Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 06:50
De vraag in het onderwerp lijkt mij redelijk duidelijk. :)

Ik zoek een nieuwe versterker voor een Jamo S600 set.

Op dit moment heb ik 2x een Jamo S606 aangesloten op een erg oude Technics versterker. (20 jaar oud)
Ik ben erg tevreden over deze speakers en wil graag uitbreiden met 2x Jamo S604 (rear) En 1x een C60 CEN (center)

Hier heb ik uiteraard een versterker voor nodig! Ik heb zelf even een beetje rond gekeken en kan wel een aantal dingen vinden.

Echter geen flauw idee of dit ook voldoende is.
Receivers die ik kan vinden:
Pioneer VSX-819H
Yamaha RX-V465
Marantz SR5004
Denon AVR-1610

Zijn dit een beetje leuke versterkers voor zo'n (toch wel) grote speakerset combinatie of zal ik dan toch echt iets anders (beters/zwaarders) moeten nemen?
De prijsklasse waaraan ik dacht zit dus een beetje in deze versterkers (+/- 400 euro)
Geven jullie echter aan dat ik beter voor iets anders kan gaan, dan zit er uiteraard nog speling in dat budget ;)

Wat ik graag wil is een 5.1 versterker (en wil ik gebruik maken van 5.0)
De nodige hdmi aansluitingen voor de bd-speler en digitale tv (3 minimaal).
Lipsyncronisatie is uiteraard ook vereist, maar volgens mij hebben ze dat allemaal tegenwoordig.
Een extra (voor mijn vriendin) zal een ipod aansluiting zijn of de mogelijkheid tot ;)

Als iemand mij kan vertellen of ik een beetje op de goeie weg zit of juist helemaal niet, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Luisteren naar de versterkers die in je budget passen met daarop de Jamo S606 aangesloten. Elke versterker heeft namelijk een eigen klank (al dan minder dan speakers onderling), maar het is zeker aan te raden eerst te gaan luisteren. Vooral de Marantz in jouw lijstje is mij bekend zeker een andere klank te hebben dan bijvoorbeeld de Denon. Verder moet je je niet te veel aantrekken van dingen als Wattages. Zeker niet omdat de Wattages op zich niets zeggen: met een Watt of 10 per kanaal heb je al zeker ruzie met de buren. Dat de speakers groot zijn zegt ook niet altijd alles, het heeft meer te maken met de gevoeligheid van de speaker en de impedantie. Er zijn boekenplankspeakers die lastiger aan te sturen zijn dan hele grote vloerstaanders.

Als je toch gaat luisteren kan je ook eens kijken naar de Onkyo TX-SR608, op zich ook een leuke receiver voor het geld. Wel een iets minder stabiel vermogen dan de receivers die jij opnoemt, maar voor normaal gebruik niet echt wat mis mee. Al moet je je dus niet te veel blind staren op dat gebied :)

Let wel dat lipsyncronisatie bij de ene receiver verder gaat dan bij de andere. Sommige receivers kunnen maar tot 100 ms delay toepassen waar er ook modellen zijn die 2000 ms kunnen (al is dat wel een heel ander budget). Dus probeer er eerst eens achter te komen hoeveel delay je nodig hebt en of de receiver dan wel toereikend is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je lipsync nodig? is je TV zo traag met beeld doorgeven?

Het enige wat je met lipsync kan doen is het geluid vertragen, dus niet het beeld wat soms juist gewenst is dus stel je er niet blind op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
FeaR1986 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 17:42:
Luisteren naar de versterkers die in je budget passen met daarop de Jamo S606 aangesloten. Elke versterker heeft namelijk een eigen klank (al dan minder dan speakers onderling), maar het is zeker aan te raden eerst te gaan luisteren. Vooral de Marantz in jouw lijstje is mij bekend zeker een andere klank te hebben dan bijvoorbeeld de Denon.
maar hoe krijg ik het voor elkaar om die setjes samen te beluisteren? In de winkel hebben ze meestal alleen of de versterker of de speakers en nooit beide.
Als je toch gaat luisteren kan je ook eens kijken naar de Onkyo TX-SR608, op zich ook een leuke receiver voor het geld. Wel een iets minder stabiel vermogen dan de receivers die jij opnoemt, maar voor normaal gebruik niet echt wat mis mee. Al moet je je dus niet te veel blind staren op dat gebied :)
dat ziet er inderdaad uit als een leuke receiver.
Een belangrijk punt voor mij is ook wel dat de receiver een tijdje meegaat. Ik twijffel dan alleen of ik bij Onkyo wel goed zit. Ik houd wel van degelijk spul en kwaliteit ;)
Let wel dat lipsyncronisatie bij de ene receiver verder gaat dan bij de andere. Sommige receivers kunnen maar tot 100 ms delay toepassen waar er ook modellen zijn die 2000 ms kunnen (al is dat wel een heel ander budget). Dus probeer er eerst eens achter te komen hoeveel delay je nodig hebt en of de receiver dan wel toereikend is.
zover had ik het nog niet onderzocht en dit wist ik dus inderdaad niet :)
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 18:37:
Waarom heb je lipsync nodig? is je TV zo traag met beeld doorgeven?

