Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Hallo,

Ik denk dat er iets mis gaat met mijn koeling, mijn cpu zit nu op de 50 graden.
Om even de specs uit te leggen:

Mobo: asus p5n -d
cpu: Intel core 2 quad, 2.6 ghz
videokaart: nvidia gt220
2gig kingston ram( weet niet meer precies welke)
cpu koeler: asus triton 78
op het moment 1 intake 120mm fan en 1 outtake fan 120mm maar een 3e 120mm fan is onderweg om aan de voorkant geplaatst te worden

Nou maak ik mij een beetje zorgen. Ik heb deze pc nu ongeveer een half jaar en boven de 40 was de temperatuur nooit gekomen. Gaat er nu iets mis met mijn koeling of komt het puur door de tijd van het jaar?

ik kan me namelijk niet voorstellen dat als een kamer gemiddeld 20 graden is, en in de zomer rond de 26 dat de cpu temperatuur dan stijgt met 10 graden.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 21:14
40 naar 50 is totaal geen probleem. Ik zou het gewoon even afwachten tot na de zomer dan dan weer eens kijken. Je hoeft je pas zorgen te maken als de temperatuur richting de 70/80 gaat.

En natuurlijk komt er stof in je computerkast. Heb je vloerbedekking? Staat hij op je slaapkamer? Dat staat namelijk garant voor veel stof.

Maar zoals ik zei zou ik het gewoon even afwachten, want 50 graden is peanuts voor een CPU.

[ Voor 39% gewijzigd door Saeverix op 29-06-2010 09:55 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Ah ok, heeft zowiezo mijn cpu er niet iets mee te maken? Ik dacht dat quad cores nou niet 1 van de koelste processors waren :p

veder kom ik via ubuntu met het progje lm-sensors naar een fail out temp van 95 graden. Ik heb al in de bios gekeken maar je kan die temp niet instellen. Is 95 niet veels te hoog? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hipy schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 09:56:
Ah ok, heeft zowiezo mijn cpu er niet iets mee te maken? Ik dacht dat quad cores nou niet 1 van de koelste processors waren :p

veder kom ik via ubuntu met het progje lm-sensors naar een fail out temp van 95 graden. Ik heb al in de bios gekeken maar je kan die temp niet instellen. Is 95 niet veels te hoog? :S
Die fail out temp geeft enkel aan dat de processor op die temperatuur zichzelf zal terugklokken of uitschakelen om zichzelf te berschermen. Je hoeft zelf daar dus niks voor in te stellen: het is ingesteld in de CPU zelf.

Stof is natuurlijk een belangrijke factor bij extra warmte, maar je moet misschien ook niet vergeten dat we momenteel in erg warme dagen zitten. De omgevingstemperatuur is daarom misschien ook hoger dan bij je vorige meetmoment (van 40 graden).

Eventueel kan het ook nog zo zijn dat je koeler, als die vastzit met pushpins bijvoorbeeld, losser is gaan zitten en iets minder goed contact maakt. Opnieuw installeren of een andere koeler nemen kan eventueel helpen.

Tot slot sluit ik me aan bij de poster boven mij: 50 graden is niet een temperatuur waarbij je erg zorgen hoeft te maken, zeker niet als dat de temperatuur onder load is. Als je CPU idle 50 graden is is dat nog steeds geen reden tot zorgen in de zin van dat ie eraan kapot gaat, maar zou ik aan de hand van wat ik hierboven heb gezegd wel eens gaan kijken of het weer omlaag kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Push pins gecontroleerd( duwde bijna kast van mn bureau :P ) maar die zitten nog goed,

Veder komt er idd een busje perslucht aan ( samen met een 120mm fan en ccfl's :P )
Ik kan niet echt zien of er veel stof in zit maar aan de kant die ik kan bekijken zie ik geen stof.

Met herinstaleren of andere koeler wacht ik in iedergeval even mee, Want dat is zon gedoe :P zeker met van die push pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, die push pins sucken, ik molde een pin door onkundigheid en de koeler zat scheef op mijn CPU terwijl het leek alsof hij goed vastzat. Op het moment dat ik temperaturen kreeg van 80 graden ben ik eens gaan kijken en heb gelijk mijn koeler vervangen door een Hyper 212 plus.
Echt een aanrader, mark my words, doe het een keer en een keer goed!

