Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 08:18
Hallo,

Ik was onlangs bij iemand die een printer had gekocht met netwerkondersteuning, namelijk de Brother MFC-6490CW. Deze is verbonden met het draadloze netwerk, en is door alle computers in het netwerk te benaderen via LPR.
Nou is het de bedoeling dat een werknemer van de man in kwestie via internet ook AutoCAD-tekeningen kan printen via internet, zodat hij daarvoor niet speciaal uit Duitsland hoeft te komen. Ik heb al geprobeerd om de LPR-poort te redirecten in de router, maar de printer lijkt niet te luisteren naar opdrachten die naar het externe internet-ip zijn gestuurd. Zelfs een DMZ helpt niet.
Nu vraag ik mij dus af; is er een soort van printserver op de markt die verbinding kan maken met een printer in een netwerk, en die je vervolgens goed in kunt stellen om te luisteren naar het externe internet-ip? Of is het mogelijk om dit zelf te doen met een linux-router en bepaalde software? Ik heb enige ervaring met linux, maar ben niet erg thuis in wat voor software er is voor dit soort toepassingen.
Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Gewoon een pdf-je mailen is geen optie ?
En weet je zeker dat je een printer via internet open wil zetten ?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 21:00
Is er niet de mogelijkheid dat er een vpn opgezet kan worden vanuit Duitsland? Stuk veiliger en makkelijker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
Bedankt voor jullie reacties. Omdat het om autocad-tekeningen gaat is pdf geen optie, het was ook het eerste waar ik aan dacht. Waarom het precies niet kan weet ik ook niet, maar het heeft vast een goede reden. Bij mijn pa op de bouw willen ze er ook niet aan...
VPN is natuurlijk veiliger en makkelijker, maar het is toch iets onderhoudsgevoeliger (het wordt aan 2 kanten geconfigureerd enzo). Ik zou dan bij problemen zelf ook 3 uur moeten rijden... Ik heb overigens ook zitten denken aan een oplossing met hamachi, maar ook dat is niet perfect omdat dan altijd de computer bij de printer ook aan moet staan om te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 17:10

Rmg

NilsBokdam schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:52:
Bedankt voor jullie reacties. Omdat het om autocad-tekeningen gaat is pdf geen optie, het was ook het eerste waar ik aan dacht. Waarom het precies niet kan weet ik ook niet, maar het heeft vast een goede reden. Bij mijn pa op de bouw willen ze er ook niet aan...
VPN is natuurlijk veiliger en makkelijker, maar het is toch iets onderhoudsgevoeliger (het wordt aan 2 kanten geconfigureerd enzo). Ik zou dan bij problemen zelf ook 3 uur moeten rijden... Ik heb overigens ook zitten denken aan een oplossing met hamachi, maar ook dat is niet perfect omdat dan altijd de computer bij de printer ook aan moet staan om te printen.
das toch allemaal prima remote te configgen zeker met tools als teamviewer en vnc :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
NilsBokdam schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:52:
Omdat het om autocad-tekeningen gaat is pdf geen optie, het was ook het eerste waar ik aan dacht. Waarom het precies niet kan weet ik ook niet, maar het heeft vast een goede reden.
Dan zou ik dat toch eens onderzoeken.
Er zijn zelfs drukkers die op basis van pdf's werken.
Maar dan wel in een goede kwaliteit (hoge dpi's)

Plus, bedenk je ook eens hoeveel data er over de lijn moet als je een printopdracht geeft.
Of je daar vrolijk van wordt met een consumentenlijntje of wifi....

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
Het gaat niet om de kwaliteit van pdf an sich, het gaat erom dat zo'n tekening niks vervormd mag worden, en dat alles precies de juiste grootte moet hebben. Als je een pdf maakt en die weer print komen er net weer afwijkingen in qua grootte enzo... Voor drukkers ligt dit anders dan voor architecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kijk in de webinterface of er geen FTP server op zit? Mijn brother heeft dit wel dus hopelijk die van jouw ook.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsBokdam
battler schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:28:
Kijk in de webinterface of er geen FTP server op zit? Mijn brother heeft dit wel dus hopelijk die van jouw ook.
Dat zit er niet op. Hij heeft wel een ftp-client, maar dat is om gescande documenten rechtstreeks op een ftp-server te zetten.

Maargoed, mijn vraag is dus heel specifiek of het mogelijk is om een hardware printserver te hebben die de ipp-printopdrachten doorstuurt naar een andere lpr-printer in het netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door NilsBokdam op 29-06-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cogmios
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03-2024
Deze thread is al een tijd geleden maar komt wel voor in Google maar bij deze:

FTP SERVER zit er WEL in:

- protocol support: SMTP, SMTP client, POP for SMTP, SMTP auth, POP3, APOP, FTP, TFTP, LLTD, Telnet, FTP Server, SNMPv1, ARP, RARP, BOOTP, DHCP, APIPA, NETBIOS/WINS, LPR/LPD, Custom raw port / port 9100, DNS Resolver, mDNS, scannerport, NDP, RA, LPR/LPD, for wifi: SSID/ESSID, 128 (104) / 64 (40) –bits WEP (NEVER use WEP though), WPA / WPA2-PSK (TKIP /AES), etc…

... ik had hier : pricewatch: Brother MFC-6490CW al geschreven "Je moet echt de handleiding helemaal goed doorlezen om een beetje op weg te komen met het aantal functionaleiten dat hierin zit." en dat is dus echt zo.

RTFM is een beetje cliche maar in dit geval wel doen.

- Je kunt telnetten naar de machine en dan "show ip" invoeren voor de ip info (default wachtwoord is "access")
- als je nu "show" typt dan krijg je een lijstje van mogelijkheden van wat te laten zien
- met "SHOW Service" krijg je een lijstje van services / daemons die actief zijn
- via de Help krijg je een beetje een gevoel van hoe je wat kunt zetten
- met "show FTP" zie je of ftp aan staat of niet
- met "SET" kun je allerlei parameters zetten van services incl poort, etc...

- ALS ftp aan staat ... kun je gewoon "ftp <ip adres>" ftp-en naar de machine
(default staat ie namelijk aan)
{dit is ook handig als je een geheugen kaartje met foto's in de printer heb zitten die kun je dan
via ftp overzetten elsewhere) (spaart je een geheugen card reader)
Pagina: 1