Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:36
Beste mede GoT-ers,

Al tijden ben ik op zoek naar een goede laptop om mee te nemen op stage, aangezien ik een halfjaar naar China ga en mijn HP DV7 1090ed na 2 jaar ook zo zijn gebreken begint te vertonen(op het moment doet ie het weer perfect maar pas stopte de fan er prompt mee maar na wat rotzooien met een föhn deed ie het gelukkig weer). Iets wat niet zo gek is aangezien ik mijn laptop elke dag minimaal 10 uur gebruik. Dat is ook één van de redenen dat ik zo veeleisend qua merken en types, heb er dan ook geen moeite mee om daar voor te betalen.

Mijn oog was als echte Sony fan gevallen op de Sony VAIO F11Z, maar aangezien deze al tijden niet meer te leveren is besloot ik te wachten op de F12Z. Aangezien ik deze laptop binnen enkele weken nodig heb, Sony niet bekend staat om zijn goede leveringen en graag voordat ik op weg ga zeker weet dat hij perfect functioneert heb ik de afgelopen weken de winkels in de pricewatch die deze laptop al in de lijst hadden goed in de gaten gehouden.

Daarbij viel ComputerPirates.com in positieve zin op, de laagste prijs(1517 euro), de snelste verwachte levertijd en een goede Shop Survery en dus heb ik vorige week woensdag even gebeld of de verwachte levertijd van 24-06 correct was. Daar gaven ze aan dat de ene leverancier 24-06 aangaf maar de andere 08-07 maar dat de kans wel degelijk bestond dat ze op 24-06 binnen zouden komen maar dan zou het slechts om enkele exemplaren gaan, de beste man die ik op dat moment aan de telefoon had vertelde mij dan ook dat het verstandig was de laptop alvast te bestellen om er zeker van te zijn, desnoods om af te halen want dan hoefde ik geen 1517 euro vooruit te betalen(en als 19 jarige student en echte Nederlander doe je dat volgens mij sowieso liever niet 8)7 ).

Uiteindelijk werd ik afgelopen donderdag om half 10 wakker gebeld met de mededeling dat de laptop toch niet binnen was gekomen en of ik hem dan niet liever wilde annuleren, heel attent uiteraard maar de verwachte leverdatum van de leverancier was slechts met één dag opgeschoven en dus wilde ik tegen beter weten in best even wachten. Ook omdat ik volgens deze zeer vriendelijke medewerker altijd nog kosteloos kon annuleren.

Tegen alle verwachtingen in kreeg ik vrijdag ineens een telefoontje dat de laptop binnen was en gereed was om af te halen, maar de werkelijkheid was dat ik hem helemaal niet af kon halen vanwege mijn schema en dus maar gelijk gevraagd of ik hem om kon laten zetten naar verzending en betaling via iDeal. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Alleen vervolgens kreeg ik wel een mailtje waarin stond dat het omgezet was naar vooruitbetaling en dat de laptop pas vastgezet zou worden als de betaling binnen is, en uit mijn ervaring met vooruitbetaling weet ik dat daar wel een paar dagen over heen kunnen gaan en dat risico wilde ik niet lopen aangezien ik de laptop heel hard nodig heb.

Aangezien ik zelf op school zat en je bij Fortis een cardreader nodig hebt om gebruik te kunnen maken van iDeal heb ik maar snel moeders gebeld(daar zijn ze voor toch? ;) ) en de link doorgestuurd zodat zij hem thuis kon bestellen. Vervolgens gebeld om te vragen of de andere order gecanceld kon worden en dat was allemaal geen probleem en de laptop die mijn moeder had besteld was zelfs al verstuurd bij de leverancier.

Tot nu niets meer dan lof voor de service van ComputerPirates.com, sterker nog de laptop stond de volgende dag(Zaterdag) op de stoep in de handen van de TNT. Om onverklaarbare wijze wel gewoon in z'n eigen doos zonder verdere bescherming of iets dergelijks 8)7 Maar goed, gelukkig was er met de doos niks aan de hand maar het geeft wel te denken...

Uiteindelijk pakte ik vol verwachting de laptop uit, sloot hem aan en binnen enkele minuten kwam ik uiteindelijk in het setup scherm van de laptop. Alwaar ik moest kiezen tussen een engelse en nederlandse versie van Windows 7, welke keuze niet omkeerbaar is, iets waar ik weinig boodschap aan heb aangezien ik niet verwacht had dat de laptop ooit nog terug zou hoeven. Helaas bleek tijdens het installen van de windows files al een behoorlijke piep op te treden, deze piep is het best te beschrijven als het geluid wat je hoort als je in je bed ligt na een nacht uitgaan. Een heel indringend geluid dus... Bij nader onderzoek en toen dit in de paar uur erna regelmatig terug bleef keren bleek dit de befaamde CPU Whine te zijn, afkomstig van de Intel Core i7.

Aangezien ik me op dat moment nog niet echt in een stille ruimte bevond kon het me op dat moment nog niet interesseren en aangezien de installer op dat moment al op de automatische piloot zat zou ik ook niet weten waarom ik hem zou cancellen. De echte schrik kwam dan ook toen ik na het installeren Google Chrome opstartte(ja goede zaak Sony ;) ), het matte VAIO Premium Display scherm waar de duurdere F11/F12's om bekend staan bleek namelijk over twee dode sub pixels te beschikken. Eén blauwe die nagenoeg opgaat in de meeste schermen en ook redelijk off-center is, en een rode die helaas meer dan irritant aanwezig is in het midden van het scherm. Iets waar ik op z'n zachtst gezegd zwaar teleurgesteld over was, zeker aangezien de testpatronen die beschikbaar zijn om dode/vaste sub-pixels weer te activeren niet mochten baten en dus heb ik de laptop uit voorzorg direct terug gedaan in de doos.

Met de goede ervaringen met de telefonisten in het hoofd heb ik dan ook gelijk maar even proberen te bellen op zaterdag, helaas bleken ze niemand te woord te staan op zaterdag en dus heb ik maar een mail gestuurd met daarin de vraag wanneer ik de laptop kon omruilen aangezien deze onder vermelding van de klachten niet aan mijn (voor mij logische) verwachtingen voldeed. Helaas kreeg ik daar op Zaterdag ook geen reactie meer op.

Voor zover was het eigenlijk vooral vervelend dat mijn laptop niet bepaald perfect was, maar dat kan gebeuren. Zondag besloot ik echter maar een kijkje te nemen naar de officiële retour procedures van ComputerPirates.com.

Via deze pagina: http://www.computerpirates.com/ruilen-en-retouren/ werd ik omgeleid naar een Google Docs pagina: http://spreadsheets.googl...MVdQRVVOVnduWi1ETWc&hl=en

En wat daar staat mag wat mij betreft als schokkend ervaren worden als consument, ik citeer:
Indien het een bijzonder produkt is (vooral duurdere laptops), wordt het lastig voor ons een nieuwe klant hiervoor te vinden. Wij zullen de laptop dan aan onze leverancier terug moeten sturen. Zij berekenen ons 15% aan kosten indien de doos ongeopend is. Indien de doos geopend is, kan de laptop waarschijnlijk niet retour. Wij zullen de kosten aan u doorberekenen indien de doos ongeopend is. Indien de doos van het bijzondere produkt geopend is, kunnen we mogelijkheid tot retournering weigeren.
Hebben ze bij ComputerPirates.com soms nog nooit van de wet kopen op afstand gehoord? Waar ik ook kijk met betrekking tot die wet zie ik namelijk het volgende "Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen."

Sowieso begrijp ik in het beginsel al niet waarom een consument ooit verantwoordelijk kan zijn voor de kosten die een leverancier doorberekend voor het retourneren, ik ga immers een verkoopcontract aan met ComputerPirates.com en niet met hun leverancier. Maar wat ik echt bewonderenswaardig vind is dat een ongeopende doos 15% kost, maar er is toch niks wat een winkel ervan weerhoudt een ongeopende doos als nieuw te verkopen? 8)7

Maar goed, terug naar mijn geval, ik wil hem niet terugsturen om mijn geld terug te krijgen, ik verwacht gewoon een goede laptop en dus het liefst een omruiling en ik lees verder in het formulier:
Heeft u de doos open gemaakt? Of/en de zegel verbroken? *
Hieraan kan de eindgebruiker zien of het produkt gebruikt is. Wij moeten de laptop zonder probleem als nieuw door kunnen verkopen. Het is belangrijk dat de nieuwe klant niet kan zien dat de laptop al gebruikt is of anders zitten er kosten aan de retournering.
Sinds wanneer hebben mijn rechten te maken met of zij er nog winst op kunnen maken? Volgens mij is er al vaak genoeg bepaald dat een consument het recht heeft om een product in gebruik te nemen voor zover dit nodig is om een goed beeld te kunnen vormen of het product aan de verwachtingen voldoet. En laat ik het zo zeggen, dat gaat niet als je de zegel niet verbreekt |:(

En als je dan eindelijk denkt dat je alles wel gezien hebt:
Heeft u de taal gekozen en de laptop geinstalleerd? *
Dit is onomkeerbaar, waardoor we de laptop niet als nieuw kunnen verkopen. Er zullen kosten aan de retournering zitten.
Toen brak echt mijn klomp, Sony maakt de keuze om een onomkeerbare keuze in de software te bouwen en de consument mag daar weer voor opdraaien. Weten ze bij ComputerPirates.com soms nog niet dat je voor Windows 7 gewoon language packs kunt downloaden? :?

Sowieso mag het gezegd worden dat deze pagina op Google Docs staat en op de website van ComputerPirates.com zelf nergens melding wordt gemaakt van deze bepalingen, het enige wat er op de retour pagina staat over kosten is het volgende:
De kosten voor het opsturen van een artikel zijn voor uw rekening.
Iets wat mij in het geval van niet aan de verwachtingen voldoen puur door je eigen inschattingsfout niet zo'n gekke regeling lijkt, wel als het over hardware gaat echter... En eigenlijk moet ik dus het retour formulier al openen voordat ik iets koop om te zien wat voor onzinnige voorwaarden zij er aan stellen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg van die formulier een gevoel van pure intimidatie. Het is als consument je goed recht dat iets niet aan je verwachtingen voldoet, maar de enige rechten die hier verdedigt worden zijn de rechten van de verkoper. Of ben ik de enige die deze mening deelt?

Ergens was ik nog in de overtuiging dat men dit enkel deed om mensen ervan te weerhouden zomaar 10 willekeurige laptops te bestellen en dan doodleuk 9 terug te sturen. En dus heb ik vol goede hoop het formulier ingevuld en bij de opmerkingen gezet dat ik toch aan nam dat men al deze betrekkelijk vreemde bepalingen niet zou toepassen op mij aangezien het hier hardware fouten betreft.

Helaas kreeg ik vandaag de volgende email:
Geachte [Naam weggehaald],

Ruilen is vanwege de CPU whine waarschijnlijk wel mogelijk omdat dit vermoedelijk een defect is. Dit zal echter de serviceafdeling bepalen.

Pixelfouten zijn geen reden om de laptop om te ruilen daar pixelfouten inherent zijn aan het productieproces van de beeld panelen. Pixelgarantie kan echter van te voren worden gekocht indien u absoluut geen pixelfouten in uw scherm wilt.
http://www.computerpirates.com/pixelbeleid
http://www.computerpirate...ices/pixelgarantie/?btw=0

Doordat ruilen vermoedelijk wel mogelijk is en u wilt absoluut geen dode pixels, kunt u voor de nieuwe laptop die u dan ontvangt, alsnog pixelgarantie aanschaffen (pixelgarantie kan uiteraard niet aangeschaft worden nadat u de nieuwe laptop al heeft ontvangen).

Voor de beoordeling van de laptop moet deze naar de service afdeling te Zoetermeer. Na hun akkoord wordt er een nieuwe laptop voor u in bestelling gezet en wordt deze zo spoedig mogelijk afgeleverd.

Voor het ruilverzoek, die wij moeten indienen hebben we echter wel het serienummer van de laptop nodig. Nadat wij het verzoek hebben ingediend, ontvangen we de code waarmee u de laptop kunt inleveren of opsturen naar de service lokatie. U heeft het serienummer echter niet ingevuld in het retourformulier. Ik verzoek u uw serienummer te emailen?