Het enige wat je met lipsync kan doen is het geluid vertragen, dus niet het beeld wat soms juist gewenst is dus stel je er niet blind op.
Op dit moment heb ik mijn blue ray speler aangesloten op de versterker(tulp) en op de tv.(hdmi). Het geluid komt dan veel eerder uit de speakers dan het op tv te zien is, waardoor het niet gelijk loopt.

Ik heb ook begrepen dat je de audio weer via de tv kan laten lopen en dan pas naar de versterker. Maar dat lijkt mij nogal omslachtig en is dat niet ten nadelen van het geluid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Keen87 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 18:49:
[...]Op dit moment heb ik mijn blue ray speler aangesloten op de versterker(tulp) en op de tv.(hdmi). Het geluid komt dan veel eerder uit de speakers dan het op tv te zien is, waardoor het niet gelijk loopt.

Ik heb ook begrepen dat je de audio weer via de tv kan laten lopen en dan pas naar de versterker. Maar dat lijkt mij nogal omslachtig en is dat niet ten nadelen van het geluid? :?
"Veel eerder" zegt natuurlijk niet zo veel. Voor je gevoel kan het best een paar seconden zijn, maar denk dat je met een delay van 200 ms ruim genoeg zit. Ken namelijk geen tv's die meer delay hebben dan bepaalde modellen van Philips en Sony en die hebben 200 ms delay :P

Het geluid eerst naar de tv sturen en dan pas naar de receiver kan nadelig zijn. Ten eerste is het niet bij elke tv dat de audio out van de tv gelijk wordt gesteld met het beeld. Oftewel zal je bij sommige tv's zelfs de met de audio out nog steeds dezelfde delay hebben. Er zijn wel tv's die over de audio out de delay van de beeldsoftware berekenen en waarmee je geluid dus wel goed loopt.
Tweede punt is dat er maar weinig tv's die uit de S/PDIF Out van de tv daadwerkelijk ook meerkanaals geluid sturen. Veel tv's scalen het ingebrachte meerkanaals (bijvoorbeeld 5.1) geluid eerst terug naar 2.0. Er zijn echter tv's die wel Dolby 5.1 door kunnen voeren, maar dan heb je ook nog DTS en die audio wordt maar zelden ondersteunt. Dus al met al is het geluid door de tv voeren niet altijd het beste.

Makkelijkste is gewoon een receiver die beschikt over HDMI Processing en met audio delay: dan loopt er slechts één HDMI kabel naar de tv voor het beeld. Geluid gaat over de speakers. Natuurlijk moet je voor analoge tv of met ingebouwde digitale module nog wel een audio kabel leggen naar de receiver. HDMI 1.4 heeft dat niet nodig omdat HDMI 1.4 twee-weg-communicatie heeft. Maar dan moet je tv en receiver wel over ARC (Audio Return Channel) beschikken.

Een receiver die een tijd mee gaat hangt vooral van jezelf af: grote kans dat binnen de tijd dat jij met je receiver wilt doen er iets komt als HDMI 1.5 en dan is je receiver (en tv) weer verouderd. Maar kwalitatief is Onkyo inderdaad niet meer wat het geweest is en ze worden inderdaad warmer dan de gemiddelde receiver. Maar het is niet zo dat die Onkyo maar twee jaar mee gaat en de Denon een veelvoud daarvan (met normaal gebruik natuurlijk). Als jij je receiver normaal gebruikt dan gaat elke receiver wel een tijd mee. Nadeel van de Onkyo is wel dat je er nooit heel lastige speakers aan kan hangen omdat het vermogen dus wat kan inkakken. De Marantz, Denon en Pioneer uit je lijstje kakken minder in en dan kan je dus iets verder kijken bij een eventuele speakerupgrade. Maar dan heb ik het ook over echt lastig aan te sturen speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
Kijk, hier heb ik iets aan :) dankje wel!
FeaR1986 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 19:28:
[...]

"Veel eerder" zegt natuurlijk niet zo veel. Voor je gevoel kan het best een paar seconden zijn, maar denk dat je met een delay van 200 ms ruim genoeg zit. Ken namelijk geen tv's die meer delay hebben dan bepaalde modellen van Philips en Sony en die hebben 200 ms delay :P
het is inderdaad helaas (:P) een philips. (8404). Uiteraard snap ik dat het geen seconden zijn, maar de vertraging is erg vervelend.
Het geluid eerst naar de tv sturen en dan pas naar de receiver kan nadelig zijn. Ten eerste.........
Duidelijk verhaal :)
Makkelijkste is gewoon een receiver die beschikt over HDMI Processing en met audio delay: dan loopt er slechts één HDMI kabel naar de tv voor het beeld. Geluid gaat over de speakers. Natuurlijk moet je voor analoge tv of met ingebouwde digitale module nog wel een audio kabel leggen naar de receiver. HDMI 1.4 heeft dat niet nodig omdat HDMI 1.4 twee-weg-communicatie heeft. Maar dan moet je tv en receiver wel over ARC (Audio Return Channel) beschikken.
uhmmm, minder duidelijk. :?

