Router/internet probleem

Pagina: 1
Acties:

• Steefanus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Hallo,

Sinds een beste tijd deel ik internet met mijn buurman. Dit mag niet, dat weet ik, maar het liep altijd als een trein. Alleen de laatste weken hebben we er enorm veel problemen mee. Ik heb wel iets verstand van het instellen van een router, maar het gaat nu ook even mijn petje te boven, vandaar dat ik mij richting jullie wend.

Bij de buurman komt dus het internet binnen, en ik zit nu op zijn netwerk, vandaar dat ik nu deze vraag kan stellen. Het probleem is dus dat ik op een gegeven out of the blue ineens geen internet meer had. Op de één of andere manier kon mijn router het niet meer doorzetten. Alles gechecked, van kabels tot aan stekkers, maar dat bleek het probleem niet. We zijn naar de winkel gegaan met onze router, tenslotte zat daar nog 8 jaar garantie op. We kregen direct een nieuwe router mee, allemaal leuk en aardig. En voila, alles deed het weer, maar niet voor lang. Een week nadat we onze nieuwe router hadden, kregen we wederom hetzelfde probleem. Geen internet. Dit houdt inmiddels alweer een paar dagen aan, maar we hebben helemaal geen internetinstellingen veranderd oid. We waren gewoon met een laptop en een pc aan het internetten, waar het ineens wegviel. Nu ben ik zelf wat aan het pingelen geweest, veel gelezen over een zogenoemde bridge-mode? Dingen over statische ip-instellingen en dhcp uitschakelen. Hier werd ik niet veel wijzer van.

Wel geeft windows bij de probleemoplosser aan dat de dns server niet reageerd, maar wat ik hier nu precies mee moet :/ ik heb gelezen dat het aan de firewall zou kunnen liggen van de router oid, maarja, hij deed het eerst wel?

Nu is mijn vraag aan jullie, waar kan dit in hemelsnaam aan liggen. Ik heb voor het gemak even een screenshot gemaakt van hoe windows het netwerk weergeeft bij de buurman, want dit moet in theorie bij mij precies hetzelfde zijn me dunkt.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/6gvqqr.png

Als ik verder nog ergens iets moet vertellen of screenshots moet maken om het te verduidelijken, just call en ik zal het proberen. Ik hoop in ieder geval dat iemand me verder kan helpen, want ik zit even met de handen in mn haren

:>

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe kun jij met je router naar de winkel gaan als de router van de buurman is? Volgens je plaatje heeft de buurman de switch, een linksys en nog een losse router. Dus of je verhaal klopt niet, of je plaatje is incompleet :)

Verder: misschien toch eens met je buurman gaan praten over het delen van internet met zijn goedkeuring?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Steefanus
We betalen beiden de helft, dus dat zit wel goed lijkt me. Ik heb hier ook een eigen router dus, maar zoals ik net verteld zit ik nu dus op de router van de buurman (wireless met de laptop) want die heeft dus wel internet.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom mag je dan geen internet delen? Het is toch met zijn toestemming en je betaalt mee?

Verder is het simpel: je router moet niet als router werken. Stel hem in als simpel accesspoint (in feite een draadloze switch). Meer heb je niet nodig.

Er hoeft niks gerouteerd te worden, want het internet is door de Linksys van je buurman al omgezet naar 'lokaal netwerkniveau' om het even simpel te zeggen.

Over hoe je een router als ap laat werken is genoeg te vinden. Kleine hint: gebruik de WAN-poort op je router absoluut niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Steefanus
Bedankt in ieder geval, ga het proberen.

Volgens mij heb ik trouwens nergens gezegd dat ik geen internet mag delen van de buurman. Het is in ieder geval geen probleem hoor.

• Steefanus
Nou, noem mij een newbie, maar ik stel alles netjes in volgens die how-to hiero en nog niks :F

Iemand anders enig idee? :/

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 14:40
Heb je de suggestie van Gizz gevolgd? Waar loop je vast?

Er zitten dus 2 routers in je netwerk? En maakt het uit waar je in het netwerk de computer eraan hangt?
Teken eerst zelf eens hoe het netwerk in elkaar zit, windows vertrouw ik niet zo als er problemen zijn.

Die DNS-foutmelding die je krijgt wilt gewoon zeggen dat hij wel de standaard-gateway kan bereiken (maar die staat misschien fout of er is een conflict omdat je 2 routers gebruikt) maar geen domeinen kan resolven omdat er vanuit de gateway geen internetverbinding is.

Zoals Gizz zegt moet je de 'hoofdrouter' die internet opvangt op de standaardinstellingen zetten en de 2e router instellen als accespoint/switch --> WAN-poort niet gebruiken, DHCP uitzetten

[ Voor 96% gewijzigd door Hulkiedulkie op 29-06-2010 00:02 ]

• Steefanus
Waar het precies fout loopt weet ik dan ook niet. Ik gebruik de WAN-poorten dus en heb DHCP uitstaan. Ook heb ik de standaardgateway van mijn router veranderd zodat dat niet in conflict komt met de andere.

Als ik thuis ben zal ik even een duidelijke tekening hieraan toevoegen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Steefanus schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 10:00:
Waar het precies fout loopt weet ik dan ook niet. Ik gebruik de WAN-poorten
Gizz schreef op maandag 28 juni 2010 @ 21:43:
Kleine hint: gebruik de WAN-poort op je router absoluut niet.
? :P

• Steefanus
Meh, typo. :/ Bedoelde dus niet.