Met vriendelijke groet,

[Naam weggehaald]
Support ComputerPirates

Garantie- en support-vragen kunnen alleen via een email gesteld worden. Alle support-vragen worden zodoende geregistreerd en gearchiveerd om eventuele misverstanden te voorkomen. Daarnaast kosten de meeste support-vragen enige tijd om uit te zoeken. Voor algemene support-vragen, zoals telefoonnummers van fabrikanten, kan onze verkoopafdeling gebeld worden. Zij mogen echter geen toezeggingen doen. Alleen toezeggingen via email van de supportafdeling zijn geldig. Support antwoordt anoniem.
Nu kun je als objectief persoon natuurlijk drie meningen trekken, 1. als ik geluk heb en ze het met me eens zijn op het gebied van de CPU-Whine krijg ik gewoon een nieuwe en loop ik wellicht te hard van stapel. 2. ComputerPirates.com beroept zich ten onrechte weer op vrijwaringen van dode pixels en bijbehorende pixelgaranties. En 3. ComputerPirates.com treedt mijn rechten als consument met handen en voeten door mij mijn rechten binnen de afkoelperiode praktisch te ontzeggen.

Voor wat betreft punt 1 kan ik vrij kort zijn, de CPU Whine is niet constant en vooral zeer goed hoorbaar in een stille omgeving. Iets wat een service center of iets dergelijks gewoon niet is. Dus ik ben als de dood dat ze het gewoon rekken naar buiten de afkoelingsperiode en dan zeggen dat er niks aan de hand is. Daarnaast heb ik zelf aangeboden om hem in Amsterdam zelf te komen brengen en om te ruilen en dat zou toch gewoon moeten kunnen?

Punt 2 is moeilijker, pixelgaranties zijn naar mijn kennis al zolang achterhaald en al zovaak bewezen om pure geldklopperij te zijn dat ik niet eens wist dat het nog bestond. Daarnaast ben ik nergens in het bestelproces op deze vrijwaring gestuit(of geattendeerd op de mogelijkheid om garantie erop af te sluiten) en zijn er verschillende uitspraken van geschillencomissies en dergelijke die beweren dat een scherm met dode (sub)pixels gewoon een kapot product is met de huidige stand van de techniek.

Zoals dit inmiddels gedateerde stukje:
"[In] elk geval vanaf de tweede helft van het jaar 2000 [is] de stand der techniek zodanig, dat een consument bij aanschaf van een TFT-beeldscherm niet langer zonder meer bedacht moet zijn op pixelfouten in een dergelijk beeldscherm. Bij de beantwoording van de vraag welke eigenschappen de koper van een dergelijk beeldscherm op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dient derhalve aangenomen te worden dat dat in elk geval een beeldscherm is waarin geen pixelfouten voorkomen. Komt er toch een pixelfout voor in het beeldscherm, dan dient dat in beginsel als een gebrek aan het scherm te worden beschouwd. "
Daarnaast zeggen ze bij elke fysieke winkel en zelfs bij Philips en Sony zelf(als het gaat om de tv's in ieder geval) dat je een dode (sub) pixel niet hoeft te accepteren, zelfs niet als het om garantie gaat na 1 of zelfs 4 jaar(wat ik bij mijn Philips tv had).

Ook hebben we het hier ook niet over een Acer van 500-600 euro waarvan je mag verwachten dat de kwaliteit minder is, waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je dan wel dode pixels zou moeten accepteren. Maar het gaat hier om een Sony VAIO van 1517 euro, notabele de duurste versie uit de consumenten serie(de Z is toch meer gericht op business). En Sony is een bedrijf wat hoog aangeschreven staat als het gaat om audio/visuele kwaliteit. En er zijn in de wetgeving ook voorbeelden opgenomen dat je van een Miele redelijkerwijs een hogere kwaliteit mag verwachten dan van een gemiddelde wasmachine. De vergelijking is misschien wat raar, maar Sony is samen met Apple natuurlijk wel het "kwaliteitsmerk" binnen de laptops.

Heb zojuist nog maar even opgezocht hoeveel zo'n pixelgarantie kost voor een laptop van dit kaliber, niet minder dan 99 euro :X Hoezo geldklopperij? |:(

Alles bij elkaar ben ik redelijk geschrokken van de gang van zaken bij ComputerPirates.com met betrekking tot de after sales, ik weet dat webshops hierom bekend staan omdat ze zo de prijzen laag hopen te houden maar met zulke shop survey scores is dat wel het laatste wat ik zou verwachten, alleen natuurlijk blijkt er achteraf niemand bij die zijn laptop heeft proberen terug te sturen. Sowieso, zolang er geld te verdienen valt en ze je een laptop van 1517 euro kunnen verkopen zijn ze je grootste vrienden, maar zodra het hun slecht uit komt proberen ze zich (bij voorbaat) in alle bochten te wringen om zich te vrijwaren van rechten die ik volgens mij toch wel degelijk zou moeten hebben. Want ook daar heeft de wetgever allerlei bepalingen voor gemaakt, je mag er namelijk niet vanuit gaan dat een individu die opereert vanuit persoonlijke redenen(dus niet voor een bedrijf) op de hoogte is van alle (algemene) voorwaarden en bepalingen, mochten er uitzonderlijke bepalingen zijn dan moet dit uitdrukkelijk vermeld worden van te voren en dat is naar mijn weten nergens gebeurd.

Zelfs op de middelbare school leren ze je bij M&O al dat verkopen niet ophoudt bij het moment dat de klant de winkel uitloopt, omdat je bij de after sales echt pas het verschil kunt maken. De klant is, tot op zekere en redelijke hoogte, namelijk koning... Maar ComputerPirates.com lijkt meer aan zijn eigen portemonnee te denken.

Om een lang verhaal kort te maken, wat adviseren jullie me nou om echt te doen? Laptop opsturen(ik woon zelf toevallig in Zoetermeer dus langs brengen bij het service centrum zou kunnen, maar dat zullen ze wel niet zo leuk vinden) of mij toch beroepen op de wet kopen op afstand, mijn geld terug eisen en de laptop dan maar bij een fatsoenlijke winkel kopen? Ik vrees namelijk dat het wel weer eens een lang slepend conflict kan worden en dat kan ik met een paar weken voor mijn stage niet gebruiken.

Ik hoop dat jullie de moeite hebben genomen om het hele verhaal te lezen, het is toch een behoorlijk stuk langer geworden dan ik gehoopt had namelijk. Maar ik voel me echt geïntimideerd en ik vind dat dit soort praktijken niet meer passen in deze tijd(de retour regeling vooral), ik hoop dan ook dat ik via deze weg mensen kan waarschuwen. Mochten jullie van mening zijn dat ik te hard van stapel loop, dan hoor ik dat uiteraard ook graag. Of als je soortgelijke ervaringen hebt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 12:04
Helemaal gelezen :+ Knap van mezelf.

Netjes langsgaan, als je jonger dan 20 bent je ouders even mee, zo geregeld ;) Netjes blijven, maar sterk in je schoenen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Deja-vu helaas... Het grote verschil tussen "recht hebben" en "recht krijgen".
Als ze niet willen meewerken, is het aan jou de keuze of je hiervoor de gang naar de rechter wilt maken. En gezien het aantal winkels dat zich niet aan de regels houdt, doen weinig consumenten dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
ThinClientQ schreef op maandag 28 juni 2010 @ 22:55:
Helemaal gelezen :+ Knap van mezelf.

Netjes langsgaan, als je jonger dan 20 bent je ouders even mee, zo geregeld ;) Netjes blijven, maar sterk in je schoenen staan.
Ze hebben niet echt een showroom, alleen een afhaalpunt... Daarnaast vind ik niet dat het ooit nodig zou mogen zijn om mijn rechten met behulp van familie of iets dergelijks af te dwingen.

Je moet het toch met me eens zijn dat die wet kopen op afstand er niet voor niks is en het dan te triest voor woorden is hoe daar in het retour formulier mee om wordt gesprongen.

Off-topic: vindt het best knap inderdaad, weet niet of ik zelf zo snel zo'n groot bericht op een forum helemaal zou lezen ;)
RemcoDelft schreef op maandag 28 juni 2010 @ 22:58:
Deja-vu helaas... Het grote verschil tussen "recht hebben" en "recht krijgen".
Als ze niet willen meewerken, is het aan jou de keuze of je hiervoor de gang naar de rechter wilt maken. En gezien het aantal winkels dat zich niet aan de regels houdt, doen weinig consumenten dat.
Dat is helaas ook de reden dat dit soort bedrijven hiermee weg komen... Ik kan me heel goed voorstellen dat bijvoorbeeld mijn ouders(als digibeten en niet bezig met garanties en dingen) bij het lezen van de eerste zinnen van het retour formulier zich al zo geïntimideerd voelen en het idee hebben dat ze zelf wat over het hoofd hebben gezien en dan maar helemaal afzien van een retour aanvraag.

[ Voor 33% gewijzigd door Rctworld op 28-06-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat jij wilt is garantie, daarbij gelden die 7 dagen dus niet en moet je genoegen nemen met wat ComputerPirates.com voor jou wilt doen qua service. Wat je nu gewoon moet doen is zeggen dat de laptop niet aan je verwachtingen voldoet en je hem gewoon wilt terugsturen onder de voorwaarden van koop op afstand en je geld terug wilt.
Koop op afstand is namelijk voor het bezichtigen en op basis daarvan besluiten dat het product niet aan je verwachtingen voldoet, niet om je laptop onder garantie te laten omruilen.

Overigens, is het geen idee een goedkope laptop te kopen? In China ga je veel gezeik krijgen als je laptop stuk gaat en bij een goedkope laptop koop je daar gewoon een cheap knockoff waar je op verder kan werken en dan kan je de laptop die je nu koopt weer onder garantie omruilen als je in Nederland bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 28-06-2010 23:06 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52038

netjes teruggaan en uiteraard vriendelijk blijven. echter wel beroepen op de 7 dagen.stel ze geven een nieuwe laptop die over een maand gebreken gaat vertonen dan ben je de sigaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Tsurany schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:03:
Wat jij wilt is garantie, daarbij gelden die 7 dagen dus niet en moet je genoegen nemen met wat ComputerPirates.com voor jou wilt doen qua service. Wat je nu gewoon moet doen is zeggen dat de laptop niet aan je verwachtingen voldoet en je hem gewoon wilt terugsturen onder de voorwaarden van koop op afstand en je geld terug wilt.
Koop op afstand is namelijk voor het bezichtigen en op basis daarvan besluiten dat het product niet aan je verwachtingen voldoet, niet om je laptop onder garantie te laten omruilen.
Het ligt eraan hoe je het op wilt vatten, garantie is naar mijn weten bedoelt om binnen een bepaalde termijn een product te repareren wat gedurende gebruik kapot is gegaan vanwege een ontwerpfout. Dit product werd echter al defect geleverd(al vinden zij dus dat dit niet echt defect was).

Sowieso is een vaak gemaakte fout dat de fabrikant verantwoordelijk is, de fabrieksgarantie is namelijk een aanvullende service vanuit de fabrikant maar uiteindelijk is de leverancier degene die een verkoopcontract aangaat met mij als consument en zij zijn er verantwoordelijk voor dat ik een goed functionerend product heb binnen een normale minimale levensduur

Daarnaast is het punt ook niet dat ik me niet wil beroepen op de wet kopen op afstand, maar men zegt dus doodleuk dat ik geen recht heb om ontvreden te zijn omdat het geen defect is. En dan moet ik maar genoegen nemen met minimaal 15% kosten betalen...
Tsurany schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:03:
[...]
Overigens, is het geen idee een goedkope laptop te kopen? In China ga je veel gezeik krijgen als je laptop stuk gaat en bij een goedkope laptop koop je daar gewoon een cheap knockoff waar je op verder kan werken en dan kan je de laptop die je nu koopt weer onder garantie omruilen als je in Nederland bent.
Daar heb je in zekere zin gelijk in inderdaad, garantie in China is hopeloos. Buiten deze problemen heb ik echter nog nooit een enkel maal gebruik hoeven te maken van mijn garantie bij een Sony product en geloof me, met uitzondering van mijn laptop heb ik alles van Sony. :) Uiteraard zijn laptops wel aparte dingen, maar ik heb toch wel voldoende vertrouwen in het merk ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Rctworld op 28-06-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik snap natuurlijk helemaal dat jij gewoon 100% recht hebt om die laptop te retourneren op basis van de wet koop op afstand. Maar je weet natuurlijk ook dat een winkel als computerpirates niet voor niets de goedkoopste in de prijsvergelijking is. Ze verdienen echt niet meer dan €50, als het al zo veel is, aan zo'n ding. En die laptop kunnen ze niet meer verkopen (zou jij de laptop in deze staat accepteren als nieuw?) Voor hun is het dus gewoon €1500,- in de min. Ondernemersrisico natuurlijk, maar misschien wel iets om in je achterhoofd te houden.
Zoals je zegt waren ze pre-sale erg redelijk, dus als je ze met een zelfde redelijkheid benaderd om tot een gezamenlijke oplossing te komen kom je een stuk verder dan als je op je strepen gaat staan. (Ik bedoel overigens niet dat je tot nu toe onredelijk bent geweest.)

