Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:46
Io,

Ik heb een vraagje waar ik zelf niet helemaal uitkom, maar waarop het antwoord misschien te simpel is om voor te bellen met de belastingdienst :)

In de afgelopen jaren heb ik mijn belastingteruggaaf altijd jaarlijks laten plaatsvinden. Dit gaf mij een riante som 'vakantiegeld'. Sinds anderhalf jaar woon ik samen, en vorig jaar hebben we die belastingteruggaaf ook op jaarbasis gehouden.

Inmiddels is de situatie echter ietsiepietsie veranderd, waardoor we liever maandelijks wat extra geld te besteden hebben. Met name de hypotheekrenteaftrek maakt aardig wat verschil, dus die willen we maandelijks doen. Overige zaken zijn eigenlijk niet zo relevant (en weten we nu zelfs nog niet eens; de kans is groot dat onze salarissen in de loop van dit jaar aardig af gaan wijken van ons verzamelinkomen van vorig jaar. Om daar nu bij de voorlopige teruggaaf dus rekening mee te houden, schiet niet op, en ook dezelfde getallen invullen als bij de aangifte 2009 zien we niet helemaal zitten. Het liefst slaan we dat hele onderdeel dus over, ... )

Maar de vraag is dus: Kan dat zomaar? Als ik dat in het programma probeer, lukt dat niet, omdat er (dan) een negatief belastbaar inkomen ontstaan (0 inkomsten minus hypotheekrentekosten eigen woning), en daarmee geef ik volgens mij al antwoord op m'n eigen vraag :+

Als ik 't programma dan verder doorloop (als ik alles wat we al weten netjes invul), krijg ik wel een melding dat 't saldo bij m'n vriendin nul is, en dat ik alle inkomsten & aftrekposten nog moet checken.. Vriendin krijgt (dus?) geen voorlopige aanslag (?)

Uit de hele som komt in ieder geval een bedrag wat we terug zouden krijgen. Als ik dat verstuur, wordt (een evenredig deel van) dat bedrag dan voortaan automatisch maandelijks overgemaakt? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't hele bedrag over de resterende 6 maanden van dit jaar wordt verspreid, of wel? (of getal delen door 12; alle komende maanden 1/12 deel en 't restant volgend jaar bij de definitieve aanslag?

En dan nog iets :+
Grr, misschien toch wèl te complex. Ik heb afgelopen april mijn oude appartement verkocht. Daar heb ik dus nog 4,5 mndn hypotheek (ook bruto) over betaald. Kan ik die meerekenen in mijn huidige voorlopige teruggaaf? Of is dat echt iets wat alleen bij de definitieve aanslag kan? En hoe vul ik dat in? Er is in de voorlopige teruggaaf geen rekenhulp oid beschikbaar. Moet ik dan de betaalde rente van vorig jaar vermenigvuldigen met 4,5/12 ?)

offtopic:
pfff ... ik krijg dit telefonisch noooiit uitgelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Mijn ervaring met de belastingtelefoon is dat ze je goed kunnen informeren en ook direct kunnen helpen. En dat het niet uitmaakt hoe simpel je denkt dat de vraag is, want daar zitten ze ook voor.

Daarnaast klinkt het alsof je tot nu toe gewoon je aangifte hebt gedaan en dat daaruit bleek dat je teveel belasting betaalde, waardoor je een aardige som terug hebt gekregen. De voorlopige teruggaaf (of voorlopige (negatieve) aanslag) wordt dus voor het eerst uitgekeerd en dat moet je volgens mij kunnen regelen via: http://www.belastingdiens...ige_aanslag2010/download/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Je kan zoiezo die 4,5 maand meenemen in de kosten. Weet je niet wat je tot nu toe aan rente betaald hebt dan? anders maak je inderdaad een schatting, is maar een voorlopig iets, bij de aangifte volgend jaar maak je het definitief. En ja je krijgt alles over de resterende tijd van dit jaar.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tip: 0800-0543. Schiet je wat meer mee op dan iedereen die hier (weliswaar goedbedoeld) gaat roepen wat hij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je een aanvraag voor voorlopige teruggaaf doet, dan wordt het bedrag dat daar uit komt per verwerkingsdatum, verdeeld over de resterende maanden aan je over gemaakt. Dus als de uitkomst is dat je 1000 euro terug krijgt, dan zul je over de nu resterende 6 maanden elke maand 166 euro krijgen.
Volgend jaar wordt het dan over 12 maanden verdeeld.

