouwen en nieten. Dat er een rand van 4 mm bij de afdrukken zijn is niet meteen een issue begreep ik.
Het vouwen wil je natuurlijk niet zelf doen. Het MT gaf aan dat het a4tjes moest printen, maar a3 lijkt mij beter zodat je het kan vouwen en dan kan nieten. De printer heeft een nietmodule, maar kan niet een a4 vouwen en een nietje erin doen lijkt me?

Het papier zal ik eens naar gaan kijken. De wens was om 260 grams papier te gebruiken maar dan heb je mijn inziens karton. Het zullen glimmende folders en factsheets worden met veel blauw (bedrijfskleuren). Is jou papier daar geschikt voor of kan ik beter minder grams nemen?
Met de afdrukinstellingen spelen is een goede tip van je, zelf viel me al op dat het standaard niet heel erg mooi uit de bus kwam. Ik ga eerst eens een pak papier bestellen om daar eens wat proefjes mee te printen en om zo de ideale instellingen te behalen. Dan moet er gekeken worden naar het vouwen en nieten.

Het MT wil een rekensommetje van de kosten van een printen met de Bizhub en met een inktjet, dit ga ik even snel doen (geschat want de werkelijke kosten zijn niet uit te rekenen).

[ Voor 24% gewijzigd door Binnetie op 01-07-2010 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Als de machine op basis van een leasecontract is, dan zal je eens moeten overleggen voor een uitbreiding als er een module beschikbaar is die aan de eisen voldoet Vaak gaat het maandbedrag niet enorm omhoog bij dergelijke extra toepassingen. Wat alle beschikbare modules allemaal kunnen weet ik niet precies, leg je wensen even voor bij je leverancier, die kan je dat haarfijn uitleggen. Of begin eens op de site van Konica, daar kan je ook al een heleboel vinden... (ik zie overigens zo snel geen vouwmodule)

http://bsnl.konicaminolta...enuID=111&Scancode=191970

260gr/m2 papier is idd te dik voor dergelijk werk, dat is bijna karton en wordt moeilijk tot niet netjes te vouwen. In mijn ervaring vouwt tot 200 a 220 gr/m2 het beste (afhankelijk van de dichtheid, daarbij gebruik ik dus t/m A4 160gr/m2 en t/m A3 gebruik ik 200/220gr/m2, dat is stevig zat. Dat is overigens ook zo'n beetje het maximum gewicht/dikte wat de doorsnee kantoorvouwmachine aankan.

Ik gebruik voor factsheets. flyers en posters altijd hetzelfde type papier, wat ik al beschreven heb; een goede kwaliteit gesatineerd papier heeft een mooie gladde afwerking en voelt door de hogere dichtheid steviger aan dan bijvoorbeeld ongestreken papier van hetzelfde gewicht. Voor al het overige werk gebruik ik gewoon de ongestreken soorten, de red of black labels. Heel soms. voor bijvoorbeeld (ansicht)kaarten die ik wel eens heb gedraaid, hebben we wel eens hoogglans gestreken papier gebruikt, maar daar ben ik persoonlijk niet zo fan van. De meeste betere papierleveranciers sturen je overigens met alle plezier tegen verzendkosten een proefpakket met diverse soorten papier op, dan kan je rustig de verschillen eens goed in je opnemen. Misschien wil je nog wel meer glans in je afdrukken, dan zou gestreken papier weer een betere oplossing zijn, dat kan je het beste zelf vaststellen.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 01-07-2010 14:17 ]

Pagina: 1