Verder zou je ook Sony eens kunnen bellen om te kijken wat zij voor je kunnen doen. Als Sony die Whine (nog) niet als fabricagefout erkend, zal je de laptop ook gewoon terug krijgen als je via Computerpirates een RMA procedure aangaat. Die twee sub-pixels geeft verder ook geen enkele fabrikant garantie op.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 28-06-2010 23:16 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rctworld schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:07:
[...]

Het ligt eraan hoe je het op wilt vatten, garantie is naar mijn weten bedoelt om binnen een bepaalde termijn een product te repareren wat gedurende gebruik kapot is gegaan vanwege een ontwerpfout. Dit product werd echter al defect geleverd(al vinden zij dus dat dit niet echt defect was).
Dan is het alsnog een defect in de garantietermijn. Hoewel een fatsoenlijke winkel het gewoon snel zou oplossen, daar betaal je echter ook iets meer.
Sowieso is een vaak gemaakte fout dat de fabrikant verantwoordelijk is, de fabrieksgarantie is namelijk een aanvullende service vanuit de fabrikant maar uiteindelijk is de leverancier degene die een verkoopcontract aangaat met mij als consument en zij zijn er verantwoordelijk voor dat ik een goed functionerend product heb binnen een normale minimale levensduur
Inderdaad, dat klopt.
Daarnaast is het punt ook niet dat ik me niet wil beroepen op de wet kopen op afstand, maar men zegt dus doodleuk dat ik geen recht heb om ontvreden te zijn omdat het geen defect is. En dan moet ik maar genoegen nemen met minimaal 15% kosten betalen...
Nee men zegt dat ze gaan onderzoeken of het een defect is en dat je 15% kosten betaalt als je hem ongeopend terug wilt sturen. En dat zijn twee aparte dingen. Dat eerste is gewoon garantie, dat tweede is de wet koop op afstand waar ze extra illegale voorwaarden aan vast kopen.
Daar heb je in zekere zin gelijk in inderdaad, garantie in China is hopeloos. Buiten deze problemen heb ik echter nog nooit een enkel maal gebruik hoeven te maken van mijn garantie bij een Sony product en geloof me, met uitzondering van mijn laptop heb ik alles van Sony. :) Uiteraard zijn laptops wel aparte dingen, maar ik heb toch wel voldoende vertrouwen in het merk ;)
Sony blinkt alsnog niet uit in de retour percentages van laptops. Je kan het risico nemen maar Sony is echt geen merk dat boven alle andere merken uitsteekt. Vergeet niet dat het voor het grootste deel dezelfde onderdelen zijn intern. Ga dan voor Asus en Toshiba, dat zijn de fabrikanten met de minste defecten. Sony staat op een 3e plaats. Maar alsnog is er altijd een kans dat je laptop stuk gaat en dan zit je in China met een laptop van 1500 euro zonder mogelijkheid voor garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 28-06-2010 23:19 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Dat is inderdaad nogal een kromme situatie: binnen koop op afstand hoef je geen reden op te geven. Bij garantie moet je een winkel in staat stellen het gebrek op te lossen. Je geeft aan het product wel te willen, maar de gebreken (los van je rechten daaromtrent) niet te willen. De vraag is dan wat een rechter dan zou zeggen, en ik heb werkelijk geen idee. Het kan maar zo zijn dat als je niet een uitgebreid verhaal had gehouden, dat je gewoon onder koop op afstand had kunnen retourneren. Kan ook zijn dat de rechter dat recht eigenlijk doorvertaalt naar dat een reden niet verplicht is, maar dat als je toch een reden geeft dat het recht op retour niet schaadt. Wie zal het zeggen...

Overigens zou ik dit ook even bekijken:
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

Het berekenen van de genoemde kosten binnen koop op afstand zijn onwettig. Het weigeren van retour (zonder opgaaf van redenen) is onwettig. Ze zijn niet aangesloten bij een geschillencommissie. Ik denk: een nette mail met verwijzing naar de wet koop op afstand, met vermelding dat je beseft dat een opgaaf van redenen niet verplicht is, maar je dat wel zo netjes vindt. Verder een uiteenzetting van wat die wet inhoudt. En voeg ook even de verwijzingen bij die je al aanhaalde over pixeldefecten.

Gewoon netjes uiteenzetten, zakelijk brengen, en benadrukken dat je tijdig gemeld hebt dat je wil retourneren om te voorkomen dat een eventueel recht op koop op afstand alsnog vervalt. Netjes mailen en melden dat je voor de duidelijkheid je standpunt ook schriftelijk zal doen toekomen. Uitprinten, aangetekend laten bezorgen en een kopietje in de la houden incl. bewijsje van aangetekend verzenden. Dan ligt de bal voor een reactie bij hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
fsfikke schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:13:
Ik snap natuurlijk helemaal dat jij gewoon 100% recht hebt om die laptop te retourneren op basis van de wet koop op afstand. Maar je weet natuurlijk ook dat een winkel als computerpirates niet voor niets de goedkoopste in de prijsvergelijking is. Ze verdienen echt niet meer dan €50, als het al zo veel is, aan zo'n ding. En die laptop kunnen ze niet meer verkopen (zou jij de laptop in deze staat accepteren als nieuw?) Voor hun is het dus gewoon €1500,- in de min. Ondernemersrisico natuurlijk, maar misschien wel iets om in je achterhoofd te houden.

Zoals je zegt waren ze pre-sale erg redelijk, dus als je ze met een zelfde redelijkheid benaderd om tot een gezamenlijke oplossing te komen kom je een stuk verder dan als je op je strepen gaat staan. (Ik bedoel overigens niet dat je tot nu toe onredelijk bent geweest.)
Nu weet ik niet hoe dit precies geregeld is bij winkels met betrekking tot het declareren van defecte producten(want ik weet namelijk wel dat Sony zelfs geld compenseert aan winkels die prijs riciso's nemen bij het inkopen van hun producten), maar het is wel een draai van 360 graden als je eerst die mensen aan de telefoon hebt voordat je het product daadwerkelijk gekocht hebt en dan vervolgens zo'n formulier voorgeschoteld krijgt op Google Docs waar eigenlijk al je rechten onder je vandaan worden geschopt en je hebt het maar te accepteren als het ware.

Als het nou een formulier was waar bijvoorbeeld boven stond, "om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn verzoeken wij u deze gegevens in te vullen zodat wij voor u een persoonlijk advies op kunnen stellen" of iets dergelijks, dan zou het al heel wat anders ogen. Zelfde als met de reactie omtrent de dode pixels, wordt net gedaan alsof ik niet heb opgelet en zelf maar even die garantie af had moeten sluiten nu geen recht van spreken meer heb.

Uiteraard zou ik die laptop niet accepteren als nieuw, maar dat zegt niet dat die laptop geen 1000 euro meer waard is of iets dergelijks. Natuurlijk is het nog steeds een behoorlijk verlies, maar uiteindelijk is het hun taak om de continuïteit van het bedrijf te garanderen en tegelijk aan de wetgeving te voldoen. Dat laatste lijken ze dus niet te willen doen. Terwijl ik naar mijn weten wel aan al mijn verplichtingen voldaan heb. Zij zijn verantwoordelijk om mij een goed product te leveren, ik ga namelijk een verkoopcontract aan met hun en als dat onverhoopt niet lukt moeten ze dat zelf maar op hun leverancier of Sony verhalen en niet bij mij als consument.

Ik ben zelf ook wel bereid de tijd en moeite te nemen om naar ze toe te komen in Amsterdam met de laptop, zodat ik het eerste hand kan laten zien en er achteraf geen misverstanden kunnen ontstaan. Ook kan ik dan een vervangende eerst daar samen met hun controleren om er zeker van te zijn dat het product wat ik dan krijg op dat moment wel goed is. Maar ik betwijfel ten zeerste of ze dat willen aangezien er gelijk begonnen wordt over een service center...

Off-topic: die winstmarge is de laatste dagen wel flink vergroot hoor ;) ik heb 1517 euro betaald en hij is nu al 1569 :P (waarschijnlijk omdat ze de enige lijken te zijn die hem kunnen leveren).

[ Voor 11% gewijzigd door Rctworld op 28-06-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rctworld schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:24:
[...]

Nu weet ik niet hoe dit precies geregeld is bij winkels met betrekking tot het declareren van defecte producten(want ik weet namelijk wel dat Sony zelfs geld compenseert aan winkels die prijs riciso's nemen bij het inkopen van hun producten), maar het is wel een draai van 360 graden als je eerst die mensen aan de telefoon hebt voordat je het product daadwerkelijk gekocht hebt en dan vervolgens zo'n formulier voorgeschoteld krijgt op Google Docs waar eigenlijk al je rechten onder je vandaan worden geschopt en je hebt het maar te accepteren als het ware.

Als het nou een formulier was waar bijvoorbeeld boven stond, "om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn verzoeken wij u deze gegevens in te vullen zodat wij voor u een persoonlijk advies op kunnen stellen" of iets dergelijks, dan zou het al heel wat anders ogen. Zelfde als met de reactie omtrent de dode pixels, wordt net gedaan alsof ik niet heb opgelet en zelf maar even die garantie af had moeten sluiten nu geen recht van spreken meer heb.

Uiteraard zou ik die laptop niet accepteren als nieuw, maar dat zegt niet dat die laptop geen 1000 euro meer waard is of iets dergelijks. Natuurlijk is het nog steeds een behoorlijk verlies, maar uiteindelijk is het hun taak om de continuïteit van het bedrijf te garanderen en tegelijk aan de wetgeving te voldoen. Dat laatste lijken ze dus niet te willen doen. Terwijl ik naar mijn weten wel aan al mijn verplichtingen voldaan heb.
Het is verre van netjes hoe ze er proberen onderuit te komen, dat zeker. Maar de vraag is hoe jij hier een zo goed mogelijk resultaat uit kan krijgen. Dat gaat het makkelijkste als je met de winkel een oplossing kan vinden. Als jij je rechten gaat claimen en zij zeggen nee is het een stuk lastiger om nog wat gedaan te krijgen, ook al heb je er recht op.
Off-topic: die winstmarge is de laatste dagen wel flink vergroot hoor ;) ik heb 1517 euro betaald en hij is nu al 1569 :P (waarschijnlijk omdat ze de enige lijken te zijn die hem kunnen leveren).
Zij bestellen die dingen rechtstreeks bij hun leverancier, dus zodra daar de prijzen veranderen veranderen de prijzen op hun website ook. Daar kan van alles achter zitten zoals wisselkoersen e.d.
Het is niet zo dat een product omdat het duur is ook een dikke marge heeft, zeker bij laptops is die marge ontzettend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
fsfikke schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:31:
[...]

Het is verre van netjes hoe ze er proberen onderuit te komen, dat zeker. Maar de vraag is hoe jij hier een zo goed mogelijk resultaat uit kan krijgen. Dat gaat het makkelijkste als je met de winkel een oplossing kan vinden. Als jij je rechten gaat claimen en zij zeggen nee is het een stuk lastiger om nog wat gedaan te krijgen, ook al heb je er recht op.
Ik ben het met je eens dat rechten claimen niet altijd de beste oplossing is, maar de problemen waar ik nu tegen aanloop daar kunnen andere mensen net zo goed tegen aanlopen en hoewel ik respecteer dat zij proberen hun bedrijf draaiende te houden heb ik geen boodschap aan het simpelweg ontduiken van rechten die jij en ik horen te hebben. Niet omdat jij en ik bijzonder zijn, maar simpelweg omdat ooit centraal is bepaald dat iedereen die hoort te hebben.