Zal even de tekening maken.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/331daxl.png

@Hieronder; ja maar het kan toch niet zijn dat het eerst prima functioneert, en dan ineens niet meer?

[ Voor 56% gewijzigd door Steefanus op 29-06-2010 18:22 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

stop gewoon met het gebruiken van twee routers. Achter de router van de buurman een accespoint en je bent klaar.
bv pricewatch: DrayTek Vigor AP 700

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een AP kopen kan, maar het is zonde om €60 uit te geven voor een apparaat dat je in feite al in huis hebt ;)
heb DHCP uitstaan. Ook heb ik de standaardgateway van mijn router veranderd zodat dat niet in conflict komt met de andere.
DHCP uit is goed, mits de router van je buurman genoeg adressen uitdeelt.
Wat bedoel je met de standaard gateway verandert? Je router heeft geen standaard gateway als hij zelf als AP werkt en geen ip-adressen uitdeelt. De standaard gateway instelling doet dan 0,0.

Nog maar eens het standaard riedeltje:

Doe eens in een dosbox 'ipconfig /all' en post de resultaten hier.
Post de instellingen van je router (bijvoorbeeld met screenshots).

• Steefanus
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/206obk2.png

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2w2oi1c.png

Naja ik zal wel wat fout gedaan hebben, want het werkt simpelweg niet ;e

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je computer krijgt helemaal geen IP-adres van welke router dan ook.
Werkt het met een kabel wel?

Wat je nog extra kunt proberen:
Stop de netwerkkabel die van de switch naar je router gaat eens rechtstreeks in je computer. Werkt het dan nog niet, dan is je computer stuk of ligt het probleem bij de switch of de router van de buurman. Dan sluit je in ieder geval je eigen router uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 29-06-2010 20:31 ]

• Steefanus
Ja dat hadden we al geprobeerd. Hij blijft echter hangen bij 'Identificeren' in het netwerkcentrum, maar dan snap ik niet waarom hij wel internet via zijn router heeft. Zal hem wel even aan z'n oor trekken. In ieder geval bedankt tot dusver!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-02 19:30
Als je dus je eigen laptop aansluit op de netwerkkabel die normaal gesproken naar je eigen router gaat, krijg je ook geen ip adres? (alles in 169.254.x.x betekend dat je geen IP adres krijgt)

Wil je je eigen netwerk afschermen van dat van de buurman? Zoniet, dan moet je zorgen dat de kabel die van de buurman komt, in het "LAN" gedeelte van je router geprikt wordt. Zowel, dan moet je DHCP wel aanstaan. Overigens krijg je dan zgn "NAT over NAT" (eerste NAT-laag vanaf de Linksus wrt320N, daarna vanaf je eigen router). Bij "NAT over NAT" kun je de nodige problemen verwachten, die werkt vaak niet stabiel (soms wel, soms tijdelijk, soms totaal niet, het is vrij onvoorspelbaar).

Heeft de WRT320N niet genoeg reikwijdte dat je direct daar verbinding mee kan maken?
Moet je netwerk afgeschermd zijn van dat de buurman?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01

Tazzios

..

Hebben de 2 (in de laatste tekening 3?) routers misschien hetzelfde IP-adres.
als beide 192.168.1.1 hebben krijg je problemen met DHCP en gateway.

[ Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 30-06-2010 15:06 ]

• Steefanus
@SkyFlyer; Het hoeft niet afgeschermd te worden, doe niet veel spectaculairs op mijn laptop. En inderdaad, als ik die netwerkkabel die vanaf de buurman komt in mijn laptop stop, dan krijg ik alsnog geen ip adres toegewezen. We hadden echter wel eerst het 'werkend' zeg maar met DHCP aan, maar nu krijg ik het niet voor mekaar.

Ik zit nu dus op die WRT320N te surfen, dus die heeft genoeg reikwijdte. Alleen het punt is dat ik in mijn PS3 en in onze Dreambox bij de tv wel een kabel nodig ben.

@Tazzios; nee dat heb ik wel voorkomen.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-02 19:30
En inderdaad, als ik die netwerkkabel die vanaf de buurman komt in mijn laptop stop, dan krijg ik alsnog geen ip adres toegewezen.
Als je LAN adapter in je laptop ingeschakeld is, functioneert en op automatisch verkrijgen van IP adres staat ingesteld, en je krijgt nog steeds geen IP adres toegewezen, dan kun je jouw router gaan negeren, daar zit het probleem dus in ieder geval niet.

Dan heb je nog over problemen bij de switch, op in de 320 router.

De switch kun je bekijken door de laptop direct op de 320 router aan te sluiten.

Is er nog iets anders direct op de 320 router aangesloten? Zo ja, krijgt dit apparaat wel een IP adres?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-02 16:06
Misschien toch even aangeven welke router nu welk ip adres heeft. Krijg zo'n gevoel dat je met twee netwerken zit. Vroeg had je alles DHCP, dus 2e router kreeg automatisch een ip/gateway/dns en je eigen apparaten kregen een andere reeks via die router. Alles werd dus netjes gerouteerd.

Nu heb je zaken op statisch gezet? Misschien moet je je plaatje uitbreiden met ip, gateway en dns. Dan zal het wel duidelijk worden waar het mis gaat.

• Steefanus
Het is (tijdelijk?) opgelost. De firewall in de eerste router uitgeschakeld en we kregen weer een IP toegewezen. Bedankt voor alle hulp mannen!
Pagina: 1