Sterker nog: als je je VT tussentijds aanpast, dan krijg je maandelijks het originele bedrag, en dan wordt het resterende bedrag over de rest van de periode uitgekeerd.
Bottom-line: aan het eind van het kalenderjaar is het volledige bedrag van je VT uitgekeerd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Maasluip schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 08:31:
Sterker nog: als je je VT tussentijds aanpast, dan krijg je maandelijks het originele bedrag, en dan wordt het resterende bedrag over de rest van de periode uitgekeerd.
Bottom-line: aan het eind van het kalenderjaar is het volledige bedrag van je VT uitgekeerd.
Klopt, dan krijg je elke maand twee (of wel drie, als je later nog een keer wijzigt) betalingen van de belastingdienst.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieSign
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 10:35
TheDane schreef op maandag 28 juni 2010 @ 19:49:Maar de vraag is dus: Kan dat zomaar? Als ik dat in het programma probeer, lukt dat niet, omdat er (dan) een negatief belastbaar inkomen ontstaan (0 inkomsten minus hypotheekrentekosten eigen woning), en daarmee geef ik volgens mij al antwoord op m'n eigen vraag :+
Kort gezegd; als je geen inkomen hebt en dus geen belasting betaald, kun je wel je hypotheekrente aftrekken maar zal je van de Belastingdienst niks terug krijgen. Je betaald immers geen belasting.

Wil je dmv een VT maandelijks een deel van de teveel ingehouden loonheffing terugkrijgen (daar komt de hypotheekrente aftrek bij de VT kort gezegd op neer) zul je een schatting moeten maken van je inkomen, en dus van de belasting die je betaald.

Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaald, hoe meer je terugkrijgt na de hypotheekrente aftrek.

Dus als je allerminst zeker bent over je inkomen kun je die beter aan de lage kant schatten.
TheDane schreef op maandag 28 juni 2010 @ 19:49:En dan nog iets :+
Grr, misschien toch wèl te complex. Ik heb afgelopen april mijn oude appartement verkocht. Daar heb ik dus nog 4,5 mndn hypotheek (ook bruto) over betaald. Kan ik die meerekenen in mijn huidige voorlopige teruggaaf? Of is dat echt iets wat alleen bij de definitieve aanslag kan? En hoe vul ik dat in? Er is in de voorlopige teruggaaf geen rekenhulp oid beschikbaar. Moet ik dan de betaalde rente van vorig jaar vermenigvuldigen met 4,5/12 ?)
Idd evenredig deel van de hypotheekrente van je oude appartement optellen bij de hypotheekrente van je huidige woning. Hoe er wel rekening mee dat ook het eigen woningforfait van je oude appartement moet worden meegenomen in de berekening.

Succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:46
Excuus voor late reactie, en allemaal bedankt voor de input :)

Ik heb op advies toch maar de belastingdienst telefoon gebeld. In principe had ik alles toch wel correct ingevuld, maar men adviseerde mij bij twijfel slechts 'een deel' van de hypotheekrente in te vullen. Dan wordt de voorlopige teruggaaf op dat bedrag gebaseerd, en blijft er aan 't eind van 't jaar, bij de definitieve aanslag, een buffer over, voor 't geval de inkomens sterk dalen etc.

Ik heb dan ook de hypotheekrente van mijn oude woning niet meegerekend en zo'n 70% van de rente op onze huidige woning ingevuld. Het teruggavebedrag is dan nog ruimschoots voldoende voor wat we nodig hebben en aan 't eind van 't jaar krijgen we -als alles goed is- nog een deel terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

TheDane schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:47:
Excuus voor late reactie, en allemaal bedankt voor de input :)

Ik heb op advies toch maar de belastingdienst telefoon gebeld. In principe had ik alles toch wel correct ingevuld, maar men adviseerde mij bij twijfel slechts 'een deel' van de hypotheekrente in te vullen. Dan wordt de voorlopige teruggaaf op dat bedrag gebaseerd, en blijft er aan 't eind van 't jaar, bij de definitieve aanslag, een buffer over, voor 't geval de inkomens sterk dalen etc.

Ik heb dan ook de hypotheekrente van mijn oude woning niet meegerekend en zo'n 70% van de rente op onze huidige woning ingevuld. Het teruggavebedrag is dan nog ruimschoots voldoende voor wat we nodig hebben en aan 't eind van 't jaar krijgen we -als alles goed is- nog een deel terug :)
Check, zo probeer ik het ook te doen. Bij de voorlopige aanslag "on the safe side" zodat ik bij de uiteindelijke aanslag nog wat terugkrijg.

Vorig jaar alleen een beetje krap gedaan, we moesten €70 bijbetalen :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1