In dat licht vind ik het dan ook egoïstisch als ik alleen zou zeggen wat hun willen horen om zelf mijn ding gedaan te krijgen, ik vind gewoon dat dit soort praktijken misleidend zijn(en ik hoop dat ik daar niet alleen in sta) en daarom mag er wat mij betreft best eens iemand zijn die daar tegenin durft te gaan. De vraag is echter wel of ik mezelf daar echt een plezier mee doe natuurlijk...
Anoniem: 27535 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:22:
Dat is inderdaad nogal een kromme situatie: binnen koop op afstand hoef je geen reden op te geven. Bij garantie moet je een winkel in staat stellen het gebrek op te lossen. Je geeft aan het product wel te willen, maar de gebreken (los van je rechten daaromtrent) niet te willen. De vraag is dan wat een rechter dan zou zeggen, en ik heb werkelijk geen idee. Het kan maar zo zijn dat als je niet een uitgebreid verhaal had gehouden, dat je gewoon onder koop op afstand had kunnen retourneren. Kan ook zijn dat de rechter dat recht eigenlijk doorvertaalt naar dat een reden niet verplicht is, maar dat als je toch een reden geeft dat het recht op retour niet schaadt. Wie zal het zeggen...

Overigens zou ik dit ook even bekijken:
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

Het berekenen van de genoemde kosten binnen koop op afstand zijn onwettig. Het weigeren van retour (zonder opgaaf van redenen) is onwettig. Ze zijn niet aangesloten bij een geschillencommissie. Ik denk: een nette mail met verwijzing naar de wet koop op afstand, met vermelding dat je beseft dat een opgaaf van redenen niet verplicht is, maar je dat wel zo netjes vindt. Verder een uiteenzetting van wat die wet inhoudt. En voeg ook even de verwijzingen bij die je al aanhaalde over pixeldefecten.

Gewoon netjes uiteenzetten, zakelijk brengen, en benadrukken dat je tijdig gemeld hebt dat je wil retourneren om te voorkomen dat een eventueel recht op koop op afstand alsnog vervalt. Netjes mailen en melden dat je voor de duidelijkheid je standpunt ook schriftelijk zal doen toekomen. Uitprinten, aangetekend laten bezorgen en een kopietje in de la houden incl. bewijsje van aangetekend verzenden. Dan ligt de bal voor een reactie bij hen.
Je approach is zeker het overwegen waard :) Maar het probleem is inderdaad dat ik de laptop wel wil, maar dat die door de gebreken die ik genoemd heb simpelweg niet aan mijn verwachtingen voldoet. Als men daarvoor eentje kan leveren die wel aan mijn verwachtingen voldoet dan hoor je mij nergens meer over, maar als er geen één te leveren is of ze dat niet willen en ik me geld terug zou willen dan zou ik dus 15% kosten kwijt zijn.

De vraag is dus, waar gaat het "redelijkerwijs mogen verwachten" over gaat in "garantie" en wat is in dat geval een defect. Punt blijft dat ze in beide gevallen niet redelijk zijn over mijn rechten, ze vinden dode pixels geen defect en dus valt dat gedeelte in ieder geval niet onder de garantie, maar terugsturen omdat ik niet tevreden ben is ook geen optie met 15% kosten.

Alleen volgens mij is goed ondernemerschap ook het afwegen van belangen en winst en verlies, iemand die laptop laten beoordelen zal niet gratis zijn en dan nog een nieuwe bestellen en opsturen ook niet. Ze hebben er volgens de website nu 5 op voorraad liggen volgens de site, als ik hem zelf kom tonen en laat zien waarom die niet voldoet kost het hun geen onderzoekskosten, geen extra tijd, geen extra verzendskosten en hebben ze weer een tevreden klant en dan zitten ze wellicht wel met een laptop die 500 euro minder waard is maar soms moet je ook je verlies durven nemen.

Als ik het op de wet kopen op afstand zou gooien zou het in mijn ogen alleen maar verlies opleveren, want dan zitten ze net zo goed met die laptop opgescheept en ben ik nog steeds ontevreden... Daarmee wil ik niet zeggen dat ik boven hun sta, maar die rechten heb ik en daar valt volgens mij geen speld tussen te krijgen, dus vroeg of laat moeten ze hoe dan ook wel overstag gaan. En op deze manier ga ik het namelijk zeker niet aanraden aan vrienden en familie, laat staan dat ik er zelf nog iets koop.

[ Voor 16% gewijzigd door Rctworld op 28-06-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Zoals ik het lees zijn er een tweetal zaken gaande:
1) de laptop die je nu hebt beschikt over 2 defecten
2) je kunt je eigenlijk niet vinden in de AV van het bedrijf

Ik zou 1) even volledig aan de kant schuiven. Als 1) namelijk volledig wordt opgelost dan heb je nog altijd te maken met 2) en die wordt zeker niet veranderd. Dat betekent dat er altijd een deel van de koop blijft waarin je je niet kunt vinden. Ik zou dus gaan voor de optie ontbinden en vervolgens de laptop elders aanschaffen tegen een hogere prijs, waarbij je je wel kunt vinden in de AV (dode pixels, retourbeleid, etc). Zaak is dan natuurlijk wel om dat binnen de 7 dagen te doen.

Ik hoop overigens voor je dat je een rechtsbijstand verzekering hebt, aangezien dit wel eens een vervelend spelletje kan worden.

Verder: maak even een kopie van dat google docs document en van de AV zoals ie op de site staat (mocht ie onverhoopt de komende dagen veranderen).

Verder 2: als je besluit om herstel/vervaning te accepteren zorg dan dat men erkent dat je op het nieuwe model opnieuw 7 dagen bedenktijd hebt. Stel je voor dat er weer iets mis is, dan ben je dan echt goed de pineut. Gaat men hier niet in mee, dan direct ontbinden.

Verder 3: onjuiste informatie omtrent de wet koop op afstand zorgt ervoor dat de termijn aanmerkelijk verlengd wordt (3 maanden vziw).

Verder 4: hulde voor je OP en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 09:35:
Zoals ik het lees zijn er een tweetal zaken gaande:
1) de laptop die je nu hebt beschikt over 2 defecten
2) je kunt je eigenlijk niet vinden in de AV van het bedrijf

Ik zou 1) even volledig aan de kant schuiven. Als 1) namelijk volledig wordt opgelost dan heb je nog altijd te maken met 2) en die wordt zeker niet veranderd. Dat betekent dat er altijd een deel van de koop blijft waarin je je niet kunt vinden. Ik zou dus gaan voor de optie ontbinden en vervolgens de laptop elders aanschaffen tegen een hogere prijs, waarbij je je wel kunt vinden in de AV (dode pixels, retourbeleid, etc). Zaak is dan natuurlijk wel om dat binnen de 7 dagen te doen.
[...]
Ik ga zometeen even een mailtje sturen waarin ik ze ga vragen pixeldefecten als defect te herkennen, waarom heet het anders een pixeldefect? 8)7

Mochten ze hier niet in mee willen gaan dan wil ik mij beroepen op kosteloze terugname onder de wet koop op afstand en dat ik daarbij enkel verantwoordelijk kan worden gehouden voor de kosten voor de retourzending zoals ook op hun website te lezen valt en zoals de regeling oorspronkelijk bedoelt is. Maar pas in het retourformulier valt te lezen dat er ook een hele hoop andere kosten worden berekend.

Daarnaast, als ik dat vandaag via de email aan zou geven zou dat toch ook rechtsgeldig moeten zijn? Of is het altijd het beste dit ook aangetekend te verzenden mochten ze niet mee willen werken?
Ik hoop overigens voor je dat je een rechtsbijstand verzekering hebt, aangezien dit wel eens een vervelend spelletje kan worden.
Geluk bij een ongeluk is dat mijn zus advocate is, ik heb haar hier echter nog niet over gesproken omdat ik hoop dat je met gezond verstand en een goede onderbouwing nog steeds je recht kun krijgen in dit land(en omdat ze op vakantie is :+ ).
Verder: maak even een kopie van dat google docs document en van de AV zoals ie op de site staat (mocht ie onverhoopt de komende dagen veranderen).
Done(inclusief het bestelproces), ook om te controleren of ik zelf geen dingen over het hoofd heb gezien. En wat schetst mijn verbazing, de link die ze mee stuurde in de mail:
http://www.computerpirates.com/pixelbeleid

Kan ik nergens terugvinden in een menu of iets dergelijks... Zou iemand eens kunnen kijken of men op deze link terecht kan komen zonder een uur te zoeken?

Sowieso druist het tegen alle regels in dat het duidelijk vermeldt moet worden dat je akkoord gaat met het risico op pixelfouten |:(
Verder 2: als je besluit om herstel/vervaning te accepteren zorg dan dat men erkent dat je op het nieuwe model opnieuw 7 dagen bedenktijd hebt. Stel je voor dat er weer iets mis is, dan ben je dan echt goed de pineut. Gaat men hier niet in mee, dan direct ontbinden.
Haha, ik hoop dat ze in eerste instantie überhaupt al tot vervanging over willen gaan... Maar zeker iets om in mijn achterhoofd te houden.
Verder 3: onjuiste informatie omtrent de wet koop op afstand zorgt ervoor dat de termijn aanmerkelijk verlengd wordt (3 maanden vziw).

Verder 4: hulde voor je OP en succes!
Met 3 bedoel je dat omdat zij niet aan de wet voldoen zij zichzelf als het ware kwetsbaar opstellen mocht ik zo ver willen gaan om dit recht te behalen en zij het niet willen oplossen binnen 7 dagen?

Ook jij uiteraard bedankt voor je reactie, het steunt me in ieder geval in het idee dat er iets niet helemaal in de haak is met alle bepalingen die zij eenzijdig op hebben gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Met wachten op vervanging loop je het risico dat je je rechten onder de wet koop op afstand verspilt. Ik zou hier ook gewoon de boel ontbinden onder de wet koop op afstand. Als het nu al zo'n gelazer is, houd je hart dan maar vast als je dure laptop over anderhalf jaar ineens defect raakt.

Het is waar dat wanneer de verkoper de rechten die de koper onder de wet afstand heeft niet (tijdig) kenbaar maakt, de koper deze rechten gedurende 3 maanden kan uitoefenen, maar iedereen zal aanvoelen dat je dan te maken gaat krijgen met het argument "nee meneer, dat kan enkel binnen 7 dagen", waardoor de weg van je recht krijgen (zonder het te halen) vrijwel zeker uitgesloten zal zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 29-06-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Vanmiddag heb ik even een mailtje gestuurd en inmiddels ook reactie, mijn mail:
Beste ComputerPirates,

Ten eerste wil ik aangeven dat ik het ten zeerste betreur dat de laptop mij met eerder genoemde defecten bereikt heeft en hoewel ik begrijp dat dit een enkele maal kan voorkomen bij elk hoogwaardig apparaat betreur ik ten zeerste dat de dode (sub) pixels door jullie afgedaan worden als iets wat inherent is aan het productieproces. In principe betekent dat alleen dat het voor kan komen dat er een defect in zit, maar met de term "pixelfout" geeft u eigenlijk al aan dat het niet hoort en het scherm dus in principe gedeeltelijk defect is en dat terwijl ik als consument recht heb op een goed functionerend product bij aflevering.

Zoals in meerde publicaties te lezen is, waaronder deze:
http://www.ictwaarborg.nl...an-kwaliteit-en-de-prijs/
Hoef ik als consument geen dode pixels te verwachten/accepteren tenzij daar duidelijk voor gewaarschuwd is van de kant van de verkoper, de door u bijgevoegde link over het pixelbeleid is sowieso voor mij nergens bij het doorlopen van het bestelproces of zelfs de help pagina terug te vinden. Daarnaast is er bij de vele telefoontjes die vorige week hebben plaatsgevonden geen één keer gewezen op de mogelijkheid tot een pixel garantie. Er is zelfs geen sprake van een aanbevolen accessoire in de vorm van een pixel garantie tijdens het bestellen. Daarnaast wordt er gesproken over de ISO Norm die de fabrikanten hanteren, maar ik ga nu eenmaal een verkoop contract met u aan en niet met uw leverancier of fabrikant.

Daarnaast hebben we het hier over een Sony VAIO van ruim 1500 euro, waarbij met name deze serie bekend staat om zijn hoge kwaliteits scherm. Dat betekent niet dat ik het bij een Acer van 500 euro minder erg had gevonden, maar wel dat ik bij een kwaliteitsmerk als Sony ook hoor te krijgen waar ik voor betaal. Een pixelgarantie is net als een verlengde fabrieksgarantie dan ook eigenlijk betalen voor iets waar ik in de basis al recht op heb en als u de mening toegedaan bent dat het risico voor u als ondernemer te groot is, dan had u de prijs van de pixelgarantie in de prijs van het product moeten verwerken. Want zoals op de pagina van het pixelbeleid zelfs te lezen is, vinden veel mensen het niet eens een probleem en dus zal er niet heel veel gebruik van worden gemaakt...