Het makkelijkst? er blijven weinig receivers over als ik kijk naar HDMI 1.4 aansluitingen, behalve die Onkyo die je noemde.
Als ik één van die andere versterkers kies met HDMI 1.3. Hoe kan ik dan het best alles aansluiten?
Ik heb op dit moment:
een Humax IR-HD5000C met HDMI aangesloten op de tv (Philips 37 PFL 8404 en die heeft ook alleen HDMI 1.3!)
LG Blue Ray speler.
edit: en een HDX-1000
Een receiver die een tijd mee gaat hangt vooral van jezelf af: grote kans dat binnen de tijd dat jij met je receiver wilt doen er iets komt als HDMI 1.5 en dan is je receiver (en tv) weer verouderd. Maar kwalitatief is Onkyo inderdaad niet meer wat het geweest is en ze worden inderdaad warmer dan de gemiddelde receiver. Maar het is niet zo dat die Onkyo maar twee jaar mee gaat en de Denon een veelvoud daarvan (met normaal gebruik natuurlijk). Als jij je receiver normaal gebruikt dan gaat elke receiver wel een tijd mee. Nadeel van de Onkyo is wel dat je er nooit heel lastige speakers aan kan hangen omdat het vermogen dus wat kan inkakken. De Marantz, Denon en Pioneer uit je lijstje kakken minder in en dan kan je dus iets verder kijken bij een eventuele speakerupgrade. Maar dan heb ik het ook over echt lastig aan te sturen speakers.
Ik zie een versterker toch wel als iets waar je jarenlang plezier van kan hebben en een product wat langzaam verouderd.
De tv is over 4 jaar een oud beestje, maar ik verwacht dat de versterker op dat moment zijn mannetje nog wel staat.
Daarom wil ik gewoon een goeie\degelijke receiver, met de nodige hdmi aansluiting, want die zullen alleen maar meer komen in de toekomst.

Als ik dan de verhalen hoor over de Onkyo met warmte problemen en het inzakken van geluid. Dan is dat denk ik niet de receiver die ik zoek :)

edit: ik was de hdx vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 06:39
Ik heb zelf de jamo s606 samen met de Marantz SR5004. Ik vind die combo een mooie warme klank geven, maar zoals eerder ook al gezegd is, is dat heel persoonlijk. Ik heb er een htpc, upc mediabox, toshiba tv en een squeezebox aan hangen en alles werkt prima.

Ik heb mijn set bij Smits in Arnhem gehaald. Daar hebben ze dus beide staan en kun je ze ook samen beluisteren. De speakers zijn erg goed, vooral gezien de prijs. De Marantz is een goede om een aantal jaren mee verder te kunnen en is krachtig genoeg om ook zijn mannetje te staan na een eventuele speakerupgrade.

In ieder geval succes met de zoektocht. Als je het goed wil doen dan gaat er wel even tijd in zitten, maar je krijgt er ook wat voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Keen87 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 23:59:
Het makkelijkst? er blijven weinig receivers over als ik kijk naar HDMI 1.4 aansluitingen, behalve die Onkyo die je noemde.
Als ik één van die andere versterkers kies met HDMI 1.3. Hoe kan ik dan het best alles aansluiten?
Ik heb op dit moment:
een Humax IR-HD5000C met HDMI aangesloten op de tv (Philips 37 PFL 8404 en die heeft ook alleen HDMI 1.3!)
LG Blue Ray speler.
edit: en een HDX-1000.
Dat van een receiver met HDMI 1.4 gaat hier al niet meer op en werken. Dan moet namelijk ook je tv over HDMI 1.4 beschikken en ook de optie van een ARC. En een Philips uit de xx04-serie heeft dat niet. Dus vergeet dat deel van HDMI 1.4 maar, want het is toch niet van toepassing en kan je alleen nog meer verwarren :)

Als je een receiver neemt met HDMI Processing dan sluit je de bovengenoemde apparaten met HDMI aan op de receiver. De receiver haalt dan het deel van de audio uit het totale signaal en stuurt dat over de speakers, het beeld wordt gewoon naar de tv gestuurd via de HDMI Out van de receiver. Alles komt dus binnen op de receiver en die verwerkt het geluid. Als je een receiver hebt met HDMI Processing wil het zeggen dat het audio van het totale signaal gehaald kan worden wat over HDMI wordt verzonden. Als je een receiver hebt met HDMI Switching dan kan de receiver geen audio van het signaal halen en moet je bijvoorbeeld nog extra optische kabels gaan trekken. Apparaten die je niet via HDMI kan verbinden die sluit je gewoon via composiet, component, en dergelijke aan op de receiver. Er zijn receivers die dat analoge signaal dan ook kunnen converteren naar HDMI zodat er echt maar één kabel naar de tv loopt.

Pagina: 1