Oeps, sorry... een Asus triton 78 met Push pins 8)7

Nog een vraag aan weledele tweakers,

Ik heb nu problemen met warm lopen van mijn GPU, het is hier op zolder ook om te stikken, 33 graden 'avonds.
Zou het kunnen indien de omgevingstemperatuur warmer wordt dat de PC in verhouding dan veel warmer wordt dan bij normale omgeving temperaturen?
Dus normaal 20 graden en PC 40graden, Warm weer 25 graden en PC 50 graden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet kijken naar het verschil tussen de temp in je kamer en de temp van je cores, het verschil tussen die 2 is in de zomer even groot als in de winter.
..in theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:40:
Ik heb nu problemen met warm lopen van mijn GPU, het is hier op zolder ook om te stikken, 33 graden 'avonds.
Zou het kunnen indien de omgevingstemperatuur warmer wordt dat de PC in verhouding dan veel warmer wordt dan bij normale omgeving temperaturen?
Dus normaal 20 graden en PC 40graden, Warm weer 25 graden en PC 50 graden?
De fan die zuigt lucht aan en laat ie door de heatsink heen stromen. Hier door kan de heatsink warmte afgeven aan de lucht. Deze lucht stroom vervolgens via een fan naar buiten.

Als de lucht warmer is dan kan het heatsink minder warmte afgeven aan de lucht, waardoor de gpu temp gaat stijgen.

In theorie althans want mijn gpu is idle 35 graden en stressed 40-45 en dat was het van de winter en dat is het nu nog steeds :P ( koeler: Zalman VF700-cu , speed staat op laag. Tis een vast gezette speed die dus niet veranderd als bijv de kaart strest. veder zitten er kleine heatsinkjes op de memory chips van de kaart. niet allemaal want dat paste niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:09
Wat is de precieze versie van je processor?
Als je die weet kun je op de intel site kijken voor de maximale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
ik heb even gekeken maar het enige wat een temp aanduiding had was Tcase( wat het ook mag zijn )

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=38512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43

R15

Maak anders je computer vanbinnen eens schoon. Ga met een kwastje even op de fannetjes en blaas het stof eruit. Als het dan beter wordt, hoef je je geen zorgen te maken.
Bovendien is het nu ook normaal dat de temperatuur van de verschillende componenten met deze warme dagen wat warmer worden. Dus als je processor nu 50 graden C. wordt, hoef je je geen zorgen te maken. Maar als je gaat gamen bijv., dus wanneer de processor zwaar wordt belast en als de temperatuur dan (constant) 65/> graden C. is, dan zou ik me zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Mijn pc is schoon, alleen op 1 casefan zat wat stof. maar dat was bijna niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
R15 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 14:38:
Maak anders je computer vanbinnen eens schoon. Ga met een kwastje even op de fannetjes en blaas het stof eruit. Als het dan beter wordt, hoef je je geen zorgen te maken.
Bovendien is het nu ook normaal dat de temperatuur van de verschillende componenten met deze warme dagen wat warmer worden. Dus als je processor nu 50 graden C. wordt, hoef je je geen zorgen te maken. Maar als je gaat gamen bijv., dus wanneer de processor zwaar wordt belast en als de temperatuur dan (constant) 65/> graden C. is, dan zou ik me zorgen maken.
Dat is dus géén reden om je zorgen te maken. De tweakerstemperatuurmaffia zou je graag anders doen geloven, maar het is gewoon niet schadelijk als een CPU warmer draait dan 60 graden, zeker niet op de cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je cpu bij gamen 65 graden wordt, niks aan de hand.
Als je gpu bij gamen 80 graden wordt, niks aan de hand.

Dat zijn de grenzen die ik zelf ongeveer aanhoud voor de hardware, al lopen ze bij mij beiden 60 graden na een 1,5 uurtje GTA IV, ik zit ook op een zolderkamer dus ik weet hoe het is, hier staat een groot deel van de tijd een ventilator in de raamopening, wereld van verschil 's avonds :)

Heb wel waterkoeling dus het valt nog enigzins mee, maar met jouw temps is niks mis, die chips worden nu eenmaal warm, en als je echt zo opkijkt tegen 50 graden moet je er maar een vapo opzetten, ben je wel 300 euro lichter :P

Concluderend gesteld, niks om je zorgen over te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
Hier is nog even een plaatje van mijn pc

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/5747/img1608h.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door hipy op 06-07-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

En wat wil je dat wij er mee doen met dat plaatje?

40-50 is koud voor een CPU.

Als je 65 - 70 max houd voor een 100% gestreste CPU is het gewoon normaal?
Daarnaast kunnen GPU's makkelijk 80 - 85c gaan, dus maak je daar ook geen zorgen over :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Als je echt heel graag je temperatuur naar beneden wilt halen kan je altijd nog een extra fan op de cpu koeler plakken. :) verder, als hij 24/7 onder de 60 graden blijft heb je niets om je zorgen om te maken.

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
ik zou je er niet druk over maken want mijn Cpu is meestal ongeveer 60-65 graden en nooit problemen mee gehad.

zoals hierboven staat moet je je pas druk gaan maken over een nieuwe ventilater en je pc schoon maken wanneer je boven de 70-80 graden komt.

[ Voor 3% gewijzigd door jasper623 op 06-07-2010 23:48 ]

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Pagina: 1