Uiteindelijk is het enige waar ik naar op zoek ben een kwalitatief goede laptop en het exemplaar wat ik hier thuis heb staan voldoet simpelweg niet aan die verwachtingen. Aangezien u echter de mening bent toegedaan dat ik geen recht heb op vervanging puur op basis van de dode pixels en ik geen zin heb in een lang slepende omruil procedure(met het oog op mijn stage in China) met de kans dat in het service centrum de piep niet wordt gehoord of het vervangende exemplaar opnieuw over dode pixels beschikt welke u niet als defect beschouwt, wens ik mij dan ook te beroepen op de wet "kopen op afstand".

Anders dan uw retour formulier doet vermoeden zie ik daarbij geen reden om enige kosten anders dan de verzendskosten te vergoeden(want ook hier ben ik nooit op geattendeerd of akkoord mee gegaan tijdens het bestelproces), waarbij zelfs dat eigenlijk al niet geheel gerechtvaardigd is aangezien de laptop dus gewoon niet goed is. Dode pixels en een piep vanuit de processor had ik simpelweg niet kunnen ontdekken zonder de laptop te gebruiken, daarbij is de afkoelperiode juist bedoelt om de consument in de gelegenheid te stellen een product uit te proberen en te ervaren om daarmee een goed beeld te kunnen vormen of het product aan de verwachtingen voldoet.

Alles bij elkaar vind ik het zeer spijtig dat een webshop met zo'n goede Shop Survey score op tweakers.net in de after sales zo tekort schiet, bij de pre sales was de service namelijk meer dan goed te noemen. Daarom hoop ik ook dat jullie je aan de wet "kopen op afstand" houden en ik zo spoedig mogelijk mijn laptop terug kan sturen en mijn geld terug gestort krijg zodat dit probleem niet nog meer kostbare tijd hoeft te kosten.

Met vriendelijke groet,
De reactie:
Geachte,

De fabrikant geeft aan dat de pixelfouten inherent zijn aan het productieproces. Dat is de reden waarom wij dit doorgeven. Een duur scherm heeft een andere ISO norm, alle laptops hebben een goedkoper beeldscherm. De Sony is voornamelijk zo duur vanwege de overige specs en niet vanwege het beeldscherm. Zo is het beeldscherm hetzelfde als de veel goedkopere VPCF12M1E/H.NL3. Maar ook voor dit model geldt dat vooral de overige specs de laptop duur maken. De kans dat deze Sony een defecte pixel heeft is groter dan bij een goedkopere Acer omdat de Sony veel meer pixels heeft en dus een grotere kans heeft.

Wij zijn overigens niet de enige reseller die dit aangeven. U kunt ervan uit gaat dat alle resellers en retailers dit u zullen vertellen. Wij zijn daarin geen uitzondering. Ik raad u aan een paar email te sturen. U zult zien dat iedereen hetzelfde aangeeft als wij dit doen en wij echt geen uitzondering zijn indien u dat mocht denken?

Of retourneren mogelijk is, is afhankelijk van de situatie van de laptop en verpakking. De verzegeling mag daarbij verbroken zijn zodat u het produkt heeft kunnen bekijken. Wel dient alles er goed uit te zien en mag de laptop niet al geïnstalleerd zijn daar dit onomkeerbaar en onherstelbaar is. Indien u de laptop wilt retourneren, dient u het volgende formulier in te vullen (de FZ12Z is geen bijzonder artikel): Retourneringsformulier.

Zelf raad ik u aan de laptop naar Zoetermeer op te sturen/brengen zodat deze kosteloos geruild kan worden indien de CPU whine duidelijk aanwezig is. Indien deze als defect erkend wordt, kunt u eventueel ook uw geld terugkrijgen.

Met vriendelijke groet,

Support ComputerPirates
En wat ik weer terug gestuurd heb:
Beste ComputerPirates,

Om maar direct op het eerste punt in te gaan, de F12M heeft geen VAIO Premium Display(mat) maar een normaal VAIO Display(glimmend). Alleen de F12S en de F12Z beschikken over het Premium Display en dat is dan ook precies de reden dat ik voor de F12Z gekozen heb, want het is niet de coating die andera is maar het hele scherm. Dat ze wellicht dezelfde ISO norm hebben doet niks af aan het feit dat de kwaliteit totaal verschillend is.

Daarnaast is het verschuilen achter de rest van de branche natuurlijk geen reden waarom jullie niet verkeerd zitten, het kan allemaal best zijn dat dat heel normaal is bij de webwinkels die het wat minder nauw nemen met de wetgeving maar dat neemt niet weg dat jullie (zeker als goed beoordeelde webwinkel) dit gewoon duidelijk hadden moeten aangeven. Sowieso heb ik al jaren niet meer van dode pixel garanties gehoord, wat ook niet zo gek is aangezien zelfs in 2000 al bepaald is dat TFT-schermen zonder pixelfouten te produceren moeten zijn en we inmiddels 10 jaar verder leven. Daarnaast heb ik regelmatig contact met fabrikanten als Philips en Sony en zelfs die geven aan dat je dode pixels al lang niet meer hoeft te accepteren, als is het alleen maar omdat je van zo'n merk mag verwachten dat het gewoon goed is.

Voor wat betreft het retourneren kan ik vrij kort zijn, als je Windows niet in gebruik mag nemen kun je de laptop niet ervaren of beoordelen(ik zie niet zoveel aan een setup scherm), dus is het totaal onredelijk om te stellen dat ik dat niet zou mogen doen. En daar is weer het volgende punt, ook dat staat niet even ergens duidelijk aangeven. Al die bepalingen staan namelijk alleen op het retour formulier in Google Docs, wat dus geen onderdeel is van jullie site. Op de retour pagina van jullie zelf staat alleen dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten van het terugsturen. Of verwachten jullie van nieuwe klanten dat ze eerst het retour formulier bekijken voordat ze iets bestellen?

Buiten de onomkeerbare keuze voor Nederlands en het verbreken van de zegel zijn de laptop en verpakking nog precies zoals dat ze zaterdagochtend waren. Ik heb hem namelijk na het constateren van de problemen direct terug gedaan in de doos om juist dit soort problemen te voorkomen. Het is dan simpelweg onredelijk om te stellen dat ik voor kosten op moet draaien die voortkomen uit het evalueren van het product.

Verder zou ik best willen overwegen langs te gaan bij het service center hier in Zoetermeer(aangezien ik er zelf woon), maar ik zou niet begrijpen waarom ik die moeite zou doen als er straks uitkomt dat jullie ook de CPU Whine niet als defect ervaren terwijl ik gewoon recht heb op kosteloze terugname. Omruilen was een optie geweest, maar klaarblijkelijk moet ik voor alles waar ik recht op heb, oftewel een goed functionerend product en het recht om het product te evalueren gedurende de afkoelperiode betalen bij jullie.

Met vriendelijke groet,
Ik snap echt niet waarom ze zich proberen te verschuilen achter de branche of fabrikant, de vraag is voor mij toch helemaal niet wat hun collega's/concurrenten of Sony ervan vindt? Het gaat erom waar ik recht op heb... Dat ze het niet leuk vinden kan best, maar om dan maar me rechten te ontnemen |:(

Zal ik langsgaan bij het service center of toch gewoon vasthouden aan het kostenloos terugnemen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Langsgaan bij service center, hun het defect laten constateren en je geld terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Tsurany schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:10:
Langsgaan bij service center, hun het defect laten constateren en je geld terug vragen.
Probleem is dat de CPU Whine vrij random optreedt is en snel overstemd wordt als je veel omgevingsgeluid hebt, daarom wil ik inderdaad sowieso zelf meegaan want anders zie ik de bui uiteraard al hangen 8)7 Rekenen ze straks ook nog doodleuk onderzoekskosten :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rctworld op 29-06-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rctworld schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:12:
[...]

Probleem is dat de CPU Whine vrij random optreedt is en snel overstemd wordt als je veel omgevingsgeluid hebt, daarom wil ik inderdaad sowieso zelf meegaan want anders zie ik de bui uiteraard al hangen 8)7 Rekenen ze straks ook nog doodleuk onderzoekskosten :+
Ik zou zorgen dat je alle stappen onderneemt die noodzakelijk zijn bij het in aanspraak nemen van de wet koop op afstand. Dus met een aangetekende brief aangeven dat je de laptop terug wilt sturen en alles wat daarbij nog noodzakelijk is volgens die wet. Zo heb jij iig aan jouw verplichtingen gedaan om binnen die 7 werkdagen af te zien van de koop.

Ondertussen zou ik, zeker als het zo dichtbij is, langsgaan. Als je daar het probleem kan laten zien en ze jou gewoon een nieuwe geven lijkt me dat toch het beste resultaat? Natuurlijk zal het geen geluidloze ruimte zijn, maar heel lawaaierig zal het ook weer niet zijn. Als je het echt alleen hoort in een erg stille ruimte kan je je natuurlijk afvragen of het wel echt een probleem is.

Mocht je ter plekke niet tot een goede oplossing komen ga je gewoon verder met de eerder begonnen procedure om hem terug te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tip voor de volgende keer (eigenlijk voor beide kanten): ga iedere vorm van irrelevante discussie uit de weg. Of deze laptop een beter scherm heeft dan een andere is niet relevant. Sterker nog de hele ISO norm discussie is niet relevant en ook is het algemene beleid in de branche niet relevant.

Wat wel relevant is, is dat jij recht hebt op ontbinding op basis van de wet koop op afstand, waarbij alles in goede staat teruggestuurd dient te worden en waarbij je Windows gewoon hebt mogen activeren (noodzakelijk om te beoordelen). Iedere afwijking van de inhoud van de wet is een discussiepunt, de rest is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
fsfikke schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:44:
[...]

Ik zou zorgen dat je alle stappen onderneemt die noodzakelijk zijn bij het in aanspraak nemen van de wet koop op afstand. Dus met een aangetekende brief aangeven dat je de laptop terug wilt sturen en alles wat daarbij nog noodzakelijk is volgens die wet. Zo heb jij iig aan jouw verplichtingen gedaan om binnen die 7 werkdagen af te zien van de koop.

Ondertussen zou ik, zeker als het zo dichtbij is, langsgaan. Als je daar het probleem kan laten zien en ze jou gewoon een nieuwe geven lijkt me dat toch het beste resultaat? Natuurlijk zal het geen geluidloze ruimte zijn, maar heel lawaaierig zal het ook weer niet zijn. Als je het echt alleen hoort in een erg stille ruimte kan je je natuurlijk afvragen of het wel echt een probleem is.

Mocht je ter plekke niet tot een goede oplossing komen ga je gewoon verder met de eerder begonnen procedure om hem terug te sturen.
Ik weet helaas nog niet waar in Zoetermeer het is, kan het op internet ook niet echt terugvinden... Maar goed, dat is alleen het service center en waarschijnlijk kan ik hem wel brengen maar wordt ik niet geacht er bij te blijven. Als het dan ook nog eens een wat ouder iemand betreft die het beoordeelt wordt het helemaal een lastig verhaal, want het is gewoon een hele hoge toon en ik betwijfel dat mensen boven de 30 dat nog horen.

Het probleem zelf is wel apart natuurlijk, op zich is het inderdaad ook niet zo'n heel groot probleem als je gewoon muziek op hebt staan of iets dergelijks. Maar als je op school zit, in de bibliotheek of gewoon op je slaapkamer waar het op de meeste momenten wel redelijk stil is dan is het gewoon een heel indringend geluid. En aangezien ik geregeld 's nachts nog met dingen bezig ben kan ik dan niet zomaar even muziek opzetten natuurlijk... Het is wel echt iets wat je moet ervaren om het te kunnen begrijpen, het is gewoon heel erg storend.

Daarnaast ben ik helaas niet de enige met het CPU Whine probleem, er zijn topics over vol geschreven bij de F11 en het zou opgelost moeten zijn met de F12. Maar niets is minder waar ben ik bang :(
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:51:
Tip voor de volgende keer (eigenlijk voor beide kanten): ga iedere vorm van irrelevante discussie uit de weg. Of deze laptop een beter scherm heeft dan een andere is niet relevant. Sterker nog de hele ISO norm discussie is niet relevant en ook is het algemene beleid in de branche niet relevant.

