Raar Probleem Dell vostro 420

Pagina: 1
Acties:

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
Ik heb hier een dell vostro (desktop) staan maar deze heeft nogal rare problemen.

Het begon eigenlijk met een virus melding in windows (mcafee flipte allemaal rare meldingen kreeg het ook niet verwijderd)
Dus toen maar een clean install gedaan op de pc... en toen ging het mis...

eerst had ik problemen met het installeren van de sata drivers voor windows.. dus in de bios de sata mode omgezet van ahci naar ata, kon ik in iedergeval weer instaleren.

installatie verloopt in principe vlekkeloos totdat ik daadwerkelijk in windows ben.
in het begin was het zo dat zogauw ik een installatie opstartte dan stopte die na verloop van tijd met daarbij een foutmelding (deze ben ik even vergeten geen resultaat op google in iedergeval)
begon te denken dat het aan het geheugen lag, dus 2 eruit gehaald en het werkte.
Voor de zekerheid de ene 2 eruit en de andere 2 erin. werkte ook goed. :?
Toen weer alle 4 terug gezet op de oorspronkelijke plaats en nog steeds werkte alles goed.
Tot ik eigenlijk alles had geinstalleerd en na 2 dagen van de pc uit te hebben gehad weer iets willen proberen op te starten krijg ik weer een vage foutmelding dat de bestandsnaam geen geldige bestandsnaam is (programma werd wel half geopend)
toen dat programma preberen te deinstalleren kreeg dezelfde melding.
Ik dacht als ik nu de map handmatig verwijder dan kan de deinstaller deze niet vinden en verwijderd hij deze vanzelf uit de software lijst.
Map weggegooid en toch kan hij alles nog openen (tot aan de foutmelding dan)
Heb nu dus echt geen flauw idee waar het probleem zou kunnen zitten.

Geheugen getest met memtest86+ geeft geen fouten.
Harddisk getest met hitachi fitness test geen fouten..
Windows schijfcontrole geeft ook geen fouten.
Heb al verschillende xp installaties geprobeerd en ook verschillende cd's geen resultaat.
windows 7 geprobeerd, deze komt niet eens door de installatie heen.

de setup is :

proc. intel quadcore q9400
dell moederbord (laatste bios versie)
4Gb kingston geheugen (KCM633 - ELC
500 Gb Hitachi deskstar HD

en verder alleen een ati x3xxx serie videokaart en een sitecom netwerkkaartje erin

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19
Ik zie dat je al grondig hebt getest. Af en toe kan hardware toch defect zijn ondanks dat je bij Memtest of HDD test geen fouten bent tegengekomen (je zou ook nog MHDD kunnen proberen om te kijken of er geen trage clusters zijn wat wijst op mogelijke problemen (staat ook op de ultimate boot cd)). Ik heb dit zelf meerdere malen meegemaakt, dan denk je echt dat je gek wordt. Uiteindelijk toch andere schijf geprobeerd of ander (nieuw) geheugen erin, en voila nooit meer problemen gehad. Hoewel de kans erg klein is zou ik je toch aanraden om het met een andere schijf te proberen, of met één nieuw bankje of van een andere PC die wel goed werkt.

Als dat niet blijkt te werken kan het ook nog een ander probleem zijn zoals je moederbord of voeding. Maar het is een kwestie van dingen afstrepen.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
Ok, na aanleiding van vorig bericht nog maar wat meer gaan testen.

allereerst nogmaals memtest86+ een nacht laten draaien: nog steeds geen fouten
2x de drive fitnesstest gedraaid wederom geen problemen.

toen de harde schijf verwisseld voor een andere die altijd goed heeft gewerkt, liep weer vast bij windows 7 installatie.
heb ik alle 4 de oude geheugen reepjes verwijderd (kingston kcm633-ELC) en verwisseld voor 1 van mijn eigen pc (corsair dominator).
Resultaat: windows installatie loopt in 1 keer door zonder problemen., probleem gevonden dacht ik.
Dus ik alle 4 de kingston reepjes 1 voor 1 getest ik dacht bij 1tje zal die wel weer vastlopen..... Helaas alle 4 deden het gewoon.
Nou ja, misschien een geheugenbus kapot. dus toch maar weer alle 4 erin en installatie opnieuw draaien..
En hij loopt weer door (zelfde opstelling dus als waar hij eerder telkens vast liep)..

Moet ik nu aan het moederbord gaan denken dan? dat deze gaar is en een eigen mening heeft gekregen? of moet ik toch maar weer richting het geheugen wijzen dat deze gewoon aan het dood gaan is en het soms wel doet en soms niet

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19
Het probleem kan zitten in de slechte contacten tussen je geheugenmodule(s) en de slots op het moederbord. Misschien even voorzichtig stofvrij maken met een kwast of dergelijke. Anders lijkt het er op dat je moederbord niet goed met het geheugen overweg kan. Je zou nog even in de QVL kunnen kijken of je geheugen ook daadwerkelijk ondersteund wordt. En op welke snelheid hij staat ingesteld. Sommige borden kunnen bijvoorbeeld wel vier modules tegelijk maar dan op een lagere snelheid. Zo'n soort probleem zou het ook kunnen zijn.

Eventueel nog een BIOS update als die er is kan ook geen kwaad. Het is wel een lastig probleem nu dat je het steeds wel en dan weer niet hebt.