Wat wel relevant is, is dat jij recht hebt op ontbinding op basis van de wet koop op afstand, waarbij alles in goede staat teruggestuurd dient te worden en waarbij je Windows gewoon hebt mogen activeren (noodzakelijk om te beoordelen). Iedere afwijking van de inhoud van de wet is een discussiepunt, de rest is bijzaak.
Agree, punt is dat ze zich met loze excuses overal onder uit proberen te praten. Mij gaat het er in de basis nog steeds om dat ik een laptop krijg die doet wat ik er logischerwijs van mag verwachten, maar als dat niet mogelijk is tot ontbinding over te gaan waarbij ik enkel de verzendkosten hoef te betalen.

Alleen ze zijn het er al niet over eens dat ik ontevreden mag zijn en al helemaal niet dat ik niks hoef te balen als ik hem terug stuur...

[ Voor 25% gewijzigd door Rctworld op 29-06-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rctworld schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:52:
[...]

Ik weet helaas nog niet waar in Zoetermeer het is, kan het op internet ook niet echt terugvinden... Maar goed, dat is alleen het service center en waarschijnlijk kan ik hem wel brengen maar wordt ik niet geacht er bij te blijven.

Het probleem zelf is wel apart natuurlijk, op zich is het inderdaad ook niet zo'n heel groot probleem als je gewoon muziek op hebt staan of iets dergelijks. Maar als je op school zit, in de bibliotheek of gewoon op je slaapkamer waar het op de meeste momenten wel redelijk stil is dan is het gewoon een heel indringend geluid. En aangezien ik geregeld 's nachts nog met dingen bezig ben kan ik dan niet zomaar even muziek opzetten natuurlijk... Het is wel echt iets wat je moet ervaren om het te kunnen begrijpen, het is gewoon heel erg storend.

Daarnaast ben ik helaas niet de enige met het CPU Whine probleem, er zijn topics over vol geschreven bij de F11 en het zou opgelost moeten zijn met de F12. Maar niets is minder waar ben ik bang :(
Weet je ook hoe die mensen die ook die problemen hebben gehandeld hebben? Ik weet uit ervaring helaas dat Sony niet erg snel is met het toegeven van productiefouten. Mijn broer had een FZ-11 met daarin een nVidia GPU die door een productiefout na een jaar de geest gaf. Net buiten de garantieperiode dus Sony wilde er niets aan doen. Wel kon je hem laten repareren voor €850 8)7 . Een jaar later hebben ze in een persbericht eindelijk toegegeven dat het een productiefout was en dat ze het tot 4 jaar na aankoop gratis zouden repareren. Het is dat ik daar toevallig achter kwam anders lag die laptop nog in de kast.

Wat misschien nog een optie is, is dat zij een nieuwe laptop bestellen. Dan die nieuwe laptop aan jou geven maar dat je dan wel jouw huidige doos e.d. gewoon houdt en dan ook de HD's omwisselen. Dat is te doen zonder zegeltjes te verbreken op de laptop. Jij hebt dat jouw geopende doos+spulletjes en een nieuwe laptop met je voorgeïnstalleerde harddisk. Zij hebben een nieuwe doos waarvan alle spulletjes nog verzegeld zijn en laptop die nog niet geinstalleerd is. Zij kunnen die laptop dan gewoon nog verkopen (als showmodel oid), of opsturen naar Sony om dat whine probleem op te lossen.
Het hangt een beetje af van de bereidwilligheid van Computerpirates om dit probleem op te lossen. Maar in de computerwinkel waar ik gewerkt heb zou zo iets zeker bespreekbaar zijn. Voor hun is het iig een stuk interessanter dan €1500,- terug te geven en een laptop te krijgen die ze niet meer kunnen verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 29-06-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
fsfikke schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:07:
[...]

Weet je ook hoe die mensen die ook die problemen hebben gehandeld hebben? Ik weet uit ervaring helaas dat Sony niet erg snel is met het toegeven van productiefouten. Mijn broer had een FZ-11 met daarin een nVidia GPU die door een productiefout na een jaar de geest gaf. Net buiten de garantieperiode dus Sony wilde er niets aan doen. Wel kon je hem laten repareren voor €850 8)7 . Een jaar later hebben ze in een persbericht eindelijk toegegeven dat het een productiefout was en dat ze het tot 4 jaar na aankoop gratis zouden repareren. Het is dat ik daar toevallig achter kwam anders lag die laptop nog in de kast.

Wat misschien nog een optie is, is dat zij een nieuwe laptop bestellen. Dan die nieuwe laptop aan jou geven maar dat je dan wel jouw huidige doos e.d. gewoon houdt en dan ook de HD's omwisselen. Dat is te doen zonder zegeltjes te verbreken op de laptop. Jij hebt dat jouw geopende doos+spulletjes en een nieuwe laptop met je voorgeïnstalleerde harddisk. Zij hebben een nieuwe doos waarvan alle spulletjes nog verzegeld zijn en laptop die nog niet geinstalleerd is. Zij kunnen die laptop dan gewoon nog verkopen (als showmodel oid), of opsturen naar Sony om dat whine probleem op te lossen.
Het hangt een beetje af van de bereidwilligheid van Computerpirates om dit probleem op te lossen. Maar in de computerwinkel waar ik gewerkt heb zou zo iets zeker bespreekbaar zijn. Voor hun is het iig een stuk interessanter dan €1500,- terug te geven en een laptop te krijgen die ze niet meer kunnen verkopen.
De ervaring leert dat je hem inderdaad beter direct terug kan sturen naar de winkel dan voor reparatie te gaan bij Sony, ze ontkennen namelijk niet dat het probleem bestaat maar het repareren levert weleens moeilijkheden op. Ze proberen van alles voor zover ik begrepen heb, noise shields, andere ventilator maar meestal werkt een geheel nieuw moederbord het beste. Gaan ook weleens een paar reparaties overheen geloof ik.

Sommige mensen zeggen ze echter weer dat het binnen de "normen" is en dat als ze hem er nog een keer voor op sturen ze onderzoekskosten moeten betalen als het weer conform de normen bevonden wordt. Alles bij elkaar is dat in ieder geval een hoop gezeik waar je liever niet mee zit bij een nieuw product. Maar goed, dat het probleem bestaat dat mag wel duidelijk zijn...

De oplossing die jij aandraagt had ik normaal gesproken inderdaad met open armen ontvangen, maar de serienummers staan ook op de doos volgens mij. Daarnaast is met uitzondering van de verzegeling bovenop de doos(om er dus in te kunnen komen) niks van de verpakkings materialen verbroken qua tape of ander materiaal. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ze überhaupt naar een oplossing op zoek zijn, het geld is (zoals bij elk goed bedrijf) belangrijker dan de klant. Alleen hoor je het niet zo overduidelijk te laten merken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rctworld schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:23:
[...]

De ervaring leert dat je hem inderdaad beter direct terug kan sturen naar de winkel dan voor reparatie te gaan bij Sony, ze ontkennen namelijk niet dat het probleem bestaat maar het repareren levert weleens moeilijkheden op. Ze proberen van alles voor zover ik begrepen heb, noise shields, andere ventilator maar meestal werkt een geheel nieuw moederbord het beste.

Sommige mensen zeggen ze echter weer dat het binnen de "normen" is en dat als ze hem er nog een keer voor op sturen ze onderzoekskosten moeten betalen als het weer conform de normen bevonden wordt. Alles bij elkaar is dat in ieder geval een hoop gezeik waar je liever niet mee zit. Maar goed, dat het probleem bestaat dat mag wel duidelijk zijn...

De oplossing die jij aandraagt had ik normaal gesproken inderdaad met open armen ontvangen, maar de serienummers staan ook op de doos volgens mij. Daarnaast is met uitzondering van de verzegeling bovenop de doos(om er dus in te kunnen komen) niks van de verpakkings materialen verbroken qua tape of ander materiaal. Maar ik heb ook niet het gevoel dat ze überhaupt naar een oplossing op zoek zijn, het geld is (zoals bij elk goed bedrijf) belangrijker dan de klant. Alleen hoor je het niet zo overduidelijk te laten merken 8)7
Ik vind op zich deze zinnen toch wel redelijk:
Zelf raad ik u aan de laptop naar Zoetermeer op te sturen/brengen zodat deze kosteloos geruild kan worden indien de CPU whine duidelijk aanwezig is
Dus ik zou dat aanbod gewoon aannemen en langsgaan. Dan kan je ter plekke nog die andere optie voorstellen. Dat een serienummer op de doos staat is op zich niet zo'n drama. Desnoods ruild je de doos ook gewoon om als die nog goed is. Het gaat erom dat zij een laptop hebben waarbij nog geen taalkeuze is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
De verwarring, irrelevantie en onklantvriendelijkheid is inmiddels compleet:
Geachte,

"Daarnaast is het verschuilen achter de rest van de branche natuurlijk geen reden waarom jullie niet verkeerd zitten,
--> Dus de hele branch heeft het verkeerd

het kan allemaal best zijn dat dat heel normaal is bij de webwinkels die het wat minder nauw nemen met de wetgeving maar dat neemt niet weg dat jullie (zeker als goed beoordeelde webwinkel) dit gewoon duidelijk hadden moeten aangeven. "
--> wij houden ons aan de wetgeving. Daarnaast geldt wat ik aangaf niet alleen voor webwinkels maar ook voor fysieke winkels. Bij de MediaMarkt mag een laptops niet eens retour zodra de verzegeling is verbroken!!!

"Daarnaast heb ik regelmatig contact met fabrikanten als Philips en Sony en zelfs die geven aan dat je dode pixels al lang niet meer hoeft te accepteren, als is het alleen maar omdat je van zo'n merk mag verwachten dat het gewoon goed is."
--> Als u dit van Sony zwart-op-wit krijgt. Hebben we iets om Sony op aan te spreken en kunnen we u misschien helpen. Want Sony is heeft deze regels mbt pixels bepaald en wij volgen deze gewoon op. Maar afgelopen 10 jaar dat ik werkzaam ben ik deze branche zijn er geen wijzigingen geweest mbt pixelfouten. Uw informatie is mij onbekend.

Wij maken nergens een geheim van. Pixelgarantie staat duidelijk tussen de accessoires op onze website en wordt regelmalig besteld. Ook andere informatie staat op onze website. Er staat zelfs zoveel informatie op onze website dat u als u de laptop in een fysieke winkel had gekocht u waarschijnlijk 2 uur bezig zou zijn geweest om deze informatie te vragen. U gaat toch ook niet bij een fysieke winkel alle vragen over support stellen die u maar kan bedenken voordat u het produkt wel of niet koopt? Of wel? Waarom heeft u deze vragen dan niet aan ons gesteld? Daarnaast kan in een fysieke winkel het produkt vaak niet eens terug als de verzegeling alleen al verbroken is. Ook is het heel normaal dat als men iets retourneert dat de verzender betaalt. Zo hoeft u de laptop niet naar Zoetermeer op te sturen. U mag hem ook naar Zoetermeer brengen.

Als u in Zoetermeer woont en u brengt de laptop naar het Sony service punt en de CPU whine is een defect, kunnen we u ook krediteren (ipv omruilen) en krijgt u het gehele bedrag op uw rekening teruggestort. Wij hebben dan echter wel het serienummer van de laptop nodig om dit in gang te zetten. Indien de laptop niet defect is, krijgt u de laptop weer van het Sony service punt terug. Over het algemeen zijn ze hier vrij soepel in. Indien u windows al heeft geïnstalleerd, is dit veruit ook meteen de goedkoopste oplossing.

Indien de laptop door het Sony service punt als defect wordt geaccepteerd, waarom zou u de laptop willen krediteren in plaats van omruilen? Bij de meeste winkel kunt u niet eens pixelgarantie kopen.

Blijkbaar heeft u zelf ook twijfels of de laptop wel defect is en wilt hem daarom niet in Zoetermeer inleveren. Indien u een poging bij het service punt wilt wagen, zien we het serienummer tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Support ComputerPirates
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zijn ze alleen bezig de schuld op iedereen behalve zichzelf af te schuiven zodat het hun geen geld kost. Met name bij het lezen van:
Over het algemeen zijn ze hier vrij soepel in. Indien u windows al heeft geïnstalleerd, is dit veruit ook meteen de goedkoopste oplossing.
Het zou me toch in beide gevallen(defect laten verklaren of terugsturen) geen geld mogen kosten buiten de verzendkosten? :X Het zal vooral voor hun wel goedkoper zijn |:(

Ik twijfel nu echt heel erg of ik hem naar het service punt wil brengen of toch gewoon een aagetekende brief verstuur, maar ik heb echt het idee dat als er al iets uit gaat komen het vanuit het Sony service punt zou moeten komen en niet vanuit hun. Want ze willen eigenlijk alleen maar de optie bespreken dat ik hem naar Sony toe breng en niet dat ik hem gewoon terug stuur(althans, dat maken ze vrij oninteressant als ze hoge kosten gaan rekenen voor Windows).

Moet nu maar eens heel goed na gaan denken over de volgende stap... Advies anyone? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik meen mij te herinneren dat je dichtbij Zoetermeer woont. In dat geval langsbrengen en direct een creditering aanvragen. Ik zou verre van die ComputerPirates weg blijven. Ze maken in hun communicatie zoveel fouten, dat je er niet aan moet denken dat je ze in de toekomst nodig hebt. Mocht Sony niet crediteren dan alsnog via ComputerPirates een credit aanvragen via koop op afstand. Ik zou dit overigens nu al direct melden. Dan heb je gelijk voldaan aan je plicht.

Verder:
1) ze maken de fout om webwinkels gelijk te stellen aan fysieke winkels. Ruilen is een gunst van een fysieke winkel en geen recht. Bij een webwinkel heb je recht op een zichttermijn van 7 dagen.
2) De enige kosten die jij mag incasseren zijn de kosten van de retourzending van het product: http://blog.iusmentis.com...koop-op-afstand-verboden/
3) windows activeren is geen enkel probleem: Anoniem: 63813 in "Retourzending na opening laptop"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 00:17:
Ik meen mij te herinneren dat je dichtbij Zoetermeer woont. In dat geval langsbrengen en direct een creditering aanvragen. Ik zou verre van die ComputerPirates weg blijven. Ze maken in hun communicatie zoveel fouten, dat je er niet aan moet denken dat je ze in de toekomst nodig hebt. Mocht Sony niet crediteren dan alsnog via ComputerPirates een credit aanvragen via koop op afstand. Ik zou dit overigens nu al direct melden. Dan heb je gelijk voldaan aan je plicht.
[...]
Wat je dus aanraad is om vandaag een mailtje te sturen met daarin dat ik bereid hem zelf langs te brengen om hem te laten keuren bij Sony, op voorwaarde dat als daar niks uit komt ik me wil beroepen op de wet kopen op afstand? Zodat ik in ieder geval binnen die 7 dagen gemeld heb dat ik hiervan gebruik wil maken neem ik aan? (nu was dat in de vorige emails ook al een aantal keren aan bod gekomen maar daar praten ze vakkundig omheen)

Klopt trouwens dat ik vrij dicht bij, of beter gezegd in Zoetermeer woon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Inmiddels vanmiddag onderstaande mail gestuurd:
Beste ComputerPirates,

Bij deze wil melden dat ik bereid ben de Sony VAIO F12Z1E/BI laptop uit order #SO201002000 ter keuring aan te bieden bij het Sony service punt te Zoetermeer, met daarbij de aantekening dat mocht daar niks uitkomen, dat ik mij bij deze alsnog beroep op de wet kopen op afstand waarbij ik enkel de verzendkosten voor mijn rekening neem en recht heb op volledige teruggave van het aankoopbedrag.

De (serie) nummers die op de doos vermeldt staan zijn:
P-27523245-H
S01-5000023-2

De laptop zit uit voorzorg sinds zaterdagmiddag alweer in de doos dus ik hoop dat de nummers op de doos voldoende zijn.

Met vriendelijke groet,
(uiteraard zijn alle nummers gedeeltelijk aangepast)

Tot op heden nog geen reactie helaas. Doe ik er verstandig aan om vandaag(donderdag) mocht er rond 16:00 nog geen reactie zijn alsnog een aangetekende brief te versturen? Ik ben namelijk bang gezien de eerdere mails bang dat ze het inderdaad proberen te rekken tot buiten de afkoelperiode...

In één van mijn eerdere mails heb ik het namelijk ook al aangegeven en hoewel er wel op de mail gereageerd werd, werd die zin domweg genegeerd |:(

Recht hebben en je recht krijgen is inderdaad een heel verschil :F

[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 01-07-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een aangetekend schrijven kun je doen, maar je kunt ook een fax sturen en dan een ontvangstbevestiging laten printen. Scheelt je weer geld. Ook zou ik tegen die tijd je mail herhalen.

Overigens was dat inderdaad wat ik voorstelde (@ Rctworld in "Advies retour/omruiling laptop ComputerP...").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 10:07:
Een aangetekend schrijven kun je doen, maar je kunt ook een fax sturen en dan een ontvangstbevestiging laten printen. Scheelt je weer geld. Ook zou ik tegen die tijd je mail herhalen.
[...]
Hmm, ik heb niet zoveel, of beter gezegd geen ervaring met faxen 8)7 Ik heb wel een All-in-One printer maar die heb ik nog nooit aangesloten gehad op de telefoonlijn. Dus misschien dat een aangetekende brief dan toch handiger is.

Ik heb overigens zojuist van SonyStyle(de officiële webshop van Sony) mijn geld teruggekregen voor een zelf geconfigureerde VAIO F11C, die eigenlijk met identieke problemen te kampen had als deze F12Z. Het leuke is alleen dat deze problemen juist opgelost hadden moeten zijn in de F12 serie zo gaf Sony zelf aan.

Sony zelf vond het echter geen enkel probleem de laptop terug te nemen gezien de dode pixel en cpu whine en heeft zelfs met UPS het ophalen geregeld en betaald. Helaas konden/kunnen ze de F12Z niet leveren, anders had ik hem daar wel besteld 8)7

Toch wel vreemd dat de fabrikant zelf heel wat coulanter is richting zijn klanten, ik heb ook zeker niet voor Windows hoeven te betalen of hem eerst af moeten geven bij een servicepunt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Rctworld schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:56:
[...]

Hmm, ik heb niet zoveel, of beter gezegd geen ervaring met faxen 8)7 Ik heb wel een All-in-One printer maar die heb ik nog nooit aangesloten gehad op de telefoonlijn. Dus misschien dat een aangetekende brief dan toch handiger is.

Ik heb overigens zojuist van SonyStyle(de officiële webshop van Sony) mijn geld teruggekregen voor een zelf geconfigureerde VAIO F11C, die eigenlijk met identieke problemen te kampen had als deze F12Z. Het leuke is alleen dat deze problemen juist opgelost hadden moeten zijn in de F12 serie zo gaf Sony zelf aan.

Sony zelf vond het echter geen enkel probleem de laptop terug te nemen gezien de dode pixel en cpu whine en heeft zelfs met UPS het ophalen geregeld en betaald. Helaas konden/kunnen ze de F12Z niet leveren, anders had ik hem daar wel besteld 8)7

Toch wel vreemd dat de fabrikant zelf heel wat coulanter is richting zijn klanten, ik heb ook zeker niet voor Windows hoeven te betalen of hem eerst af moeten geven bij een servicepunt :+
Vaak zo dat een reseller er een bombarie aan afgeeft om het goed te regelen etc, en zodra je met de hoofdkantoor belt van de fabrikant van het product kan het wel allemaal.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Mektheb schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:01:
[...]

Vaak zo dat een reseller er een bombarie aan afgeeft om het goed te regelen etc, en zodra je met de hoofdkantoor belt van de fabrikant van het product kan het wel allemaal.

Alleen zo jammer dat je altijd pas tegen zulke dingen aanloopt als het al te laat is |:( Ik heb tot nu toe nog nooit negatieve ervaringen gehad met een webshop, of het nou Amazon, SonyStyle, Bol(al zijn ze wel duur), Infromatique, CD-Rom land of een andere webshop was. Ben nog nooit een bedrijf tegen gekomen wat mij letterlijk mijn wettelijke rechten probeert te ontzeggen.

Is dit:
http://www.consuwijzer.nl...nst_tijdens_de_bedenktijd
Trouwens een goede voorbeeld brief?

Er staat wel in dat ik het product terug stuur conform de instructies, maar het punt is dat ik die instructies waarschijnlijk nog moet ontvangen aangezien die waarschijnlijk terug moet naar de leverancier Copaco en niet naar hun zelf. En moet ik dan het product terug sturen ongeacht of ze reeds gereageerd hebben?

Edit, inmiddels heb ik deze brief opgesteld:
Betreft: Ontbinding koop tijdens bedenktijd
Zoetermeer, 1 juli 2010

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op 26 juni uw product(de Sony VAIO F12Z1E/BI) ontvangen. Op grond van de Wet Overeenkomst op afstand maak ik gebruik van mijn recht op bedenktijd.

Graag verneem ik van u binnen 7 dagen de adresgegevens voor de retourzending.

Ik verwacht het volledige aankoopbedrag, bedrage €1517,20(zegge vijftienhonderd zeventien euro en twintig eurocent), binnen uiterlijk 14 dagen na datum van deze brief retour op rekeningnummer xx xx xx xxx.

Graag ontvang ik een bevestiging van mijn schrijven binnen twee weken,

Met vriendelijke groet,
Is dit redelijk?

[ Voor 23% gewijzigd door Rctworld op 01-07-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wacht even. Er lopen nu twee laptops door elkaar heen waardoor ik het overzicht een beetje kwijt bent. Heb je nu je geld terug gekregen van Sony?

Indien dat niet het geval is, dan zou ik een soortgelijke brief sturen, maar volgens mij kloppen je termijnen niet. Afaik (controleren dus) is de termijn voor retourbetalingen bij de wet koop op afstand 30 dagen. Een reactie zou ik binnen x werkdagen (ipv dagen) vragen. Een redelijke termijn hiervoor weet ik niet. Ik zou eveneens kijken of je in deze brief al direct een opmerking kunt maken dat indien zij in gebreken blijven mbt de retourbetaling je eveneens de wettelijke rente vanaf die 30 dagen termijn + de kosten voor de incasso bij hen in rekening brengt. Ook dat moet je even nakijken of dat al in deze brief kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
fsfikke schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 16:28:
[...]

Ik vind op zich deze zinnen toch wel redelijk:

[...]

Dus ik zou dat aanbod gewoon aannemen en langsgaan. Dan kan je ter plekke nog die andere optie voorstellen. Dat een serienummer op de doos staat is op zich niet zo'n drama. Desnoods ruild je de doos ook gewoon om als die nog goed is. Het gaat erom dat zij een laptop hebben waarbij nog geen taalkeuze is gemaakt.
Dat lost een simpele "system restore", aanwezig op vrijwel elke laptop, toch op?
Op grond van de Wet Overeenkomst op afstand maak ik gebruik van mijn recht op bedenktijd.
Je wilt geen gebruik maken van je recht op bedenktijd, maar je recht tot retourzending!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RemcoDelft schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 14:42:
Dat lost een simpele "system restore", aanwezig op vrijwel elke laptop, toch op?
Volgens mij niet. De taalkeuze is volgens mij inderdaad eenmalig.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 01-07-2010 14:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Jongens, ik heb zojuist alsnog een mail gekregen met de gegevens van het service punt, gelijk even nagezocht op internet en gebeld met ze. Een heel vriendelijke man mijn verhaal uitgelegd en verteld dat ik eigenlijk vrij weinig keuze heb omdat men anders geld in rekening dreigt te brengen voor het gebruik van windows... Maar normaal gesproken zou het keuren zo'n vijf werkdagen kosten en daar had ik weinig trek in met het oog op mijn afkoelperiode.

De beste man vond dit ook niet kunnen en heeft daarop contact op genomen met ComputerPirates, daar is eigenlijk uitgekomen dat zij toch echt vinden dat hij naar het Service Punt moet. Gelukkig heeft men bij het Service Punt nu aangeboden de laptop direct binnen een kwartier te keuren zodra ik langskom en direct te crediteren aan ComputerPirates mocht het defect geconstateerd worden :)

Ik ga zo maar even langs en houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362342

Ik denk eigenlijk dat je sowieso moet kiezen tussen of afkoelperiode of garantie. Ik vraag me af of je überhaupt wel "recht" hebt op beide tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mwah, je kunt beargumenteren dat je gebruik maakt van de wet koop op afstand en direct een nieuwe besteld ;) Het is overigens ook in het belang van de winkel, dus ik zie weinig nadelen.

Edit: is er overigens al nieuws? Of sta je nog steeds bij dat servicepunt? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 01-07-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362342

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:00:
Mwah, je kunt beargumenteren dat je gebruik maakt van de wet koop op afstand en direct een nieuwe besteld ;)
Waarbij men je dan gewoon dezelfde laptop teruggeeft? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 22:00:
Mwah, je kunt beargumenteren dat je gebruik maakt van de wet koop op afstand en direct een nieuwe besteld ;) Het is overigens ook in het belang van de winkel, dus ik zie weinig nadelen.

Edit: is er overigens al nieuws? Of sta je nog steeds bij dat servicepunt? :P
Uhm ja, er is nieuws, ik ben er helaas nog niet veel gelukkiger van geworden :+ Hij is DOA verklaard, dus ik krijg mijn geld z.s.m. terug van ComputerPirates.com, ik had vanmiddag eveneens mijn geld terug gekregen van SonyStyle dus ik even met de plaatselijke Media Markt gebeld en ze hadden er zowaar eentje op voorraad.

Had al van te voren gevraagd of ik hem eerst mocht keuren op dode pixels, maar ze wilden toch eigenlijk wel liever dat ik hem eerst zou kopen omdat ze niet het risico wilde lopen dat hij straks uit de doos en perfect was en ik hem alsnog niet wilde hebben. Nouja, voor zover is het nog redelijk... Maar uiteindelijk bleek om 1 voor 9 ineens toch weer een dode pixel aanwezig en ja hij piept ook |:(

Maar het leuke was dus dat ik mijn geld terug wilde aangezien ze geen tweede op voorraad hadden en ook nergens hadden liggen in een vestiging in de buurt, dat was opzich geen probleem behalve dat op klokslag 9 uur al het geld weggehaald was. Niet dat ik met 1600 euro over straat had gewild, maar dat is toch echt wat ze morgen ochtend/middag 8)7

Overigens heeft de Media Markt medewerker wel mijn dag gemaakt, die ging de tweakers.net pricewatch bekijken nadat ik al 100 euro korting gekregen had en het systeem negatieve marge aangaf en ik al akkoord was gegaan om maar een reden te zoeken om nog meer korting te geven. Waarom weet ik niet, of hij mocht me, of hij heeft het zelf niet meer zo op de MM 8)7

Anyway, ze hebben nog wel aangeboden 100 euro korting(dus uiteindelijk 1500 euro) te geven, maar ik begin serieus te twijfelen of ik nog wel een Sony laptop wil.

Overigens nog even hulde voor het service punt, zij vonden de dode pixels op de VAIO van ComputerPirates.com gewoon een defect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:30
Ik heb vandaag ook contact gehad met ComputerPirates omdat ik twijfel over de aanschaf van een F12.
Dit was hun antwoord op een van mijn vragen:
Nu doen er allerlei verhalen de ronde over een zeer hoge piep die
afkomstig zou zijn van de CPU (de F11 had hetzelfde probleem).
Graag had ik geweten of een dergelijk mankement onder garantie valt?

=> Ja. Vandaag hebben we te horen gekregen van Sony, dat dit nu opgelost kan worden dmv een update. Zo niet, dan via Sony zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rctworld schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 23:12:
[...]

Uhm ja, er is nieuws, ik ben er helaas nog niet veel gelukkiger van geworden :+ Hij is DOA verklaard, dus ik krijg mijn geld z.s.m. terug van ComputerPirates.com, ik had vanmiddag eveneens mijn geld terug gekregen van SonyStyle dus ik even met de plaatselijke Media Markt gebeld en ze hadden er zowaar eentje op voorraad.

Had al van te voren gevraagd of ik hem eerst mocht keuren op dode pixels, maar ze wilden toch eigenlijk wel liever dat ik hem eerst zou kopen omdat ze niet het risico wilde lopen dat hij straks uit de doos en perfect was en ik hem alsnog niet wilde hebben. Nouja, voor zover is het nog redelijk... Maar uiteindelijk bleek om 1 voor 9 ineens toch weer een dode pixel aanwezig en ja hij piept ook |:(

Maar het leuke was dus dat ik mijn geld terug wilde aangezien ze geen tweede op voorraad hadden en ook nergens hadden liggen in een vestiging in de buurt, dat was opzich geen probleem behalve dat op klokslag 9 uur al het geld weggehaald was. Niet dat ik met 1600 euro over straat had gewild, maar dat is toch echt wat ze morgen ochtend/middag 8)7

Overigens heeft de Media Markt medewerker wel mijn dag gemaakt, die ging de tweakers.net pricewatch bekijken nadat ik al 100 euro korting gekregen had en het systeem negatieve marge aangaf en ik al akkoord was gegaan om maar een reden te zoeken om nog meer korting te geven. Waarom weet ik niet, of hij mocht me, of hij heeft het zelf niet meer zo op de MM 8)7

Anyway, ze hebben nog wel aangeboden 100 euro korting(dus uiteindelijk 1500 euro) te geven, maar ik begin serieus te twijfelen of ik nog wel een Sony laptop wil.

Overigens nog even hulde voor het service punt, zij vonden de dode pixels op de VAIO van ComputerPirates.com gewoon een defect ;)
Wat een gedoe zeg 8)7 Ik zou inderdaad kijken of je geen andere laptop wilt. Zo blijf je aan de gang.
Toch goed dat je uiteindelijk al je geld weer terug gaat krijgen. (btw, niemand kan van buiten zien hoeveel geld er in je zak zit ;) kijk anders of er in de buurt een bank zit waar je het geld meteen op je rekening kan storten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
fsfikke schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 00:15:
[...]

Wat een gedoe zeg 8)7 Ik zou inderdaad kijken of je geen andere laptop wilt. Zo blijf je aan de gang.
Toch goed dat je uiteindelijk al je geld weer terug gaat krijgen. (btw, niemand kan van buiten zien hoeveel geld er in je zak zit ;) kijk anders of er in de buurt een bank zit waar je het geld meteen op je rekening kan storten.)
De bank zit gelukkig redelijk in de buurt inderdaad, maar toch vind ik het niet een heel fijn idee :P Maar goed, een doos van een VAIO valt in principe meer op dan dat geld hoop ik ;)

Voor wat betreft de VAIO zelf ben ik bang dat ik toch nog maar een vierde keer aan dezelfde steen moet stoten, ik heb vanavond nog maar eens goed gekeken en er is eigenlijk niet echt een alternatief waar ik heel vrolijk van kan worden... Nu is alleen de vraag of ik een VAIO F12 ga vinden waar ik wel vrolijk van wordt :+

[ Voor 20% gewijzigd door Rctworld op 02-07-2010 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 52038 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:05:
netjes teruggaan en uiteraard vriendelijk blijven. echter wel beroepen op de 7 dagen.stel ze geven een nieuwe laptop die over een maand gebreken gaat vertonen dan ben je de sigaar.
Dan heb je nog gewoon garantie...

Gewoon terug gaan met die meuk, en vermelden dat je recht hebt op de wet "kopen op afstand" welke in staat stelt om tot 7 dagen na levering (LEVERING, niet verzending!) het product terug te sturen, het enige wat je niet terug ziet is misschien de verzendkosten van het terugsturen.

Edit: Regels van een winkel staan niet boven de wet, Dus ze kunnen je niet aanspreken op het feit dat "15% blahblah, doos is al geopend blahblah" in 'hun' regeltjes staan. Gewoon naartoe gaan & je geld terug eisen. Als ze aan komen kakken dat je nu "bij hun winkel bent" IPV hem terug gestuurd te hebben. Wijs je gewoon direct naar je rechten, je hebt hem VAN AFSTAND GEKOCHT. Dus niet bij hun winkel direct afgehaald.

Edit 2: http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand, Print deze ook nog even uit en neem hem mee.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2010 01:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Wordt leuk die discussie bij Media Markt.

Had een paar jaar geleden een spiegelreflexcamera gekocht en deze bleek hot pixels op de sensor te hebben. Na 3 keer omruilen (waarbij ze telkens de defecte weer in de winkel terugleggen, zelf gezien) maar geld teruggevraagd. Dat gaf een hoop problemen, want ze niet genoeg geld in kas (ongeveer 600 euro) om mij het geld terug te geven. Ook vonden ze een vingerafdruk op de lens, waardoor ze mij een tegoedbon aansmeerden... Uiteindelijk na een hoop stennis (beveiliging was al gebeld) maar het servicecentrum verlaten en na te zijn gekalmeerd, bij de infobalie mijn beklag gedaan en de tegoedbon kunnen omwisselen voor contant geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

Ik heb zo'n gevoel dat je op het verkeerde topic gepost hebt..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
D4NG3R NL schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 03:11:
Ik heb zo'n gevoel dat je op het verkeerde topic gepost hebt..
Nee hoor. De topicstarter heeft zo'n zelfde laptop bij Mediamarkt gekocht met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 14:46:
[...]

Nee hoor. De topicstarter heeft zo'n zelfde laptop bij Mediamarkt gekocht met hetzelfde probleem.
Nee, gelukkig heb ik goede afspraken gemaakt bij de MM van te voren, ze begonnen eerst alweer een beetje te morren bij de service desk maar de filiaalmanager wist ervan. Wat dat betreft is MM ook niet eens een hele slechte winkel, alleen in zo'n grote organisatie is alles zo log dat iedereen volgens voor opgezette procedures moet werken en die jonge jongens die bij de service balie staan voeren in principe alleen maar uit wat ze opgedragen wordt. Maar als je dus maar zorgt dat je iemand hebt die het kan bevestigen is het gelukkig niet zo'n probleem.

Maar dat is ook het hele punt met de MM, ze zijn nooit consistent, omdat er zoveel verschillende mensen werken... De ene zegt dit, de andere zegt dat... Vaak wil het ook nog weleens helpen op een andere dag terug te gaan :+

Grappig genoeg had trouwens het showroommodel ook dode pixels 8)7 Ik weet niet, volgens mij heb ik laser ogen en brand ik ze er zelf in ofzo :+

Trouwens vanochtend nog even een heel klantvriendelijk mailtje van ComputerPirates:
Geachte,

Het bedrag wordt op uw rekening teruggestort. Succes met het vinden van een winkel/fabrikant die voor dezelfde prijs zonder pixelgarantie erbij te kopen aan uw voorwaarden mbt de pixels wil voldoen.

Met vriendelijke groet,
:+ (over natrappen gesproken, maar zelfs de MM wilde dat en die staan nou ook niet bepaald te boek als meest klantvriendelijke winkel van Nederland :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door Rctworld op 02-07-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het werkelijk ongelooflijk knullig om op een dergelijke manier te communiceren. Ik ben blij voor je dat het probleem is opgelost. Succes met het vinden van een goed exemplaar/ander model ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Ik zou je wel willen vragen of je even een shopreview wil maken over ComputerPirates. Juist dit soort ervaringen moeten daar ook bij komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

ComputerPirates komt ook op mijn Aftersales blacklist te staan. Op deze manier blijven er niet veel (web)shops meer over :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Uiteindelijk mijn Shop Survey gemaakt:
http://tweakers.net/shopr...rates.html?Page=1#r_81841

Godzijdank heb ik inmiddels me geld terug en via de BCC een Sony VAIO F12Z1E zonder dode-pixels :) Eind goed al goed wat dat betreft, en voortaan betaal ik liever 100 euro meer voor wat extra service bij een echte winkel. Want als het aan ComputerPirates.com had gelegen had ik nu nog steeds met een brakke laptop gezeten...

Voor wat betreft de mensen die nog op zoek zijn naar Sony VAIO F12S of F12Z raad ik dus aan om naar een fysieke winkel te gaan zoals de Media Markt of de BCC en daar gewoon te vragen hoe men omgaat met dode pixels en of je hem in de winkel mag controleren. Dat laatste scheelt namelijk een hoop gezuer met terugbrengen en dergelijke :)

Ik ben in ieder geval blij dat ik na al dit gezeur uiteindelijk een goede laptop heb(daar was het me immers om te doen) en ik hoop dat mensen die eenzelfde de laptop willen bestellen het leed van ComputerPirates.com bespaard blijft. Het risico op dode pixels is namelijk te groot als je ziet dat 4 van de 5 VAIO's die ik gehad heb(okey, eentje heb ik niet zelf gehad, die is nooit de winkel uit geweest) dode pixels hebben en geloof me, dat wil je niet mee maken bij ComputerPirates.com ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Rctworld op 12-07-2010 17:18 ]

Pagina: 1